Esikoisen haaveilijoista plussanneet <3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Myy-84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Myy-84

Vieras
Tervetuloa mukaan kaikki Esikoisen haaveilijoista plussanneet Vauvahaaveet-puolelta sekä muut ensimmäistä lastaan odottavat :)

newborn_baby_picture004.jpg

Meitä on 12 odottajaa
3 tyttöä syntynyt! <3
5 poikaa syntynyt <3
2 tyttölupausta
1 poikalupaus

SYNTYNEET
? emmuk...........................24....SKS tyttö
5.10.2011
Mymmeliini........27....37+6 tyttö 49cm 3000g
11.10.2011 Nanna79..........31....JS...40+0 poika 50cm 3310g
14.10.2011 eltsu...............29....HYS...40+3 poika 51cm 3770g
17.10.2011 eppe...............22....41+0 poika 51cm ~3700g
15.11.2011 Rht..................27....HYS...38+6 tyttö 50cm 3345g
13.12.2011 Lilli-84.............27....JS......40+5 poika 55cm 4350g
29.12.2011 Tigu.................27.............37+3 poika 3600g

LA...................ikä.....synnytyssairaala

19.11.
Sajj.................22 tyttölupaus

26.3.
Dahlia-..............22.....EKKS poikalupaus

27.4.
Myy-84..............27.....NKL tyttölupaus

28.5.
Emma-80...........31

Synnytyssairaaloita ja niiden lyhenteet:

JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson sairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS = Ålands centralsjukhus

Edellinen ketju:
http://keskustelu.plaza.fi/ellit/perhe/odotusaika/1867573/esikoista-odottavat-kesalla-2011-a/

LINKKEJÄ:
Monenlaista raskaudesta, synnytyksestä, vauvan vaatteista ja tavaroista yms. Huvituttiarki - tietoa ja tukea

Tarvikelistaa vauvalle

*Vaatteita
Kietaisupaitoja/-bodyja, bodyja, puolipotkareita, potkupukuja, vetoketjullisia haalareita
*Haalari
*Myssyjä,hattuja
*Lapasia
*Töppösiä jalkoihin

*Pussilakanoita
*Aluslakanoita
*Muovifrotee-alustoja sängyn suojaksi
*Peittoja, kankaita
*Harsoja
*Kylpypyyhkeitä, pyllypyyhkeitä

*Pinnasänky
*Patja pinnasänkyyn
*Petauspatja (jos haluaa käyttää )
*Reunapehmuste pinnasänkyyn

*Vanna/amme
*Jalat vannaan/ammeeseen (säästää selkää)
*Hoitopöytä tai muu alusta (ei välttämätön)

*Vaunut
*Turvakaukalo
*Sitteri (käyttöä esim. ruoanteon aikana)
*Itkuhälytin (ei välttämätön)
*Kantoreppu tai -liina (sylissäkin voi kantaa)

*Suolatippoja (0,9%) (saa tehtyä itsekin)
*"Nenäimuri" rään imemistä varten, esim. nenäfriida
*Kynsisakset (tulee äp:ssä )
*Kylpylämpömittari (tulee äp:ssä )
*Pehmeä hiusharja (tulee äp:ssä )
*Kuumemittari (tavallinen, digitaalinen. Korvakuumemittari on hyvin epäluotettava, koska korvakäytävä on niin pieni)
*Tuttipullojen sterilisointilaite ja -lämmitin (kiehuva vesi ajaa saman asian)
*Hörpytysmuki (jos ei käytä tuttipulloa) Tavallinen muki käy vallan mainiosti
*Särkylääkettä (vasta 3 kk täyttäneille jos sitä annetaan lapselle)
*Tuttipulloja pari (varalta)
*Tuttipullon imuosia pari-kolme erilaista
*Tutteja (jos käyttää )
*Pari purkkia äidin maidon korviketta hätävaralle (mutta vain pari, jottei jää käyttämättä

*Kylpyöljyä
*Vanupuikkoja, -lappuja
*Puhdistuslappuja /-liinoja (ei aina tarvitse pestä pyllyä)
*Vaippoja
*Talkki (perunajauhot ovat todella hyviä tähän tarkoitukseen)
*Perusvoidetta (tulee äp:ssä)
*Bebanthen-voide (ärtyneeseen pyllyyn, rinnanpäihin yms.)
*Sinkkivoide (vaippaihottumaan) Kaikki ei tarvitse ollenkaan. Pärjää Bepanthinella tai perusvoiteella
*D-tipat (saa mahdollisesti neuvolasta) Ehtii ostaa vauvan syntymän jälkeenkin
*Rela-maitohappobakteeritipat
*Dysflatyl-tipat tai Cuplaton (masuvaivoihin jos masussa kuplii)

