Esikoista odottavat kesällä 2011

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eltsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onnea Myy-84! Saako jo lisätä listalle ;) Millon sulla on arvioitu la?

Mä oon ajatellut, että jos joku muu haluisi sitten perustaa uuden talviketjun..en enää ite viittis ku laskettuun aikaan on enää 5 viikkoa :)

Mulla alkoi äippäloma perjantaina ja tänään olin sekä hieronnassa, että mammajoogassa; oli kyllä ihan kivaa se. Aika samanlaista kuin astangajooga muutenkin, mut keskittyi enempi hengittelyyn ja oli vähän iisimpää eli kaikkia venyttäviä liikkeitä (ainaki ekalla kerralla). Joissain asennoissa kyllä oli maha vähän tiellä, tai ennemminkin se kun tuo mukula on muutenkin koko ajan kaivautuneena toisen kylkiluun alle (joka on ihan hellänä ja särkee, alkaa vissiin tila loppua) niin tuntui ettei voi taivuttaa kunnolla
grin.gif

Se vetäjä on myös kätilö ja suositteli, että näin loppuaikana (ja synnyttäessä) kannattaa viettää aikaa sellasessa kyykkyasennossa, jossa jalkapohjat on kokonaan lattiassa; ainakin mun mahan kanssa ei tuntunu niin mukavalta asennolta
whistle.gif

Eltsu ja pena 35+0

No nyt saa lisätä listalle. :) Laskettu aika on menkkojen alkamispäivästä laskettuna 28.4. mutta luulen että se saattaa aikaistua parilla päivällä sillä ovis oli kp12. Olkoon tuo 28.4. nyt toistaiseksi se päivä.

Onnea kovasti äippälomasta! Mammajooga kuulosti myös kivalta. Oijoi, en malta odottaa että tämä kammottava alkuraskaus pahoinvointeineen on ohi ja voi alkaa suunnitella tavaroita, vaatteita, liikuntaa ym. :)

Paljon onnea tulevasta vappuvauvasta Myy!!! :) Ihania uutisia!

Mitenkäs Dahlia? Joko on ultra takana?

Kohta pitäisi alkaa vauvoja tähänkin ketjuun tulemaan ihan reilusti. :) Mä olen lokakuisten viimeinen ja kuulemma jos pikkuinen haluaa syntyä, niin huomisen jälkeen ei enää estellä. Joten kaikki muutkin ovat siis jo varsin potentiaalisia synnyttäjiä. :)

Viimeksi muokattu:
Mymmeliini, en oo vieläkään päässy sinne ultraan. Ensiviikon torstaihin pitäisi vielä malttaa, alkaa jo pikkuhiljaa loppumaan kärsivällisyys :D Sitten toivottavasti päästään ihan tosissaan suunnittelemaan tulevaa kauppalistaa hankintojen osalta.

Mitään raskauteen viittaavaa ei ole, kaikki pahoinvointi on hävinny (jesh!). Ainoa vaan ettei karkit yms makea uppoa, ihan hyvä vaan. Ja vessassa saa juosta useammin kun normaalisti. Mutta muuten täällä voidaan pelottavan hyvin :P

Tuo jooga kuullostais kivalta jos täälläkin niitä pidettäis :/ oon yrittäny ettiä ryhmiä jotka järjestäis jotain ohjattua liikuntaa mammoille, huonolla menestyksellä. Kuinkahan paljon sitä joutuu sitten liikkumaan ettei niitä kiloja ala kerääntymään liikaa? Mulle sanottiin että keskimäärin 10 kiloa olis sallittavaa tulla nyt tän painon lisäks eikä paljoa enempää. Mut taitaa se tulla mulle täyteen jo muutaman kuukauden sisällä :D Tosin paino on pudonnu nyt 4 kiloa lähtöpainosta,, eli taitaa olla tyyntä myrskyn edellä :D

Mites Sajj teillä voidaan?

