Esikoista yrittämään -pinosta plussanneet talvella 2010-2011

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liisakaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi vitsit, vähän ois siistiä jos nämä nyt oliskin niitä liikkeitä! Tänä aamuna taas kun yön jäljiltä rakko ihan täynnä, niin tuntui muutama nykäisy.. :) Ja minullakin tuntui eilen aamulla tuossa navan alla semmoinen kova möhkäle niinkuin Lunealla, mutta se hävisi kanssa sitten kun nousi ylös. :D

Voih, perjantaina np-ultra, liian pitkä aika siihen vielä! Jännittää tuleva viikonloppu, koska jos ultrassa kaikki hyvin niin kerrotaan minun että miehekkeen vanhemmille! :eek:

tsude ja pöppiäinen 11+4

Tiipulalle onnea työpaikasta =)
Noista liikkeistä: olen yrittänyt kuullostella edes jotain merkkiä vauvan liikkeistä, mutta en ole vieläkään tuntenut yhtään mitään :( Onneksi perjantaina on neuvola, niin saa varmuuden että kaikki on hyvin. Ja se mun istukka on tosiaan kohdun etuseinämässä niin voihan se olla että liikkeet alkaa tuntua vasta myöhemmin. Liisakaisa: sullahan on kans istukka edessä? Ainakin näin muistelen, niin millä viikoilla tunsit ekat liikkeet? En jaksa nyt selata viestejä niin paljoa taaksepäin... =) Mutta muistan että kerroit olevasi huolissaan kanssa kun ei liikkeitä tuntunut...
Mulla alkaa olla huolestunut olo :(

Sassy ja "s" 19+2

Sassy mä vastailen tuohon liikekysymykseen, mullakin istukka etuseinässä, ekat liikkeet tunsin 19+6, sitten meni muutama päivä taas ettei kuulunut mitään ja sitten siitä lähtien on tuntunut joka päivä ja aina vaan paranee :) nytkin potkitaan kohdunsuulle niin lujaa että ei tiedä tuntuuko se hyvältä vai pahalta :D

Omaa napaa: Alaselkä/lantio alkaa oleen aika sökö... kohta varmaan saa hakea saikkua ku ei meinaa työpäivän jälkeen käveleen päästä...

NiQ & Pena 23+4

Sassy ymmärrän huolen, mutta varmasti siellä on kaikki hyvin!

Omaa päiväkirjaani liikkeiden tuntemisesta:
- Hentoja hipaisuja/ilmakuplia tuntui/oli tuntuvinaan, kun viikkoja oli 16+ jotain ja enemmän muutamana päivänä, kun viikkoja oli 17.
- Sittenpä ne hävisivät noin viikoksi kokonaan, eli en tiedä, olinko kuvitellut koko liikkeet vai oliko Myyrä ollut kuitenkin hetken aikaa sellaisessa asennossa, että saatoin jotain tuntea.
- Vasta kun 20 viikkoa oli täynnä, alkoi tuntua jotakin, mitä voisi jo ehkä sanoa potkuiksi.
- Kun viikkoja oli 22+2, oli eka kunnon potkunyrkkeilysessio masussa, eli oikeasti tuntui pitkän aikaa voimakkaita liikkeitä.
- Ja viime lauantaina (22+6) pari potkua näkyi mahan päällekin, hassua!
- Parina viime päivänä nuo tuntemukset ovat suuntautuneet alas, tosiaan jonnekin sinne kohdunsuun seutuville, ja se tuntuu aika kummalliselta. Mutta eiköhän se muksu taas kohta muljahda jotenkin toisin päin.

Liisakaisa ja Myyrätyttönen 23+2

Kiitos te ihanat, NiQ ja Liisakaisa kun vastasitte ! =) helpottava tietää, että on ihan normaalia, että jotkut muutkin tuntevat liikkeet vasta paljon myöhemmin ( ja just tuo istukka edessä, joka vaikuttaa siihen).
Ehkäpä olen sitten turhaan huolissani, tuntuu vain ahdistavalta kun monet kyselevät potkiiko se jo... ja joutuu sanomaan ettei vieläkään...ja maha on kuitenkin jo selvästi näkyvissä...
No, eiköhän kaikki ole hyvin, perjantaina onneksi neuvolaan.