Äidille:

*siteitä jälkivuotoon
*Imetysliivit (normaalitkin liivit voivat riittää, jos on irroitettava olkain)
*Liivinsuojia (kerta- tai kestokäyttösiä)
*Imetystyyny (tai iso tyyny)
*Maidonkerääjä (jos maitoa tulee runsaasti)
*Rintapumppu (tai käsinlypsyohjeet)
*Rintakumit (ei suositella) On kuitenkin vauvakohtaista
*Lampaanvillavoidetta tai bepanthenia (nänneihin)
*Ceridal lipolotion (moneen tarkoitukseen, mm. nänneihin, liukuvoiteeksi, vauvan pään karstaan jne)
*Movicol-jauhe tms. (jos väliliha leikattu, voi helpottaa ulostamista)
*Liukuvoide
*Särkylääkettä (parasetamol-pohjainen)
*Kaalia (kauli lehti rikki ja laita rintaliiveihin jos kipua)
*Pakastimeen valmiita ruoka-annoksia äidille ja isälle

Synnärille mukaan:

Itselle:
*Neuvolakortti!
*Henk.koht. hygieniatarvikkeet
*Kännykän laturi
*Kamera+laturi ja riittävän iso muistikortti
*Kirja, ristikoita, käsitöitä tms. ajanvietettä (kaiken varalta jos tarvetta)
*Jotain syötävää...Hedelmiä, pillimehuja yms.
*Liivinsuojia
*Kotiinlähtöä varten vaatteet...

Ja vauvalle kotiin lähtöpäivää varten:
*Body
*Puolipotkarit
*Haalari
*Myssy,töppöset ja lapaset
*Peitto tai viltti matkalle (varalta)
*Turvakaukalo

Viimeksi muokattu:
Perustin uuden ketjun, kun Esikoista kesällä 2011 odottavat-ketjun otsikko alkoi olla auttamattomasti vanhentunt. :D
Käyn aika harvoin täällä nykyään, mutta haluan silti pitää yhteyttä teihin kaikkiin vanhoihin tuttuihin, ja miksei uusiinkin. Ihanaa että näin monta vauvaa on jo syntynyt! Ja ihanaa että muilla odottajilla on ilmeisesti raskaus sujunut hyvin.

Täällä on eka kolmannes nyt kaikilla mahdollisilla laskutavoilla ohi, uskomatonta! Malttamattomana odottelen että koska ne ekat liikkeet alkaa tuntua. Viikon kuluttua on toka neuvolakäynti, siellä päästään kuulemaan viimeinkin sydänääniä. Ar- ja nt-ultrassa ei sydänääniä kuulunut eikä mitään käyrää/käppyrää niistä näkynyt, vaan syke näkyi ruudulla.

Kertoilkaapa kuulumisia ja huomautelkaa (mieluiten isolla) jos tulee päivitettävää, niin koitan muistaa päivitellä listaa aina täällä käydessäni.

T.Myy-84, rv 14+1

Kiitos Myy :)
Muokkaa sitten ihmeessä listaa mieluiseksi..

Täällä vkl:na vipinää, kun tulee kauhea liuta taas vieraita vauvaa katsomaan.. Oiskohan 2-3 päivää tässä 2 viikon aikana, ettei ole ketään käynyt :p Toisaalta kiva, niin ei itsekään ihan mökkeydy.

Eltsu ja pikkumies 15vrk

Kiva Myy-84 että viitsit alkaa päivittelemään. :)

Täällä aletaan jo odottelemaan pientä ihan todenteolla. Miestä jännittää niin, ettei se taida enää oikeen saada nukuttuakaan.. Itsestä vaan tuntuu, että sais jo tulla, ei niinkään jännitä. Pieniä jännityshetkiä tulee aika harvoin. Jännitys iskee varmaan sitten kun huomaa, että alkaa oikeesti tapahtumaan jotain.

Nyt on ilmeisesti alkaneet ne liitoskivut, nivusia särkee niin, että housut on vaikee laittaa jalkaan jalkaa nostamalla ja kävely on hidastunut entisestään.

Yöllä tulee kääntyiltyä ja heräiltyä 4-6 kertaa vessaan. Selällään ei enää voi nukkua ollenkaan kun selkää ja lonkkia särkee heti. Tosin eihän sitä selällään sais nukkuakaan, mutta hetkeks välillä tekis mieli kääntyä kyljeltään kun kylkiäkin särkee nukkuessa..

