Että pistää ärsyttään nää yhteiskunnan tuilla elelijät, jotka valittaa täällä ettei rahat riitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei-elätti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No meillä eleltiin melkein vuosi "yhteiskunnan elätteinä" kun ei vain saatu kumpikaan millään töitä edellisten loppuessa.

Saatiin asumistukea ja perus työkkirahat sekä lapsilisät ja kahden vanhimman isältä elatusmaksut. Ei haettu toimeentulotukea, en tiedä olisimmeko saaneet. Ei voitu lainata keneltäkään (toisaalta onneksi) kun ei ole ketään sellaista jolta voisi.

Säästöjä ei ollut kun ne hupenivat jo edellisenä vuonna kun oli niin vähän töitä. Asutaan vuokralla, auto on välttämättömyys kun lähimpään taajamaankin 20km ja ei kulje busseja.

Tuon vuoden aikana oppi kyllä säästämään ja sopimaan laskujen siirroista, ruokakauppareissulle laskettiin eurolleen mitä sai mennä, haettiin viikon-kahden ruuat kerralla ja sieltä suunnasta missä oli lähimpien kauppojen tarjoukset parhaita. Kirpputorit hyödynnettiin samalla lasten vaateostoksiin. Huutonetissä myytiin pois kaikki rahanarvoinen turha, ei onneksi tarvinnut tarpeellisia myydä.

Ylellisyytenä säilytettiin nettiyhteys, olisi tullut kalliimmaksi ajaa autolla usein kirjastoon lukemaan työpaikkailmoituksia. Sekin hyötysuhde laskettiin tarkkaan.

Tiukkaa oli, välillä jouduimme joitain työpaikkahaastatteluja jopa perumaan kun ei ollut varaa ostaa autoon polttoainetta. Monilla työnantajilla oli varsin kielteinen asenne ottaa töihin kun saivat kuulla kauanko olemme hakeneet töitä, se ei paljon työnsaantia helpottanut.

Sitten saimme lopulta kuukauden välein molemmat vakituiset työpaikat. Onneksi minun uusi työnantajani tarjosi heti palkkaennakkoa niin oli varaa kulkea töihin.

Tiukkaa oli tuon aikaa ja en oikeasti ymmärrä kuinka kukaan ikinä voi pitkäaikaisesti elää tuilla. Jos näin olisi jatkunut olisimme olleet kyllä niin pahassa pulassa, vuoden ajan viel sai venytettyä monen asian hankintaa ja tuurilla mitään kalliimpaa (pesukone tms.) ei hajonnut.Seuraava vuosi meni siihen että saimme talouden tasapainoon ja kaikki laskut ajantasalle.

Hyvääkin tuossa oli, nimittäin se että todella opimme elämään säästäväisemmin. Nyt kun kummallekkin tulee palkka, ihan perus duunariliksa alle 2 000e/kk käteen niin melkein toisen palkka jääkin sitten käyttämättä perusmenojen jälkeen ja siitä voi laittaa säästöön tai ostaa isompia hankintoja. Edelleen laskemme ruokamenot ja ostamme kirpputoreilta, hurja säästö kuukaudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Toi on paskapuhetta että tarvii autoa töihin kulkeakseen!! Lähes jokaiseen kolkkaan kulkee jokin yleinen kulkuneuvo ja jos siihen tarvitsee vain omaa autoa on laiska paskiainen!!! Mitään muuta turhempaa en tiedä kuin autolaina!!

:D Niin varmaan jossain kehä III:n sisäpuolella jos sattuu käymään virkaaikoihin töissä. Itse keksisin montakin työpaikkaa mihin meiltä ei pääse lainkaan sunnuntaisin, keskipäivän jälkeen lauantaisinkin ja jonne muutenkin kulkee bussi pari kertaa päivässä ainoastaan.

Mä asun kehä 3:n ulkopuolella ja kaupanalallahan ei tunneta sanaa virka-aika ja silti pääsen töihin yleisillä. =)
Ihan on valinta kysymys, mutta se kenellä se auto on niin ei enää persettään yleisiin pistä vedoten ettei ne kulje.
Ja miksi siitä autosta pitää olla lainaa? :o

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toi on paskapuhetta että tarvii autoa töihin kulkeakseen!! Lähes jokaiseen kolkkaan kulkee jokin yleinen kulkuneuvo ja jos siihen tarvitsee vain omaa autoa on laiska paskiainen!!! Mitään muuta turhempaa en tiedä kuin autolaina!!

