etän kohtuuton vaatimus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja määä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja akateeminen äiti;22864520:
Viestistäsi päätellen sinulla on aika voimakas kontrollin tarve? Ihmettelen vain, että minkä ikäisille lapsille kerrot etukäteen, että mitä heidän täytyy laittaa saunan jälkeen päälle jne.??? Ehkä isä haluaisi tuntea, että hänen kotinsa on myös lasten koti? Käske hänen ostaa itse vaatteita tai laita mukaan jotain, mutta relata varmaan täytyy joka tapauksessa - vaatimus ei todellakaan kuulosta kohtuuttomalta:)

Hiukan tuossa paistoi läpi huomautus, että "joku" tyttöystävä on nyt ilmestynyt kuvioihin... Ja samaan aikaan "yllättäen" isä pyytää uutta vaatevaihtokertaa luokseen... Ettei vain tuo kontrollintarve olisi äitynyt juuri siitä syystä, että "joku vieras nainen" tapaa lapsia ja mahdollisesti on jopa ideoinut tämän isän luokse pysyvästi jäävän vaatevaihtokerran? Älä huoli, ap, ei se uusi nainen voi sinua äitinä syrjäyttää, vaikka siellä joskus lasten vaatteita pesisikin ;)

No miksei se isä voi mennä niiden lasten kanssa kauppaa ja ostaa vaikka parit alkkarit ja pari vaatekertaa esim. collarit tai farkut ja parisen paitaa. Miksi aina lasten äidin täytyy vaatteet kustantaa sinne etävanhemman luo?

Ja eikä sillä väliä vaikka maksaa elarit.. vai täytyykö äidin laittaa ne ruuatki sinne etälle mukaan.. pitääkö neki kustantaa elareista??

Alkuperäinen kirjoittaja Penaalin terävin kynä;22865041:
Hiukan tuossa paistoi läpi huomautus, että "joku" tyttöystävä on nyt ilmestynyt kuvioihin... Ja samaan aikaan "yllättäen" isä pyytää uutta vaatevaihtokertaa luokseen... Ettei vain tuo kontrollintarve olisi äitynyt juuri siitä syystä, että "joku vieras nainen" tapaa lapsia ja mahdollisesti on jopa ideoinut tämän isän luokse pysyvästi jäävän vaatevaihtokerran? Älä huoli, ap, ei se uusi nainen voi sinua äitinä syrjäyttää, vaikka siellä joskus lasten vaatteita pesisikin ;)

siis tää "mustasukkaisuuskortti" vedetään aina esiin! Mä en tiedä millä silmällä te näitä luette et saatte kirjoituksesta nyt sit ilmi et ap onki joku mustasukkanen äiti joka pelkää exän mahdollisen uuden tyttöystävän syrjäyttävän hänet jos hän pyytää et kaikki vaatteet tulee takas.

perssilmällä vissiin.

Kyllä muaki ottas päähän et jos lapsen kouluvaatteet jäis kerta toisensa ( mahd. ) jälkeen exälle ja itse joutus ostamaan uusia vaatteita että ne sais jättää taas sinne.

Exän täytyy olla sen verran kyvykäs et menee sinne kauppaan ostamaan pari vaatekertaa. Kyllä ne myyjät kokojen kanssa auttaa.

Itse käskisin marssia kauppaan.

siis tää "mustasukkaisuuskortti" vedetään aina esiin! Mä en tiedä millä silmällä te näitä luette et saatte kirjoituksesta nyt sit ilmi et ap onki joku mustasukkanen äiti joka pelkää exän mahdollisen uuden tyttöystävän syrjäyttävän hänet jos hän pyytää et kaikki vaatteet tulee takas.

A) Mustasukkaisuus on täysin normaali reaktio tilanteessa, jossa lasten mies alkaa seurustella uuden naisen kanssa. Epänormaalia olisi korkeintaan olla myöntämättä minkäänlaista mustasukkaisuutta, kun lapset alkavat viettää aikaa isän uuden kumppanin kanssa. Joko silloin kieltää todelliset tunteensa tai sitten on kyllä omituisen välinpitämätön asenne lapsia ja heidän muihin aikusiinsa luomia suhteita kohtaan

B) ap:han itse kirjoitti, että hänen mielestään on parempi, että HÄN päättää joka kerta mitä lapset laittavat ylleen sen sijaan, että mies (ja tyttöystävä) pitäisivät luonaan ylimääräisen vaihtovaatekerran. Eli eipä hän näytä riemusta hyppivän, vaikka mies (ja tyttöystävä?) ostaisivat itse vaihtovaatekerran..?