Imetystyynyä lukuunottamatta kaikki pitäis olla hankittuna. Enää se pieni täältä mahasta puuttuu. :)

Rth rv36+3

Kiitos tosiaan paljon Myy että jaksat ylläpitää uutta listaa.. :)
Voin tässä sanoa että jos vaan jaksat niin minun nimeni kohdalle voi laittaa synnäriksi JS ja vaikka ne eivät luvanneet tyttöä, niin kuulemma näytti ainakin enemmän tytöltä.. :) Ikäkin muuttui syyskuussa, nyt ollaan siis 27..

Täällä muuten voidaan hyvin, jos ei mietitä liitoskipuja..Ne vaivaavat ja kunnolla.. aikasemmin oli vain noin puolet viikosta, nyt menee niin että hyvä jos on melkein kivuton päivä kerran pari kuukaudessa..Mutta ei se mitään, saikulla oltu 5 viikkoa ja tällä viikolla olen viettänyt talvilomaa sohvalla.. :) maanantaina alkaa äippäloma.. :D Rauhassa yritän laittaa käppää kuntoon ennen vauvan tuloa, kun mies on töissä..
Kaikki on kyllä melkein hankittu jo, vaunuja odotamme vielä, tilattu ovat mutta eivät ole saapuneet vielä..

Lilli ja choko 34 + 2

Kiitos Myy uudesta pinosta :) meilläkin podetaan vahvaa tyttöoloa, aikamoinen "järjestelmän uusiminen" tulee vastaan jos selvii että odotetaankin poikaa :D

Kauheeta kun ei enää tiedä mitä on kirjotellut ja mihin kun selaa kahta eri pinoa, mutta päivitän nyt tännekin (vaikka sitten uusiks) että meillä todettii ultrassa etinen istukka eli istukka on kohdunsuun päällä. Se alkoi vuotaa tuossa parisen viikkoa sitten mikä aiheutti kauheat paniikit että nyt on mennyt kesken kun tuli ihan hyytymiäkin. Onneksi sydänäänet kuitenkin kuului lääkärissä ja "hätä"ultrassa uiskenteli oikein reippaasti pienoinen sissi. Nyt vaan odotellaan kahden viikon päästä olevaa rakenneultraa jossa nähdään onko se istukka noussut tarpeeksi että voi sitten joskus synnyttää normaalisti alakautta. Eli siihen ultraan asti ollaan nostelu/riehumis -kiellossa :D

Meillä tuntuu jo ihan selvästi liikkeet, jopa mies on tuntenut jo pari kertaa kunnon potkut. Vielä kun sais tietää sen sukupuolen niin vois jo konkreettisesti tuntee olevansa raskaana :D Mahastakaan kun ei vielä voi sanoo onko se raskaudesta vai turvotuksesta pyöreä..

Mitäs muille mahoille kuuluu? :)

Dahlia & sissi 18+5

Jaksamisia kaikille, jotka kärvistelevät erilaisten raskausvaivojen kanssa. :) Onneksi niillä on tapana loppua kuin seinään synnytyksen jälkeen. Oli todella outo tunne kun itseltä hävisi yli 20 viikkoa 24/7 kestänyt närästys saman tien kun tyttö syntyi. :D

Viimeksi muokattu:
;) Niinhän sinä luulet.

Meillä tuli sairaalassa pitkä lista, mitä kaikkea tarvitaan ehdottomasti heti kotiutuessa. Korviketta kannattaa varata pari purkkia, luumumehua/kuivattuja luumuja, myös rintakumit osottautui kullanarvoisiksi rinnanpäiden ollessa verillä imetyksen opettelun jälkeen (maidonkerääjä on myös hyvä apu kipeisiin rinnanpäihin, se estää paitoja hankaamasta). Myös lanoliinia kannattaa ostaa (jos olisin ollut pidempikatseinen, olisin alkanut jo raskausaikana rasvaamaan rinnanpäitä, mun pikkuvampyyri imi ne jo sairaalassa ihan verille). Sileät pehmeää kangasta olevat narutopit on myös todella hyvä hankinta imetystä varten, mä en voinut pitää maidon noustessa yhtään paitoja, joissa on "ribbi"-kudosta vähääkään (saati mitään rintaliivejä...). Ainakin yhdet jättikokoiset alushousut olisi ollut myös tosi kiva juttu, jos saa yhtä paljon tikkejä ja turvotusta synnytyksen jälkeen kuin mitä minulla oli.