:D Niin varmaan jossain kehä III:n sisäpuolella jos sattuu käymään virkaaikoihin töissä. Itse keksisin montakin työpaikkaa mihin meiltä ei pääse lainkaan sunnuntaisin, keskipäivän jälkeen lauantaisinkin ja jonne muutenkin kulkee bussi pari kertaa päivässä ainoastaan.

Mä asun kehä 3:n ulkopuolella ja kaupanalallahan ei tunneta sanaa virka-aika ja silti pääsen töihin yleisillä. =)
Ihan on valinta kysymys, mutta se kenellä se auto on niin ei enää persettään yleisiin pistä vedoten ettei ne kulje.

Juu, aina voi muuttaa.

No sitä mäkään en kyllä ymmärrä, että pitää ottaa niin kallis auto että siihen tarttee lainan. Meiltä pääsee lähes kaikkialle bussilla, mutta jos vaikkapa olisin tämän kaupungin toisessa päässä kaupassa töissä, niin sieltä ei lauantain iltavuorosta pääsisi kotiin lainkaan. Ja sunnuntaiksi ei töihin voisi mennä. En kyllä tee kaupan alan töitä, mutta tuli noin vaan esimerkkinä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Äippä:
Kyllä on lama koskettanut, mies on tällä hetkellä lomautettuna. Mutta kun on vähän järkeä päässä ja osannut elämänsä aikana säästääkin, niin on mistä ottaa. Yhteiskuntaa ei ainakaan tartte syyllistää siitä, jos joutuu köyhäileen. Hyvä, että on edes jotkut roti niissä tukien määrässä, vaikka mielestäni nytkin erilaisia tukia on niin paljon, että jotkut elävät niiden varassa ihan hyvin, ei tuu edes mieleen mennä töihin.
ap:

"Olisko teilläkin kannattanut säästää ja vaikka laittaa sitten se lapsi hoitoon? "

Kuule eipä ollut todella mitään mistä repiä säästöön kun puoli vuotta mies koitti pitää firmansa pystyssä ilman tuloja, lopulta elimme lähinnä pikavipeillä ja luottokorteilla. Vihaksi pistää tuo lyhytnäköisyytesi ja yleistäminen, kuinka kaikkien pitäisi toimia sinun mallisi mukan.

"Kyllä on lama koskettanut, mies on tällä hetkellä lomautettuna. Mutta kun on vähän järkeä päässä ja osannut elämänsä aikana säästääkin, niin on mistä ottaa. Yhteiskuntaa ei ainakaan tartte syyllistää siitä, jos joutuu köyhäileen. Hyvä, että on edes jotkut roti niissä tukien määrässä, vaikka mielestäni nytkin erilaisia tukia on niin paljon, että jotkut elävät niiden varassa ihan hyvin, ei tuu edes mieleen mennä töihin."
Et tiedä lamasta mitään. Lisääpä siihen lomautukseesi isot firmalta jääneet velat, joista osa on ulos-otossa.

"Mutta kun on vähän järkeä päässä ja osannut elämänsä aikana säästääkin, niin on mistä ottaa."

Kuten sanottu niin meidän ei onnistunut säästää, niinkuin normaalissa työssä käyvien, koska firman tilanne oli mikä oli ja ei ollut itseaiheutettua.. Ei voi edes verrata tavan työläisen elämään! Sorry!

Niin siis siitä lähtien kun olet poistunut vanhempiesi luota asumasta niin olet ollut naiimisissa ja miehelläsi on ollut tuo firma eli missään vaiheessa elämää ei ole ollut mahdollista säästää???????????

Höpön höpö.

No on meitä muitakin. Ei voi säästää, kun ei ole mistä säästää. Mikä siinä on kummallista?
Verottaja vie yrittäjältä moninkertaisena sen mitä tuet on. Tiedätkö miten tympeää on maksella veroja, mutta itse joudut kulkemaan rikkinäisissä vaatteissa (ja lapset myös) kun ei ole rahaa.
Ja sossusta ei mitään tule, koska yrittäjille ei rahaa anneta.

Itse saan kaiken yhteiskunnalta ja silti en katso olevani huono ihminen, mun mielestä vain on hienoa että yhteiskunta tukee kansalaisensa pyrkimyksiä elää ihmisarvon mukaista elämää..