Kaikilla taitaa olla odotus jo aika pitkällä että melkein voi alkaa perustamaan uutta pinoa Vauvan hoito -puolelle :D

Hyviä vointeja mameille! :)

Dahlia 10+4

Täällä taas pitkästä aikaa.. Ja vointi on.. noh, suht koht hyvä.. :)
Supistuksia, kivuliaita sellaisia on alkanut olemaan ja aika laillakin, mutta lääkärin kanssa päätettiin että jos ne pysyy samoina niin ei vielä kirjaa mua saikulle.. Noh, viimeisen lääkäri käynnin jälkeen on selkäkin alkanut kipeytyä niin että ei pysty kävelemään kuin 10 min niin alaselkä huutaa jo kivusta, joten ens viikon keskiviikkona ku on taas lääkäriaika joudutaan ihan varmasti katsomaan toi saikku uudestaan.. :/
Minä kun en millään haluaisi jäädä saikulle, viihdyn työssä niin hyvin, ja tulee niin huono omatunto saikulle jäämisestä, mutta eilen sanoin miehelle että ehkä mun sittenkin vaan täytyy.. Ja sepäs vasta oli onnellinen, ku vihdoin ja viimein hänen mukaan minä myönsin että ehkä en sittenkään tule jaksamaan.. On niin huolissaan koko ajan ja haluais varmaan että en tekisi yhtään mitään.. :D
Noh, 12 tunnin työpäiviä teen ja 6 tunnin jälkeen olen valms kömpimään sänkyyn ja levätä ainakin 3 päivää..
en oikeesti tajua kuin se nyt näin yhtäkkiä alko olemaan niin rankkaa..???

Mutta onnelinen kuitenkin.. Vauva se siellä möyryää kunnolla, ja vaikka potkut ei ole niin kauheen kovia, luultavasti kun istukka on etuseinällä, niin möyryäminen tuntuu kuitenkin.. :)

Lilli ja choko 27 + 1

" kuin se nyt näin yhtäkkiä alko olemaan niin rankkaa..??? " Oon ihan samaa mieltä. Teen ihan normaalia toimistotyöaikaa, mutta oon iltapäivällä jo niin poikki, että saa sinnitellä että jaksaa vikat pari tuntia. Sit ei kyl jaksais kotona mitään muuta kun maata sohvalla. Jos pitää johonkin lähteä niin sit on jo ihan kiukkunen siitä väsymyksestä.

Ei jotenkin enää jaksa samallai kun ennen. Silti ois samat työt ja vähän päälle tehtävänä.. Vielä pitäis jaksaa 5 viikkoa töissä. HUH!

Piti vielä lisätä, että on alkanut turvottaa ihan mukavasti. Tänään ei sit enää pidetä sormuksia, hyvä kun sai eilen pois sormista.. Onks muilla paineen tunnetta tuolla alhaalla?

Rht + 29+4

Myy!! OIKEIN paljon onnea! Ihanaa! Teille tulee kevätvauva <3 Mä itken täällä ihan täysillä, kun oon niin iloinen teidän puolesta!

Itken siis nykyään koko ajan! Siis ilosta suurimmaks osaks kuitenkin, saatan kyynelehtiä monta kertaa päivässä kun oon niin onnellinen :D Meillä siis kaikki hyvin, kiitos Dahlia kysymästä!
Tai no muuten on kaikki hyvin, paitsi että jouduin jo kuukausi sitten jäämään sairaslomalle.. Supistelee niin paljon, etten saa nukuttuakaan jos takana on vähänkään rankempi päivä. Ja kun en saa nukuttua kunnolla - on migreeni, joka taas pistää supistamaan entistä enemmän. Eli tollanen noidankehä. Vaikka kohdunsuulla ei ole muutoksia tapahtunut ollenkaan, lääkäri meinas että mun on parempi levätä, ettei niitä muutoksia tapahdukaan ennen aikojaan. Aikamoiset itkupotkuraivarit sai tuo päätös aikaan, kun niin hyvin voin silloin muutoin. Nyt on ajatukseen totuttu, ja kun supistaa jo kun nousen seisomaan, ymmärrän että lääkäri oli aivan oikeassa :) En mitenkään pystyis huolehtimaan toisista tässä kunnossa, kyykkimään ja kumartelemaan ja nostelemaan. Vieläkin kyllä ahdistaa tällaiset päivät kuin tänään, kun en saa mitään tehtyä. En osaa antaa itselleni lupaa vain löysäillä, vaikka olisin kuinka rikkipoikkiväsyny. Mutta pikkuhiljaa toivottavasti :)

Rht, välillä tuntuu painetta kyllä. Välillä muru on kiinni kylkiluissa ja välillä tuntuu jo tunkevan ulos. Pientä turvotusta on täälläkin, riippuen paljon päivästä ja kellonajasta, vielä ei kuitenkaan mitään järkyttävää.

