Esikoista odottavat kesällä 2011

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eltsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No se litku meni alas ihan ok mut sit tuli hirvee väsymys ja hetken päästä kauhee heikotus ja tuntu et nousee välillä ylös. Kestin kuitenkin sen 2h ja ainakaan mulla ei kestäny pidempään. Kotona sitte oli ihan vetämätön olo ja lähinnä nukuin koko illan ja lisäksi vatsa meni ihan sekasin. mut toisillahan ei tuu mitään ja mulla oli paastoarvo mennessä 3.2 eli tosi matala ni sekin saattoi vaikuttaa.

Mullaki meni litku ihan ok alas ja ei ollu muute oiretta ko että väsytti tosi paljo koko ajan. Nukahin jopa sinne ootteluhuoneeseenki. Kotia ko pääsin niin nukuin melkein 5 tuntia tosi sikeesti keskellä päivää. Illalla sai silti taas hyvin unta. Eli veti kyllä aika väsyneeksi. Kaveri kertoi samaa, että nukahteli päivän aikana ton sokeritestin jälkeen...

Viimeksi muokattu:
Aika kiva. Mä yritän vissiin kuitenkin mennä töihin, ei siitä sokerirasituksesta kai saikkuakaan saa?!

Dahlia-: Mulla yritettiin sydänääniä kuunnella ekalla lääkärikäynnillä mikä oli ekan kaupungin tarjoaman ultran jälkeen. Sillon ei kyl mitään kuulunu, lääkäri sanoikin, että ei ne aina kuulu.. Suosittelen kyllä, että jos haluu maksaa sen reilu 100€ niin kävisit yksityisellä varhaisultrassa. Se tehtiin muistaakseni vk7 alkaen. Me käytiin niin saatiin sit varmistus asiaan.

Aijaa, no pitää sitten mennä toiseen kaupunkiin yksityiselle tai hommata doppleri :P On niin epävarma olo tuosta raskaudesta kun ei ole minkäänlaisia oireita.

Joo, ei multakaan sydänääniä kuunneltu ekalla (vai parilla ekalla?) kerralla. :) Ne on noin pieneltä niin vaikea saada kuuluviin, vaikka olisikin taitava terkkari, mutta jos sydänäänet ei kuulu niin tulevat vanhemmat saa suunnilleen slaagin, että nyt lapsi on kuollut. :/

Sama tuon kotidopplerin kanssa. Osta sellainen vain jos pystyt olemaan stressaamatta, kun et saa ääniä kuulumaan (=älä osta, koska stressaat varmasti). :) Käy mielummin ultrassa yksityisellä, saat ensimmäisen kuvan pikkuisesta samalla ja tuo on kyllä joka sentin arvoista.

Viimeksi muokattu:
Joo, ei multakaan sydänääniä kuunneltu ekalla (vai parilla ekalla?) kerralla. :) Ne on noin pieneltä niin vaikea saada kuuluviin, vaikka olisikin taitava terkkari, mutta jos sydänäänet ei kuulu niin tulevat vanhemmat saa suunnilleen slaagin, että nyt lapsi on kuollut. :/

Sama tuon kotidopplerin kanssa. Osta sellainen vain jos pystyt olemaan stressaamatta, kun et saa ääniä kuulumaan (=älä osta, koska stressaat varmasti). :) Käy mielummin ultrassa yksityisellä, saat ensimmäisen kuvan pikkuisesta samalla ja tuo on kyllä joka sentin arvoista.

Juu stressiä aiheuttaa pelkkä ajatus siitä ettei saa tietää toisen olemassaolosta kun joskus parin kuukauden pästä :D eli kait se on sitten mentävä yksityiselle, pakko saada jotain varmistusta tähän :P

Viimeksi muokattu:
Mulla on mennyt tämä ketju ihan ohi, eli nyt heti mukaan :-) Laskettuaika siis 16.1. Dahlia, me ainakin käytiin varhaisultrassa yksityisellä ja se oli kyllä joka euron arvoinen. Neuvolassa sydänääniä kuunneltiin, mutta sanottiinkin kyllä etukäteen, että ei todellakaan välttämättä kuulu. Eka kerran kuunneltiin 8-9 viikolla, toisen kerran 11+5 lääkärillä eikä silloinkaan kuulunut. Siitä onneksi ultra oli kahden päivän päästä, niin ei kauaa tarvinnut jännätä, että onko siellä elämää. Jos en olisi 8 viikon alussa käynyt yksityisellä varhaisultrassa niin olisin äänten kuulumattomuutta hermoillut varmasti paljon paljon enemmän.
Nyt viime neuvolassa 15+0 äänet kuuluikin sitten jo onneksi tosi hyvin, eikä tarvinnut juurikaan edes etsiä. Nyt menossa 16+2 ja olen kuvitellut havaitsevani ensimmäisiä liikkeitä, mutta en sano vielä varmaksi.
Milloin te muut ootte ostelleet vauvalle tarvikkeita ja vaatteita? Mulla ei oo tähän asti ollut edes kiinnostusta vauvan vaate yms ostoksille, mutta nyt on alkanut tuntua, että olisi kiva jo jotain hankkia, mutta pitäisköhän se vielä malttaa mielensä...

