Etävanhemman uusi liitto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei enää niin Impi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ei enää niin Impi

Vieras
Kuinka etävanhemman uusi liitto vaikuttaa elatustukeen? Nykyisellään lähdin itse lähivanhempana opiskelemaan lisää, koska ex-avomies teki mahdottomaksi esim. vuorotyön tekemisen kieltäytymällä olemasta lapsensa kanssa muulloin kuin omilla vapaillaan. Sairaanhoitajana työt ovat minulla pääasiassa vuorotöitä. Olisin hakeutunut töihin toiselle paikkakunnalle jossa on enemmän töitä ja valinnan varaa, mutta ex kielsi tämänkin, hänellä on kuulema viranomaisten mukaan oikeus siihen koska se hankaloittaisi lapsen tapaamista, joten opiskelu oli ainoa vaihtoehto parantaa omaa elämääni. Tämä pienensi tulojani oleellisesti, muutin lapsen kanssa mm. Pienempään asuntoon, mutta uskon että tulevaisuudessa työllistyn päivätöihin paremmin.

Ex tienaa erittäin hyvin mutta maksaa minimielatusapua. Supliikkina miehenä hän on perustellut tämän hyvin, tehden minusta rahanahneen paskiaisen, joka ei ymmärrä hänen tarpeitaan jotka johtuvat "onnettomasta lapsuudesta". Näin "etävanhemman oikeuksia turvatakseen" hän pitää lasta vain vapaapäivinään, jolloin minulle jää arjen pyörittäminen vastuineen, sairastuessa lapsi tulee minulle koska se on hänelle helpompaa jne. Minä ostan lapsen vaatteet, lääkkeet jne.

Nyt ex on muuttanut virallisesti yhteen uuden naisystävänsä kanssa naisen omistamaan taloon ja myynyt asuntonsa. Miten tämä vaikuttaa elatusapuun, vai vaikuttaako mitenkään? On myös syytä olettaa, että hän on myös pimittänyt tulojaan noin vuoden ajalta. Entä siinä vaiheessa kun he menevät naimisiin?

Uuden emännän tulot eivät vaikuta millään lailla tuohon, vaikka hän olisi miljardööri. Sen sijaan exän pienentyneet asumismenot voivat vaikuttaa sillä tapaa, että hänen elatuskykynsä kasvaa. Eli lastenvalvojalla voit käydä tarkastuttamassa asian. Ja jos on tulojaan pimittänyt, niin yhteys esim. verottajaan, sieltähän saa tietää viime vuosien bruttotulot. Ja verottajalle voi myös vinkata, mikäli tekee pimeää työtä. Kun en ihan tarkkaan ymmärtänyt, mitä tarkoitti tuo pimitys.

Mutta jos teillä on yhteishuoltajuus, niin siinä miehesi on täysin oikeassa, että ilman miehen lupaa et saa lapsen kanssa muuttaa! Liian usein vaan jopa maistraatti rikkoo lakia ja jättävät tämän tarkistamatta muuton yhteydessä.

Joo eli ex:n uuden puolison tulot ei vaikuta mitenkään vaikka menisivät naimisiin, mutta heidän asumiskustannukset laitetaan puoliksi.Kannattaa siis varata lastenvalvojalle aika, jonne kutsutaan myös mies ja ajan varaat koska elatusmaksut pitää tarkistuttaa

Lastenvalvojaan olen ollut yhteydessä, ja hän on lähinnä pyörittänyt päätään ihmetellen miksi ex alunperinkään on saanut puhuttua elatusavun summan niin alhaiseksi. Tuosta voin minä syyttää myös itseäni, sillä suhde oli väkivaltainen enkä tuolloin uskaltanut avata suutani kun istuimme samassa huoneessa. Ex osaa olla hurmaava ja supliikki ja työntekijä oli nuori ja kokematon tyttö jota ex:n jutut ja flirtti naurattivat. Enkä nytkään halua joutua taistelemaan, vaan että saisin hiukan tietoa oikeuksistani.
Tulojen pimittäminen on vastikkeetonta aikaa siltä ajalta jolloin hän on toiminut taloyhtiön palveluksessa.
Mitä tulee muuttamiseen, kyse oli naapurikaupungista ja ajallisesti vajaasta puolesta tunnista. Tässä tapauksessa kyse ei ollut muusta kuin kontrolloinnista, ja siitä että asioiden pitää mennä hänen tahtonsa mukaan. Mikäli isälle suodaan esteetön työssäkäymismahdollisuus, olisi se suotava myös äidille. Minun maalaisjärkeeni ei mene, että toisen vanhemman työ olisi tärkeämpää ja että myös erottua toisen pitäisi luopua unelmistaan, haaveistaan ja jopa leipätyöstään vain että toisen elämä ei hankaloituisi. Näin minulle kuitenkin sanottiin.

Jotain marttyyriasennetta sulla. Meette sinne lastenvalvojalle, kun tilanteet on muuttuneet, ja laskette uusiksi. Siellä otat esille asiat, jotka vaivaavat elatusavussa.