Mun ei varmaan kannata osallistua tähän keskusteluun tämän enempää.

"Niin siis siitä lähtien kun olet poistunut vanhempiesi luota asumasta niin olet ollut naiimisissa ja miehelläsi on ollut tuo firma eli missään vaiheessa elämää ei ole ollut mahdollista säästää???????????

Höpön höpö. "

Kuule höpöttele sinä vaan itsellesi, kun et edelleenkään tiedä minun perheeni tilannetta ja kovin silti yleistät! Miten meinaat että pienipalkkaisesta työstä voi säästää kun on aina eletty suusäkkiä myöten? Varsinkaan, kuviteletko että jollain onnettomilla säästöillä elättäisi koko perhettä puolivuotta? Voi luoja...

Niin, sellaiset menot kuin on tulot. Säästään pystyy kaikki. Mullakin 1500 nettopalkasta säästynyt perheellisenäkin 100 euroa/kk. Siitä tulee 10 vuoden aikana 12 000 euroa! Hups heijaa

Vaan? :o
Etkö ole parempaan pystynyt?

kyllähän noita säästöjä on toki ajalta ennen yhteiseloa. älä huoli.

No sitä mäkään en kyllä ymmärrä, että pitää ottaa niin kallis auto että siihen tarttee lainan. Meiltä pääsee lähes kaikkialle bussilla, mutta jos vaikkapa olisin tämän kaupungin toisessa päässä kaupassa töissä, niin sieltä ei lauantain iltavuorosta pääsisi kotiin lainkaan. Ja sunnuntaiksi ei töihin voisi mennä. En kyllä tee kaupan alan töitä, mutta tuli noin vaan esimerkkinä.

Hyvä, sä ymmärsit mun pointin. =)
Eli ei mene mun jakeluun kun aina vaahdotaan että asun Kehä 3:n ulkopuolella eikä voi kulkea kuin autolla, mutta minkälaisella; otetaan 40000? lainaa sitä autoa varten ja sit valitetaan. :o
Miks ei halvempi riitä?

Ja asuinpaikkakin on ihan valintakysymys.

Jos joku on kateellinen siitä, että ostan vähillä rahoillani lapsille kunnon vaatteet, mutta en omista mtn enkä osta itselleni mtn, ei ole varaa harrastaa mtn tai mtn ja tingin melkeinpä kaikesta muusta, niin haluutteko vaihtaa paikkaa? :D

Mä tuun teidän paikalle, 'raatamaan' teidän työpaikoille, asumaan teidän OMAAN asuntoonne ja ajamaan teidän OMILLA autoillanne (tosin mulla ei ole edes ajokorttia, ei olis varaa moista suorittaa). Tulkaa te mun kaksioon vuokralle, saatte viettää äitiyslomanne ja mahdollisesti hoitovapaanne kahden lapsen yksinhuoltajana. Voitte myös halutessanne palata heti äitiysloman jälkeen osa-aikaiseen työpaikkaani myyjänä ja viedä lapset reippaasti ennen työajan alkua vuoropäiväkotiin, joka on ihan eripuolella kaupunkia kun työpaikka. Eli lähdette sellaset puolitoistatuntia ennen työajan alkua suoriutumaan julkisilla kulkuneuvoilla, ja sama aika menee työajan jälkeen että pääsette kotiin. Mutta kyllä jos ette tuhlaa itseenne, niin lupaan että teille jää varaa ostaa kunnon vaatteita lapsille.

Ja ei, mun elämä ei ole omasta mielestäni edes kurjaa. Olen oikeastaan tosi perustyytyväinen ja onnellinen. Tämä on ollut osittain mun valinta, tokikaan ihan kaikkeen en ole voinut itse edes vaikuttaa.

"No on meitä muitakin. Ei voi säästää, kun ei ole mistä säästää. Mikä siinä on kummallista?
Verottaja vie yrittäjältä moninkertaisena sen mitä tuet on. Tiedätkö miten tympeää on maksella veroja, mutta itse joudut kulkemaan rikkinäisissä vaatteissa (ja lapset myös) kun ei ole rahaa.
Ja sossusta ei mitään tule, koska yrittäjille ei rahaa anneta"

