Eronneilla on paljon helpompaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja selvää pässinlihaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En kyllä kadehdi eronneita. Nautin elämästä lasten kanssa enkä kaipaa viikkoa heistä vapaata. Onhan se mukava kun voidaan tehdä yhdessä perheenä asioista,kyllä varmasti lapset tykkää enemmän että äiti ja isä ovay yhdessä kun erikseen.

Lapset sitäpaitsi kärsii erosta. Kyllä. Vaikka ne ei välttämättä näytä sitä.

Mä itse selvisin lapsena erosta oikein "hyvin", muutamana iltana itkeskelin, ja siinä se sitten oli. Siis se mikä näkyi ulospäin. Oikeasti mä toivoin sisälläni ihan aikuiseksi asti, ihan isän kuolemaan asti, että isä ja äiti palaisi yhteen. Vaikka isällä oli sitten myöhemmin jo tosi kiva uusi avopuolisokin (sen vähemmän kivan jälkeen, josta siitäkään en ääneen valittanut kertaakaan). Lapsi vaan on niin äärettömän solidaarinen vanhemmilleen, että tuollaisia kaikista herkimpiä kipuja ei pysty näyttämään, kun ei halua satuttaa vanhempiaan. Se on musta aivan höpötystä, että kun vaan molemmat vanhemmat rakastaa lasta eron jälkeen, niin lapsi ei kärsi erosta. Lapsi kärsii. Been there, done that. Miettikää tosi tarkkaan ihmiset, pliis.

Olen osittain samaa mieltä.

Ystäväni on 3n pienen yh ja hänellä ei ole koskaan kaikki lapset yhtäaikaa kotona. Milloin isällään (eri isät), mummolla tai tukiperheessä. Kuukaudessa vähintään pari viikonloppua että on yksin. On kaikenlisäksi sitten ylimielinen minulle... ei kuulemma koskaan jaksaisi olla näin paljon lasten kanssa kuin minä olen, saatika kuulemma raahata joka paikkaan mukana, kuten minä joudun tekemään...

Toisella taas isommat lapset mutta sitten iltatahti, pihatillee lapsen antamista miehelle jos itsellä ei menoja mutta näin saa miehen ottamaan lapset silloin kuin haluaa.

Näissä "perheissä" mummot parveilee auttamassa, me jos tarvitaan apua niin ihan itse joudutaan pakkaamaan lapset kyytiin ja viemään, ei meille kukaan kotiin tule hoitamaan. Näille muille mennään kotiin kun eihän kukaan jaksa noin montaa lasta pukea YKSIN...

Meillä on myös 3 pientä, mieskin on sanonut itse että eronneena näkisi lapsiaan enemmän ja minä saisin omaa aikaa. Mutta en valita, minulla on ihanat lapset ja mies tekee parhaansa. Harmi vain että tilanne on se että töitä on paljon mutta siitäkin pitää osata olla kiitollinen.

Se mua häiritsee miten paljon valitetaan miten rankkaa yh:lla oikein on... nämäkin kaksi sitä tekee. Vannon että heidän ei ole tarvinnut koskaan olla omien lapsiensa kanssa niin paljon kuin minun, oikeasti. Ja noi täysin vapaat viikonloput... moniko perheellinen niistä nauttii noin usein?

Olen huomannut saman, nää yyhoot kitisee usein kuinka rankkaa ja silti on vähän väliä jossain ilman muksuja.. Ei tietysti päde kaikkiin mut omas kaveripiirissä huomannut. Itse olen parisuhteessa jossa mies melkeen aina töissä ja ihmiset kuvittelee että onpa helppoa..öö mikä? Ei kukaan usko että tarvisin joskus lastenvahtia kun on tuo mieskin...

Mä oon ollut neljän lapsen yh siitä lähtien, kun nuorempi oli 1v. Lapset noin parin vuoden välein syntyneitä niin, että vanhin oli juuri ekalla luokalla. Tämän konkkaronkan kanssa erosin ja muutin pois. Mies katosi tyystin eikä halunnut huolehtia lapsistaan, joten olin neljän kanssa kirjaimellisesti 24/7. Isovanhemmat ei jaksaneet koskaan lapsia katsoa, joten apua ei ollut. Yksin hoidin näitten kanssa kauppareissut, vanhempainillat, joulu- ja kevätjuhlat, neuvolakäynnit, lääkärikäynnit jne. Vuoden päästä erosta lähdin opiskelemaan itselleni toista ammattia, jolloin yksin huolehdin päiväkotiin viemiset ja hakemiset, päiväkodin ja koulun vanhempainillat ja juhlat jne. Vasta kun kolme vuotta olin yksin tätä rumbaa hoitanut, minulle sanottiin että miksen hae lapsille tukiperhettä? Asia oli minulle vaikea, olin tottunut pärjäämään yksin mutta samalla myös tajusin miten loppu olin. Siispä tein työtä käskettyä ja sain lapsille perheen, jossa ovat siitä lähtien viettäneet joka toisen viikonlopun.