Dahlia, parin päivän päästä ultraan sitten, ihanaa :) Ultran odottaminen on kamalaa, mutta sitten kun näet sen pienokaisen siinä ruudulla, joka näyttää jo melkein oikealta vauvalta - voi sitä tunnetta! Onnea matkaan :)
Niin ja hei, täällä alkoi makea maistumaan ERITTÄIN hyvin tossa viikon 20 paikkeilla, niin ole tyytyväinen niin kauan kun se ei maistu :) Paino lähti nousuun ihan huimaa vauhtia, nyt onneks tasaantunu. Mikä ei kyllä sinäänsä auta, kun nyt on jo 11 kiloa kasassa. Mä kävelin koiran kanssa vähintään 8km päivittäin siihen ensimmäiseen "supistuskertaan" asti, piti painon kurissa vaikka söin kyllä aika reippaasti kaikkea roskaa jo sillon..

Hei tuun tässä lähipäivinä kirjottelemaan enemmän, nyt on pakko päästä suihkuun ja nukkumaan! Ootte kirjotellu niin paljon ja haluaisin kaikille kirjottaa jotain takas, niin ehkä ihan hyvä että jaan sen sitten pariin viestiin ;)

Voikaa hyvin!
Sajj & Prinsessa 30+1

Neuvolakuulumisia: 36+0
Sf 32 eli keskikäyrällä menee
rt
hb 129 (viimeks 118, rauta auttanut )
syke 155-160
paineet ja pissat ok
painoa tullut vieläkin 590g/vko mut onneks kokonaisuudessaan n.13kg

Lääkäri kattoi paikat eikä muutosta keskiraskauteen eli kiinni, kiinteä ja 3cm. Vauva oli kuulemma aika alhaalla, kiinnittymisestä ei puhunut mut terkka viime käynnillä totes et olis kiinnittynyt.
Mitään painoarviota ei sanonut vaikka ultras ja ei selkeästi myöskään halunnut sanoa sukupuolesta mitään kun kysyin vilahtiko mitään varmistukseks poikalupaukseen..Alko vaan jaaritteleen, kuinka tärkeintä on että molemmat voidaan hyvin jne ja vauva sitten itse näyttää syntyessä kumpi on..joo, oonhan se, mut ois kiva ollu kuulla ku arvaus on vaan sen rakenneultran varassa (sama oli viime neuvolalääkärikäynnillä ku oli eri lekuri). Kuvittelin nyt ehkä ite näkeväni ballsit mut en oo kyllä varma oisko se napanuora voinu vaan olla niin poimuinen?? :D Tosi huono toi neuvolan ultra kyllä.
Eli synnytystapa-arviota ei näemmä sen kummemmin ole.

Muuten vointi edelleen hyvä, mutta alimmat kylkiluut särkee sekä etu- että selkäpuolelta aika ilkeesti kun vauva punkee sinne. Ja vatsaa kiristelee ja harkkasuppareita on mut ei ne kipeitä ole.
Tulipas omanapainen teksti..

Illalla taas mammajoogaan
happy.gif
Hyviä vointeja kaikille!

Eltsu ja pena 36+0 (hui, vkon päästä täysiaikainen)

Neuvolakuulumisia: Käytiin aamusta tädin luona. Kyseli perinteisesti, että miten ollaan voitu. Puolesta sanasta sanoi kirjoittavansa 3 päivää sairauslomaa ja että hae sitten työterveydestä lisää. Tais nähdä, että oon aika poikki. Verenpaine oli ekalla mittauksella 149/92, tokalla 139/92..

Taidan varailla aikaa työterveyteen, tosin ajattelin mennä maanantaina töihin kun mun tuuraajat alottaa työt. Katsoo sit miten jaksaa.. Työpäivät menee varmaan nopeesti kun on paljon opetettavaa, mutta illat oon varmaan sit taas ihan kuollut.

Sehän piti fiiliksien lisäks kertoa, että sf-mitta oli 28. Täti siinä antoi ymmärtää, että ois ehkä vähän turhan iso näiksi viikoiksi. Tossa surffaillessa löysin jonkun kaavion, minkä mukaan ollaan näihin viikkoihin melko lähellä ylärajaa, mutta huomennahan ne viikot taas vaihtuu.