Niinhän minä luulen.. :D Mies oli sitä mieltä, että korviketta saa kaupasta sitten tarvittaessa, kuivatut luumut ei ole uponnut ainakaan tässä raskausaikana niin on ostettu apteekista tarvittavaa apua ja rintakumitkin on hankittu. :) Oon ostanu noita jättikokoisia alushousuja jo raskausajalle, välillä on kiva pitää päällä sellaisia huge pantseja niinkun niitä meillä kutsutaan. :D Mut oot oikeessa, varmasti jotain puuttuu enemmän tai vähemmän. Laitetaan sitten mies kauppaan juoksemaan. :)

Eilen kokosin ajankulukseni pinnasängyn.. jotenkin tulee vielä enemmän todelliseksi, että se pieni kohta tulee ulos. Laskin sen toisen reunan alemmas, mutta samalla jäin miettimään, että vaikka se pieni ei hetkeen itse kääntyilekään niin nyt reuna on niin alhaalla, että siitä vaikka pääsisikin putoamaan.. tiedä sitten pitäiskö se reuna kuitenkin nostaa. Ajatuksena on pitää pinnasänky joko sängyn päädyssä seinää vasten niin, että sen ja sängyn väliin jää kulkureitti tai sitten ottaa se mun puolelle sänkyyn kiinni. Jos pinnis on sängyssä kiinni niin sittenhän se on vaan hyvä, että reuna on alhaalla.. Miten muut ajatteli nää nukkumisasiat hoitaa?

Onko kukaan juonut vadelmanlehtiteetä? Eilen löysin jutun siitä teestä,menee jotenkin niin, että se vahvistaa kohtulihasta ja saattaa tehostaa supistuksia, saisi synnytyksen käynnistymään (?), vahvistaisi supistuksia ja nopeuttaisi synnytystä. Kuulostaa vaan aika utopistiselta, mullahan ei edes mitään supistuksia ole vielä ollut.. yleensä en ole tollasiin hurahtanut, mutta raskaus tekee ihmeitä, joten meen huomenna luontaistuotekauppaan tutustumaan. :D

Viimeksi muokattu:
Tavaroista: Mulla taas on korvikkeet jääneet toistaseks käyttämättä (2prk:ia ostin varalle), rintakumejakaan en hankkinut enkä ole tarvinnut, maidonkerääjät hankin ja ne on myös käyttämättä, samoin liivinsuojat; mun rinnat ei valu maitoa vaikka sitä ihan hyvin on tullutkin jo synnäriltä asti.
Hyviä hankintoja taas oli luumut (epparihaavan kanssa ei viitsi kovasta vatsasta kärsiä), Lansinoh nänneille ja pehmeät kaarituettomat imetysliivit yöksi; noita löysia alushousuja olisin kaivannut! Oli meinaan muutamat ekat päivät alapää niin pirun kipeä kiitos epparihaavan ja peräpukaman, turvotuksen ja mustelmien..samoiten mies läksi heti synnäritä tultua rautakauppaan ostamaan mulle sisäkumirengasta istuimeksi ;) Ilman sitä olis tullut vielä isompi itku ekoina päivinä.

Meillä ei yöt mene kyllä yhtään niin hyvin kuin Mymmeliinillä, meillä ei vauva suostu omassa kehdossa nukkumaan ja rauhottuu oikeastaan vain tissi suussa unille, hirveä imemisen tarve. Nyt sujuu vähän paremmin kun hän on mun vieressä nukkunut ja tuttia ollaan myös (pitkin hampain) otettu käyttöön ajoittain; onneks imetys sujuu silti hyvin. No on meillä joskus parempiakin öitä satunnaisesti, mut yleensä menee niin, että alkuyöstä nukkuu kolmisen tuntia ja sitten on pirteä kuin peipponen ja saattaa valvoa kolmekin tuntia tissitellen ja vähän vatsavaivojenkin takia. Joskus pirteä hetki ajoittuu aamuviiteen ja valvotaan kahdeksaan ja sitten nukutaan molemmat kymmeneen. Eli rytmi on vähän päin honkia, sillä päivällä ja illalla kyllä nukuttaa makiasti ja usein. Muuten sujuu ihan kivasti; vähän silti jänskättää kun isillä loppuu isyysloma huomenna ja palaa töihin.

