etävanhemman ja lapsen tapaaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Syöpäläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mielestäni niitä ei voi kokonaan kieltää. Mutta valvotut tapaamiset voit vaatia. Koska suomessa isällä ja erityisesti lapsella on oikeus tavata toisiaan. Mutta jos epäilet että lapsen on huono olla etän luona niin sitten vaadit valvotut tapaamiset.

Voi yrittää mutta silloin etävanhempi voi viedä asiaa oikeuteen ja oikeus sitten päättää. Siinä voi käydä niin että joutuu maksamaan etävanhemman oikeuskuluja ja jatkossa sakon uhalla luovuttaa lasta tapaamisiin. Ihan vastaavasti jos etävanhempi epäilee että lapsi on vaarassa lähivanhemman luona hän voi estää lasta tapaamasta lähivanhempaansa.

Kysymys on lapsen oikeudesta, lastensuojelulaista, joka määrää, että lapsen täytyy saada kasvaa ja kehittyä ympäristössä, joka ei vahingoita. Jos etävanhempi tekee jotain laitonta; pahoinpitelee, pitää nälässä tai ei vaateta kunnolla, voit vedota lastensuojelulakiin. Tosin laki myös määrää, että lapsella on oikeus tavata myös etävanhempaa, rauhassa. Eli kannattaa miettiä, kuka rikkoo lakia ja kuka ei.

Kysymys on lapsen oikeudesta, lastensuojelulaista, joka määrää, että lapsen täytyy saada kasvaa ja kehittyä ympäristössä, joka ei vahingoita. Jos etävanhempi tekee jotain laitonta; pahoinpitelee, pitää nälässä tai ei vaateta kunnolla, voit vedota lastensuojelulakiin. Tosin laki myös määrää, että lapsella on oikeus tavata myös etävanhempaa, rauhassa. Eli kannattaa miettiä, kuka rikkoo lakia ja kuka ei.

Enemmänkin mun syynä on se että en usko että isä kykenee reagoimaan ja hoitamaan oikein lasta jolla on syöpä.

Alkuperäinen kirjoittaja Syöpäläinen;23205543:
Enemmänkin mun syynä on se että en usko että isä kykenee reagoimaan ja hoitamaan oikein lasta jolla on syöpä.

Voithan sinä opastaa, tai osastolta voisivat neuvoa. Tukekaa toistenne vanhemmuutta, niin lapsi saa vahvan ja hyvän verkoston.

siis ja mun ex sairastaa keskivaikeaa masennusta. hän on jo kerran lukkiutunut kun poikani meinasi hukkua ja tämän lapsen hoitaminen on paljon sidonnaisempaa ja raskaampaa kuin terveen lapsen.
Mä en uskalla antaa lasta hänelle, hän on itse sen myöntänyt että ei uskaltais ottaa tyttöä

Voithan sinä opastaa, tai osastolta voisivat neuvoa. Tukekaa toistenne vanhemmuutta, niin lapsi saa vahvan ja hyvän verkoston.

Se on se reagointi kotona mikä mietityttää, mitä jos tulee infektio? Muistaako hän lääkkeet antaa joita on muutama per päivä, ei omiaan muista. Jaksaako hän olla ok vaikka tyttö ripuloi koko ajan eikä ala hänelle huutamaan. Jaksaako hän ymmärtää?
Mun poikiani kohtaan ex mieheni on ollut julma, ei tätä tyttöä mutta tämän tytön vointi on nyt semmoinen mihin tarvitsee koko ajan hoitajan hänen lähelleen ja mä epäilen.

isä voisi tavata sairasta lasta luonasi? Luulisi että exäsi haluaisi tukea sinua ja lasta tai lapsianne ja helpottaa arkea ei stressata. Ymmärrän äitiä ihan täysin ettei halua antaa sairasta lasta viikonloppu vierailuille isän luo. Eikö ole mitään joustoa puolin toisin? esim mies viettäisi viikonloppuja luonasi että saisi tavata tyttöäsi mutta voisit itsekkin olla paikalla?

Alkuperäinen kirjoittaja Syöpäläinen;23205567:
siis ja mun ex sairastaa keskivaikeaa masennusta. hän on jo kerran lukkiutunut kun poikani meinasi hukkua ja tämän lapsen hoitaminen on paljon sidonnaisempaa ja raskaampaa kuin terveen lapsen.
Mä en uskalla antaa lasta hänelle, hän on itse sen myöntänyt että ei uskaltais ottaa tyttöä

Suosittelen vaatimaan valvottuja tapaamisia. Siinä näkee isä lastaan ja tilanne on turvallinen lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti x2;23205575:
isä voisi tavata sairasta lasta luonasi? Luulisi että exäsi haluaisi tukea sinua ja lasta tai lapsianne ja helpottaa arkea ei stressata. Ymmärrän äitiä ihan täysin ettei halua antaa sairasta lasta viikonloppu vierailuille isän luo. Eikö ole mitään joustoa puolin toisin? esim mies viettäisi viikonloppuja luonasi että saisi tavata tyttöäsi mutta voisit itsekkin olla paikalla?

