ero matkasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kajsaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no: "kertoo kyllä siitä, että ei ole elämäänsä tyytyväinen ja haluaa kokea enemmän"

Kypsä ihminen on tyytyväinen työ-kauppa-koti -akselin elämään eikä halua kokea enempää ja kypsymätön haluaa matkailla ja nähdä maailmaa????

Olen aina suuresti ihmetellyt ihmisiä, jotka menevät 16 v. sahalle töihin, sitten 20 v. naimisiin, kaksi lasta, junnaamista samassa paikassa, samalla palkalla, samoissa ympyröissä koko ikä. Kiloja toki kertyy, mutta ei kokemuksia eikä elämyksiä.

Itse olen vaihtanut työpaikkaa kun en enää entisestä saa mitään haastetta, aina on samalla palkka noussut ja vaatimustaso lisääntynyt, samoin matkailuun olen satsannut sievoisen summan, enkä kadu pätkääkään. Mutta säälinsekaisin tuntein katselen entisiä koulukavereita kotikonnuilla, he ovat minusta niitä kypsymättömiä mammanpoikia ja -tyttöjä, jotka eivät uskalla katkaista napanuoraa.

Eli ap: kun olet vielä vapaa eikä suhteesi ole kummoisessa kondiksessa, mene ihmeessä. Ehdit rutiineja ja arkea vielä ihan riittämiin ja ehkäpä löydät uuden kumppanin, jonka kanssa jaat tiedonhalusi ja uteliaisuutesi uusia asioita kohtaan.

Ap lähtee matkaan ja kumpikin katselee tahoillaan maailmaa ja sitten paluun jälkeen katsotaan, miten kumpikin on maailman nähnyt tahoillaan.

Tuohan on ihan "peace of cake". Kummallakaan ei velvotteita toista kohtaan matkan ajan. So simple.

Taitaa olla tekosyy, jeppu haluaa vaan muuten päättää suhteen jos teillä on ollu muutenkin jo vaikeeta.. ja siinähän se siististi menee sun reissuun lähdön piikkiin koko ero.

"Kuinka moni nainen ilmoittaa haluavansa 3 kk reppumatkalle rakkaussuhteesta? Varsinkaan kun ei ole edes rahaa moiseen. "

Hmm, mikähän minä olen, kun olen nainen ja lähdin vuodeksi ulkomaille reissuun ihan tarkkaan rakkaussuhteesta? Reissun jälkeen menimme naimisiin ja nyt on 5 v avioliittoa takana, ja edelleen kyse rakkausuhteesta. Toki mieheni kävi reissun aikana muutaman kuukauden olemassa kohdemaassa "kylässä", mutta yli puoli vuotta olin siellä ilman häntä. Eikä tarvinnut kummankaan erolla uhkailla. Tulipahan testattua tunteen todellisuus ja tahto elää tätä elämää yhtä matkaa, tosin välillä erilleen reissatessa edelleen. Ei aina lomat satu yksiin...

Alkuperäinen kirjoittaja Hmm??:
"Kuinka moni nainen ilmoittaa haluavansa 3 kk reppumatkalle rakkaussuhteesta? Varsinkaan kun ei ole edes rahaa moiseen. "

Hmm, mikähän minä olen, kun olen nainen ja lähdin vuodeksi ulkomaille reissuun ihan tarkkaan rakkaussuhteesta? Reissun jälkeen menimme naimisiin ja nyt on 5 v avioliittoa takana, ja edelleen kyse rakkausuhteesta. Toki mieheni kävi reissun aikana muutaman kuukauden olemassa kohdemaassa "kylässä", mutta yli puoli vuotta olin siellä ilman häntä. Eikä tarvinnut kummankaan erolla uhkailla. Tulipahan testattua tunteen todellisuus ja tahto elää tätä elämää yhtä matkaa, tosin välillä erilleen reissatessa edelleen. Ei aina lomat satu yksiin...

Ehkä puolenvuoden sinkkuus voi toimia suhdetta parantavastikin, hyvällä tuurilla...

no ei ole ikinä kuullut sitten myöskään etäsuhteista, kun hänen mielestään vähän kauempana asuminen on sama asia kuin eroaminen ( = sinkuksi muuttuminen). Missähän kilometrimäärässä parisuhteen osapuolet automaattisesti sinkkuuntuvat? Ovatko esim. arkiviikot erillään asuvat puolisot sinkkuja, entäs ne joiden puoliso on armeijassa eikä nähdä esim. kahteen tai kolmeen viikkoon?