Eiks teilläpäin ole vuorohoitopäiväkotia tms mahdollisuutta, jota vuoroötä tekevä voi käyttää? Meilläpäin on sellainen, joten vuorotyö ei ole sen kummempi ongelma. Opiskelu se voi olla vielä hankalampi, kun tulotaso tippuu.

[QUOTE="Vieras";28532187]Jotain marttyyriasennetta sulla. Meette sinne lastenvalvojalle, kun tilanteet on muuttuneet, ja laskette uusiksi. Siellä otat esille asiat, jotka vaivaavat elatusavussa.

Eiks teilläpäin ole vuorohoitopäiväkotia tms mahdollisuutta, jota vuoroötä tekevä voi käyttää? Meilläpäin on sellainen, joten vuorotyö ei ole sen kummempi ongelma. Opiskelu se voi olla vielä hankalampi, kun tulotaso tippuu.[/QUOTE]

Vuorohoito ei ratkaise ongelmaa, jos lapsi on esim. ekaluokkalainen. Itse en ainakaan pystyisi jättämään ekaluokkalaista yksin kotiin yövuoroni ajaksi...

Muutosta voi keskustella lastenvalvojan kanssa. Suomessa lähivanhemman muuttaminen maan sisällä on hyväksytty lähes poikkeuksetta. Kun perusteena on työllistyminen ja matka vain puoli tuntia, niin ihan varmasti saat muuttaa. Kannattaa vaikka mennä keskustelemaan oikeusaputoimistoon.

Ja elatusapu kannattaa yrittää tarkistaa lastenvalvojalla, etävanhemman ei tarvitse muutokseen suostua, mutta asian voi riitauttaa myös oikeudessa.

suomessa voit muuttaa tasan vaikka toisellepuolen suomea jos niin haluat, et siihen etävanhemman lupaa tarvitse vaikka yhteishuoltajuus olisi.
Saattaahan toki etä hiukan suuttua mutta jos matka ei este tapaamisille niin sitä ei voi kukaan estää, junatkin kulkee.

nimimerkillä 400km päähän muuttanut

Lämmin kiitos hyvistä neuvoista! Niitä juuri lähdinkin hakemaan, sillä apua en ole saanut täällä mistään, sen enempää kuin vastauksia kysymyksiinikään. Paljon on paasattu niin isän kuin etävanhemman oikeuksista, mutta tuntuu että äidin oikeudet on unohdettu kokonaan.
Minusta erosta huolimatta molemmilla on kasvatusvelvollisuus, ja pitkään taistelun siitä, että olisin halunnut että exkin ottaa osaa arkirutiinien pyörittämiseen, esim vie lasta vaikka lääkäriin tai hammastarkastuksiin, mutta koska isä kieltäytyi näistä ja on lapsensa kanssa vain omina vapainaan, ei kuulema mikään viranomainen voi asiaan puuttua. Töissä ollessani minä siis vein lapsen aamusta tarhaan, hain sieltä illalla, teimme Ruuan, siivosimme ja kävimme nukkumaan. Siis normaalia kotielämää. Toivomukseni oli, että isäkin olisi pitänyt arkipäivinä lasta ja minä joskus viikonloppuisin, mutta ei niin ei. Kenties oma katkeruutensa on siinä, että sitä vapaa-aikaa olisin halunnut minäkin lapsen kanssa. On kuulema ideaalia, että isä voi vapaitaan viettää lapsen kanssa. Suomessa kuitenkin on tuhansia ja taas tuhansia vuorotöissä käyviä eronneita vanhempia, jotka ovat saaneet sovittua tapaamiset, työt ja hoidot, ja sitä minäkin haluan. Mutta kun toinen osapuoli tekee asioista hankalaa tahallaan, tuntuu että hakkaisi päätään seinään. Etenkin kun ei saa neuvoja mistään.

suomessa voit muuttaa tasan vaikka toisellepuolen suomea jos niin haluat, et siihen etävanhemman lupaa tarvitse vaikka yhteishuoltajuus olisi.
Saattaahan toki etä hiukan suuttua mutta jos matka ei este tapaamisille niin sitä ei voi kukaan estää, junatkin kulkee.

nimimerkillä 400km päähän muuttanut

Älä vittu höpötä paskaa kun et Suomen laista tiedä mitään. Siellä sanotaan varsin selvällä Suomen kielellä, myös sellaisella että Urponkin pitäisi ymmärtää, että lapsen vanhemmat päättävät yhdessä lapsen asuinpaikasta. Tämä tarkoittaa sitä, että lähi ei saa muuttaa ilman etän lupaa. Ilman lasta toki saa painua vaikka hornan tuuttiin tuollaiset omahyväiset mammat, mutta yhteishuollossa olevan lapsen kanssa se ei onnistu.

Mutta kuten jo kirjoitin, maistraatti katsoo näitä liian usein läpi sormien ja rikkovat lakia, kun muuttoilmoitukseen ei haeta MOLEMPIEN huoltajien lupaa. Kuten myös sinun tapauksessa, maistraatti on tehnyt väärin.

Yhteistyössä