C) Jos tällainen useimpien mielestä täysin normaali ja kohtuullinen pyyntö kuvataan kohtuuttomaksi, niin täytyyhän siellä taustalla olla melkoista tunnekuohuntaa...? Jos kyse ei ole mustasukkaisuudesta, niin mistähän sitten mahtaa olla kyse?

Mä kyllä sanoin, että mulle on ihan ok, että isä ne vaihtovaatteet sinne hommaa. Mutta kun mä valitsen lapsille ne koulu-/päiväkotivaatteet, niin mä haluan ne myös sieltä takaisin. Koska niitä käytetään jatkossakin. Ja minulla ei ole varaa ostaa kymmeniä vaatekertoja koulua varten. En ole mustasukkainen, olemme olleet jo vuosia erossa, ja jos joku muu haluaa sen miehen kanssa elää niin siitä vaan. :) Minun ei, luojan kiitos, tarvitse. Ex tienaa enemmän kuin minä ja luultavasti tietää paremmin kuin minä, että millaisiin touhuihin lapset vaihtovaatteitaan tarvitsevat. Hän voi ihan hyvin itse mennä kauppaan, pakkoko minun on niitä vaatteita sinne hommata?

Kiitos Chrissy. :) Ymmärsit selvästi pointtini.

Alkuperäinen kirjoittaja Penaalin terävin kynä;22865041:

Joskus olisi mielenkiintoista tietää, että mikä on näiden silmäniskuhymiöiden tarkoitus... huoh. Eikö sen voi ihan suoraan vaan sanoa, jos haluaa vittuilla. No. Tiedän, ettei tämä nainen voi minua äitinä syrjäyttää, kiitos vaan, en ole sellaista tässä ehdottanutkaan. Sinä, sensijaan, jostain kumman syystä olet. Minulle on ihan sama kuka lasten vaatteita pesee ja missä, mutta haluan, että ne kouluvaatteiksi ostetut vaatteet kanssa menee kouluun. Ja värjäämättöminä, kutistamattomina jne mielellään. Siksi olen pitänyt ihan toimivana järjestelynä, että itse pesen kaikki lasten vaatteet. Isä ei tähän ole koskaan halukkuutta osoittanut. Mustasukkaisuutta en koe. olemme olleet jo vuosia erossa, ja lasten isä on jo aikaisemminkin seurustellut ja asunutkin ihan toisen naisen kanssa. Tämä nykyinen asuu monen sadan kilometrin päässä, joten tuskin hän on siellä kovinkaan paljon vaatevalintoihin tai vaatteiden pesemiseen vaikuttamassa. Kun kysyttiin, että onko sillä isällä tyttöystävää, niin vastasin että "joku" on, koska lapsien mukaan hän on isän vasta pari kuukautta sitten tavannut, ja lapsillekin tämä uusi tyttöystävä esiteltiin vasta viime viikonloppuna.

[QUOTE="aloittaja";22865324]Mä kyllä sanoin, että mulle on ihan ok, että isä ne vaihtovaatteet sinne hommaa. Mutta kun mä valitsen lapsille ne koulu-/päiväkotivaatteet, niin mä haluan ne myös sieltä takaisin. Koska niitä käytetään jatkossakin. Ja minulla ei ole varaa ostaa kymmeniä vaatekertoja koulua varten. En ole mustasukkainen, olemme olleet jo vuosia erossa, ja jos joku muu haluaa sen miehen kanssa elää niin siitä vaan. :) Minun ei, luojan kiitos, tarvitse. Ex tienaa enemmän kuin minä ja luultavasti tietää paremmin kuin minä, että millaisiin touhuihin lapset vaihtovaatteitaan tarvitsevat. Hän voi ihan hyvin itse mennä kauppaan, pakkoko minun on niitä vaatteita sinne hommata?