Ex pitää minua henkisessä otteessaan , olen yrittänyt irtautua mutta hän aina alkaa puhumaan ongelmistaan ja huolistaan. Ja sitten huomaan olevani taas kiinni. Kuunnellessani hänen juttujaan esim hänen parisuhteestaan ja siitä hän kokee olonsa hyväksikäytetyksi parisuhteessa, ja jos sanon oman mielipiteeni niin sitten hän raivostuu ja alkaa syyttelemään että pitäisin mietteeni ominani, mutta niin kauan kun hän jatkaa, ja olen sanonutkin että mä en enää kuuntele, niin silti se jatkuu. Mä en kykene häntä näkemään jos tilanne jatkuu näin kuormittavana minulle.
Täällä kotonani minulla on 2 muutakin lasta, joiden elämä on kärsinyt ex mieheni takia.
Ja niinä viikonloppuina kun poikani olisivat tosiaan isänsä luona ja jos tytön isä tänne tulisi, takeita ei ole pystyykö hän olee tukeutumatta minuun. Tyttäreni ei kelpuuta ketään hoitamaan muita kuin minut, vaikka isä on paikalla. Joten mä en tiedä. Olen tosi hukassa :(
Mä en tiedä mitä minä tekisin

ongelma on se että hän pelkää ottaa lasta luokseen ja ottaisi lapsen kyllä vaikkakin hän pelkää.
ja silloin jos hän ei ole 100% varma lapsen hoidosta siellä, minä en ole enkä voi koskaan olla turvallisin mielin.
Muutenkin, hän on sanonut että kun haittavaikutukset sytoshoidoista ovat päällä, niin hän ei ottaisi lasta. Ja jos meillä on keskellä viikkoa sytos hoidot kuten tänään menemme osastolle, niin haittavaikutukset kestävät varmaankin yli viikonlopun.
Että silleen, tämä on mahdoton yhtälö

Alkuperäinen kirjoittaja Syöpäläinen;23205414:
onko kellään tietoa?

Lain mukaan jos lähivanhempi epäilee lapsen hyvinvointia etävanhemman luona, voi lähivanhempi kieltää tapaamiset?

Ei voi, tapaamissopimusta on noudatettava. Ainoastaan jos vaikka etävanhempi tulee humalassa hakemaan lasta niin silloin ei tarvitse lasta antaa mukaan tai jättää lasta humalaiselle jos itse vie. Jos haluaa tapaamiskäytäntöön muutosta, pitää ottaa yhteyttä lastenvalvojaan ja varata yhteinen neuvotteluaika. Jos etä ei suostu tapaamissopimuksen muutokseen, asia on vietävä käräjäoikeuteen. Koko tämän ajan on noudatettava voimassa olevaa tapaamissopimusta.

[QUOTE="vieras";23207975]Ei voi, tapaamissopimusta on noudatettava. Ainoastaan jos vaikka etävanhempi tulee humalassa hakemaan lasta niin silloin ei tarvitse lasta antaa mukaan tai jättää lasta humalaiselle jos itse vie. Jos haluaa tapaamiskäytäntöön muutosta, pitää ottaa yhteyttä lastenvalvojaan ja varata yhteinen neuvotteluaika. Jos etä ei suostu tapaamissopimuksen muutokseen, asia on vietävä käräjäoikeuteen. Koko tämän ajan on noudatettava voimassa olevaa tapaamissopimusta.[/QUOTE]

Itseasiassa otin tänään yhteyttä lastenvalvojaan joka selitti juuri tuon mitä hain takaa. jos lähivanhempi katsoo ettei lapsella ole hyvä olla etävanhemman luona niin lähivanhempi voi kieltäytyä antamasta lasta. Joten, minä en usko että isä pystyy hoitamaan lasta tämän sairauden aikana. En voi hyvillä mielin antaa lasta, tietäen sen että isä ei välttämättä osaa reagoida lapsen tarpeeseen saada lääkitystä tai koska pitää lähteä nopeasti sairaalaan ynnä muuta.

Yhteistyössä