Mulla ainakin meni aikaa ennen kuin uskalsin alkaa tavaraa ja vaatetta osteleen, tai aluksi myös tuntui, ettei edes osaa ostaa mitään kun ei oikein ymmärtänyt mistään mitään :) Aluksi keskityin siis ostamaan itelle vaatteita ja esim. imetystyynyn hankin tyyliin ekana :D
Vaatteita ostin sitten joskus rakenneultran jälkeen vähitellen ja suurin osa onkin hankittu nyt parin viime kk:n aikana, samoiten muita isompia hankintoja niin kuin vaunut.

Eltsu ja pena 30+0 :)

Musta oli kans pitkään kummallista ostela mitään. Rakenneultran aikaan aloin kans itse ostelemaan.. Ihan ensin saatiin hoitoalusta. Sit hankin lakanoita ja pari pyyhettä. Niistä oli jotenkin helppo aloittaa. :D Sit ostettiin tutuilta turvakaukalo ja saatiin sitteri. Sit oon pikkuhiljaa ostellut muutamia vaatteita. Sain vinkin, että kannattaa muutama 50cm vaate ostaa, että ois pienellä jotain oikean kokoisia vaatteita heti syntymän jälkeen. Kasvaahan se niistä pian ulos, mutta eipä haittaa kun ei osta montaa. :) Sit ollaan saatu muutamia aika isoja vaatteita tuliaisina jne, jotain 80cm.. Noh kasvaahan se niihinkin. Imetystyyny saadaan vissiin kans tutuilta.

Vaunut ollaan katsottu valmiiksi, ja oikeastaan ollaan jo päätetty tilata ne suoraan Saksasta. Säästää sit tarvikkeineen reilut 200e.

Täyttelin eilen Kelan lomakkeita ja jään sitten odottelemaan äitiyspakkausta. :) Sen jälkeen varmaan ehkäpä osaa miettiä mitä lisäksi tarvii.

Meillä on kans toi sama, ettei oikeen tiiä mitä tarvii ja kuinka paljon. Toisaalta saa neuvoja, mut ei kukaan kuitenkaan sano et mitä kannattaa ostaa, eikä mistään löytynyt googlettamalla mitään tyhjentävää listaa. :D

Rht + Lempi 23+6

Oi Dahlia-, onnea oikein kovasti! Aivan ihanaa tulla lukemaan näin hyviä uutisia!! Kyyneleet ihan nousee silmiin. Mahtaa olla aika epätodellinen olo? En osaa edes kuvitella! Nyt tarrasukkia ja kovasti onnea matkaan <3 Voi että!
Niin ja kyllä se varhaisultra on joka sentin arvoinen, mä ainakin sain mielenrauhan!

Nanna79, millaiset arvot sulla nyt on ollu? Tosi harmittavaista tuo, mutta hyvä tosiaan että kävi ilmi tässä vaiheessa.

Tigu, eihän noiden hankintojen kanssa mitään kiirettä ole, sitä ei kannata stressata, jokainen omaan tahtiinsa :) Mekin nyt vasta ruvettu enemmän ostelemaan. Nyt on kaikki suurimmat ja kalleimmat hankinnat tehty, tuntuu mukavalta! Vaikka saman verran kaikkeen pikkutavaraan, vaatteisiin ja petivaatteisiin ym varmaan menee lopulta rahaa kun noihin isoihin :D
Käytiin ostamassa vaunut viikonloppuna! Elokuun aikana tuovat ne kotiovelle, en jaksais odottaa että pääsee niitä räpeltämään :) Bugaboon Cameleonit tulee, All Black väriltään. Niitä ei ollu varastossa kun on joku limited edition, eli vasta tässä kuussa tulee myyntiin. Maksoihan nuo, mutta ovat aivan älyttömän kevyet ja kätevät! Lisäks ostettiin Maxi-Cosin turvakaukalo, jonka saa sitten rattaiden runkoon kiinni.

Vähän pelästyttiin viime yönä, heräsin puol neljän aikoihin ihan uskomattoman hirveään mahakipuun! Ensimmäiseen kymmeneen minuuttiin en pystyny liikkumaan ollenkaan. Kun kipu ei menny ohi, oltiin lopulta äitiyspolilla ja lääkäriä odotellessa sain estolääkityksen: mietin että mitä hyötyä tosta nyt on kun ei nää supistuksia ole. (Mulla on siis ollu kivuttomia harjoitussuppareita sillon tällön, jolloin menee maha ihan kivikovaks kun kohdun lihakset jännittyy, eikä nyt ollut sellaista ollenkaan.) Hetken päästä lääkäri otti vastaan ja kysyi vieläkö sattuu, ja tajusin että eipä perhana satu! Eli supistuksiahan ne sitten oli, puolitoista tuntia kesti, enkä tiedä olisko loppunu ilman estolääkitystä. Kaikki oli kuitenkin ok, kohdunkaulalla ei muutoksia ja sikiö voi hyvin, luojan kiitos! Nyt sitten muutama päivä sairaslomaa ja liikuntakielto, en tiedä mitä teen jos työnteko ei enää onnistu :/ Mutta katsotaan nyt miten tämä tästä etenee, voihan olla ettei tällaista enää tule.