Kiitos Chrissy. :) Ymmärsit selvästi pointtini.[/QUOTE]

Siis onko lasten isä KIELTÄYTYNYT niitä vaatteita ostamasta vai hermostuitko sinä pelkästään siitä, että hän pyysi sinua antamaan ne? Kun ehkä lasten isä ei ole halunnut tunkeutua liikaa äidin "reviirille" ostamalla itse vaatteita, vaan tuntee sinut tarpeeksi hyvin tietääkseen, kuinka tärkeää sinulle on valita ne lasten vaatteet..? Kun aika tärkeää sinulle näyttää tuo vaatteiden valikoiminen olevan... jos tuollainen ehdotus on lasten isältä tullut, niin todennäköisesti hän on vain tyytyväinen, jos pääsee vihdoinkin itse valitsemaan lapsille niitä vaatteita sen sijaan, että lapset laittaisivat ylleen aina ne vaatteet, jotka sinä olet kullakin kerralla päättänyt mukaan pakata. Tarkoitukseni ei ole olla hyökkäävä sinua kohtaan, minua vain hieman nauratti tuo sana KOHTUUTON aloituksessa, kun lasten isän pyyntö vaikuttaa minusta kaikin puolin normaalilta :) Ja todellakin aiemmin kirjoitit, ettet käsitä tätä uutta pyyntöä ja muutosehdotusta, kun tähän saakka vaatteet ovat kulkeneet niin kätevästi aina repussa ja SINÄ olet aina tiennyt, mitkä vaatteet laittaa milloinkin päälle... ;) Eli jos lasten isä ne vaatteet ostaa, niin silloinhan sinä et pääse niihin vaikuttamaan ja se näytti tuon kommentin perusteella rassaavan.
Mutta jos se on ok, että isä ne ostaa, niin käske ostaa, tod.näk. menevät sinne ostoksille yhdessä ihan mielellään :)

Kyllä lasten isä on ihan suoraan kieltäytynyt ostamasta lapsille "rättejä" eli vaatteita, sanonut, ettei lapsien kanssa voi käydä kaupoissa, ostoksilla jne. Minulle ei vaatteiden valitseminen muuten ole tärkeää, mutta haluan kyllä, että lapset kulkevat koulussa ja päiväkodissa siisteissä, käytännöllisissä ja toisiinsa sopivissa vaatteissa. :) Siinä mielessä isän pyyntö on mielestäni kohtuuton, ettei minulla ole aikaa, energiaa eikä rahaakaan shoppailla enää ylimääräisiä vaatteita.

[QUOTE="aloittaja";22865344]Joskus olisi mielenkiintoista tietää, että mikä on näiden silmäniskuhymiöiden tarkoitus... huoh. Eikö sen voi ihan suoraan vaan sanoa, jos haluaa vittuilla. No. Tiedän, ettei tämä nainen voi minua äitinä syrjäyttää, kiitos vaan, en ole sellaista tässä ehdottanutkaan. Sinä, sensijaan, jostain kumman syystä olet. Minulle on ihan sama kuka lasten vaatteita pesee ja missä, mutta haluan, että ne kouluvaatteiksi ostetut vaatteet kanssa menee kouluun. Ja värjäämättöminä, kutistamattomina jne mielellään. Siksi olen pitänyt ihan toimivana järjestelynä, että itse pesen kaikki lasten vaatteet. Isä ei tähän ole koskaan halukkuutta osoittanut. Mustasukkaisuutta en koe. olemme olleet jo vuosia erossa, ja lasten isä on jo aikaisemminkin seurustellut ja asunutkin ihan toisen naisen kanssa. Tämä nykyinen asuu monen sadan kilometrin päässä, joten tuskin hän on siellä kovinkaan paljon vaatevalintoihin tai vaatteiden pesemiseen vaikuttamassa. Kun kysyttiin, että onko sillä isällä tyttöystävää, niin vastasin että "joku" on, koska lapsien mukaan hän on isän vasta pari kuukautta sitten tavannut, ja lapsillekin tämä uusi tyttöystävä esiteltiin vasta viime viikonloppuna.[/QUOTE]