Totta. Mekään ei saatu penniäkään sossusta, ennenkuin firma oli lakkautettu virallisesti. Elettiin siitä seuraava lähes puolivuotta lähinnä vanhempien rahoilla ja minun tuilla, kosk yrittäjien liitto ei toimi ihan yhtä nopesti kuin työläisien. Päätös kesti ikuisuuden ja valtio oletti ilmeisesti että elämme minun äippärahoilla puolivuotta. Siinä vaiheess tuli todettua että Suomess on iso aukko tuossa kohtaa tukien suhteen. Firmansa menettänyttä yrittääjää ei tue kukaan ennenkun liitosta tulee rahaa, ja se prosessi tosian kestää kun sitä liiton rahaa haetaan.

no meillä on näin päin että itse on hankittu miehen kns koulutukset ja on vakkarityöpaikat. Eka tehtiin sijaisuuksia ja sitten ahkeruus palkittiin ja luottamus ansaittiin palkintona vakituinen työpaikka. Ollaan pienituloisia ja työssä mistä tykätään. Oma perhe saadaan elätettyä kun siivosti eletään. Anoppilan väki ei ole ollut ihan yhtä fiksu, ei ole hankittu koulutusta, vaikka se olis aika helppoa nykyään vanhemmallakin iällä, ja myös yleistä, kun on työvoimapolittiset ja oppisopimukset. Kotona ei ole enää lapsia elätettävänä ja aikaa olis kun vaan viitsis, ikää eläkkeelle pääsyyn noin 15 vuotta. sitten meille kitistään kun ei ole ruokaan rahaa, tullaan meille viettämään pitkää viikonloppua valmiiden ruokapöytien eteen. Ihan kun se leipä meille itsestään tulis. Mulla on tuttavapiirissä niin paljon aikuisiällä kouluttautuneita ja sen myötä töitä saaneita että ei oikein selitykset enää uppoo. Ärsyttää tuommonen kun ollaan itse oman onnen edessä ja valitetaan!

Alkuperäinen kirjoittaja ei-elätti:
herran jumala, kuinka on voinut päästää perheen tilanteen siihen malliin että eletään vaan yhteiskunnan tuilla ja aikuiset ihmiset lainailee vanhemmiltaan rahaa elättääkseen (ruokkiakseen ja pukeakseen) omat lapsensa. Haloo! Oisko mitään järkeä hakea töitä? Ai niin ei, kun lasten pitää saada olla äidin kanssa. Joka notkuu kaikki päivät tietokoneella ja miettii mistä saadaan rahaa ja lapset on nälässä ja kulkee rikkinäisissä vaatteissa. Kuinkakohan moni lapsi taas palelee talvella, kun ei ole varaa ostaa edes lapselle vaatteita.

Ihanaa, kun sai purkautua. Nyt voi sitten tää yhteiskunnan hylkiöt vastata, mitä ajattelivat tehdä laskupinoillensa. Hienoa toimintaa, kun ei pysty ottamaan vastuuta perheestään. Vastuunotto kun on sitäkin, että pystyy takaamaan lapsille kunnon olot ja valitettavasti siihenkin tarvitaan rahaa.

Yhteiskunnanhylkiö sanan varsinaisessa merkityksessä vastaa: Olen niin hylkiö, että edes toimeentulotukea ei tule.
Siis asumistuki, lastenhoidontukli ja lapsilisät tulona. (vanhemmilta ei rahaa saada/pyydetä)
Yritys jossa velkoja ja kaikki säästöt ym. "ylimmääräiset" tulot käytetty firman hyväksi. Kaikki ihan jees kunnes lama koitti (ainakin meille) Laskuja kerääntyi ja kerääntyi.
Noh. Nyt saadaan just ja just vuokra maksettua ja vähän ruokaa. Ulosotttoon pitää joka kuukausi maksaa ja verottajalle myös (vanhoja ja jatkuvasti kertyvää uutta veroa)
Ajattelin tehdä laskupinoille sen, että maksan vuokran ja muut menkööt ulosottoon. Eiköhän niistäkin pysty sopimaan...
Ja tosiaan tässä tilanteessa töitä ei ole mitään järkeä hakea tajuat sen varmasti itsekkin.