Voikaa mammat hyvin!
Sajj & Prinsessa 24+2

Onnea Dahlia- ja tervetuloa tälle puolelle!

Mun sokeriarvoista en tiedä millaset ne nyt on, mulla on huomenna se diabeteshoitajan vastaanotto, että siellä sitten näkee. Sain tosiaan noi lappuset ja niissä oli ruokavalio sama kuin syön jo. No neuvolassa ihmettelin tätä alkuviikosta, että miten tässä nyt mitään muuttaa ja neuvolasta sanottiin, että et mitenkään jos tosiaan syöt jos niinkuin pitää. Että joillakin ne vaan heilahtelee, että ala vain tarkkailemaan.
Olen nyt pitänyt ruokapäiväkirjaa diabeteshoitajalle, joka sen sitten huomenna katsoo läpi ja kommentoi. Mielenkiinnolla odotan huomista.

Mutta hyvin mä olen edelleen voinut ja tyyppi on niin ahkera myllertäjä mahassa, ettei tässä kyllä sen puoleen tunnu hänelläkään olevan ongelmia ;) Mietin vain koska se nukkuu! Kai se yöllä sitten kun minäkin...

Sajj: kyllä olisin minäkin tollasia kipuja pelästynyt. Kuullut olen, että joillakin voi olla jo kivuliaat supistukset, mutta että noin kivuliaat! Hui.
Itsellä kans on ollut vain niitä harjotussuppareita, jotka ei oo tuntunu missään. Maha on vain hetken kovana, mutta sitten se menee ohi.

Tigu: Meille alkoi tavaroita kerääntyä vasta tässä kesän aikana (laskettu aika on siis 11.10). Sitä ennen hommasin ehkä muutaman pikku bodyn tai purulelun jotka löysin sattumalta ja oli niiiin meidän näkösiä. Mutta tosiaan kesällä sain kaverilta kasan vaatetta ja äitiyspakkaus tuli ja vaunut hankittiin, syöttötuoli ja sänky. Meiltä puuttuu oikeestaan enää sitten turvakaukalo ja pehmee kantokoppa rattaisiin ja sitten oliskin alkuun kaikki. Sitten syntymän jälkeen tuleekin sitteri ostokset ja muut :)

Mutta mun mielestä enemmän malttia ostosten kanssa. Itellä ainakin mieli kypsy asiaan ja millaisia tavaroita haluan vasta mahan kasvun myötä.

Täällä maha onkin iso!

Nanna 30+1

Tässä muuten jotain linkkejä:
Täältä löytyy paljon asiaa raskaudesta, synnytyksestä ja mm. suuntaa antavaa vauvan vaatteiden ja tavaroiden hankintaan Huvituttiarki - tietoa ja tukea
Akupainantaa synnytykseen Babyidea - Akupainanta synnytyksess

ON:
Kauheita suonenvetoja tullut jalkoihin, sellasia superkipeitä ja kramppi kestää monta minuuttia kerrallaan
ooh.gif
Näitä tullut työpäivien jälkeen eli kyllä ne jalat tossa seisomatyössä on vähän kovilla..Pitää ehkä koittaa magnesiumia ostaa, kun moni on saanut siitä apua.
Eilen oli neuvola, nythän käynnit on jo 2vkon välein.
Painoa tullut 1430g/vko, hups
eek.png
Tosin onneks kokonaisuudessaan 9-10kg eli ihan ok kuulemma.
Sf mitta oli 28cm.
Sykkeet huiteli 145-155.
Käsikopelolla olis raivotarjonnassa, viime käynnillä oli perätilassa. Tosin muljuaa mun mielestä vielä itseään lähes joka päivä eri päin. Kauhea myllääjä.
Kaikki siis ok
happy.gif

Eilen hyödynsin vapaapäivän ja pesin kaikki äitiyspakkauksen ja muuten ostetut vaatteet
happy.gif

Eltsu ja pena 30+3

Minullakin on ollut tosi kipeitä suonenvetoja pohkeissa. Useampi kuukausi sitten alkoi. Kävin ostamassa ihan tavallisesta marketista jotai magnesiumitabletteja, ja päivinä joina muistan tabletin ottaa ei suonta vedä yhtään. Toinen kamala riesa on jatkuva närästys, rennietä ja maitoa kuluu, mutta mikään ei tunnu auttavan. Tietääkö joku jotain muuta lääkettä mitä närästykseen voisi ottaa tuon rennien lisäksi? Neuvolassa asiasta mainitsin, mutta en tajunnut tarkemmin kysyä ja neuvolantäti ei juurikaan asiaa kommentoinut.
Kävin Eltsu tasan samoilla viikoilla neuvolassa ja sf-mitta oli 30-31 :o tosin tosi iso maha jo onkin. Painoa ei silti ole kertynyt aikoihin kun reilu 100g viikossa. Tunnustellen ei täti saanut selville miten päin mahassa oltiin, joten ultralla katsoi, ja pää alaspäinhän siellä oltiin. Samassa asennossa pikkuinen on kyllä ollut jo useamman viikon, kun potkut tuntuu aina samassa kohtaa.
eppe 30+4

Moi!