Ei ole mitään tarvetta vittuilla, kiitos vain kysymästä :) Enhän sinua tunnekaan! Silmäniskun oli tarkoitus olla pieni kevennys, ettei kaikkea tarvitse ottaa áina niin tosissaan, ihan niin kuin oikeassakin elämässä ;) Mutta tsiisus, jos TUO oli mielestäsi vittuilua JA exän pyyntö on mielestäsi KOHTUUTON, niin saat kyllä kiittää onnekkuuttasi, elämäsi ei voi ainakaan olla vaikeaa, kun selvästikään sinulle ei kukaan oikeasti vittuile ja jos nämä ovat mielestäsi kohtuuttomia pyyntöjä, niin kovin vakavia ongelmia sinulla ei varmaankaan ole, tai et käyttäisi sanaa kohtuuton tässä yhteydessä.

No, tilaa vaikka H&M onlinesta isän osoitteeseen postiennakolla varavaatteet. Sun ei tarvitse maksaa niistä, eikä sun ja isän juosta kaupoissa etsimässä vaatteita. Problem solved.

No miksi helvetissä MIES saa sanoa, ettei aio käydä lapsien kanssa kaupoissa eikä muutenkaan "juosta rättikaupoissa", mutta on ihan OK ja KOHTUULLISTA, että hän sanoo minulle, että MINUN täytyy tehdä niin? Mitä kohtuullista siinä on? Jos mun on siellä kaupoissa juostava, lasten kanssa vielä lähes poikkeuksetta, niin eikö silloin ole reilua, että minä myös huolehdin vaatteista ja säilytän ne kotonani? Miksi on kohtuullista, että mies ei tässä asiassa halua mitään vaivaa nähdä?

[QUOTE="vieras";22865391]No, tilaa vaikka H&M onlinesta isän osoitteeseen postiennakolla varavaatteet. Sun ei tarvitse maksaa niistä, eikä sun ja isän juosta kaupoissa etsimässä vaatteita. Problem solved.[/QUOTE]

:D Hyvä idea. :D Mutta luulen että mies ei suostuisi edes postiin menemään lasten kanssa. Mutta tietenkin jos paketin saisi ajoitettua niin, että se tulee silloin kun lapset eivät ole siellä...

sanot isälle, että vaatteet kulkevat repuissa lasten mukana kuten ennenkin, koska niiden hommaaminen sinne isälle näyttää olevan KOHTUUTTOMAN vaikeaa kummallekin.

ongelma (?) ratkaistu.

Lapsille mukaan aina sellaiset vaatteet mitä ei enää päiväkotiin tai kouluun laiteta eli ns. huonommat rönttävaatteet.Silloin ei pitäisi olla mitään ongelmaa jos ne ei heti palaudu.
Lapsilla on hyvä olla etäviikoloppuisin mukana riittävästi varavaatteita jos esim. kastuu niin on mistä vaihtaa.
Eli pyyntö ei ole kohtuuton ja ongelmaa ei ole eikä tule kun jättää ne paremmat vaatteet kotiin.
Meillä miehen murkkuikäinen tulee aina vain yksissä vaatteissa,kiva laittaa sitten saunaan ja suihkuun kun joutuu vetämään käytetyt vaatteet päälle ja koskaan ei ole mistä vaihtaa puhdasta jos vaikka kaatuis mehulasi syliin.Äidille on hirveä ongelma antaa edes yksiä vaihtopikkareita ja sukkia mukaan.Muutenkin on vaatteet kortilla,isosiskon vanhat maiharit korjautti suutarilla että sai talveksi jalkineet ja isosiskon vanhassa talvitakissa kulkee.Kaupunki on täynnä vaatekauppoja ja kaikissa on alennusmyynnit,muutamalla kympillä saisi kunnon lämpimän takin ja jalkineet.On koitettu sitä että ostetaan tänne uutta,haluaahan se ne kotiinsa mukaan ja sen jälkeen niitä ei enää nähdä.

