Että mun tekis mieli sanoa meidän th:lle kunnolla mielipiteeni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jenni87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[quote="Kuulehan nyt säälittävä]
No kuule sokerirasitukseen ei edes määrät ellei BMI ole kunnasta riippuen yli 25-30. Et kyllä läski lotisee.

[/quote]

Ultraava lääkäri: " onko sulle kukaan sanonut, että tämä on iso? "
Minä: " no ei oo "
Lääkäri: " Mä teen sulle lähetteen sokerirasitukseen ja alat seurata sokereita itsekin, pyydä thlta tarvikkeet lähtiessäsi. Katotaan tuloksia parin viikon päästä. "

Tämä keskustelu on elävästä elämästä ja mulla ei ole ikinä ollut liikaa painoa. 177cm/ 68kg

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Alkuperäinen kirjoittaja Kuulehan nyt säälittävä:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Paljoko sulla on ylipainooo?

Meinaatkos ettei normaalipainoisilla voi olla raskausdiabetesta, tollo!

No kuule sokerirasitukseen ei edes määrät ellei BMI ole kunnasta riippuen yli 25-30. Et kyllä läski lotisee.

Ja tää on taas tätä maallikoiden "minä vaadin" juttua. Tajuutko paljonko turhaa rahaa ja turhia käyntejä tulis jos jokaisen äidin kotkotuksista neuvolasta lähetettäis millon minnekki polille. Syö terveellisesti ja liiku. Kyllä ne on selkeet ohjeet montako vs arvoa pitää olla yli minkäkin arvon ja montako plussaa sokeria pissassa ennen ku on tarvetta mennä yhtään mihinkään.

Niin, tai edellinen lapsi yli 4,5kg? Tai suvussa diabetestä? Tää kaikki on syy sokerirasitukselle.

aivan.. sokerirasitukseen meno riipuu muustakin kuin painosta. minä olen joutunut rasitukseen painoni takia, ystäväni (normaalipainoinen) sukurasitteiden takia. hällä on raskausajadiabetes, minulla ei.

et sä saisi niitä mittausvälineitä kotiin? mä sain neuvolasta ekan raskauden aikana ne kotia kun en rasitukseen voinut mennä pahoinvoinnin vuoksi. toisessa raskaudessa pyysin ne jo itse vaik kävinkin sit rasituksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
kyllä tää herra prohvessori olisi kirjoittanut sulle lähetteen jo käyntisi yhteydessä, jos olisi katsonut sen aiheelliseksi!

Ja kirjottaakin varmasti ellen saa PYYNNÖSTÄ niitä mittausvälineitä...
Oletti että saan, mutta th:n tuntien se voi olla vaikeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
et sä saisi niitä mittausvälineitä kotiin? mä sain neuvolasta ekan raskauden aikana ne kotia kun en rasitukseen voinut mennä pahoinvoinnin vuoksi. toisessa raskaudessa pyysin ne jo itse vaik kävinkin sit rasituksessa.

Mä pyydän ne kyllä, en ole vielä pyytänyt. Keräilen tässä voimia... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

Mä pyydän ne kyllä, en ole vielä pyytänyt. Keräilen tässä voimia... :whistle:

lykkyä pyttyyn :hug:

sulla ap on sellainen kiihko päällä (ainakin kirjoituksestasi päätellen), että kannattaa vetää henkeä parikin kertaa ennen neuvolakäyntiä. ja sittenkin kannattaa pysytellä asialinjalla.

Sun tilanteessas mä olisin jo vaihtanu vaikkapa yksityiselle tai sitten istunu jossain niin kauan ennenkun antaa lähetteen jonnekkin kunnon tutkimuksiin! Sano vaikka sille neuvola tätille, että sä tahdot, haluat ja vaadit että nyt on päästävä jonnekkin kunnolla tutkimaan, koska edellisessäkään raskaudessa ei tutkittu kunnolla ja mitä sitten lapselle seuraskaan... Jo on tollo terkkari sulla! Jaksamista!

Hei!

Minulla on Pco ja arvot aina koholla.. Sokerirasitukseen pääsin omasta aloitteestani muutamaaa viikkoa aikaisemmin kuin normaalisti olisin joutunut. Paastot pyörivät aika laajalla haarukalla n.5.2-5.8:ssa Rajana oli 5.9 eli pärjäsin ruokavaliolla. Eli sillä jonka löytää mm. netistä Espoon sivuilta. Ei mitään järisyttävää tietoa. .. Jorvissa kävin n.3-4 viikon välein kontrollissa, katsoivat aina verikokeiden tulokset ja vauvan kasvun. Veikkasivat n.4,5 kiloa syntymäpainoksi, jos olisi täysiaikainen. Ajatus jo siitä että synnyttäisin ensimmäiseni alakautta ja peräti 4,5 kiloisena oli todellakin ahdistava. Jo ihan ahtauden takia, mutta myös niiden konplikaatioiden joita matkalla voisi tulla.. Lupasivat ja vannoivat että käynnistetään ajoissa, yhtään yli 4 kilon ei annettaisi mennä. Poika syntyi 38+3 ja painoi 3585g. Ja yhtään isompaa en olisi voinut tehdä!!