Anteeksi omanapailuni !

Sassy ja "s" 19+3

Heippa taas kaikille! Olen vähän hiljaiseloa pidellyt...
Tänään oltiin siis neuvolassa ekaa kertaa, ja paljon tuli tietoa. Terkka laski LA:ksi 1.11.11, mutta selvinee paremmin sitten ultrassa joka on 13.4 ! Miten jaksan odottaa sinne asti!

Epa ja Töpsykkä 8+0 :heart: (terkan mukaan 8+2)

Kiitos Eltsu linkkivinkistä! Toki noita samoja asioita on tullut luettua muualtakin, mutta tuolla oli esim. liikunnasta ihan kivasti.

Itsekin kävin tänään 4. tai 5. kerran neuvolassa (5. jos laskee lääkärineuvolan). Kaikki ok, paitsi paino oli pompannut 4 viikossa ylöspäin 2 kg. Terkkari ei ollut millänsäkään (se ei ole mikään paino/terveysfasisti muutenkaan) ja sanoi, että kohtukin on kasvanut roimasti, eli muksukin ottaa varmasti kasvuspurttia. Itsestä kuitenkin tuntuu, että vähän enemmän pitää ehtiä liikkua ja herkut jättää vähemmälle - ärsyttää, kun tietää kyllä, miten pitää oikeasti elää, että olisi hyvä olla, mutta silti kiireessä mättää mitä sattuu ruokaa eikä muka ehdi ulkoilla.

Epa jospa korjaan tuon lasketun ajan sitten jos se ultrassa muuttuu? Tsemppiä sen odotteluun :)

Kyselin muuten nyt siitä valkovuodosta, että mistä voin tietää, onko se hiivaa. Kaikilla ei kuulemma tule tulehduksesta kutinaa eikä se hajukaan välttämättä kerro kaikkea. Terkkari sanoi, että juokseva ja vetinen runsas valkkari on tavallista raskausaikana, mutta jos se on paksua/kokkareista, kyse on luultavasti hiivasta. Taidan varalta hakea lääkkeet siihen (jotain puikkoja, koska suun kautta otettavia valmisteita ei suositella).

Sori jos menee liian ällöksi.

Sain Kelan paperit äitiysrahan ja -pakkauksen hakemista varten, ja nyt pitää vain selvitellä noita mun palkanmaksukuvioita ennen kuin voin lähettää ne.

Eipäs muuta tällä kertaa. Hyviä vointeja!

Liisakaisa ja Tyttömyyrä 23+4

Huomista odotellaan täällä jännityksen, ilon ja pelon sekaisin tuntein. Ultra huomenna siis! Pelottaa, että kaikki ei ole hyvin kun kaikki ne pienet ja vähäisetkin oireet loppui joskus 8+ viikoilla.
Koko viikkona en ole muuta ajatellutkaan, että kunpa kaikki olisi tosi hyvin. Noh huomennahan se sitten selviää. Wish me luck! :| Mutta sitten jos siellä kaikki onkin hyvin niin sittenhän olen varmasti koko päivän yhtä hymyä :D

tsude ja pöppiäinen 12+0 ! :heart:

Tsude: Iik, jännään sun puolesta! Joko kävit ultrassa, tulehan kertomaan! =)

Epa88:
Aika jännä la ;)

Itse kävin tänään toisen kerran neuvolassa, pikainen käynti oli mutta sitäkin tärkeämpi. Kuunneltiin nimittäin sydänääniä. :D Kauhea paniikki oli aamulla kun olin varma etteivät ne kuulu. Kuitenkin lyhyehkön etsimisen jälkeen alkoi kuulua säännöllinen tum-tum-tum-tum-tum :heart: Ja voi että sitä ihanuutta :) Terkka sanoi, että kohtu tuntuu jo hiukan kohonneen häpyluun takaa ja siitä se sitten alkaakin vaan kasvaa ja kasvaa ;):heart: Enää 5 päivää ultraan, mutta sydänäänten kuuleminen kyllä rauhoitti huomattavasti!