Jotenkin sekin oli jännää, kuinka on valmennuksessa ja nyt tuolla neuvolassakin kyselty imettämisestä, et mitkä fiilikset ja silleen. Mitä siihen pitäis vastaa?! Tarkoituksena ois imettää, mutta miten sitä voi etukäteen tietää? Ois pitänyt olla kysymyksiä aiheeseen liittyen.. Sanoin sit suoraan, että eipä oikeen osaa kysyä mitään kun ei tiedä mitä odottaa ja minkälaista se sitten oikeasti on.

Noh tulipas tekstiä.. Josko sit vaikka sohvalle päikkäreille..

Rht 29+6

36+0 täälläkin tänään. Viikko oltu äippälomalla ja aika menny nopsaa. On ollut menoa enemmän kuin työaikoina! Tai sitten puuhannu jotain kokoajan. Nyt sitten flunssaa iski joten oon ihan poikki kokoajan (väsyttää) ja huomenna ajattelin olla tekemättä yhtään mitään! Vie voimat tällänen pieni flunssa tässä vaiheessa jo.
Muutenkin huomasin, että sellanen 3km kävely on aivan kuin maratonin vetäisi tällä mahalla. Ei oo enää niin reipas ei ;)

Olin lääkäri+neuvolassa tänään. SF mitta oli 33-34, eli edelleen sillä yläkäyrällä uskollisesti menen. Painoa oli tullut lisää, mutta edelleen vain 1-3kg lähtöpainoon (riippuu koska puntaroi). Eli maha on kasvanut, mutta muualta olen mukavasti kutistunut. Onneksi.

Tyyppi oli pää alaspäin ultrassa ja ihan rt edelleen. Tosin pää ei ole "kiinnittynyt", eli kääntelee päätänsäkin ahkeraan. Eli edelleen mulla on oikeen aktiivista mahassa. Päätä kun heiluttelee niin vähän ottaa lonkkaan. Yleensä viihtyy vasemmalla puolella, mutta muljahtelee aika usein käymään toisella puolella. Ja kun tyyppi on jo iso niin tuntuu ja näkyy hyvin kun siellä muljahdellaan ja potkitaan. Onneksi ei satu kuitenkaan.
Muutenkin suppareita on, että maha on kovana useemmin kuin ennen, mutta kipuja ei ole. Olin kuulemma vielä kiinni ollaan ja vähä kohdunsuu pehmeentynyt, mutta erittäin vähä. EI ole kuulemma ainakaan heti huomenna tulossa ;)
Eli täällä muuten edelleen voidaan hyvin ja kivuitta ja oireitta jossei flunssaa ja närästytä lasketa!
Synärillä käytiin tutustumassa ja se oli oikeen jees, mutta hieman alkoi pelottamaan koska siellä oikeesti tajusi että perhana pian sekin on tehtävä!

Sellasta täällä! Täällä esikoisketjussahan on jo monia jolla on synnytys lähellä, että pian kai voi tehdä vauvanhoito puolelle esikoisketjun! APUA!

Voikaas hyvin muut ja vielä onnea Myy! Tossa just jollekin sanoin, että raskaus on ollut tosi kivaa aikaa mulle! Tuuri on käynyt että on voinut kokoajan extra hyvin ja melkeen paremminkin kuin ennen raskautta ja ei oo joutunu syömään extranappeja (rautaa tms) muutakaan sinä aikana, kynnet ja hiukset ei oo koskaa voinu näin hyvin jne ja on niin jännää seurata mahan kasvua ja varsinkin kun alkaa tuntemaan liikkeet.
Mutta kieltämättä tässä vaiheessa kun maha on pingottunut pallo ja alkaa ähkimään itseensä kyykystä ylös alkaa ikävöimään omaa kroppaansa ja varsinkin normaaleja vaatteita...