Luotan täysin tuohon Jorvin ratkaisuun kontrolleista ja muista jutuista, mutta neuvolan suhteen olen todella skeptinen. Jos terveydenhoitaja ei tiedä mikä on pco ja on kuitenkin tekemisissä naisten terveyden kanssa.. Edes verensokeria ei siellä voinut mitata kun ei ole vehkeitä |O Nyt olen ottanut asenteen että puhu mitä puhut, minä teen omat ratkaisuni.. Jos joskus uudelleen onnistun raskautumaan olen paljon viisaampi ja osaan hakea apua oikeista paikoista. Ja ennenkaikkea.. osaan vaatia tiettyjä juttuja.

Nyt kun synnytyksestä on kulunut kohta 8kk, kysyin että eikö Espoossa ole mitään kontrollia raskausdiabeteksen jälkeen?? Ups, oli unohtanut ja äkkiä varaamaan aikaa rasitukseen joka pitäisi tehdä 6kk:n kohdalla.Jokin aika sitten havahduin että en ole saanut päivämääriä lantionpohja-jumppaan enkä lapsiperheiden tapaamiseen (on jatkoa synnytysvalmennuksesta) Ups, unohtunut, mutta olleet jo alku vuodesta.. Itse on pidettävä huoli, mutta aina ei vaan voi tietää mistä kun ei ole terveydenhuollonammattilainen :| Pidä vaan puoliasi, jos neuvola tai sen lääkäri eivät ole ajan tasalla, voisikohan apua saada esim. terveyskeskuksen kautta? Jos sieltä pääsisi diabeteshoitajalle.. Etköhän ole jo kohta pelko-polin asiakas kun nuo asiat pyörii päässä ja perustelutkin on ihan järkeen käyviä.. Puhumalla pääsee yleensä aika pitkälle ja voi jopa avata muutaman oven helpommin kuin oikeasti olisi mennyt =) Ainakin meillä saa terveyskeskuslääkäriä vaihtaa vaikka onkin nimettyjä oma-lääkäreitä, pystyisiköhän terkkaria vaihtamaan.. Taidan itse kokeilla jossain vaiheessa, meiltä löytyy muutama hirmu mukava ja ajantasalla olevan tuntuinen.

Voimia sinulle taistossasi, puolusta vaan omaa ja vauvasi parasta kuin naarastiikeri :hug:

-Anu-

Ei se raskausdiabetes aina painoa katso. Siihen sokerirasitukseen joutuu muistakin syistä ja samoin voi sairastua ihan muistakin syistä. Liiku ja syö terveellisesti on kyllä hyvä neuvo, mutta se ei todellakaan ole aina riittävä raskausdiabeetikon kohdalla. Jotkut tarvitsee siltikin esim. insuliinia ja ainakin verensokeritasonsa olisi tiedettävä. Mun mielestäni tuo ap:n teksti kuulostaa ihan järkevältä. Ei missään nimessä pelkät paastosokerit riitä tiedoksi. Joskus voi olla paastot ok, vaikka aterian jälkeiset heittää kuinka. Eli kyllä niitä sokereita varmasti olisi hyvä katsoa. Ja mä en käsitä mikä vaiva sillä terveydenhoitajalla olisi sulle kotiin se mittari hetkeksi antaa...Mutta meitä on moneen junaan. Mulla ei itsekin sairaanhoitajana ole mitään terveydenhuollon henkilökuntaa vastaan, mutta joskus mekin voimme olla väärässä. Tässä tapauksessa taitaa kyllä asiakas olla oikeassa...

Alkuperäinen kirjoittaja mutta:
sulla ap on sellainen kiihko päällä (ainakin kirjoituksestasi päätellen), että kannattaa vetää henkeä parikin kertaa ennen neuvolakäyntiä. ja sittenkin kannattaa pysytellä asialinjalla.

Parempi, että puran täällä kun siellä neuvolan vastaanotolla. ;)

Ei vaan, mä oon oikeesti tosissani. Viimeksi kun vauva-aika meni itkiessä, kun lopullisen diagnoosin varmistumiseen meni puoli vuotta, eli vauva-aika.
Nyt tahtois elää ihan normaalia elämää ja vauva-aikaa ja minimoida kaikki riskit. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Mustapantteri:
Sun tilanteessas mä olisin jo vaihtanu vaikkapa yksityiselle tai sitten istunu jossain niin kauan ennenkun antaa lähetteen jonnekkin kunnon tutkimuksiin! Sano vaikka sille neuvola tätille, että sä tahdot, haluat ja vaadit että nyt on päästävä jonnekkin kunnolla tutkimaan, koska edellisessäkään raskaudessa ei tutkittu kunnolla ja mitä sitten lapselle seuraskaan... Jo on tollo terkkari sulla! Jaksamista!