Kaiken kaikkiaan, ihmeellinen asenne. Johtuukohan jostain läheisriippuvuudesta tai siitä, että itse olisi automaattisesti hyppäämässä vieraisiin sänkyihin jos ei näe omaa puolisoaan pariin päivään?

ap on lähdössä? Jos yksin niin kyllä olen samaa mieltä eli jos reissataan niin reissataan yhdessä ja jos tuollaisille reissuille lähtee yksin niin ei voi olettaa toisen odottavan kotona. Kaikkea ei voi saada ja on valittava joko ns. turvallinen parisuhde tai reissaaminen yksin ilman parisuhdetta.

Vapautta ja sitoutuneisuutta molempia EI VOI VALITA YHTÄAIKAA, jos kumpikin ei ole asiasta samaa mieltä systeemillä "joo mene vaan, mä täällä kotona pyöritän arkea. Tuu sit kun tuut ... jos tuut ja oot hengissä ... ja lähettele hienoja kuvia ja kertomuksia mielenkiintoisista paikoista ja ihmisistä. Mä täällä naapurin Jaanan/Pentin kanssa sillä aikaan käyn Porin jazzissa ja ruottinristeilyllä ja mökkeilläänkin välillä kotosuomessa".

Hyvää ja turvallista matkaa vaan sulle elinkumppanini!

(jotenkin absurti koko tämä ketjun aloitus)

Voi herranjestas. Kolme kuukautta on todella lyhyt aika. Eikö rakkauteen kuulu se, että antaa toisen toteuttaa omia unelmiaan? Ehkä täällä sitten ihmiset elävät jonkinlaisessa symbioosissa, jossa kummallakaan ei saa olla omia menoja ja on pakko asua saman katon alla, muuten ei olla SITOUTUNEITA. Jokainen parisuhde on erilainen ja jokainen myös määrittää sitoutumisensa itse. Saa olla aikamoinen luottamuspula jos kuvittelee naisensa heti hyppäävän vieraiden miesten sänkyyn kun kotimaa taakse jää. Ihme vässyköitä tämäkin keskustelu täynnä!

Ap:lle sanoisin, että hommaa sellaisen miehen joka osaa elää tuon 3 kk ilman sinua nurisematta. Omassa suhteessani antaisin mieheni tietenkin matkustella mielensä mukaan, olemmehan erillisiä yksilöitä jotka eivät tarvitse toisen lupaa tekemisiinsä. Ei parisuhde ole mikään äiti-lapsi-suhde.

mutta molempien pitää olla asiasta samaa mieltä: selkeästi ap:n parisuhde on epätasapainotilassa, koska halutaan elämältä eri asioita ja siksi parempi heidän EROTA!

Sitten voi toteuttaa itseään mielinmäärin. Parisuhde on aina symbioosi jos se on aito kumppanuussuhde ja toisen mielipide otetaan huomioon valintoja tehtäessä eli jos näkemykset elämästä ovat erit niin kannattaa lähteä eri teille eli ensi ERI OSOITTEISIIN JA SITTEN OMAN ELÄMÄN SUUNNITTELU.

Taitaa olla niin, että osa Elleistä ei tajua ollenkaan AP:n halua nähdä maailmaa vielä kun on nuori, voimissaan ja ilman suuria sitoumuksia. Aika monelle tuntuu olevan mahdotonta ajatella, että ihmiselle voi olla muitakin haaveita ja tarpeita kuin pelkkä parisuhde. Parisuhteessa oleminen on pitkälti kompromissien tekoa, mutta jos puolisot ovat liian erilaisia, niin suhde voi joutua liian koville, jos kumpikin haluaa tehdä eri asioita. Miksi se olisi eri asia, että toinen haluaa vaikkapa joka viikonloppu käydä baarissa juomassa tai olla kaiken vapaa-aikansa kavereiden kanssa tai vaikkapa käyttää kaiken aikansa johonkin harrastukseen kun taas toiselle se "joustamattomuuden" kohde onkin vaikkapa matkustaminen?

Minä itse ymmärrän ihan täysillä AP:tä, sillä minäkin olen ollut samassa tilanteessa. Lapsesta saakka eniten kiinnostivat juuri ne sadut, tarinat ja tv-ohjelmat, joissa seikkailtiin vierailla mailla. Aina kuuntelin kiinnostuneena sukulaisten reissuja ulkomaille, katselin tv:stä Jacques Cousteaun merten syvyyksistä löytyviä asioita yms. Ymmärrettävästi tällainen "kaukokaipuu" ei poistu, vaikka myöhemmin elämässään rakastuisikin. Minusta voi olla jopa hyväksikin, että on olemassa muitakin mielenkiinnon aiheita elämässä kuin pelkkä parisuhteelle 100 %:sesti omistautuminen, sillä harvoin kumpikin puoliso on niin symbioosissa keskenään, että vain se oma puoliso riittäisi ainoaksi "harrastukseksi" ja mielenkiinnon aiheeksi.