ON:[/B] Kauheita suonenvetoja tullut jalkoihin, sellasia superkipeitä ja kramppi kestää monta minuuttia kerrallaan
ooh.gif
Näitä tullut työpäivien jälkeen eli kyllä ne jalat tossa seisomatyössä on vähän kovilla..Pitää ehkä koittaa magnesiumia ostaa, kun moni on saanut siitä apua.
Eilen oli neuvola, nythän käynnit on jo 2vkon välein.
Painoa tullut 1430g/vko, hups
eek.png
Tosin onneks kokonaisuudessaan 9-10kg eli ihan ok kuulemma.
Sf mitta oli 28cm.
Sykkeet huiteli 145-155.
Käsikopelolla olis raivotarjonnassa, viime käynnillä oli perätilassa. Tosin muljuaa mun mielestä vielä itseään lähes joka päivä eri päin. Kauhea myllääjä.
Kaikki siis ok
happy.gif

Eltsu ja pena 30+3

Mulla ei ole onneks ollut paljoa suonenvetoja, mutta pari kertaa olen herännyt yöllä siihen, että jommasta kummasta pohkeesta vetää suonta niin kovasti, että olen oikeen kivusta rääkäissyt. Kestää minuutin pari ja menee sitten vaan kiukulla ja hieronnalla ohi. Mutta on niin pahoja, että viimeisin oli tuossa alkuviikosta ja vieläkin sattuu pohjelihakseen. Parit päivät ton kramppauksen jälkeen sivelinkin siihen tiikeri balsamia yms jotta kipu hieman helpottas. Ihme homma.
Magnesium on hyvä juttu. Mulla veti ennen raskautta usein suonta jalanpohjasta ja söin sitten magnesiumia ja se auttoi.

Hassua, että ne sulla jo katsoo tarjontaa ;) Kun miettii kuinka ahkerasti itellä tyyppi muljahtelee pelkän päivän aikana asennosta toiseen.

...
Toinen kamala riesa on jatkuva närästys, rennietä ja maitoa kuluu, mutta mikään ei tunnu auttavan. Tietääkö joku jotain muuta lääkettä mitä närästykseen voisi ottaa tuon rennien lisäksi? Neuvolassa asiasta mainitsin, mutta en tajunnut tarkemmin kysyä ja neuvolantäti ei juurikaan asiaa kommentoinut.
Kävin Eltsu tasan samoilla viikoilla neuvolassa ja sf-mitta oli 30-31 :o tosin tosi iso maha jo onkin. Painoa ei silti ole kertynyt aikoihin kun reilu 100g viikossa. Tunnustellen ei täti saanut selville miten päin mahassa oltiin, joten ultralla katsoi, ja pää alaspäinhän siellä oltiin. Samassa asennossa pikkuinen on kyllä ollut jo useamman viikon, kun potkut tuntuu aina samassa kohtaa.
eppe 30+4

Gaviscon on toinen lääke ja jytympi lääke närästykseen. Mä valittelin neuvolassa, että närästys on pahempaa ja Rennie ei välillä auta ja tulee napsittua kuin karkkia ja siellä sanottiin, että osta sitä. Se on sellaista maidonvalkeeta PAHANmakuista litkua, mutta kyllä se auttaa paremmin. Kiitos sen töhnän, mä saan nukuttua öisin ja päivisin mentyä paremmin.
Joten sitä suosittelen raskausnärästykseen vaikka herkkua ei ookaan. Oon ottanu aika lailla illalla ja aamulla aamupalan jälkeen jos siltä on tuntunut (ja yleensä tuntuu).

Mulla on menossa 30+4 kanssa ja sf mitta oli kanssa 31, mutta mulla on kanssa iso maha. Muualle ei oo kertyny extraa paitti mahaan. Painoakaan ei ole kertynyt kuin 1-2 koko raskausaikana, mutta tosin mun lähtöpaino 77kg jo alkujaan (169cm) kiitos talven mässäilyjen. Joten ihan hyvä, että raskaana tuli terveellisemmät elämäntavat ja painoa/läskiä lähtee muualta ja maha kuitenkin kasvaa isona ja terveenä.