Nanna 36+0

Kuulumisia vähän täältäkin päin.
Meillä alkoi valmennukset vasta tällä viikolla, huh kun viime tippaan jätetty. Viime viikolla nimittäin alkoi tulla jo kunnolla supistuksia, yhden yön valvoin kokonaan, ja säännöllisesti tuli 7min välein koko aika. Aamuun ajattelin niitä seurailla koska kipua ei kunnolla ollut, ja niinhän ne sitten loppui. Samana päivänä oli onneksi neuvola, ja siellä kaikki ihan normaalisti. Kuulema hyväkin jos supistelee jo noin, niin saattaa helpottaa synnytystä. Pikkuinen on jo ihan painautuneena alas, ja sen on kyllä tuntenutkin. Sairaalaan tutustuminen ja synnytystapa-arvio olisi ohjelmassa vielä tällä viikolla. Tutustumista olen odottanut innolla ja hieman jo säikähdinkin kerkeänkö siellä käydä. :) Muuten vointi on ollut mitä parhain, muutamia samanlaisia supistuspäiviä on tullut kuin tuo ensimmäinen, ja joka kerta astetta kipeämpiä. Saa nähdä kauan vaavi viihtyy vielä masussa.
Myylle valtavasti onnea :)
eppe 36+2

Terveisiä neuovlasta:

paino noussut yhteensä ekasta neuvolakäynnistä yhteensä 5 kiloa..
verenpaine oli 120/75, hemoglobiini 116.. Sf mitta 27 ja sydänlyönnit 135-140, joten kaikki siis hyvin.. :D
tämä oli maanantaina, tänään sitten kävin erikseen neuvolan lääkärillä selkä/vastakipujen takia, mitä lääkäri on seurannut jo 4 viikkoa, ja nyt sitten kun selkäkivut ovat pahentuneet hän kirjoitti 2 viikkoa saikkua..

Soitto sitten miehelle kotimatkalla ja kamala itku alkoi kun joudun saikulle..Siis ihan oikeesti, monet ihmiset olisi helpottuneita ja varmasti nauttisi kun pääsisi saikulle, mutta minä itken..?? Noh ehkä se myös johtuu siitä vähän kun tosiaan teen useinmiten 3 päivää titä (12h/päivä) ja sitten olen 4-5 päivää vapaalla..joten tunnen itseni nyt sitten pahaksi kun jään nämä päivät kotiin..kun muutenkaan en ole niin hirveen monta päivää töissä..mutta 12 tuntia on raskasta, pakkohan mun on se myöntää..
ja niinkuin lääkäri sanoi, katsotaan nytten 2 viikkoa, ehkä taas jaksan sen jälkeen, vaikka hän kyllä myös painosti että minun ehkä nyt kannattaa asennoitua siihen että en pääse takaisin töihin ennen äitiysloma alkaa..

saa nähdä kuin menee..nyt kauppaan ostamaan satsumia kun ne on taas tullu....jeijj!! :D vähän lohdutusta tähän päivään..

miten muut voivat??

Lilli ja choko 28+0

Terveisiä myös täältä ultrasta!

Kaikista peloista huolimatta masusta löytyi yksi vilkas tapaus :) Piti oikein tönimällä töniä sitä kääntymään että sai sen niskan mitattua, loppujen lopuksi hoitaja sai laskettua 1,38 milliä turvotusta eli normaalit lukemat. Ja paljastui että pikkuinen olikin 5 päivää vanhempi joten laskettu aika muuttui 26.3. Verinäytettä ei siis pystyny enää ottamaan joten jätettiin se sitten kokonaan kuvioista.

Eli iso ihana tapaus meillä möyrii :) ah tätä helpotuksen ja onnen tunnetta <3

Täälläkin menee noita mandariineja enemmän kuin koskaan :D eikä nämä ruokahalujen muutokset lopu koskaan.

Kiva lukea Sajj teidän kuulumisia, kohtahan teilläkin alkaa ne jännät päivät (taas) kuten myös melkein kaikilla ;)

Hyviä vointeja! :)

Iso D ja pikku D 12+3

Ihania uutisia Dahlia!! :) Paljon onnea!

Rht, mulla on sama juttu tuon imetyksen kanssa. Eipä paljon ole kysyttävää, kun en ole koskaan imettänyt. :) Ja toisaalta minusta on ihan tyhmä stressata etukäteen siitä onnistuuko imetys vai ei. Se joko onnistuu tai sitten opetellaan, mutta jos se ei millään lähde käyntiin, niin kasvaa ne vauvat korvikkeellakin.

Lepäile nyt Lilli, äläkä stressaa töistä. :)

Mullakin äippäloma on jo alkanut ja saman tien sitten sain flunssan. :/ Meneehän se loma näinkin.

Viimeksi muokattu:
Mitäs porukalle kuuluu?