Minä olen jo vanha akka ja silti haaveilen edelleen matkustelusta. Sillä ei ole mitään tekemistä minkään rantagigoloiden ja seksin kanssa, vaikka mieskirjoittajat niin luulevat täällä Elleissä. Nyt kun on lapsia, niin se reissaaminen ei enää kovin helposti onnistukaan. Lisäksi taloudellisesti on paljon helpompaa lähteä reissuun yksin kuin koko perheen kanssa.

AP: Lähde reissuun. Joko sovit miehen kanssa 3 kk:n tauosta parisuhteessanne tai sitten pistät suhteen poikki jo ennen reissua. Suuria haaveita ei kannata haudata. Jos miehesi pakottaa sinut luopumaan haaveistasi, niin hän ei ole sinulle oikea ihminen.

Lainaus:

AP: Lähde reissuun. Joko sovit miehen kanssa 3 kk:n tauosta parisuhteessanne tai sitten pistät suhteen poikki jo ennen reissua. Suuria haaveita ei kannata haudata. Jos miehesi pakottaa sinut luopumaan haaveistasi, niin hän ei ole sinulle oikea ihminen.

TÄYSIN SAMAA MIELTÄ KUIN NIM. KAUKOKAIPUUSTA!

Alkuperäinen kirjoittaja parisuhteesta:
Lainaus:

TÄYSIN SAMAA MIELTÄ KUIN NIM. KAUKOKAIPUUSTA!

Molempia ei voi saada eli sitoutunutta parisuhdetta tai reissua tilanteessa, jossa ollaan elämän suunnista eri mieltä. Ap tekee päätöksen puoleen tai toiseen eli jatkaa parisuhdettaan kotimaassa tai lopettaa sen ja lähtee reissuun. "Peace of cake". Ehkä ap löytää uuden kumppanin sieltä matkalta?

Elämä on valintoja. Joka hetki tehdään valintoja ja laitetaan asioita tärkeysjärjestykseen. Parisuhdekin on valinta. Puolison huomioiminen kuuluu parisuhteeseen.
Raati on vankasti sitä mieltä, että matkaan vaan, vaikka eron uhalla. Hyvä vinkki miehille: vuodeksi Thaimaaseen, kyllä rakas hoitaa kotia sillä aikaa ja odottaa kortteja aina yhtä innolla.

Liian moni lykkää haaveitaan "sitten kun"-periaatteella. Ja liian moni joutuu toteamaan, että haaveeksi jäi.

Vahva ja hyvä liitto kyllä kestää pienet erot (sitähän 3 kk on, lyhyt aika). Jos ei kestä, ei liitto ollut säilyttämisen arvoinen.

Me olemme yli 30-vuotisen liittomme aikana olleet useasti erossa toisistamme; harjoitteluvaihdossa (4 kk), asuneet eri maissa työn vuoksi (2-6 kk), puhumattakaan matkoista, joita olemme tehneet omin päin tai oman kaverin kanssa. Ja liittoomme kestää yhä ja rakkautta siinä on yllin kyllin. Sitä en sitten tiedä, että olisiko liitto kasassa, jos toinen olisi estänyt lähtemästä ja elämästä sellaista elämää kuin itse haluaa. Omasta puolestani voin sanoa, että näillä reissuilla ja vaihdoissa en ole pettänyt kertaakaan, ei ole ollut edes mielessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Älä jätä huomiseen sitä:
Liian moni lykkää haaveitaan "sitten kun"-periaatteella. Ja liian moni joutuu toteamaan, että haaveeksi jäi.

Vahva ja hyvä liitto kyllä kestää pienet erot (sitähän 3 kk on, lyhyt aika). Jos ei kestä, ei liitto ollut säilyttämisen arvoinen.

Me olemme yli 30-vuotisen liittomme aikana olleet useasti erossa toisistamme; harjoitteluvaihdossa (4 kk), asuneet eri maissa työn vuoksi (2-6 kk), puhumattakaan matkoista, joita olemme tehneet omin päin tai oman kaverin kanssa. Ja liittoomme kestää yhä ja rakkautta siinä on yllin kyllin. Sitä en sitten tiedä, että olisiko liitto kasassa, jos toinen olisi estänyt lähtemästä ja elämästä sellaista elämää kuin itse haluaa. Omasta puolestani voin sanoa, että näillä reissuilla ja vaihdoissa en ole pettänyt kertaakaan, ei ole ollut edes mielessä.