Johan on taas ongelmaa... Halvalla saa hyviä vaatteita. En ymmärrä miksi ostetaan koti- ja kouluvaatteet erikseen ja vapaa-ajalla lapsi sitten puetaan sellaisiin rytkyihin mitkä arkena ei koulussa kelpaisi.

hyvä aloittaja mulla lastenvalvoja ainakin sanonut että isällä ei ole oikeutta vaatia mitään ostettavaksi hänen luokseen. Eli voit tehdä näin: (kuten mulle lastenvalvoja neuvonut) Tee kaksi samanlaista listaa mitä vaatteita lasten reppuun pakkaat. Toinen reppuun mukaan isälle, mistä isän on helppo tarkistaa että kaikki mukana olleet tulevat myös takaisin sulle.
Toinen lista sulle,josta myös sä voit tarkistaa ettei mitään puutu.
Näin vaatteet kulkee kuitenkin niin,että lapsilla on niitä vaihtovaatteita jos kerran isä ei kauppaan mene.
Etällä ei ole oikeutta vaatia sulta mitään jos lapset kerran sulla on kirjoilla. Mutta lapsia ajatellen, onhan niilläkin vaatteita oltava, eli mä kyllä ostaisin ja laittaisin reppuun mukaan ja valistaisin miestä miten niiden kans sitte mennään, et ne ei sit tosiaan JÄÄ isälle. Mun eksäkin alkoi vaatia kaikenlaista,mut hommatkoon omansa omaan kotiinsa.

Ihan tulee kylmät väreet näitä vastauksia lukiessa "ei etä voi tuollaista vaatia", "ei etällä ole oikeutta".... etä sitä, etä tätä. Ihan kuin etä vaatisi itselleen vaatteita, unohdetaan tyystin kenen päälle ne vaatteet on tarkoitettu. Aikuiset kiukuttelee keskenään oikeuksista ja velvollisuuksista ja lapset saa kulkea vaikka märissä säkeissä, kunhan omista "oikeuksista" ei tarvi joustaa. Aikuiset ensin ja lapset sitten. Jos toinen vanhempi ei jousta lasten kohdalla niin ei varmasti jousta toinenkaan. Hienoa! Onneksi oma lapseni ei joudu tuollaista kokemaan.

[QUOTE="akka";22865782]Lapsille mukaan aina sellaiset vaatteet mitä ei enää päiväkotiin tai kouluun laiteta eli ns. huonommat rönttävaatteet.Silloin ei pitäisi olla mitään ongelmaa jos ne ei heti palaudu.
Lapsilla on hyvä olla etäviikoloppuisin mukana riittävästi varavaatteita jos esim. kastuu niin on mistä vaihtaa.
Eli pyyntö ei ole kohtuuton ja ongelmaa ei ole eikä tule kun jättää ne paremmat vaatteet kotiin.
Meillä miehen murkkuikäinen tulee aina vain yksissä vaatteissa,kiva laittaa sitten saunaan ja suihkuun kun joutuu vetämään käytetyt vaatteet päälle ja koskaan ei ole mistä vaihtaa puhdasta jos vaikka kaatuis mehulasi syliin.Äidille on hirveä ongelma antaa edes yksiä vaihtopikkareita ja sukkia mukaan.Muutenkin on vaatteet kortilla,isosiskon vanhat maiharit korjautti suutarilla että sai talveksi jalkineet ja isosiskon vanhassa talvitakissa kulkee.Kaupunki on täynnä vaatekauppoja ja kaikissa on alennusmyynnit,muutamalla kympillä saisi kunnon lämpimän takin ja jalkineet.On koitettu sitä että ostetaan tänne uutta,haluaahan se ne kotiinsa mukaan ja sen jälkeen niitä ei enää nähdä.[/QUOTE]

No, hyvänen aika, mitä avuttomuutta. Ostatte lapselle teidän kotiin omat varavaatteet ja ette anna niitä mukaan.

Hyvä, että kiertoa löytyy ja siskon vanhoja käytetään. Aplodit äidille.

Meittii et jos lapset on sen n.4pv/kk isällään ni ei paljon vaatteet kulu ja jää lähes käyttämättömiksi kunnes jo ovat liian pieniä.. ei mitään järkeä tuossa.. asia erikseen jos järjestely olisi esim viikko-viikko systeemillä.

Meillä ainakin likan vaatteita on täällä ja exän luona. Tässä ne kulkee kahden kodin väliä eikä kattota tarkkaan mikä on kenenkin ostamaa.