Itse oon onneks jo ihan kivasti parantunut synnytyksen jäljiltä, sillon aluks oli tosiaan kävely ja istuminen tosi kivuliasta. Imetys näyttää hyvin sulattavan noita raskauskilojakin ;) Ristiäisiä tässä suunnitellaan seuraavaks :)

Vadelmanlehtiteestä oon kuullut, muttei tullut itse kokeiltua.
Akupisteitä Babyidea - Akupainanta synnytyksessä kokeilin huvikseen (vain noita nilkan ja peukalon pisteitä), ehdin aloittaa 3 päivää ennen synnytystä ja sitten vauva tulikin; liekö sitten jotain vaikutusta ollut :)

Tsemppiä kaikille ja hyviä vointeja odotteluun :)

Eltsu ja pikkumies 16vrk

Tuo Myyn tekemä lista on hyvä, mutta vaatekohtaan sellainen huomio, että etenkin kaikkein pienimmistä bodeista kätevimpiä on ne, joissa hihoissa on käännettävät "tumppuosat". Lapaset ei välttämättä pysy hyvin ja pieni raapii itsensä verille.

Eipä ollut mun tekemäni vaan eltsun tekemän edellisen ketjun etusivulta suoraan kopioitu. :)
Muut muutokset on nyt tehty listaan. Ihanan pieni ja sopiva vauva Mymmeliinille on syntynyt! Mä voisin lievästi synnytyspelkoisena toivoa samanlaista kompaktia pakettia.

Mites muuten, onko Marsku ja Jossuli80 vielä ketjussa mukana?

Viimeksi muokattu:
Ei noita tavaroiden tarvetta tiedä ennenkuin on pikkunen saatu maailmaan ja arki kohdattu yhdessä. Esim en ole hankkinut enkä (ainakaan vielä) tarvinnut rintakumeja, liivinsuojia tai maidonkerääjiä minäkään. Kaverini niitä suositteli kovasti ostamaan jo raskausaikana, mutta onneksi jätin asian odottamaan, että haen jos tarvetta. Minullakaan ei rinnat tihku vaikka syöttötarpeiksi sitä kuitenkin tulee.

...
Hyviä hankintoja taas oli luumut (epparihaavan kanssa ei viitsi kovasta vatsasta kärsiä), Lansinoh nänneille ja pehmeät kaarituettomat imetysliivit yöksi; noita löysia alushousuja olisin kaivannut! Oli meinaan muutamat ekat päivät alapää niin pirun kipeä kiitos epparihaavan ja peräpukaman, turvotuksen ja mustelmien..samoiten mies läksi heti synnäritä tultua rautakauppaan ostamaan mulle sisäkumirengasta istuimeksi ;) Ilman sitä olis tullut vielä isompi itku ekoina päivinä.

...

Aivan totta! Epparihaavan kanssa tuo WC asioiminen ei ole herkkua! Ja yöllä täälläkin toimii parhaiten noi kaarituettomat imetysliivit.
Hieman nauratti tuo Eltsun miehen rautakauppareissu, mutta kaikki on tehtävä! Kuulin toisaalta, että kottikärryn rengas on kanssa ollut hitti ;)
Mä pärjäsin epparin kanssa kotona ihan tyynyllä, buranalla ja kylmägeelipussilla. WC käynneillä kylmä suihkutus oli jees. Mutta ONNEKSI se parani viidessä päivässä siihen kuntoon, että pysty jo istumaan suht hyvin ja käveleen. Kyllä oli ihanaa kun pääsi ekalle vaunulenkille...

Poika oli ekassa neuvolassa kasvanut 450g/vko, eli maitoa kyllä tulee :) Seuraava neuvola onkin sitten perjantaina, jossa sitten mitataan pituus ja muut tarkemmin.

Arki sujuu täällä oikeen hyvin. Syödään hyvin, nukutaan hyvin ja kakitaan hyvin. Äiti ja isi ei oo väsyneitä, mutta cuplatoniin on pitänyt turvautua välillä.

Eli vauvantuoksusia terveisiä täältä!