Täällä saatiin saikkua loppuajaksi.. verenpaineet ja pulssi turhan korkeella, väsymys ollut myös aikamoinen. Tukossa oon tietty kokoajan, pahenee vaan iltaa kohti. Kiva mennä nukkumaan kun pitäis nukkuu suu auki, eikä aina silloinkaan tunnu, että sais tarpeeks happea.

Eikai sitä vielä ees tajua, että ei sit menee pitkään aikaan töihin.. jossain välissä sen varmaan tajuaa. Josko nyt keskittyis lepäileen.

Rth 32+1

No tännepä ei ihmeellistä..edelleen oon voinut ihan hyvin, mutta nyt on jopa öisin ja iltaisin alkanut olla pientä menkkasärkyä ja paineentunnetta ja ehkä pieniä supisteluja(?) eli jotain saattaa joskus tapahtuakin
grin.gif

Tänään neuvolassa kaikki kunnossa, sf 33 eli keskikäyrällä menee ja paino oli jopa nyt tippunut 100g/vko.

Lainasin muuten kirjastosta Suuri äitiyskirja-nimisen kirjan, ku on aikaa tässä loppuaikana lueskella; olis voinut olla aika kiva kirja lukea jo odotuksen aikana aiemminkin, hirveästi on asiaa ja suht tuore kirja. Lisäks oon alkanut kutomaan vauvalle peittoa ja pari myssyä jo teinkin; pikkasen on kyllä aluks haastavaa, kun viimeks joskus yläasteella varmaan kutonut..

Olisin vähän voinut huudella uuden listan päivittäjän perään, niin olisi samalla saanut muutettua tuon nimen ajankohtaisemmaksi? Anyone? Itsellä kun alkaa la lähestyä ja voi olla, ettei sitten vauvan kanssa ihan hirveästi ehdi päivitellä ;)

Voikaa hyvin,

Eltsu ja pena 38+2

Minäkin uskallan ehkä vihdoin siirtyä tuolta esikoista haaveilevista.Plussa tuli 21.9. Oireita oli aluksi jomotteleva vatsa ja pissalla juoksun lisääntyminen.Tällä viikolla ei ole oireita juuri ollut.Oon ollut virkeämpi, kuin normaalisti ja muutenkin hyvinvoiva.Mahajomotuksetkin ovat vähentyneet.Mitään vuotoja ei ole tullut, mutta halusin kuitenkin varmistaa vielä kerran ( neljäs testi viikon sisään=)) )testaamalla ja apteekin testiin pärähti heti kontrolliviivaa vahvempi viiva ja ehkä sitä nyt uskon.

Minä siis 31-vuotias ja ensimmäinen raskaus tervetullut ja yritetty.Pupuiltiin pillereiden jälkeen päivittäin 2kk ja yllättävän nopeasti se sitten onnistui tosin eihän sitä vielä tiedä meneekö loppuun ja onko ketään kotona jne. Mutta toivottavasti kaikki on hyvin.En oo kuitenkaan niin huolissani , että kipittäisin tonne varhaisultraan.

On niin oireeton olo ettei tätä käsitä.Tietenkin toivon, että näin jatkuu ja hyväolo pysyy.Eka neuvola on varattu lokakuun puoleenväliin ja sieltäkäsin sit varmaan ultrat ym.Tunnen itseni hölmöksi, kun en malta uskoa tätä todeksi.

Emma + minimasu 5vk 4pv

Lokakuun ketjusta bongattu, että Nanna79 sai viime yönä la:na pojan, onnea :)

Mites eppe ja Marsku?

Täällä la tänään, muutaman päivän alavatsaa ja -selkää särkenyt ja nyt viime yönä oli jo vähän ikävämpää jomotusta, pisti valvomaan..mutta ei vielä kunnon supistuksia tms :) Eli odotellaan vaan..

Eltsu 40+0

Onnea Nannalle <3
Täällä odotellaan vaan. Viimeiset 5 päivää on ollut tosi kuvottava olo, supistuksia tulee pitkin päivää, välillä kipeitäkin, mutta ei säännöllisiä. Huomenna olisi soiteltava yliaikaisuus aikaa ensi viikolle. Neuvolassa arvioivat vauvan olevan jo aika suurikokoinen ja epäilivät mahtuuko syntymään. Pelottaa ja ahdistaa :/ Kumpa vaavi päättäisi syntyä vaan äkkiä.