Mä soitan, tai menen käymään sen luona huomenna... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Ei se raskausdiabetes aina painoa katso. Siihen sokerirasitukseen joutuu muistakin syistä ja samoin voi sairastua ihan muistakin syistä. Liiku ja syö terveellisesti on kyllä hyvä neuvo, mutta se ei todellakaan ole aina riittävä raskausdiabeetikon kohdalla. Jotkut tarvitsee siltikin esim. insuliinia ja ainakin verensokeritasonsa olisi tiedettävä. Mun mielestäni tuo ap:n teksti kuulostaa ihan järkevältä. Ei missään nimessä pelkät paastosokerit riitä tiedoksi. Joskus voi olla paastot ok, vaikka aterian jälkeiset heittää kuinka. Eli kyllä niitä sokereita varmasti olisi hyvä katsoa. Ja mä en käsitä mikä vaiva sillä terveydenhoitajalla olisi sulle kotiin se mittari hetkeksi antaa...Mutta meitä on moneen junaan. Mulla ei itsekin sairaanhoitajana ole mitään terveydenhuollon henkilökuntaa vastaan, mutta joskus mekin voimme olla väärässä. Tässä tapauksessa taitaa kyllä asiakas olla oikeassa...

Kun niillä on sellanen tapa, että jos yksi poikkeava arvo niin ei tarvitse tuon tiheämpää seurantaa.

Mut ne ei ajattelekaan asiaa yksilöllisesti, vaan massana. YLEENSÄ se riittää, mutta ei aina... kuten minun kohdalla olisi nyt aiheellista mitata niitä.

Liuskat on kalliita ja kaupunki tykkää huonoa... :whistle:

Mä vaatisin päästä sokerirasituksen tai äitipolille. netistä saa muuten ilmaseksi niitä laitteita, mut liuskat sit maksaa jonkun verran ja tietty lansetit. Mulla taitaa olla jossain toi vanha pistokynä ja siihen neuloja.

ANUAANUA: Mä myös epäilen meidän th: ammattitaitoa sillä tää on siirretty ehkäisyneuvolasta suoraan äitiys ja lastenneuvolaan, enkä tiedä onko sillä ns. kokemusta sitte minkä verran näistä raskausasioista. Sen varmaan mitä papereista lukee... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Mä vaatisin päästä sokerirasituksen tai äitipolille. netistä saa muuten ilmaseksi niitä laitteita, mut liuskat sit maksaa jonkun verran ja tietty lansetit. Mulla taitaa olla jossain toi vanha pistokynä ja siihen neuloja.

Sokerirasitus taitaa olla turha, kun kuukausi sitten siellä kävin.
Liuskat on kalliita joo. Toki, jos ei muuta niin ostan nekin, mut pitäshän mun ne neuvolastaki saada. Ne on 70? purkki, noin.

Ei vaan, mä oon oikeesti tosissani. Viimeksi kun vauva-aika meni itkiessä, kun lopullisen diagnoosin varmistumiseen meni puoli vuotta, eli vauva-aika.
Nyt tahtois elää ihan normaalia elämää ja vauva-aikaa ja minimoida kaikki riskit. :/

Onko se sen neuvolan vika jos olit masentunu? Ei verensokerimittarilla ehkäistä sun synnytyksen jälkeisiä itkujas.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:

Kun niillä on sellanen tapa, että jos yksi poikkeava arvo niin ei tarvitse tuon tiheämpää seurantaa.

Mut ne ei ajattelekaan asiaa yksilöllisesti, vaan massana. YLEENSÄ se riittää, mutta ei aina... kuten minun kohdalla olisi nyt aiheellista mitata niitä.

Liuskat on kalliita ja kaupunki tykkää huonoa... :whistle:

MINÄ MINÄ MINÄ

Alkuperäinen kirjoittaja Hulivili:

Onko se sen neuvolan vika jos olit masentunu? Ei verensokerimittarilla ehkäistä sun synnytyksen jälkeisiä itkujas.

Voi hyvä tavaton sun yksinkertaisuutta.

Kukakohan täällä on yksinkertainen?? Mitä sä niinku haluat että sulle tehtäis?

Ei tollasta hematoomaa voida ennalta ehkäistä vaikka sä mittaisit sitä sokerias minuutin välein.

Omituinen tapa mun mielestäni seurata vain muutaman kerran sitä paastoa, jos koko raskauden aikovat niin tehdä. Joillakin paastoarvo saattaa jossain vaiheessa muuttua hyväksi, mutta ne aterian jälkeiset pompata ylös. Se tilanne voi kuitenkin muuttua missä vaiheessa raskautta vain ja jos kuuluu jollakin tavalla riskiryhmään (esim. iso lapsi) niin kannattaisi kyllä mun mielestä seurata...Eihän se vaatisi kun muutaman päivän kotimittailut ja saisi mielenrauhankin. Kunnan rahoja menisi huonompaankin...Koita nyt puhua sille terveydenhoitajalle, että lainaisi sitä mittaria. Ainahan ne äkkiä pitää yli hysteerisenä, jne. Mutta tosiaan kun ei niiden sokereiden mittailusta olisi mitään haittaakaan. Et sä nyt kuitenkaan mitään kohtuutonta vaadi.

Yhteistyössä