Nanna + ukkeli 2 vkoa ja 6 päivää

Viimeksi muokattu:
Pakko ensimmäisenä kommentoida tuota eltsun akupiste juttua. Itse kerkesin 2 päivää ennen synnytystä aloittaa niiden käsissä olevien pisteiden painelun, ja jo samana iltana tuli kipeitä supistuksia monta tuntia. Olen aivan varma että se vaikutti synnytykseen ;)
Meillä on pikkuisen kanssa arki sujunut oikein mukavasti. Iltaisin masu hiukan vaivaa, mutta jalkapohjia hellästi hieromalla kiukku loppuu yleensä kun seinään. Yöt nukutaan tosi hyvin vieressä, muutaman kerran herätään syömään ja vaipan vaihdolle, mutta nukahdetaan heti uudelleen. Omassa sängyssä pikkuinen heräilee hieman useammin ja siksi laiskana pidänkin toista useinmiten vieressä. Mutta kyllä meillä nukutaan öitä myös siellä omassa sängyssä. Ulkovaatteiden pukeminen on aika tuskaista, joten ihan joka päivä ei jakseta lähteä vaunuilemaa, vaikka aika ihanaa se olisi kun on noin ihanat syysilmatkin. Missä teillä vauva muuten nukkuu päivisin? Oma painoni on sama kuin ennen raskautta ja entiset farkutkin mahtuvat jo jalkaan, eikä ihme kun maitoa tulee tätä tahtia. Täällä on sekä maidonkerääjä että liivinsuojukset kultaakin kalliimmat. Ryhdyin myös lypsämään ja luovuttamaan enimpiä maitoja. Katsotaan kauanko jaksan keitellä pulloja ja lypsykoneen osia ;)

Lisätty Emman laskettu aika. :)

Täällä aletaan olla jo voiton puolella ikävien alkuraskauden vaivojen kanssa. Pahoinvointi on loppunut lähes täysin ja nyt flunssankin hellittäessä olen päässyt viimein liikkumaan 3kk tauon jälkeen. Ihanaa!
Maha pyöristyy vauhdilla. Ekoja liikkeitä olen tuntenut nyt viikon aikana satunnaisesti, mutta vielä ne ei tunnu säännöllisesti eikä päivittäin. Maanantaina päästään neuvolaan, siellä kuunnellaan varmaan samalla sydänääniä.
Mun vahva tyttöoloni on alkanut pahasti horjua kun mahaan on ilmestynyt "poikaviiva", eli linea negra on alkanut kiertää napaa. Mies on tästä riemuissaan, minä enemmän hämmentynyt. Toki molemmat tiedetään että huumorillahan nuo "kansanuskomukset" saa ottaa, mutta mulle jotenkin iskeytyi tajuntaan että kappas, lapsihan voi olla kumpaa sukupuolta hyvänsä. :D

Voi kiitos Myy.Tarkennusta saadaan tiistaina, kun on eka ultra.Noi kansanuskomukset on hauskoja.Itse tein sen sormustestin eli sormus pujotetaan hiukseen ja laitetaan vatsan päälle roikkumaan ja jos se pyörii ympäri on tyttö jos se heiluu edestakaisin on poika.Mulla teki molempia, joten mikähän sieltä tulee ;)

Odotan innolla just vatsan pyöristymistä ja niitä liikkeitä.Iltaisin on turvonnu, mutta muuten aika huomaamaton pömppö vielä.

Mua jännittää aivan järjettömän paljon.Oon ottanut tosi rennosti koko ajan en oo ajatellutkaan mitään varhaisultria vaan jaksanu maltillisesti odottaa, mutta nyt kun toi ultra lähestyy on ruvennut jännittämään.Lähinnä siksi , että kaveriporukassa on tapauksia, joissa kaikki oli pusseja myöten , mutta tyyppi puuttui ja yksi kohtukuolemakin on.Molemmat selvinnyt ekassa ultrassa vasta.Niin hirveitä juttuja.Ei pitäis niitä miettiä, mutta ovat tapahtuneet läheisille ihmisille niin jotenkin sitä ajattelee ehkä herkemmin, että voi osua myös omalle kohdalle.Toivon niin paljon , että joku siellä monitorissa vilkuttaa meille<3

Mullakin on olo parantunut.Lähes normaali jo jos ei väsymystä lasketa.Tuun sitten ultran jälkeen jakamaan kuulumiset.

-Emma80& 10+6

Emma, ymmärrän niin tunteesi. Mulla on myös ihan lähipiirissä karmivia kokemuksia keskenmenoista, yksi viime metrien kohtukuolemakin. Nuo läheisten kokemukset tulee niin paljon lähemmäksi kuin netistä luetut, sitä todellakin pelkää että mitä tahansa voi sattua myös omalla kohdalla.

