Erityislapsen ulkoilu yksin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja silja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

silja

Vieras
Meillä on ollut asiasta nyt riitaa naapurin kanssa :/ Kävin juttelemassa naapurille siitä, että kun on ollut ongelmia pihassa tosi paljon. Hänen 3-5-vuotiaat lapsensa ulkoilevat ilman vanhempi, ja kummallakin lapsella on kehitysviivästymää. Diagnoosia minä en tiedä, tämä on se mitä äiti on minulle joskus kertonut.

No, leikkiksellä on ollut paljon ongelmaa, eli nämä kaksi lasta eivät osaa siellä olla sovituilla säännöillä, en usko että se edes välttämättä liittyy siihen kehitysviivästymään vaan ihan muuhun. Mutta on tätä, että satuttavat muita, haukkuvat muita, rikkovat muiden tavaroita, tuhoavat istutuksia, puista revitään oksia, just istutetut puut on hätää kärsimässä, huutelevat rivouksia ohikulkijoille, riisuvat itseltään vaatteita ja niin edelleen. Että ei mitään sellaista ihmeellistä, mitä vois pistää kehitysviivästymän piikkiin. Muiden kurinpito ei tunnu auttavan, ja toisaalta en mä itsekään jaksa sitä että joka päivä saa vahtia omien lapsien lisäksi muiden lapsia--- jos siis haluaa että omat lapset saa leikkiä rauhassa ja tilanne on mennyt siihen että ei vaan ulkoilla samaan aikaan niiden lasten kanssa, ja se on hankalaa koska ne on tosi paljon tuossa leikkikentällä.

Voitte arvata, että vanhemmat suuttuivat ja ottivat sen niin että me ei vaan hyväksytä heidän lastensa erityisyyttä :( Mun mielestä se vaan ei voi mennä niin, että ne lapset on itsekseen pihalla ilman omaa valvojaa, jos käytös on sellaista mitä se on. Ja muiden pitää muka vaan kestää sillä verukkeella, että ne lapset on erityislapsia, vaikka sitä käytöstä ei voi puoliksikaan selittää sillä kehitysviivästymällä :(

No ei ketään saa kiusata toisia tai rikkoa paikkoja millään verukkeella. Muutoinkin ovat aika pieniä ulkolemaan yksikseen.

Mutta eipä tuollaisille oikein mitään voi kuin komentaa itse.

Kehitysviivästymä ei aiheuta tuollaista käytöstä.
Monella hyvin käyttäytyällä lapsella on kehitysviivästymä, esim. liikunnallinen, motorinen, puheen kehitysen viivästymä. Kehityksen viivästymä ei tee lapsesta epänormaalia, hän vain oppii tietyt asiat muita myöhemmin, esim, vaikeat kirjaimet tai ompelemaan neulalla, tai piirtämään hyvin.

Ei auta muu kun vahtia että ne lapset eivät pääse satuttamaan omiasi.
Toisaalta niiden vanhempien pitäisi tajuta että on heidän etunsa että itse ovat komentamssa lapsiansa.

luottaako ne vanhemmat siihen että pihalla on aina joku aikuinen "vahtimassa", vai saako he olla ihan yksinkin siellä. jos asutte kerrostalossa, voisihan tuosta ottaa isännöitsijän kanssa puhetta, jos se oikeesti vaivaa.. tiedän kyllä että tollanen on inhottavaa..

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
luottaako ne vanhemmat siihen että pihalla on aina joku aikuinen "vahtimassa", vai saako he olla ihan yksinkin siellä. jos asutte kerrostalossa, voisihan tuosta ottaa isännöitsijän kanssa puhetta, jos se oikeesti vaivaa.. tiedän kyllä että tollanen on inhottavaa..
tarkotan lähinnä, jos tuhotaan taloyhtiön omaisuutta! sitä kauttahan voisi saada ehkä muutosta??

No, meidän asperger poika saattaa tehdä jotain tommosta, siksi että kokee/näkee tämän maailman ihan omalla tavallaan. Lisäks pojalla on kummia mielenkiinnonkohteita ja tulinen luonne. EI tosiaankaan ulkoile yksin!!

Kyllä 3 v ja 5 v ovat liian pieniä olemaan yksin. Missä päin suomea tällaista on.
Vanhemmat ovat vastuussa näiden lasten tekemisistä. Heidät voidaan tuomita sakkoihin jos lapset tekevät ilkivaltaa.

Yhteistyössä