Eronneiden miesten elatusmaksujutut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli olemme eroamassa ja elatussopimus tehtiin sovussa minun ehdotuksestani niin, että mies maksaa kolmesta lapsesta sen minimin. Kaikki alle kouluikäisiä. Tämä ei olisi mahdollista ellen olisi muuttamassa yhteen toisen miehen kanssa, koska olen kotiäiti mutta nyt joustin sitten, koska en ole yksin taloudellisessa vastuussa.

Mutta mies on nyt puhunut sitte asioista muidenkin kanssa ja jatkossa tuo minimikin kuulemma kuulostaa paljolta. Etenkin siis sitten, kun minäkin olen töissä niin hänen mielestään on naurettavaa, että hän maksaa meidän perheen ruoka yms kuluja. Ymmärtää, että hänen kuuluu osallistua isompiin hankintoihin, vaatteisiin jne mutta ei käsitä sitä, että miksi hänen pitäisi osallistua normaaleihin asumis ja ruokakustannuksiin, koska minä käyn töissä ja minulla on uusi mies.

Miten ihmeessä vastaan ja perustelen tuota elatusmaksuasiaa, kun en enää itse keksi mitään fiksua sanottavaa. Miksi siis miehen kuuluu maksaa elatusmaksua, vaikka äiti kävisikin töissä ja vaikka tällä olisi myös uusi mies, joka ottaa taloudellista vastuuta.

Koska uusi miehesi ei ole vastuussa teidän yhteisten lastenne elatuksesta vaan sinä ja lasten isä yhdessä.

Jos lapset ovat pääsääntöisesti sinulla, rahoja käytetään heidän asumiseensa, ruokaan ja hankintoihin. Tuossa tapauksessa oletan, että vastaat myös lasten vaatteista, päivähoitomaksuista ym. koska saat myös lapsilisät.

Sillä sun uudella miehelläsi ei ole juridista velvoitetta elättää sinun lapsiasi. Tämä lienee pääargumentti.
Mutta juuri nyt antaisin asian olla. Jos sopuun olette päässeet ja maksut sujuu, niin rauhoita tilanne. Palaatte asiaan sitten myöhemmin jos exä haluaa. Nyt hän on varmaankin tavallaan vihainen uudesta puolisostasi ja siksi vänkää vastaan. Anna ajan kulua ja sitten myöhemmin neuvottelette lastenvalvojan luona asiasta. Hän osaa asiat selittää. Jos ei riitä, niin sitten kipaisette käräjille, sillä maksu kyllä määrätään. Maksun suuruudesta ei voi vielä sanoa mitään, mutta sen oikeus määrittää kyllä

Koska hän on lasten isä, ei se sinun uusi mies jolla ei ole mitään elatusvastuuta sinun ja exäsi lapsista.
Älä suostu mihinkään löllöilyyn, lastenvalvojan kanssa vaikka sovitte nuo jutut jos ei muuta.

Olen perustellut noin, että ihan yksinkertaisesti koska lapset on meidän eikä tämän uuden miehen niin mies on velvollinen ne maksamaan myös jatkossa vaikka kävisinkin töissä. Mutta koska mies tietää, että tämä uusi mies aikoo ottaa taloudellista vastuuta myös lapsista niin penää sitä, että hänellä ei ole velvollisuutta maksaa niin paljon elareita.

Ja tietysti minä hoidan päivähoito yms maksut sitten, kun ne on ajankohtaisia.

Mutta siis jos ne elarit oltaisiin laskettu niin eihän mies olisi selvinnyt edes tuolla minimillä. Nyt vauhkoo siitä, kun lastenvalvoja puhui jostain indeksikorotuksista ja miettii ett ämiten isoiksi ne nousee ja että naurettavaa hänen maksaa niin paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Uusi mies ei ole velvollinen elättämään hänen lapsiaan.

Ei ole, mutta miehen mielestä hänen ei tarvitse kuitenkaan maksaa niin paljon koska tämä uusi mies kuitenkin aikoo elättää myös minut ja lapset.