Toisaalta niinhän se on, kukaan ei voi taata että saisi laskettuna aikana terveen ja elävän lapsen syliinsä, mutta mun mieltäni on ainakin rauhoittanut tilastotieto siitä mikä todennäköisyys keskenmenoon on milläkin viikolla. Olen katsellut taulukkoa täältä: Siki potilaana - Raskauskalenteri - Aydin Tekay - Keskenmenoriskit
Vaikka tilastot on parikymmentä vuotta vanhasta kirjasta, olen päättänyt luottaa niihin oman mielenrauhani takia. Mua on helpottanut suunnattomasti kun olen tajunnut että kuluvien viikkojen aikana keskenmenoriski on enää 1%, jatkossa vielä vähemmän!

Tsemppiä hermoiluun, onneksi ultraan on enää ihan vähän aikaa! :)

Eilen oli sitten tuo kauan pelätty ja odotettu ensimmäinen elämäni ultrakuvaus.Tutkimus tehtiin alakautta ja siellä liikkuivat pienen pienet jalat ja kädet ja pienen pieni sydän pauhasi.Olin aivan ymmälläni ja vuoron perään miehen kanssa puristettiin toistemme kättä.Tais siinä pieni tippa tulla linssiinkin.NT oli vain 0,5 eli ultran mukaan hyvä(0,1-2.9).Olen onneni kukkuloilla. Emma+pieni<3

Moi kaikille.. :)

neuvolassa käyty.. :) muuten kaikki mainiosti painoa -50 g, verenpaine oli 127/83, hemoglobiini 115, ja sf mitta 35.. Joten hyvältä näyttää vielä..pikkusen sydänäänetkin vahvat 154.. :D tosin lääkärikään ei pystynyt sanomaan ollaanko käännytty alaspäin joten lähete jorviin ultraan tarkistamaan tilanne.. Kivaahan se on mennä ultraan taas, saa nähä pikkusen vielä kerran ennen synnytystä.. kehtaakohan sitä nyt sitten taas kysyä kun siellä olen, että onko tyttö vai poika??

ja mitä nyt sitten kun lääkäri sano että kyllä vauvan pystyy kääntämään vielä viikolla 36, niin mitä sitten sen jälkeen..?? mulla huomenna pärähtää viikko 36.. tuleeko sitten keisarinleikkaus jos eivät saa käännettyä..?? En kyllä haluais synnyttää "peppu edellä" mutta en kyllä keisarinleikkauksellakaan..
Ja taas stressaan ja mietin tätä niin paljon etukäteen???!!

mites muilla mammoilla menee??
tänään päästään vielä miehen kanssa tutustumaan joviin.. jee!! :) sitä olen kyllä odottanutkin.. jännää on.. :D

Lilli ja choko 35 + 6

Kiva, kun on uusi ketju. Ja mukava lukea "tuttujen" mietteitä pitkästä aikaa. Sairaslomalla ollaan pari viikkoa oltu. Rv 28+ jotain oli neuvolalääkäri ja vähän yllätti kun sairaslomalle jouduin. Olin huomioinut vähän supisteluja, mutta ajattelin niiden kuuluvan asiaan ja niinhän ne harjoitussupistukset kuuluukin. Mutta lääkärintutkimuksessa selvisi, että kohdunkaula lyhentynyt 2 senttiin ja pehmentynyt ja ulkosuu myös auki. Eilen oli kontrolli ja kaula oli lyhentynyt taas, 1,5 senttiä nyt jäljellä. Nyt mennään siis 30+3, että vielä olisi kiva kun vauva pysyisi sisällä jonkun aikaa. Nyt saikkua äitiysloman alkuun saakka, sehän alkaa joulukuun alkupäivinä. Kahden viikon välein nyt lääkärillä pitää käydä kohdunsuuta näyttämässä. Lepo selkeästi auttaa, ei supistele niin, joten jospa tää tästä. 34 viikolle asti seurailevat ja sitten saa taas alkaa enemmän rasittamaankin itseään, esim. käydä kävelylenkillä yms. Sitten jos syntyy, niin antavat kuulemma syntyä. Eilen myös ultralla katsoi lääkäri ja vauva oli kääntynyt pääalaspäin ja oli sen verran "syvällä", että lääkäri meinasi, että siinä pysyykin. Painoarvioksi sain 1400 - 1600 g eilen, eli melko normaali.
Lääkäri kielsi stressaamasta vauvan selviämisestä, jos syntyisi. Kyllähän tuon kokoiset varmaan hyvin selviävätkin, mutta mieluiten sitä vähän valmiimman vauvan tekisi, pääsis painossa vaikka 2 kilon paremmalle puolelle.