Meillä samanlainen parisuhde: reissataan eikä petetä ... ja kimpassa jo 35 vuotta :D

Mä olen ehtinyt tehdä jo kaksikin 3 kk:n mittaista reppureissua miehen "odotellessa" kotona, vaikkei olla oltu yhdessä kuin 6 vuotta vasta ;) Toki meidän tilanne on sikäli erilainen, että olin reissannut paljon jo ennen mieheni tapaamista ja alusta asti on molemmille ollut selvää, etten ole sitä lähivuosina lopettelemassa. Joten mieheni tiesi mihin nenänsä työnsi, ja koskapa ei itse halua koluta Etelä-Amerikan viidakoita reppu selässä, niin jatkaa sitten normaalia elämäänsä kotona sillä aikaa kun minä koluan. Homma on toiminut mainiosti, mies kun ei ole mikään idiootti joka kuvittelee voivansa määrätä mitä minä saan elämässäni tehdä ja mitä en, mutta toisaalta enpä olisi sellaisen tyypin kanssa alunperinkään suhteeseen ryhtynyt (tai sellainen minun kanssani - reissuun kun olisin joka tapauksessa lähtenyt, vaikka tyyppi olisi kuinka koettanut asiasta ruikuttaa).

Eli ilman muuta vastaukseni on: lähde! Jos mies siitä oikeasti ottaa nokkiinsa ja katoaa (vaikkakin todennäköisesti vain uhkailee), niin luultavasti olet kuitenkin saanut siltä matkalta tuhat kertaa enemmän elämyksiä kuin nyhjäämällä kotityrannin kanssa sohvalla, joten menetyksesi tuskin on kovin suuri.

Harmittelet loppuelämäsi, jos alat pomppia miehesi pillin mukaan. Pahimmillaan katkeroidut, kuittailet ja kiukuttelet hänelle koko ajan. Ja sitten ei ole kenelläkään kivaa. Jos miehesi on oikeasti sinua varten ja se "oikea" sinulle, hän kannustaa ja tukee sinua haaveissasi ja unelmissasi. Elämä on kuitenkin suhteellisen lyhyt ja arvaamaton, jos on mahdollisuus kokea jotain uutta ja avartaa maailman kuvaa, niin suurta tuntematonta päin vain!=)

Entäs sellainen tilanne, että mies lähtisi lavatansseihin ja puoliso jäisi kotiin mököttämään; pitääkö silloinkin mennä ja jättää moinen tyranni kotisohvalle?

No mitä siitä mököttämään? Kyllä meillä on käyty tanssimassakin, baareissa ja ravintoloissa ihan erikseen ja yhdessäkin.

Mikä mahdoton kontrollitarve eräillä ihmisillä on puolisoonsa nähden? Eikö sitäå nyt jkainen ihminen saa yksilönäkin kokea kaikenlaista, vaikka parisuhteessa elääkin? Ei kai siitä ole tarkoitus vankilaa muodostua?

Ehkä ap:lle sitten selviää, että miksi ei olisi kannattanut lähteä. Jokin syy tähän asiaan on, että tunnen voimakkaasti, että älä lähde. Tule sitten joskus kertomaan.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Elämä on valintoja. Joka hetki tehdään valintoja ja laitetaan asioita tärkeysjärjestykseen. Parisuhdekin on valinta. Puolison huomioiminen kuuluu parisuhteeseen.
Raati on vankasti sitä mieltä, että matkaan vaan, vaikka eron uhalla. Hyvä vinkki miehille: vuodeksi Thaimaaseen, kyllä rakas hoitaa kotia sillä aikaa ja odottaa kortteja aina yhtä innolla.

Olisiko toisen matkahaaveiden kunnioittaminen kenties myös puolison huomioimista parisuhteessa, mitä arvelet? :D

ihme settiä taasen... Nämä peräkylissä syntyneet ja kasvaneet ja sinne jumittuneet ovat niin kapeakatseisia että ihan hirvittää.

Kyllä on elleillä solidaarisuutta tällä kertaa, mutta jos tosiaan mies ilmoittaa lähtevänsä vaikka illaksi viihteelle, niin alkaa hirveä poru ja elämä on hukassa.

Toisaalta kuinka moni mies olisi valmis edes harkitsemaan lähtemistä jonnekin viidakkoon reppumatkalle malariaa potemaan. Ehkä olisi viisasta toteuttaa tällaiset haaveet ennen parisuhdetta, niin ei tulisi tällaisia ongelmia.