Onnea Nannalle ja Mymmeliinille! Ja eltsu, eiköhän se sinunkin penasi pian näyttäydy ;)

Ihan mieletöntä miten aika menee niin nopeasti, kohta on menny (vai jokohan se on jo täynnä) vuosi siitä kun alettiin haaveilemaan ja jännäilemään.

Meillä voidaan ihan hyvin, lukkunottamatta verenpaineen heittelyjä ja mahan kipristelyjä. Parin viikon päästä on kolmas neuvola ja viikoilla 21 rakenneultra, toivottavasti saadaan tietää kumpaa sorttia väriteemaa aletaan huoneeseen rakentamaan ;) kovasti tyttöfiilistelyjä on ollu ilmassa, oikeastaan kertaakaan ei ole ollut poikaoloja.

Muuten täällä vain odotellaan :)

D- 16+2

ONNEA Mymmeliinille ja Nannalle!! :D Ihanaa,ekat pikkuset ovat tulleet maailmaan sen jälkeen kun alettiin haaveilemaan yhdessä.. :) Ihan tulee tippa linssiin..

Eltsu ja Eppe: toivottavasti kummallakaan tiellä ei kestä kauan enään että saatte pikkuset syliin.. :)

Meillä toivottavasti kestää vielä hetken, mutta nyt saadaan todellakin levätä loppuajan, saikulla mennään äitiyslomaan alkuun asti, helpotus oli, ei millään enän jaksais töihin mennä kun unen saa kunnolla kiinni vasta siinä 5 maissa aamulla, ja silloin nukun 10 asti, ehkä vaan kerran vessassa tarvii käydä..Jos töihin menisin pitäis nousta 5 aamulla ja sitten jaksaa painaa 12 tunnin työpäivä, ei kyllä onnistu enään..Nyt saa rauhassa lepäillä aina kun siltä tuntuu, ja levättyä tulee paljon kun on niin kovat liitoskivut että tuskaista liikkua..
Mutta en valita sen enmpää, rakastan joka hetkeä samalla, ja ihan sama sattuuko vähän, on kyllä sen arvoista.. :D Ihanaa on ne potkut ja hikat y.m.. jopa se kun on peppu tai jalka kylkiluissa kiinni niin että sattuu, mutta kun sitä vähän painaa alaspäin niin jokin muu vauvaosa pompii ulos toisesta kohtaa mahasta.. :)

Tulkaa muuten synnyttäneet mammat mielellään jossain vaiheessa kertomaan synnytyksistänne, sitten kun ehditte.. :)

Lilli ja choko 31 + 6

Lokakuun ketjusta bongattu, että Nanna79 sai viime yönä la:na pojan, onnea :)

Tulkaa muuten synnyttäneet mammat mielellään jossain vaiheessa kertomaan synnytyksistänne, sitten kun ehditte.. :)

Joo tosiaan täällä tultiin täsmällisesti laskettuna aikaan maailmaan! Mun poikafiilis ja muiden "se on pakko olla poika" arvailut piti kutinsa, koska pojasta näin ensimmäisenä pienen pepun ja isot pallit ;) Isä oli ylpeä.

Kiitos kovasti onnitteluista ja Mymmeliinille kanssa onnea. Eltsu luultavasti on jo seuraamassa kovasti perässä ellei jopa synnärillä jo?

Tiistaina tosiaan oli laskettu aika. Maanantaina heräsin aamulla siihen, että oli hieman menkkamaisia kipuja, hieman kovempia. Kerkesin jo hieman pohtimaan, että onko nyt vaan ruuansulatushäiriöö vai onko tää nyt sitä. No koska ne kivut tuli aika täsmällisesti 10minsan välein, niin uskottava se oli, että supistelee oikeesti.

Ne jatkui tasasesti pitkin päivää ja iltapäivällä ne alkoi sitten tulla jo hieman kipeämmäksi, mutta ei pahasti. SUpistus kesti joku 40s kerrallaan ja kipu meni ohi kun hengitti rauhallisesti. Soitin sitten synnärille jo kolmen aikaan, että tilanne on tämä ja ettei limatulppaa tai vettä ole mennyt. Sieltä vastasivat, että tänne vaan kun väli on 5minsaa tai kivut liian kovat, että kyllä sieltä näyttäs illan/yön aikana nyt joku tulevan.
No sitten laitettiin paikat valmiiksi, että voi vaan lähteä ja koitettiin katella telkkua ja muuta siinä odotellessa. Seitsemän jälkeen kivut alkoivat olla niin kovat, että puhaltelutkaan ei oikeen onnistunu ja kahdeksan aikaan mun oli sanottava että kai se on lähdettävä, että en kestä enää. Mies oli jo katsonut tunnin pari mun kärvistelyä ja koittanu saada mua lähtemään, mutta sissinä mä vaan koitin jaksaa... Tässä vaiheessa supparit tuli jo 5-7min välein.