Tiksutin ja Bebe 11+0:heart:

Täällä odotellaan myös tsuden ultrakuulumisia! :)
tiksutin: On joo, jos se nyt ylipäätään muuttuu sitten kun ultrassa käyn. Miten sä pääsit nyt jo toisen kerran neuvolaan? :confused: Mulle seuraava neuvola aika annettiin vasta toukokuulle jollon raskausviikkoja on ainakin 15.

Epa_88: Jaa, enpä tiedä!? Meidän kunnassa käydään kerran kuussa neuvolassa ainakin ensimmäistä lastaan odottavat. Sitten loppua kohden tihenee 2xkk ja ihan lopussa viikon välein. Seuraava käynti on tosin vasta rv 16+3 eli viiden viikon päästä.

Hyvä tuo linkki Eltsu =) kävin minäkin lueskelemassa...

(.) Neuvolassa käyty tänään.
Kaikki mittaukset tehtiin ja olivat ok.
Sydänäänet kuunneltiin,hyvin jumpsutti, ja kyllä se vauveli siellä liikkuu, mutten vaan vielä tunne niitä liikkeitä. Neuvolatäti sanoikin, ettei ole syytä huoleen.
Voi mennä vielä parikin viikkoa ennen kuin alkaa tuntumaan. Ja se on ihan normaalia/yksilöllistä. Huh, kaikki siis kunnossa ! =) Mittasi jo toisen kerran sf-mitan, se oli nyt 21cm kun viimeksi oli 18cm.. Normaalia tuo kasvupyrähdyskin. Ja painoa tullut viime käynnin jälkeen 3kg lisää :ashamed: mutta ei se terkka sanonut siihen sen kummempaa.
Sokerirasitusta ei mulle tehdä, koska paino ennen raskautta on ollu normaali ja ikää on alle 25-v.
Nyt sitten odotellaan keskiviikon rakenneultraa ! :heart:
Ja ihanaa kun tää maha alkaa ihan kunnolla näkymään ja pullottamaan ! :D

Seuraava neuvola on jo kahden viikon päästä, sillloin saa sen raskaustodistuksen jotta voi Kelalta hakee äitiysavustusta yms.

Mukavaa viikonloppua kaikille, voikaahan hyvin =)

Sassy ja "s" 19+6 ( huomenna poksahtaakin jo 20+0 !!! ) :)

Täältä pikainen päivitys kun väsyttää niin paljon niin on varmaan kohta mentävä jo nukkumaan! :D Enkä aikaisemmin päivällä päässyt kirjoittelemaan tänne. :)

Mutta asiaan, tänään oli nt-ultra ja kaikki oli hyvin! :heart: Ihana oli nähdä pikkuinen kun niin pelkäsin, että asiat olisivat huonosti. :) Tosi vilkas kaveri oli ja jammaili ihan tosissaan koko ajan. :D
Virtauksia ja turvotusta oli hankala mittailla kun toinen oli niin syvällä piilossa tuolla jossain :D Mutta 1.1 milliä oli turvotusta ja kaikki riskiluvut on tosi pieniä. Nyt pystyy nauttimaan kun tietää kaiken olevan kunnossa. :)
Niin ja vastasi viikkoja, päivää edellä oli kuukautisista laskettuna, eli nyt onkin sitten 12+2 ja lasketuksi varmistui 5.10. :) Huh pitää muistaa opetella uusi päivä kun viikot aina vaihtuu!
Istukka on takana, joten periaatteessa voisi olla mahdollista, että ne tämän viikon ajan tuntuneet pienet nykäisyt voisi olla jo liikkeitä. Ei se täti ainakaan ajatusta täysin kumonnut. :)

Miehekkeen vanhemmille kerrottiin tänään, appiukko totesi heti, että tämähän on hieno homma. :D Ja anoppikin oli ihan iloinen sen jälkeen kun oli ensin todennut, että miten nyt jo. :D Huomenna olisi sitten vuorossa minun vanhemmat, huh kun jännittää!

tsude ja pöppiäinen 12+2

Sassy ja Tiksutin, kiva lukea neuvolakuulumisia :) Kummallekin myös tsemppiä ultraan ensi viikolle!

Tsudelle onnea, kun kaikki oli hyvin ultrassa! Muistan tuon helpottavan tunteen :)

Vanhemmille kertomisesta: en muista, sanoinko täällä, kuinka hassusti mun porukat reagoi. Ensin eivät sanoneet oikein mitään, sitten äiti sanoi jotain onnitteluntynkää ja totesi, että "siihen nyt ehti tottua, että teillä ei ole lapsia". Isä sitten sanoi, että "parempi myöhään kuin ei ollenkaan". Hmm, käsittääkseni olen 28-vuotiaana ihan keskimääräisen ikäinen ensisynnyttäjä?! No, meidän porukat on kyllä sellaisia perinteisen juroja suomalaisia töksäyttelijöitä muutenkin :) Ovat toki oikeasti iloisia asiasta. Appivahemmat taas osaavat myös sanoa sen, ja anoppi muistaa aina käskeä ottamaan rauhallisesti ja pitämään huolta itsestäni :)

Hankinnoista: Joko Tiipulalla alkaa olla kaikki tarpeellinen kasassa? Mitenkäs muut, joko olette uskaltautuneet kaupoille? Meillä on siis vielä isot jutut hankkimatta (ainakin vaunut, sänky), ja muutenkaan en ole vielä hahmottanut, mitä kaikkea sitä tarviikaan. Muistan nähneeni jossain pinossa jonkinlaisen suuntaa-antavan listan, pitää kaivella se esille.

Vaatteita shoppailin vauvalle viikonloppuna :) Vieläkin mietin, kuinka paljon yhtä kokoa niitä kannattaa haalia. Jotkut sanovat, ettei pienimpiä vaatteita (50 ja 56 cm) tarvi olla kuin muutama, mutta toisaalta toiset varoittelevat, että vauva puklaa ja pissii päivässä ainakin kolmet vaatteet pyykkiin :) Ja riippuuhan se toki siitäkin, kuinka usein ehtii pestä pyykkiä ja voiko ne kaikki pestä samassa koneessa...

Oulussa on muuten yksi ihana kirppis, jossa on pelkästään lastenvaatteita ja -tarvikkeita. Ostin läjän tytönvaatteita sieltä :heart: Ne, mitä olen tähän mennessä ostanut uutena, olen pyrkinyt ostamaan kaiken varalta "neutraaleja" - mikä on yllättävän vaikeaa. Enemmän saisi olla vaikkapa vihreää ja keltaista tarjolla, ei vain sinistä traktorikuviota tai vaaleanpunaisia kukkia.

Mukavaa viikonloppua!

Liisakaisa ja Myyrätyttönen 23+6

Moikka :) Ajattelin tunkea mukaan!

Plussailin tuossa jo pian kolmisen viikkoa sitten, ja vaikka edelleenkin suurimpana oireena on kuukautisten puuttumattomuus, ehkä jo uskallan odottavien puolellekin kirjoitella :) Hieman juuri äsken koin pahoinvointia, eli ei todellakaan aamulla :D

Marraskuun puolessa välissä olisi joku meidän perheeseen ilmestymässä. Edelleenkin se tuntuu ihan uskomattomalta, mutta ehkä neuvolakäynti ja ultra kahden viikon päästä konkretisoivat asian, ja toisaalta jos kaikki on kunnossa, niin uskaltaa sitten jo paremmin ruveta hössöttämään :D Ja sitten olisi varmasti kertominen vanhemmillekin tiedossa, ihanaa!

Viikkoja on omien laskujen mukaan nyt kasassa 6+4, mutta saattaa niitä olla muutaman päivän vähemmänkin.

Valtavasti onnea Köppiäinen! :heart: Mulla on mennyt ihan ohi sun plussauutiset, vaikka käynkin sitä kuumepuolen pinoa silloin tällöin lukemassa.

Mitäs laitetaan listalle la:ksi tässä vaiheessa? Tarkennellaan sitten neuvolan ja ultran jälkeen. Ja haluatko kertoa ikääsi ja synnäriä?

Onnittelut Köppiäinen ! =) Onnea Tsude hyvistä kuulumisista!