Eikä mies siis aio alkaa niistä elareista nyt vääntää, mutta ne tuntuu kuulemma kohtuuttomilta sitten kun minä menen töihin jossain vaiheessa. Siinä vaiheessa hän kuulemma vain rahoittaa meidän normaalia elämistämme, koska minäkin tienaan.

Oikeastaan sun ei tarvi ottaa mitään kantaa asiaan. Hänen on maksettava se mikä lastenvalvojalla määrätään maksettavaksi.

Niin hän siis maksaa sen minimin minun ehdotuksestani. Lastevalvojan laskema summa olisi ollut paljon isompi. Eli olisi vain tyytyväien. Ja totesinkin hänelle, että en jaksa puhua tästä koska se on ihan turhaa ja naurettavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Oikeastaan sun ei tarvi ottaa mitään kantaa asiaan. Hänen on maksettava se mikä lastenvalvojalla määrätään maksettavaksi.

Niin hän siis maksaa sen minimin minun ehdotuksestani. Lastevalvojan laskema summa olisi ollut paljon isompi. Eli olisi vain tyytyväien. Ja totesinkin hänelle, että en jaksa puhua tästä koska se on ihan turhaa ja naurettavaa.

Älä puhu asiasta enää hänen kanssaan. Ja jos jotain riitaa tulee niin käykää sopimassa asia lastenvalvojalla.

Eli sun eksmies haluaa tavata lapsiaan säännöllisesti, viettää laatuaikaa , saada luokseen lapset, jotka on pesty ja puettu siisteihin vaatteisiin, olla huolehtimatta kasvatuksesta - sehän jää sun ja sun uuden miehen kontolle kumminkin enimmäkseen - ja sit tää eksmies ei halua maksaa mistään.
Sille riittää, että saa kuoria kermat päältä ja joku muu maksaa kaiken ?

Kyllä se joutuu elatusmaksut maksamaan, vaikka sä voittaisit lotossa pääpotin. Omista lapsista pitää kantaa vastuu.

Alkuperäinen kirjoittaja nää on jännii juttui:
Paljonko exä näkee lapsiaan? Jos näkee puolet ajasta niin en ottaisi pennin jeniä.

No ei nyt puolet ajasta näe, mutta mahdollisimman paljon. Ja minä ne lapset silti vaatetan jne. Ei ole mies koskaan ostanut lapsille vaatetta.

Kuullostaa niin tutulta... Mulla kans exä suostu ensin isompaankin kun minimi, mutta nyt se minimikin on hänen mielestä riistoa. Mulla nyt kans uusi mies ja vauva tulossa hänen kanssa. Mä ihan selvitin vaan exälle, että uusi mies ei ole minkään suomen lain mukaan elatusvastuussa lapsista jotka eivät ole hänen, olisi uusi mies sitten kuinka varakas ja halukas elättäjä tahansa. Jostain oikeusministeriön sivuilta mä ton sille etin sillon mustaa valkosella, ni ainakin toistaseks meni perille, mut jatkuvaa vääntöä tää on, ainakin henkisellä tasolla aina.

Alkuperäinen kirjoittaja Kohta kolmen äiti:
Kuullostaa niin tutulta... Mulla kans exä suostu ensin isompaankin kun minimi, mutta nyt se minimikin on hänen mielestä riistoa. Mulla nyt kans uusi mies ja vauva tulossa hänen kanssa. Mä ihan selvitin vaan exälle, että uusi mies ei ole minkään suomen lain mukaan elatusvastuussa lapsista jotka eivät ole hänen, olisi uusi mies sitten kuinka varakas ja halukas elättäjä tahansa. Jostain oikeusministeriön sivuilta mä ton sille etin sillon mustaa valkosella, ni ainakin toistaseks meni perille, mut jatkuvaa vääntöä tää on, ainakin henkisellä tasolla aina.

Mitäköhän siellä oikeusministeriön sivulla sanotaan? Mieskin sanoo tajuavansa kyllä mikä on laki, mutta miettiikin sitä mikä on kohtuullista. Hän siis kokee sen jotenkin niin, että ne elarit on häneltä pois ja minä elän niiden avulla leveämmin.

Yhteistyössä