Helppoa ei silti ole ollut. Alkuun oli vaikeaa sekä minulle että lapsille olla erossa enkä oikein osannut tehdä mitään "omalla ajallani". Ja tuon "ruhtinaallisen" oman ajan edestä hoidankin sitten kaiken yksin. Kaikki murheet ja huolet, korjaan polkupyörät, paikkaan ruhjeet ja haavat, kuuntelen huolet ja itkut, selvitän riidat, istun yksin vanhempainvarteissa ja lääkärireissuilla ja koulun juhlissa. Huolehdin yksin harrastusreissut, vien kavereille ja haen, kuskaan ja hoidan ja hoivaan ja kasvatan. Yksin. Ois niin ihanaa kun voisi edes joskus sanoa jollekin toiselle aikuiselle, että "voisitko sinä vidä/hakea/käyttää lääkärissä/ hoitaa tämän asian"? Kun ei aina tarttis, vaan joskus vois jakaa vastuuta jollekin muullekin. Mutta ei, en voi.

Toki myönnettävä kyllä on, että eroa en ole katunut hetkeäkään. Ainoa mikä harmittaa on se, ettei mulla ole tässä toista aikuista jakamassa kaikkea. Oma valinta tosin sekin, olla yksin ja kasvattaa lapset yksin ja sysätä oma romanttinen elämä jäihin siksi aikaa. Kaikkea ei voi saada.

[QUOTE="vieras";27776086]Olen huomannut saman, nää yyhoot kitisee usein kuinka rankkaa ja silti on vähän väliä jossain ilman muksuja.. Ei tietysti päde kaikkiin mut omas kaveripiirissä huomannut. Itse olen parisuhteessa jossa mies melkeen aina töissä ja ihmiset kuvittelee että onpa helppoa..öö mikä? Ei kukaan usko että tarvisin joskus lastenvahtia kun on tuo mieskin...[/QUOTE]

Olen huomannut, että yh:t, jotka "kitisee" rankkuutta, kitisivät sitä myös parisuhteessa. ;) Olen "toistamiseen" yh ja aikomus on myös ollakin, miestä en enää meidän talouteen halua. Pärjäsin kahden lapsen opiskelevana ja työtätekevänä totaali-yh:na aivan hyvin ja nyt 5 lapsen yh:na ei myöskään mitään valittamista. Täysin vapaita viikonloppuja tms. minulla tuskin tulee olemaan vuosikausiin, mutta ei haittaa. Vapaita iltoja/öitä kyllä pystyy järjestää ja kavereiden kanssa rentoutuu, se riittää ihan hyvin. Ja kun nuorimmaisetkin menevät myöhemmin päiväkotiin ja palaan töihin, sitten ei mitään valittamista "jaksamisesta" enää!

Kuulostaa ap siltä et miehesi ei muutenkaan ole kovin innoissaan lasten hoidosta, mitä jos hän ei suostu viikko-viikkosysteemiin? Entäs jos hän haluaa ottaa lapset vain joka toinen viikonloppu? Teillä on vielä pienet lapset niin ei välttämättä kukaan lastenvalvoja suostu edes hyväksymään tuollaista viikkoviikkosopimusta. Sä kuulostat masentuneelta ja takakireeltä ämmältä. Otat säännöllisesti vaikka sen viikonlopun vapaata, lähdet pois kotoa. Antakaa lapset mummolle, kummille, tädille yökylään säännöllisesti. Hetkellisesti nuo varmaan auttaa mutta perusongelma, eli masennus, ei noilla korjaannu.

Ilmeisesti et liiemmin rakasta miestäsi?

Mutta siis jos kuitenkin toisesta välittää ja jos ajatuksena on että eron jälkeen jaettaisiin vastuu lapsista ja molemmat saavat omaa aikaa niin eikö tuota kannattaisi kokeilla ilman eroakin? Vaikka alkuun niin että kumpikin saa mahdollisuuden harrastaa ja tavata ystäviä, käydä viikonloppureissuilla jne. Jakaa vaikka kalenterista valmiiksi nuo vapaaillat/päivät. Kenties se jo riittäisi.