Mä olen nyt mittaillut noita mun sokeriarvoja tässä kolmisen päivää ja kaikki on kunnossa. Aamun paasto-arvohan ei saisi nousta yli 5.5 ja ruuan jälkeine arvo yli 7.8. No mulla on paastoarvot ollu aikalailla 4.4 kokoajan ja ruuan jälkeiset arvot tossa kuutosen hujakoilla, eli kaikki on todellakin hyvin. Neuvola tätikin sanoi, että jos se seuraavassa kontrollissa parin viikon jälkeen näyttää tolta niin voi melkein sanoa että väärä hälytys ja jatkaa mittaamista sitten paljon paljon harvemmin.

Nyt on kauhea flunssa. Kurkku kipee ja nuha. Just alkuviikosta sanoin kaverille, että ennoo raskauden aikana ollutkaan kipee. Olisi pitänyt koputtaa puuta kun sitten samantien tälläsen flunssan sain.

Hyvät viikonloput naiset!

Nanna 30+4

Viimeksi muokattu:
No se litku meni alas ihan ok mut sit tuli hirvee väsymys ja hetken päästä kauhee heikotus ja tuntu et nousee välillä ylös. Kestin kuitenkin sen 2h ja ainakaan mulla ei kestäny pidempään. Kotona sitte oli ihan vetämätön olo ja lähinnä nukuin koko illan ja lisäksi vatsa meni ihan sekasin. mut toisillahan ei tuu mitään ja mulla oli paastoarvo mennessä 3.2 eli tosi matala ni sekin saattoi vaikuttaa.

On sellaiset oireet, että tuntuvat tutulta. Sokerinsietosi on alentunut minun mielestäni ja olisi hyvä, jos voisit syödä noin 3-4 tunnin välein hyvin pienen annoksen kuitenkin, ettei paino nouse liikaa. Pidä huoli painonousun rajaamisesta. Jos pidät liian isoja ateriavälejä, sokeri voi laskea niin, että väsähdät. Itselläni pieni annos asidophilus- piimää nosti sokeria ateria-aikaan asti ilman painonnousuja. Sain pidettyä kovalla yrityksellä painon nousut seitsemässä kilossa. Lapsi painoi silti 4300 gr.

Viimeksi muokattu:
Moi taas piiiitkästä aikaa! :) Olen töiden jälkeen ihan kuoleman väsynyt ja yleensä kaadun sänkyyn joskus kuuden aikoihin, joten on vähän jäänyt netissä surffailu vähiin viime aikoina.

Jokos Dahlia on käynyt ultassa?

Eltsu, mulla oli myös tuo rv30 neuvola tällä viikolla ja painoa oli tullut myös ihan reilusti, 1,1kg/vko. Yhteensä nyt siis 13kg. Mutta noh, kai ne lähtee poiskin jossain vaiheessa. Mielestäni en ole syönyt mitenkään erilailla normaaliin verrattuna, en siis kahden edestä. Ja toissapäivänä juuri ihastelin miten laihalta mun jalat näyttää nykyisin. :D Kai ne näyttää, kun maha on niin julmetun iso! Mahanympärys on n.111cm. Mun vyötärön ymp. oli ennen raskautta n.75cm, joten onhan tuota kasvua tapahtunut jonkin verran. ;)

Viimeksi muokattu:
Mymmeliini, en käyny/käy siellä ar-ultrassa kun yritän pitää tämän seinille hyppimisen aisoissa :D vaikka hermoromahdusta se helpottais, pitää vaan odotella sinne julkisen ultraan.

Aika on kyllä menny nopeasti, onneks on töitä ja sun muuta häslinkiä mikä pitää kiireisenä ;D Mm. neuvolasta oli soitettu mun äidille (joka ei tiennyt mitään koko raskaudesta) ja kyseltiin että pääsenkö tulemaan ovista tyttöjen kanssa keskukseen?! siis se täti sekoili ihan urakalla, ja höpis vielä mei äidille siitä että mulle on varattu aika jne. ja luuli vielä että meidän äiti on mun tytär :D siis oikeasti, se hoitsu ei taida tietää mitä vaitiolovelvollisuus/henkilötietojen luovutuskielto tarkottaa. Oli sitten kivaa kun meidän äippä sai tietää mun raskaudesta joltain neuvolatädiltä. Piti sitten kertoa tästä muille lähisukulaisille ettei ne vaan kuule asiaa muualta. Ja potilasasiamies oli kyllä kiinnostunut jutusta.

No mutta, eipä käy päivät tylsiksi. Täällä voidaan pahoin, enää ei varsinaisesti okseta mutta ruoka ei vaan meinaa mennä alas ja kaikki haisee pahalta :D ja tätä piti oikein toivomalla toivoa... :D

Iso D 7+0 (jee!)

Mitäs tänne kuuluu? Mitenhän Marsku on voinut? Meiän tod.näk. seuraava synnyttäjä, ei ole vain tainut oikein palstalla enää käydä..