Vauva potkii joka päivä ja kovasti, sanonkin sille aina, että potki vaan, niin vahvistut :-) Ja poikahan meille rakenneultrassa luvattiin :-)

Lähinnä siksi , että kaveriporukassa on tapauksia, joissa kaikki oli pusseja myöten , mutta tyyppi puuttui ja yksi kohtukuolemakin on.Molemmat selvinnyt ekassa ultrassa vasta.

Jos pysytään virallisissa termeissä, kohtukuolemaa ei voi tapahtua ennen kuin raskaus on kestänyt 22 viikkoa tai sikiö painaa 500g. Tätä ennen puhutaan keskenmenosta, ei kohtukuolemasta.

Viimeksi muokattu:
Täällä ollaan saatu selville yhtä ja toista.. :D
Käväsin jorvissa tänään ja siellä vaavi masussa köllöttää pää alaspäin niin kuin pitääkin..Lisäksi selvisi että meille tulee pieni Rambo, joten Myy voisi mielellään vaihtaa ton pojaksi nyt kun tiedämme.. :)
Mys lastenvaunutukusta soitettiin että vaunut ovat vihdoin tuleet joten mennään tänään niitäkin hakemaan, sitten kaupan kautta ostamaan viimeiset pikkutavarat vauvalle ja sen jälkeen poika saakin jo alkaa tulemaan kohta puolin.. :D

Ihanaa kun on saamassa kaiken valmiiksi..helpoitus tulee olemaan.. :)

Lilli ja choko 36 + 1

Heipparallaa pitkästä aikaa! Hyvä että täällä on voitu hyvin :)

Meillä oli tänään rakenneultra, vauva vastasi viikkoja (vaikka muutama viikko sitten oli vielä liian pieni) ja kaikki sormet ja varpaat löytyi :) Kovalla jännityksellä odoteltiin koska hoitaja ilmoittaa sukupuolen, ja ihan vihoviimeisenä päästiin kurkkaamaan jalkojen väliin - eikä eipäilystäkään etteikö siellä pieni poika köllötellyt :)) että se siitä tyttöfiiliksestä :D nyt vaan ostelemaan paaaaljon limenvihreetä härpäkettä (sinistä ei missään nimessä) :D

Ja vieläkin se istukka oli liian alhaalla joten viikoilla 32 pitää käydä tarkistelemassa sen sijaintia että tietää mitä kautta poika saadaan ulos (vou, en kyl ikinä totu tuohon poikaan :D).

Mites muut, kohta synnyttävät jakselee?

Dahlia & poju 21+0

Emmalle (vähän myöhästyneet) onnittelut ihanasta ultrakokemuksesta! :')

Tigu
lle, Lillille ja Dahlialle onnea poikalupauksista, kovasti nyt poikia tuppaa tälle porukalle! :o Eikö tuo siis tarkoita että jos nyt on kolme poikalupausta ja kaksi tyttöä, niin meille tulisi tasapuolisuuden nimissä tyttölupaus joulukuun ultrassa? ;)

Täällä voidaan ihan hyvin. Flunssa kiusaa taas, johan tuo pysyi 1,5vko poissa... Olen onneksi kuitenkin ihan työkykyinen, mutta tylsää olla koko ajan väsynyt ja aamuisin herätä niistämään pää tyhjäksi.
Liikkeitä tuntuu yhä harvakseltaan, kuvittelin että ne olisivat tihentyneet näille viikoille mennessä mutta ilmeisesti eteen kiinnittynyt istukka pehmentää niitä sen verran että bongaan vain ylös- ja alaspäin suuntautuvat potkut, niitäkin on vaikea erottaa välillä suolen toiminnasta.

Onko teillä muilla ollut kotidoppleria käytössä? Jos niin minkälaisia? Olen alkanut harkita sellaisen hankkimista vaikkapa käytettynä...

T.Myy ja papu 16+5

Meidän kohdalta listaa voisi päivitellä. Meille syntyi pieni tyttö tiistaina 15.11 klo 7.03. :)

Eilen päästiin kotiin opettelemaan uutta arkea. Äiti on ollut vähän väsynyt, mutta viime yön pitkien unien jälkeen jaksaa taas.. ehkä pari tuntia. :) Oli se vaan niin kiva päästä sairaalasta kotiin ja saada apuja noihin öihin.. Sairaalassa sitä on kuitenkin niin yksin yöt sen vauvan kanssa vaikka lähinnä henkistä apua saakin nappia painamalla.. sitten kun sieltä paikalle ehditään niin tilanne onkin jo ohi.. Toisaalta tulipas opittua kun ei ollut muuta vaihtoehtoa. :)

Yhteistyössä