Peesaan tätä. Tuntuis aika järkevältä ratkaisulta.

Mulla on kyllä helpompaa parisuhteessa kuin yh:na olisi. Nytkin vetelin sikeitä melkein yhteentoista (tosin heräilin yöllä ja 7, aamulla ja ...). Mutta mies nousi vauvan kanssa ja minä sain nukkua taas pienimmätkin univelat pois. Helppo tässä on venytellä (nyt vauva taas päiväunilla).

Olen kyllä monta kertaa miettinyt, että kyllä niillä on rankkaa jotka yksin lapsensa kasvattavat, varsinkin vauvasta asti. Ei hetkenkään taukoa, kun taas minä saan joka päivä tauon vauvan kantamisesta kun mies tulee töistä kotiin, ja viikonloppunakin hoitaa vauvaa AINA kun minulla on jotain muuta (nukkumista esim :D).

Toki viikko viikko systeemillä saa sen viikon "vapaata", mutta minä en edes haluaisi. Nytkin heti kun nousin oli pakko saada vauva syliin kun oli tullut jo ikävä. Ja yölläkin nautin siitä että saan pitää vauvaa lähelläni. Kärsisin jos joutuisin olemaan viikon erossa lapsista.

Mullekin tuli jossain välissä eroajatuksia, kun musta tuntu että mä tukehdun tähän suhteeseen enkä jaksa enää yhtää. Mut oikeesti kaikki johtukin siitä etten tee tarpeeks omia juttujani. Kun välillä on ihan vaan omaa aikaa, alkaa kummasti se oma kultakin taas kiinnostaan.
Ite oon ihan lapsesta parikymppiseks asti toivonu et mun vanhemmat palais yhteen. Kaikki ois sillon paremmin.
Musta on törkeetä et haluat rikkoo lastes perheen ihan vaan oman aikas takia. lähe reissuun tai jotain!

Mä olen varmaan jotenkin outo kun en edes haluaisi mitään lapsivapaita viikonloppuja saatikka viikkoja.
Mulla on neljä lasta ja olin viime syksynä viikon matkoilla naiskavereiden kanssa ilman lapsia ja kyllä oli ikävä kotiin perheen luo!

Olen osittain samaa mieltä.

Ystäväni on 3n pienen yh ja hänellä ei ole koskaan kaikki lapset yhtäaikaa kotona. Milloin isällään (eri isät), mummolla tai tukiperheessä. Kuukaudessa vähintään pari viikonloppua että on yksin. On kaikenlisäksi sitten ylimielinen minulle... ei kuulemma koskaan jaksaisi olla näin paljon lasten kanssa kuin minä olen, saatika kuulemma raahata joka paikkaan mukana, kuten minä joudun tekemään...

Toisella taas isommat lapset mutta sitten iltatahti, pihatillee lapsen antamista miehelle jos itsellä ei menoja mutta näin saa miehen ottamaan lapset silloin kuin haluaa.

Näissä "perheissä" mummot parveilee auttamassa, me jos tarvitaan apua niin ihan itse joudutaan pakkaamaan lapset kyytiin ja viemään, ei meille kukaan kotiin tule hoitamaan. Näille muille mennään kotiin kun eihän kukaan jaksa noin montaa lasta pukea YKSIN...

Meillä on myös 3 pientä, mieskin on sanonut itse että eronneena näkisi lapsiaan enemmän ja minä saisin omaa aikaa. Mutta en valita, minulla on ihanat lapset ja mies tekee parhaansa. Harmi vain että tilanne on se että töitä on paljon mutta siitäkin pitää osata olla kiitollinen.

Se mua häiritsee miten paljon valitetaan miten rankkaa yh:lla oikein on... nämäkin kaksi sitä tekee. Vannon että heidän ei ole tarvinnut koskaan olla omien lapsiensa kanssa niin paljon kuin minun, oikeasti. Ja noi täysin vapaat viikonloput... moniko perheellinen niistä nauttii noin usein?

Taas tätä samaa paskaa miten yh:n elämä on helppoa, sossu maksaa kaiken ja lapsetkin hoidetaan niin ettei itse tarvitse. Tämä 3 lapsen yh ei ole kahteen kymmeneen vuoteen saanut YHTÄÄN VAPAATA VIIKONLOPPUA, meitä on moneen junaan. Lapset on aina mulla enkä mä valita. No ehkä sillon ku on tosi kipeä ni käy mielessä että kunpa olisi mummola tms joka auttaisi. Lapset on rakkaita minulle enkä toivo pääseväni heistä vapaalle.

Yhteistyössä