Mä en oo synnytyskipua pelännyt, mutta nyt viime aikoina se on pyörinyt mielessä, että voihan se ollakin aika kauheeta, kun se on varmaan niiin erilaista kuin muut kivut mitä on tuntenut. Tosin uskon, että siitä selviän silti ihan ok. Mulla on kokemusta muutamasta leikkauksen jälkeisestä kivusta (spinaalipuudutuksenn laitotkin on koettu samalla) ja jalka on myös murtunu riksraks-poikki + sappikivikohtauksia + migreeniä, mutta ne on varmaan tosiaan vähän erilaisia kipuja. Mä haluaisin kyllä saada epiduraalin, mutta muuta en oo kauheest miettiny. Ilokaasusta mulla on joku oletus, että siitä tulee mulle huono olo, mutta einköhän sitäkin kokeile.
Asentojakin pitäis miettiä..olin miettinyt synnytysjakkaraa, mutta vaikea näin ensikertalaisena tietää mikä on sitten hyvä..Ammeeseen haluisin ainakin siinä alkuvaiheessa kovasti mennä (Hyvinkäällä ei voi kyllä siihen synnyttää, mutta avautuessa voi olla). Ja toivottavasti jaksaisin mahdollisimman pitkään olla jalkeilla ja pystyasennossa.

Annoin miehelle isyyspakkauksen, tällainen tuli:
Oppaaksi tulevaan:
• Mies hoitaa vauvaa-kirja
• Baby Blues - Herkkuperhe

Yhteisiin ruokahetkiin (kun tissit ei ole kotona):
• ruokalappu (Tähtää ylemmäs, isi)
• tuttipullo
• äidinmaidonkorviketta

Isille mukaan synnytykseen, jotta jaksaa:
• Battery Big Edition (jos isin omat energiavarastot ei riitä)
• Sisu-pastilleja (selviää tiukemmistakin tilanteista)
• Brejk (kun tuntuu, että on tauon paikka)

Varpajaisiin ja/tai vauvan syntymähetkeen:
• sikari
• Laphroaig Single Malt Scotch Whisky
• Buranaa (toipumiseen)

• 1 kpl body (I <3 dad)
• 1 kpl body (löytyi sattumalta sellanen vähän inside-juttutekstillä oleva)
• tutti (äänenvaimentimeksi, Mute-tekstillä)

Ajattelin vielä mammajoogan alottaa meiän kaupungin opistolla. Se alkais just sillon kun mun äippäloma alkaa ja vika kerta olis laskettuna päivänä
grin.gif
Eihän sitä tiiä kuin siellä pystyy käydä mut tuo on niin halpa, että sama vaikka kävis vain muutaman kerran.

Eltsu ja pena 32+4

Mä en oo synnytyskipua pelännyt, mutta nyt viime aikoina se on pyörinyt mielessä, että voihan se ollakin aika kauheeta, kun se on varmaan niiin erilaista kuin muut kivut mitä on tuntenut. Tosin uskon, että siitä selviän silti ihan ok. Mulla on kokemusta muutamasta leikkauksen jälkeisestä kivusta (spinaalipuudutuksenn laitotkin on koettu samalla) ja jalka on myös murtunu riksraks-poikki + sappikivikohtauksia + migreeniä, mutta ne on varmaan tosiaan vähän erilaisia kipuja. Mä haluaisin kyllä saada epiduraalin, mutta muuta en oo kauheest miettiny. Ilokaasusta mulla on joku oletus, että siitä tulee mulle huono olo, mutta einköhän sitäkin kokeile.
Asentojakin pitäis miettiä..olin miettinyt synnytysjakkaraa, mutta vaikea näin ensikertalaisena tietää mikä on sitten hyvä..Ammeeseen haluisin ainakin siinä alkuvaiheessa kovasti mennä (Hyvinkäällä ei voi kyllä siihen synnyttää, mutta avautuessa voi olla). Ja toivottavasti jaksaisin mahdollisimman pitkään olla jalkeilla ja pystyasennossa.

Eltsu ja pena 32+4

Tänään onkin tasan 33+0. Kävin juuri neuvolassa ja sf mitta oli 32,5 ja kaikki hyvin. Seuraavaksi onkin sitten lääkäri ja sitten taas neuvola. Hemglobiinikin on edelleen hyvä, joten mun ei onneksi tarvi lisärautaan turvautua.

Mä välillä mietin synnytystä ja sitten päätän olla miettimättä. Se menee miten menee ja luultavasti siinä vaiheessa ei tule pahemmin muuta mietittyä. Epiduraalille kyllä kiitos joo ja synnytysasennoksi jotenkin luontevaksi koen sen perinteisen makuulla jalat koukussa. Siinä oikeestaan onkin mun pohdinnat ja siihen ne jätän, ettei ala jännittää liikaa...

Pitäskin varata aika pian sinne synnärille tutustumiseen.
Kaksi viikkoa enää töitä ja sitten alkaakin mammaloma... Kyllä se aika menee nopsaan...