Meiltä on 10-15min ajomatka sairaalaan ja siinä matkalla ne kivut vaan paheni. Pääsin synnärin ilmottautumisluukulle sopivasti kun oli taas paha supistus. Nainen rentona kyseli luukulta, että saako sun tietoja antaa sinne tänne ja plaaplaa.. Mä vaan huohotin että joojoo tajuamatta mitään kun vaan sattu. Sitten kätilö tuli hakemaan mut huoneeseen ja tervehdin häntäkin kippurassa kun taas sattu. Miehen käsi oli jo ihan punasena siinä vaiheessa kun mä sitä puristelin. Siinä kätilön tutkiessa niin limatulppa tuli ja olin kuulemma jo 3cm auki. Eikun synnytyshuoneeseen venaamaan anestesialääkäriä, että saisin epiduraalin. Sekin muka kesti niin kauan, kun kerkesit just toipua tosi kipeestä supparista niin toinen alkoi. Purin oikeesti tyynyä ja roikuin pää alaspäin sängyltä ja runtelin miehen kättä ja laskin kymmeneen hengittäen. En tiedä miksi, mutta tuo laskeminen autto ton hengittämisen ja kivunsiedon kanssa jotenkin?!

Kun mä sain epiduraalin ja se alko vaikuttaa niin ei tuntunu enää missää. Mahan kovuudesta vain huomas että jaahas, taas supistaa mutta muuten ei tuntunukkaa missää. Joten me katottiin siinä telkkua ja mä torkahtelin. Katottiin vaan kellosta, että poika ei tuu tänään vaain antaa odottaa puolen yön yli, että on laskettu aika.

Epiduraalin vaikutus loppu yhdes vaihees ko seinään, mutta sain heti uutta.

Yhden aikaan mut sitten puhkastiin, että lapsivesi meni ja olin jo auki 8-9cm. Siitä hetken päästä sitten kätilö sanoikin että aletaanpas ponnisteleen. Poika tuli hitaasti ja syke hieman laski aina siinä ponnistuksen yhteydessä, joten päätettiin avittaa poikaa imukupin kanssa pois ihan varmuuden vuoksi. Syke nousi aina takaisin, mutta mulla ei ollut mitään sitä vastaan että hommaa nopeutetaan. Samalla multa leikattiin välilihaa oikeelta puolelta hieman, koska oli kuulemma niin tiukat paikat.
Sieltä se poika sitten tuli 11.10.11 klo 1.48 (3310g ja 50cm) ja mä olin niin puudutettu että mä en oikeestaan pahemmin asiaa tuntenut. Painon tunne siellä alhaalla oli, mutta esim supistukset joiden aikana ponnisteltiin mun piti itse kokeilla vatsan peitteestä että koska se kovettuu ;)

On se rankkaa hommaa ja meinasin pyörtyä suihkuun synnytyksen jälkeen, koska enhän mä mitään ollut syönyt. Äkkiä eväät naamaan ja takas ihmettelemään tulokasta.

Nyt ollaan kotona ja kaikki on hyvin. Poika on tosi rauhallinen ja kova syömään. Imetys onnistui meiltä heti ja maitoa tulee paljon.
Toi väliliha on kipeä, todella kipeä ja hankaloittaa mun liikkumista ja istumista. Mutta se on vain buranaa ja kylmähaudetta niin taas hetken pystyy jotain tekemään.

Sellanen tarina täältä. Eli suosittelen epiduraalia ja muistakaa ottaa evästä mukaan, että voi heti synnytyksen jälkeen nostaa verensokeria. Se välipala tuli vasta paaaljon myöhemmin!
Me oltiin pari päivää perhehuoneessa ja se oli kanssa hyvä. Sairaalan henkilökunta oli ihanaa ja jopa ruoat oli hyviä. Parasta oli kuitenkin tuoda paketti kotiin!

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä