eskariongelmaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ehkä vaan äidin päässä :/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ehkä vaan äidin päässä :/

Vieras
Meillä on esikoinen eskarissa. Mua itseäni vähän ihmetyttää se, että lapsi joutuu joka päivä tekemään tiettyyn tahtiin niitä tehtäviä, vaikka osaa ne jo. Ei saa tehdä kirjaa pidemmälle, vaan joutuu tekemään niitä pikkuhiljaa. Harjoittelemaan numeroita ja kirjaimia, vaikka osaa lukea, kirjoittaa ja laskea jo monimutkaisia laskuja.

Jotenkin tuntuu vähän siltä, että koko touhu on vähän turhaa lapselle, joka kotona kirjoittaa parisivuisen tarinan ja eskarissa joutuu kirjoittaa kymmenen kertaa kirjaimen S ja kymmenen kertaa numeron 2 tms. Eskariope ei anna tehdä omaan tahtiin. Kyseessä on pieni ryhmä, josta muut eivät osaa vielä lukea tai kirjoittaa.

No mutta mitä siitä nyt tulisi jos jokainen tekisi omaan tahtiinsa? Ajattele, sun lapsi joutuu vielä ensi vuoden koulussakin opettelemaan I-kirjaimen kirjoittamista?!!?

Hmmm. Mitä lapsi itse pitää eskarista? Onhan siellä paljon tietääkseni leikkiä ja yhdessäoloa ja sosiaalista harjaantumista. Ehkä siinä on lapsellasi oppimista.

Aika moni lukee ja kirjoittaa tuossa vaiheessa. Erot tasaantuvat yllättävän äkkiä. Vaikka onhan se ihmeellistä, miten juuri se oma perillinen on niin ihmeellinen.

No ei niitä nyt voi omaa tahtia tehdä. Tottakai ne asiat käydään yhdessä läpi, sillä vaikka kuinka osaakin esim. kirjoittaa, niin ne tehtävät kuuluu tehdä yhdessä ja niistä jutella. ne on tosim monipuolisia ne tehtävät.

ekalla luokallakin pitää harjoitella puoli sivua I:tä, toinen puoli A:ta jne. tarkoitus on oppia tekemään kirjaimet ja numerot huolellisesti eikä sinnepäin. harjoittelu tekee mestarin.

Täytyy harjoitella myös kirjottamaan siististi ja tarkasti. Täytyy harjoitella myös sitä, että joskus on tehtävä semmosiakin tehtäviä joista ei niin pidä. Täytyy myös harjoitella pitkäjänteisyyttä ja sinnikkyyttä. Siinä ainaki muutama syy miksi niitä tehtäviä on tehtävä. MUTTA jokaisella oppilaalla on oikeus saada oman tasoista opetusta, tämä on jokaisen perusoikeus koko kouluajalle. Opettajan täytyy kyetä eriyttämään omassa luokassa ja tätä sullakin on oikeus vaatia ens vuodesta alkaen mikäli lapsessasi alkaa ilmeta turhautumisen tai alisuoriutumisen merkkejä. Jos lapsi sen sijaan on tyytyväinen niin anna olla.

Ja ainakin päiväkodin eskarissahan tehdään tehtäviä vain yhtenä päivänä viikossa, sitten muuten on muunlaista toimintaa, eli harjoitellaan kaikkia muita taitoja/valmiuksia elämää ja koulua varten

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hmmm. Mitä lapsi itse pitää eskarista? Onhan siellä paljon tietääkseni leikkiä ja yhdessäoloa ja sosiaalista harjaantumista. Ehkä siinä on lapsellasi oppimista.

Ei oikein mitään, tai siis ei oikein ymmärrä että mitä ihmeen eroa oli päivähoidolla ja eskarilla, kun eskarissa tehdään 1 tunti noita harjoituksia, joita lapsi jo osaa, mutta muuten ihan samanlaista kuin hoitopaikassa :/

Muiden lastan kanssa pärjää hyvin, samoin aikuisten ja päivähoidon kanssa käydyissä keskusteluissa tulee aina vain positiivista palautetta lapsen sosiaalisista kyvyistä yms.

Minä vaan jotenkin ajattelin, että siellä eskarissakin olis sitä uuden oppimista eikä vaan sitä, että ei yhtään katsota sen lapsen taitotason mukaan. Saisi vaikka sitten tehdä jotain ylimääräisiä tehtäviä tai jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ei oikein mitään, tai siis ei oikein ymmärrä että mitä ihmeen eroa oli päivähoidolla ja eskarilla, kun eskarissa tehdään 1 tunti noita harjoituksia, joita lapsi jo osaa, mutta muuten ihan samanlaista kuin hoitopaikassa :/

Muiden lastan kanssa pärjää hyvin, samoin aikuisten ja päivähoidon kanssa käydyissä keskusteluissa tulee aina vain positiivista palautetta lapsen sosiaalisista kyvyistä yms.

Minä vaan jotenkin ajattelin, että siellä eskarissakin olis sitä uuden oppimista eikä vaan sitä, että ei yhtään katsota sen lapsen taitotason mukaan. Saisi vaikka sitten tehdä jotain ylimääräisiä tehtäviä tai jotain.

Eikö voi tehdä niitä ylimääräisiä tehtäviä kotona? Anna sille kotona kaikenlaista puuhailtavaa, esim. meidän eskarilaiset tekivät kotona lasten ristikoita ja sudokuja. Miks kaiken pitäisi tulla koulusta/ eskarista?

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
ja odotellaas kun ap:n lapsi aloittaa vuoden päästä koulun :xmas:

niin? Mitä sitten? Onko vaikea ymmärtää, että jotkut lapset vois ihan oikeasti olla huomattavasti nopeampia oppimaan kuin muut? Jos tää ei ois totta niin miksi tästä asiasta on ollut tänä keväänä ihan opetusministeriössäkin puhetta? Asia on todellakin ollut esille ja ministeriössä parhaillaan mietitään miten näitä lapsia voisi paremmin auttaa koulumaailmassa. Ihme hyökkäystä heti. Ja tää ei koske pelkästään sua vaan lähes kaikkia muitakin.

Eskari ei todellakaan ole vain ne kynätehtävät tunnin verran.koko kokonaisuus ulkoilua myöten on eskaria.eskarissa maistelllaan,haistellaan ,tunnustellaan ja mutustellaan elämää kaikin tavoin ja opitaan isoksi.esim. meidän päikässä eskarin tärkeä osa on se että lapsi pakkaa itse repun kotiin lähtiessä ja vie sen eteiseen odottamaan kotiin lähtöä.ja että reppua kantaa lapsi itse(ei äippä) ja että reppu käy joka päivä kotona (vaikka ei nyt niin tarpeellista olisikaan.Eli opitaan koululaisen elämään reppuineen...

Alkuperäinen kirjoittaja yksi:

niin? Mitä sitten? Onko vaikea ymmärtää, että jotkut lapset vois ihan oikeasti olla huomattavasti nopeampia oppimaan kuin muut? Jos tää ei ois totta niin miksi tästä asiasta on ollut tänä keväänä ihan opetusministeriössäkin puhetta? Asia on todellakin ollut esille ja ministeriössä parhaillaan mietitään miten näitä lapsia voisi paremmin auttaa koulumaailmassa. Ihme hyökkäystä heti. Ja tää ei koske pelkästään sua vaan lähes kaikkia muitakin.
ajattele, meidänkin lapsi kirjoittaa, lukee ja laskee jopa kertolaskuja. yhtälailla se vaan siellä ekalla istuu ja tyytyväisenä harjoittelee nyt i-kirjaimen tekemistä. sille kun kotona ei paasata että sähän osaat nuo jo vaan kannustetaan oppimaan sitä mitä koulussa opetetaan vaikka on jo vanhaa ja tuttua tietoa sekä taitoa. vastapainona tekee sitten erillaisia juttuja kotona omasta halusta erillaisista tehtäväkirjoista ym

Välttämättä vaan se lapsi ei kaipaa sen kummempaa vaan voi ihan mielellään eskarikavereiden kanssa kirjoitella niitä kirjaimia. Pitäisikö olla kauhea valmennus maksimisuorituksiin eskarista lähtien. Jotkut ovat oppineet vähän aikaisemmin lukemaan, turha siitä nyt kuitenkaan on kauheasti vielä tehdä johtopäätöksiä. Antaa lapsen tehdä ja kehittyä rauhassa, varmaan teillä on syksyllä keskutelu sinun odotuksistasi tulevalle vuodelle.

Aika moni lukee ja kirjoittaa tuossa vaiheessa. Erot tasaantuvat yllättävän äkkiä. Vaikka onhan se ihmeellistä, miten juuri se oma perillinen on niin ihmeellinen.

No tulihan tähän heti joku tälläinekin.

Ei ole ihmeellinen, mutta hyvä lukemaan, kirjoittamaan ja laskee 4-luokan tasoisia laskuja päässään. Liikunnallisesti ei niin vahvoilla, on kärsimätön, itsekriittinen, vähän kömpelö. Oppi myöhään ajamaan ilman apupyöriä, lyhytpinnainen tietyissä asioissa. Hirveän paljon samanlainen kuin minä pienenä.

Mutta onhan se nyt vähän hassua, että lapsi joutuu tankkaamaan asioita, joita osaa. Kirjoitustakin on kuitenkin harjoitellut kotona jo monta vuotta itsekseen. Kirjaimia, kirjoittaa siististi, numerotkin on siistejä. Opetteli kaunokirjoitusta itsekseen.

Kyllä mua vähän huolettaa sekin, että lapsen ei tarvi yhtään pinnistellä siellä, ja se että mitäs sitten, kun jossain vaiheessa tarvitsisikin pinnistellä ja panostaa? Koska se oli se malli minkä mä sain koulussa, mitään ei tarvinnut tehdä minkään eteen, ei tarvinnut ponnistella eikä panostaa, eikä suorittaa ja aikamoinen alisuoriutuja musta tulikin, ja siitä sai sitten myöhemmin kärsiä.

No joo, tiiän että kyseessä on vasta eskarilainen, mutta mietin näitä silti jo :ashamed:

ajattele, meidänkin lapsi kirjoittaa, lukee ja laskee jopa kertolaskuja. yhtälailla se vaan siellä ekalla istuu ja tyytyväisenä harjoittelee nyt i-kirjaimen tekemistä. sille kun kotona ei paasata että sähän osaat nuo jo vaan kannustetaan oppimaan sitä mitä koulussa opetetaan vaikka on jo vanhaa ja tuttua tietoa sekä taitoa. vastapainona tekee sitten erillaisia juttuja kotona omasta halusta erillaisista tehtäväkirjoista ym

Näin meilläkin. Näin todella monilla.

siis jos siellä on harjoittelemista 1 tunti viikossa, niin mitä se haittaa, jos lapsesi jo ne osaa. Koulussa harjoitellaan paljon enemmän ja puolet luokasta tottakai osaa jo kaiken, koska nykyään opitaan lukemaan ja kirjoittamana ja laskemaan aikaisin kun monet vanhemmat niitä harjoittavat.

Eikö voi tehdä niitä ylimääräisiä tehtäviä kotona? Anna sille kotona kaikenlaista puuhailtavaa, esim. meidän eskarilaiset tekivät kotona lasten ristikoita ja sudokuja. Miks kaiken pitäisi tulla koulusta/ eskarista?

Tekee kotona jo muita tehtäviä, mutta kun en mä haluais että sillä tulee sellainen malli, että "koulussa" tehdään jotain "turhaa" ja kotona sitten jotain uutta ja mielenkiintoista :(

No tulihan tähän heti joku tälläinekin.

Ei ole ihmeellinen, mutta hyvä lukemaan, kirjoittamaan ja laskee 4-luokan tasoisia laskuja päässään. Liikunnallisesti ei niin vahvoilla, on kärsimätön, itsekriittinen, vähän kömpelö. Oppi myöhään ajamaan ilman apupyöriä, lyhytpinnainen tietyissä asioissa. Hirveän paljon samanlainen kuin minä pienenä.

Mutta onhan se nyt vähän hassua, että lapsi joutuu tankkaamaan asioita, joita osaa. Kirjoitustakin on kuitenkin harjoitellut kotona jo monta vuotta itsekseen. Kirjaimia, kirjoittaa siististi, numerotkin on siistejä. Opetteli kaunokirjoitusta itsekseen.

Kyllä mua vähän huolettaa sekin, että lapsen ei tarvi yhtään pinnistellä siellä, ja se että mitäs sitten, kun jossain vaiheessa tarvitsisikin pinnistellä ja panostaa? Koska se oli se malli minkä mä sain koulussa, mitään ei tarvinnut tehdä minkään eteen, ei tarvinnut ponnistella eikä panostaa, eikä suorittaa ja aikamoinen alisuoriutuja musta tulikin, ja siitä sai sitten myöhemmin kärsiä.

No joo, tiiän että kyseessä on vasta eskarilainen, mutta mietin näitä silti jo :ashamed:

Mitä ihmettä sä odotit, että eskarissa tehdään? Että sun lapselle tuodaan 5-luokkalaisen laskutehtäviä, kun osaa jo 4-luokan tehtävät päässä laskea? Aika hyvä päässälaskija muuten teidän lapsukainen on, se täytyy myöntää kun mietin noita meidän 4-luokkalaisen tehtäviä!

Yhteistyössä