Hankinnoista: Meilläkin on isommat ostokset ostamatta, kuten autoon se turvakaukalo/kantokoppa ja vaunut. Äitini oli saanut kaveriltaan tosi halvalla hyväkuntoisen käytetyn syöttötuolin, pinnasängyn, matkasängyn ja vararattaat mummilaan =) Katotaan nyt mitä kaikkea sitä vielä tarvitsee ostaa.
Vaatteista: Niin, kaikki sanoo että 50-56 cm vaatetta ei paljoa tarvii, mutta oiskohan näin? Täytyy joku päivä vähän lajitella noita vaatteita, että minkä verran nyt on mitäkin kokoa.
ja kuten Liisakaisa, minäkin olen uutena ostanut vain neutraaleja värejä. Käy sitten kummalle vain. Mutta aina kaupoissa on melkeen se vaaleanpunanen tai sininen vaihtoehto. Minäkin kaipaisin keltaista ja vaikka vaalean vihreää enemmän.
Odottelen nyt sinne ultraan, jospa sen jälkeen vois ostaa jotain uutta tyttömäistä tai poikamaista
=)

(.) Onko muilla hikoilua? Mulla tulee nykysin hiki kun vähän enemmän rasittuu, ja yöllä hikoiluttaa enemmän. Vaikka meillä onkin huonelämpö makkarissa vain 18 astetta. Luinkin tuosta neuvolasta saadusta vauvan odotus kirjasta, että tuo hikoilu on normaalia kun kilpirauhanen on nyt aktiivisempi.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

Sassy ja "s" 20+2

Tsude: Onnea paljon iloisista ultrakuulumisista. :) Itsellä on ylihuomenna ja jännittää ihan älyttömästi, että onko kaikki hyvin. :|

Köppiäinen: Tervetuloa mukaan! :) Ja onnea!

Hankinnoista:Myö ollaan kai oltu aikaisessa, kun aloin ostella kirpparilta vauvanvaatteita lähes heti kun plussan sain testiin. :laugh: Nyt sitten meillä on jo hommattu vaatteiden lisäksi autoon kaukalo ja yksi soittokello vauvalle. Vaunut laitetaan tilaukseen nt-ultran jälkeen jos kaikki on hyvin. =) Tässä pikkuhiljaa keräillään näitä tarvikkeita rahatilanteen salliessa. :) Isommat ostokset tehdään kuitenkin aika pian. Voi sitten säästää tulevaa varten.

Vanhemmille kertomisesta:Mun äiti ei meinannut ensin uskoa, luuli että huijaamme. Isä meni ensin ihan sanattomaksi ja sitten kun he tajusivat vihdoin, että ollaan tosissamme niin halasivat ja onnittelivat. =) Miehen vanhemmat ottivat asian aika laimeasti, varmaan siksi kun juuri vähän aika sitten oli miehen veli ilmoittanut perheenlisäyksestä. Mutta iloisia ja onnellisia olivat kuitenkin molempien vanhemmat. :D

Mulla on tainnut pahoinvointi palata, kun viime päivinä on ollut etovaa oloa mahan ollessa tyhjä. Koko ajan täytyy taas olla syömässä, ettei huono olo iske. :x Luulin, että se ei kestänyt mulla kuin sen yhden viikon sillon alussa.. Noh, toivottavasti ei tule ainakaan pahempana takaisin.

Tiksutin & Bebe 11+3

Mä en oo vielä edes tajunnut että jotain vois/pitäis vauvalle hankkiakin :D Ehkä tän viikon ultran jälkeen sitten jotain vaatetta..

Ai kauhee minkälaista oli valvoa 3 yövuoroa töissä :eek: Valvoa jaksoin samalla tavalla kuin aiemminkin, mutta mun vatsa turpos aivan kauheesti! Aamuyöhön asti oli vain sellanen kipeä pallo eikä oikein voinut syödäkään mitään..ei kiva.

Samalla kuulin, että meillä on töissä taas vauvaepidemia :popcorn: Eli ilmeisesti ainakin 2 olis sitten meiän osastolla raskaana mun lisäks, koska tää työkaveri ei kyllä mun raskaudesta vielä tiedä (eikä siis paljastanut enempää näistä muistakaan..). Aika hauskaa kyllä :) Meillä on joka vuosi ollut väh. 2 samaan aikaan raskaana.