Nanna 33+0

Viimeksi muokattu:
Täällä taas pitkästä aikaa.. :) vaikka olen käynytkin lukemassa, niin loman aikana en oikeen ole jaksanut kirjoittaa..

Nyt olen takasin töissä ja toivottavasti pysyn niin, kivuliaita supistuksia on nimittäin alkanut tulemaan mutta lääkärin kanssa päädyttiin siihen että jos ne ei pahene niin voin jatkaa työskentelyä..
Tukisukatkin on otettu nyt käyttöön, kun istun niin paljon töissä ja minulla on joku ihme "veritulppageeni" niin ajattelin että jos ne vaan auttaa sitä että niitä tulppia ei tulisi.. :)

Muuten täällä menee hyvin..toisessa ultrassa ollaan käyty ja kaikki on mainiosti mahassa, sydän sykkii hyvässä tahdissa.. :) Lisäksi, ultratäti ei uskaltanut 100 % luvata, kun vauva ei oikein ollut taaskaan yhteistyöhaluinen, mutta kuulemma näyttää enemmän tytöltä.. :D

Ihanaa kun on potkut alkanut tuntua..minulla kesti ennen kun tunsin ne, ultratäti mukaan koska istukka on kohdun etuseinällä ja vaimentaa, mutta nyt siellä myllerretään oikein kunnolla, ja todella paljon silloin kun olen töissä, veikkaan sen olevan kun vauva kuulee niin paljon mun ääni kun puhun puhelimessa, niin silloin alkaa "tanssitunnit" mamman masussa.. :) Ei tule yksinäistä töissä enään.. :D

Onneksi olkoon Dhalia!! Oletko ultrassa käynyt jo??

Niin ja laskettu aika on nyt sitten lyöty kiinni 8.12. Mutta veikkaan että vauva menee 2 viikkoa yli, ja painaa yli 4 kiloa niin kuin minä, mun siskot, ja siskoni lapset kaikki ollaan tehty.. :)

Lilli ja choko 26+0

Lilli-84: Onks sulla ihan jotku teetetyt tukisukat, vai markettisukat?

Musta tuntuu taas siltä, että toi pieni on ihan hissukseen kun oon töissä. Istun kanssa töissä koko päivän ja puhun paljon puhelimessa. Sit kun kotiin pääsee ja istahtaa sohvalle niin alkaa sen päiväinen möngerrys. :) Edelleenkään ei tunnu juurikaan selkeitä potkuja..

Huomenna ois toinen neuvolalääkäri ja saan varmaan tietää ne sokerirasituksen tulokset. Vielä ei osaa jännittää..

Rht: Ihan marketin sukat olen ostanut, ei varmaan parasta mutta parempaa kun ei mitään.. :) 8 € / sukkapari on minun mielestä jo paljon ja kun niitä joutuu ostamaan useampi pari niin kalliiksi tulee..

Olen jo viikon miettinyt että koska uskallan kirjoittaa tänne ekan viestin... Koska tämä raskaus nyt näyttää jatkuvan vaan niin ehkä voisin kertoa vähän kuulumisia. :)

Plussasin siis reilu viikko sitten, voitte varmaan kuvitella minkälaisen hyperventilaatiokohtauksen sain vessan lattialla kun tajusin että se testiviivan paikka ei jääkään tyhjäksi, ensimmäistä kertaa vuoden yrittämisen aikana! Saman päivän iltana piti vielä varmistaa toisella testillä että se on varmasti totta, vasta kun mulla oli kaksi positiiviseksi pissittyä Apteekin omaa raskaustestiä niin aloin uskoa. :D

Eka viikko meni ihmetyksensekaisissa tunteissa. Keskenmenon pelko oli (ja on edelleen) valtava, mutta sen kanssa oppii elämään. Ekat oireet, niiden katoaminen ja jälleen ilmestyminen hämmensivät, kuten myös viime päivinä esiintyneet ajoittaiset alavatsakivut. Onneksi kivut on olleet lieviä ja ajoittaisia, uskon että ne kuuluvat asiaan. Rankoista menkkakivuista kärsineenä tunnistan kyllä supistukset, niitä ei ole ollut, paitsi lieviä supistuksenkaltaisia kipuja plussan jälkeisenä päivänä kun join kahvia. Jätin kahvin saman tien pois, enkä ole huomannut vastaavia kipuja enää sen jälkeen.

Nyt on jo viisi viikkoa täynnä, uskomatonta! Ollaan menty miehen kanssa päivä kerrallaan, mikä on osoittautunut hyväksi ratkaisuksi. Vielä kun malttaisi odottaa reilun viikon niin pääsisi varhaisultraan kurkkimaan että onko ketään kotona. Ennen sitä en uskalla suhtautua tähän tulevana vauvana, vaan enemmän riemuitsen siitä että me voidaan SITTENKIN plussata ihan omin avuin, lisäksi jokainen raskaana herätty aamu on mulle voitto sinänsä. :)

No mutta, eipä käy päivät tylsiksi. Täällä voidaan pahoin, enää ei varsinaisesti okseta mutta ruoka ei vaan meinaa mennä alas ja kaikki haisee pahalta :D ja tätä piti oikein toivomalla toivoa... :D

Iso D 7+0 (jee!)