Ja kyllä exä ostaa likalle vaatteita vaikka maksaa elareitakin. Enkä siis pyydä ostamaan mitään vaan exä ihan itte haluaa ostaa.

Musta on ihan kamalan surullista että vanhemmat tappelevat ihan joka asiasta, tekevät listoja siitä missä vaatteissa lapsi menee isälleen että kaikki varmasti tulee takaisin kun ne on äidin hankkimia, isä ei voi hankkia lapsilleen vaatteita vedoten siihen että maksaa jo elareita yms. Ajatteletteko te yhtään miltä lapsista tuntuu olla tämän kaiken keskellä??!!! Ei riitä että koti on hajonnut, sitten pitää kuunnella jatkuvaa narunvetoa muiden mielestä itsestään selvistä asioista (lapsella on vaatteet joita hän käyttää molemmissa kodeissaan). Voin kuvitella että vanhemmat käyttävät myös joko tietoisesta tai tahtomattaan näitä samoja sanoja joita täällä nyt on jankattu (kohtuuttomuus, etävanhempi, elatusmaksut...) lasten kuullen. Ja sitten mietitään miksi lapset voivat huonosti (kun isä on etä jonka velvollisuus on maksaa lapsistaan elatusmaksua ja silti vaatii kohtuuttomuuksia ym.). Ja tää ei ollut kritiikkiä pelkkää ap:ta kohtaan vaan myös muita eronneita vanhempia kohtaan jotka pitävät mielummin kiinni omista oikeuksistaan kynsin ja hampain, ja samalla lyttäävät kaikella mahdollisella tavalla toista osapuolta, kuin ajattelevat kuinka asiat menisivät parhaimmin lapsen kannalta, vaikka se teettäisikin lisätyötä vanhemmalle.

Musta on ihan kamalan surullista että vanhemmat tappelevat ihan joka asiasta, tekevät listoja siitä missä vaatteissa lapsi menee isälleen että kaikki varmasti tulee takaisin kun ne on äidin hankkimia, isä ei voi hankkia lapsilleen vaatteita vedoten siihen että maksaa jo elareita yms. Ajatteletteko te yhtään miltä lapsista tuntuu olla tämän kaiken keskellä??!!! Ei riitä että koti on hajonnut, sitten pitää kuunnella jatkuvaa narunvetoa muiden mielestä itsestään selvistä asioista (lapsella on vaatteet joita hän käyttää molemmissa kodeissaan). Voin kuvitella että vanhemmat käyttävät myös joko tietoisesta tai tahtomattaan näitä samoja sanoja joita täällä nyt on jankattu (kohtuuttomuus, etävanhempi, elatusmaksut...) lasten kuullen. Ja sitten mietitään miksi lapset voivat huonosti (kun isä on etä jonka velvollisuus on maksaa lapsistaan elatusmaksua ja silti vaatii kohtuuttomuuksia ym.). Ja tää ei ollut kritiikkiä pelkkää ap:ta kohtaan vaan myös muita eronneita vanhempia kohtaan jotka pitävät mielummin kiinni omista oikeuksistaan kynsin ja hampain, ja samalla lyttäävät kaikella mahdollisella tavalla toista osapuolta, kuin ajattelevat kuinka asiat menisivät parhaimmin lapsen kannalta, vaikka se teettäisikin lisätyötä vanhemmalle.

iso peesi tälle. miksi tämmöisistä asioistakin pitää hirmuinen ongelma kehittää? meillä pojan isä ei edes halua poikaansa tavata, kaupungilla jos vastakkain satutaan juttelee pojalle kyllä mutta ei muuten halua yhteyttä pitää. valitettavasti rakastaa viinapulloa enemmän kuin poikaansa.
ja tuota en ymmärrä että miks kotona kuljetaan huonoissa vaatteissa? meillä vaan yhdenlaisia vaatteita, ehjiä, siistejä ja sopivia. ei meillä ole mitään kotivaatteita, hajalliset menee roskiin ja uudet hankitaan tilalle joko kaupasta tai kirpparilta, tosin kirpparilta huonosti löytyy 130-140kokosia vaatteita.

Yhteistyössä