Kertomisesta: Mehän ollaan kerrottu vain molempien porukoille ja parille omalle hyvälle kaverille. Sitten meillä on sellanen n. 10 hengen iso kaveriporukka pariskuntia, joiden kanssa vietetään eniten aikaa ja näille oli tarkoitus kertoa vasta ultran jälkeen, kun tiedän että osalla on jo yritys menossa myös ja yhdellä parilla myös vaikeuksia asian kanssa ja mä en halunnu hötkyillä ton kertomisen suhteen. No, nyt sitten tietää varmaan jo kaikki.. Miehen yks kaveri oli lipsauttanu onnittelut miehelle ja osa tästä isommasta porukasta kuuli sen ja yks kysyikin nyt jälkikäteen suoraan. Ja mä vedin sitten miehelle hirveet niitit asiasta, että mähän sanoin ettei kannata kertoa vielä kellekään :D Eikä siinä muuten mitään, mutta ku ei oo mitään varmistusta vielä, että tuolla masussa olis edes ketään.. Ja lisäks olisin kyllä halunnu kertoa itse kaikille, koska nyt se tieto varmana leviää ja kun kerrotaan niin kaikki jo tietääkin : / No, eipä toi nyt iso juttu ole, mut toivottavasti on kaikki sitte ultrassa hyvin, ettei tarvi perua uutisia..

Eltsu ja pena 10+6

Paljon Tsemppiä ultraan Tiksutin ! =)
Mulla huomenna myöhään iltapäivästä rakenneultra, jännittää !!!! =) Toivotaan et kaikki olis ok.

Sain tänään ison kassillisen vauvanvaatetta kymmenellä eurolla. On potkupukuja, bodyja yms. Mut suurin osa on ihan pientä, 50-60 cm. Mut älyttömän hyväkuntosia ja nättejä ! =) On vaaleanpunasta, sinistä, keltasta aika paljon.
Ilta meni niitä hypistellessä ;)

Sassy ja "s" 20+3

Olin tänään siis nt-ultrassa. Pikkuisella kaikki oikein mainiosti, kova meno oli päällä. Pomppi ja heilutteli käsiään ja jalkojaan. :heart: Niskaturvotusta oli 1,2mm, joka on normaali - verikokeiden tuloksia vielä odotellaan. Oli kyllä todella upeaa nähdä oma vauva =) Hassua, kun hän liikkui jo niin paljon mutten tunne mitään varmaan vielä pitkään aikaan.. ;)

Oon niin onnellinen, että kaikki on kunnossa :heart: Nyt voin alkaa miettimään kunnolla kaikkia hankintoja.. =)

Tiksutin ja Bebe 11+6

Onnea Tiksutin hyvistä ultrakuulumisista =)
Meillä oli tänään rakenneultra. Kaikki oli hyvin, tosi tarkkaan katsottiin kaikki ja kätilö oli mukava ja hyvin selitti asiat. Vastasi viikkoja ja painoa vauvalla nyt 350g. Siellä hän sormia imeskeli ja pyörähteli :heart: Saatiin kuva sivuprofiilista ja pikku kädestä ja jalasta :) Ja kysyttiin voisko jalkoväliä kurkata.. ja poikaveikkaus tuli :) Nähtiin itsekin että jotain uloketta siellä jalkovälissä on ;)
Kaikki on siis hyvin ja se mun kysta ei ainakaan oo kasvanu, mutta sitä kuulemma seuraillaan.
Nyt vaan koitan odotella että alkaisin liikkeitä pikkuhiljaa tuntemaan... Ultraajakin sanoi, että se etuseinässä oleva istukka vaikuttaa siihen miksen vielä oo tuntenut mitään. Kyllä vauveli siellä aivan normaalisti pyörähtelee =)

Sassy ja Santeri 20+4

Pikaisesti onnea Tiksutin ja Sassy hyvistä kuulumisista! Sanokaa, jos tarvii jotain tietoja päivitellä tuonne etusivulle. Voishan sinne nuo tyttö-/poikalupaukset tietty laittaa. Nyt en jaksa, kun kännykällä surffailen.

Yhteistyössä