Yhdyn edelliseen puhujaan. Mulla alkoi raskauspahoinvointi heti plussaa seuraavana viikonloppuna, kuin myös kova nälkä ja loputon ruokahalu. No, oireet on kuluneiden muutaman päivän aikana alkaneet vähän muuttua siten, että aamulla etoo niin ettei ruoka maistu (lähinnä kasvikset menee alas) ja illalla maistuu sitten senkin edestä. Lisäksi Valtava Väsymys iskee joka hiivatin päivä klo 14-16 niin etten meinaa saada pidettyä silmiä auki! Onnea vaan mulle alkavaan työharjoitteluun...
Ja hei, onnea Dahlialle, kohta on jo 2kk täynnä! :o

T.Myy-84, rv5+2
(älkää vielä jooko lisätkö minnekään listalle mua, katsotaan sitten varhaisultran jälkeen!)

Viimeksi muokattu:
Kivaa että vanha porukka alkaa olee koossa :) Ja mukava kuulla Myy että voitte kaikesta pahoinvoinnista huolimatta hyvin :)

Meillä tuo pahoinvointi muuttaa muotoaan koko ajan, nyt kärsitään jatkuvasta nälästä ja kun syömään pääsee niin ei sitten teekkään mieli mitään. Varsinkin jos tekee mieli jotain todella pitkään kokkailtavaa niin heti sen valmistuessa alkaa pelkkä ajatuskin ruuasta yököttää :D No mutta, emme valita. Närästyskin alkaa lievittää, kahvia en tosin uskalla juoda ollenkaan, niin pahat närästyskivut sain siitä edellisellä kerralla että jätin sen suosiolla pois.

Nt-ultraan varattiin aika alkuviikosta, ja 15. päivä päästään sitten kurkkaamaan onko siellä elämää. Eniten kyllä pelottaa ettei vauvalla ole kaikki hyvin :/ Ja varsinkin kun tuntuu että kaikki tietää tästä raskaudesta vaikkei olla kerrottu kuin omille vanhemmille ja sisaruksille.. Huolta siis riittää vaikka muille jakaa :D

Onneksi viikot sentään tuntuu lentävän, tuskin maltan odottaa että maha alkaa kasvaa ja pääsee ostamaan äitiysvaatteita! (onneks en ole ollut malttamaton ollenkaan ja pistänyt jo pienen omaisuuden paitoihin yms. mitkä näyttää sitten kivalta mahan kanssa :D)

Dahlia 9+1

Kiva Myy että tulit tänne. :) Hyvä että uskoit parin testin tekemisellä, mä taisin tehdä noita pitkälle toistakymmentä... :D
Äläkä huolehdi liikaa noista alavatsakivuista, mulla ainakin sattui mahaan tosi paljon alussa monen viikon ajan ja kaikki oli silti ihan ok. :)

Dahlia ja Myy, kokeilkaa kuvotukseen ja pahaan oloon omenasosetta ja manteleita, mulla nuo auttoi todella paljon.

Viimeksi muokattu:
Mulla on enää 2 työpäivää, jee! Koville kyllä ottaa nää vikat päivät, vointi siis hyvä, mutta mulla on vaan aikamoinen loppurutistus > 1 vapaa, 5pv töitä, 1 vapaa ja nyt vielä yks tuplavuoro 13,5h ja iltavuoro..ja sitte ku on tollasta jaloillaan oloa ja kävelyä ni tuntuu ettei jalat ehdi parantua kun käy kotona vaan nukkumassa. Mut kohta on ohi
happy.gif

Tällä viikolla muutenkin maha kipuillut ja ollut välillä löysällä ja enempi vihlonut tuonne alapäähän. Tiedä sitten mistä johtuu.

Tarjonta oli viime neuvolakäynnillä rt niin kuin viimeksikin ja oli jo alhaalla lantiossa ja kai jo kiinnittynytkin (?). Parin viikon päästä neuvolalääkäri.

Jaksamista kaikille odotteluun ja oireiden kanssa selviämiseen :)

Eltsu ja pena 34+0

Eipä taida enää ketjun otsikko vastata vuodenaikaa, mutta tulin kertomaan kuulumisia. :)

Me käytiin tänään varhaisultrassa, siellä oli kohdussa pieni 9mm papu jonka sydän sykki! Vastasi kuulemma hienosti viikkoja, ja toisesta munasarjasta löytyi keltarauhanen joka pitää kuulemma raskautta yllä.
En voisi enää olla onnellisempi! Kaiken tämän pahoinvoinninkin kestää nyt ihan eri tavalla kun tietää että meidän pieni rakas on tallessa ja ennuste on lupaava. :>

T.Myy, 6+4

Yhteistyössä