Alkuperäinen kirjoittaja minä tiedän:
Kyllä on lama koskettanut, mies on tällä hetkellä lomautettuna. Mutta kun on vähän järkeä päässä ja osannut elämänsä aikana säästääkin, niin on mistä ottaa. Yhteiskuntaa ei ainakaan tartte syyllistää siitä, jos joutuu köyhäileen. Hyvä, että on edes jotkut roti niissä tukien määrässä, vaikka mielestäni nytkin erilaisia tukia on niin paljon, että jotkut elävät niiden varassa ihan hyvin, ei tuu edes mieleen mennä töihin.
ap:

"Olisko teilläkin kannattanut säästää ja vaikka laittaa sitten se lapsi hoitoon? "

Kuule eipä ollut todella mitään mistä repiä säästöön kun puoli vuotta mies koitti pitää firmansa pystyssä ilman tuloja, lopulta elimme lähinnä pikavipeillä ja luottokorteilla. Vihaksi pistää tuo lyhytnäköisyytesi ja yleistäminen, kuinka kaikkien pitäisi toimia sinun mallisi mukan.

"Kyllä on lama koskettanut, mies on tällä hetkellä lomautettuna. Mutta kun on vähän järkeä päässä ja osannut elämänsä aikana säästääkin, niin on mistä ottaa. Yhteiskuntaa ei ainakaan tartte syyllistää siitä, jos joutuu köyhäileen. Hyvä, että on edes jotkut roti niissä tukien määrässä, vaikka mielestäni nytkin erilaisia tukia on niin paljon, että jotkut elävät niiden varassa ihan hyvin, ei tuu edes mieleen mennä töihin."
Et tiedä lamasta mitään. Lisääpä siihen lomautukseesi isot firmalta jääneet velat, joista osa on ulos-otossa.

"Mutta kun on vähän järkeä päässä ja osannut elämänsä aikana säästääkin, niin on mistä ottaa."

Kuten sanottu niin meidän ei onnistunut säästää, niinkuin normaalissa työssä käyvien, koska firman tilanne oli mikä oli ja ei ollut itseaiheutettua.. Ei voi edes verrata tavan työläisen elämään! Sorry!

Niin siis siitä lähtien kun olet poistunut vanhempiesi luota asumasta niin olet ollut naiimisissa ja miehelläsi on ollut tuo firma eli missään vaiheessa elämää ei ole ollut mahdollista säästää???????????

Höpön höpö.

No on meitä muitakin. Ei voi säästää, kun ei ole mistä säästää. Mikä siinä on kummallista?
Ja sossusta ei mitään tule, koska yrittäjille ei rahaa anneta.

Fiksu yrittäjä usemmiten kartoittaa riskit ja huomaa, milloin kannatta viheltää peli poikkiin ja yrittää päästää palkkatöihin. Ei siinä ole mitään hienoa, että yrittää väkipakolla koko perheen toimeentulon hinnalla pitää pinnalla vaikka sen puoli vuotta jo puoliksi uponutta venettä.

Hyvä, sä ymmärsit mun pointin. =)
Eli ei mene mun jakeluun kun aina vaahdotaan että asun Kehä 3:n ulkopuolella eikä voi kulkea kuin autolla, mutta minkälaisella; otetaan 40000? lainaa sitä autoa varten ja sit valitetaan. :o
Miks ei halvempi riitä?

Me ollaan pärjätty parin tonnin autolla, välissä oli jopa 500 euron autokin (Mazda 626). Autosta tosin tulee kuluja noin 300 euroa kuukaudessa (mukaan laskettu auton pääomakulut ja arvon aleneminen, korjaukset yms).

Kaikille ei työnsaanti ole yhtä helppoa, joten ymmärrän kyllä, jos pakosta joutuu tuilla elelemään. Mutta sitä en enään siedä, että kotona olon syyksi sanotaan, että en mä voi mennä töihin, kun en raaski jättää lasta hoitoon tai etten voi opiskella/tehdä töitä, kun olisin vain huolissani lapsestani, niin ja puhun siis jo yli 3v lapsesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Sinnikäs:
Niin, mutta toisaalta mä tiedän sellasen säälittävän tapauksen, että perheessä on äiti, jolla ei ole mitään koulutusta (haloo: tänä päivänä ) lapsia 4 ja kotona ollut sen 10 vuotta, eli ei minkäänlaista työkokemustakaan. Mitä järkeä sen on mennä edes töihin? Pääsis ehkä prisman kassalle, jossa palkka on niin surkea, että se menis lasten pk maksuihin, työmatkoihin, ja sillon ei enää saisi asumistukea. Eli, ei tällasten "tapausten" kannata edes mennä töihin, parempi kun lusmuuvat kotonaan. Olenko kateellinen tai ärsyyntynyt, en todellakaan. Mä olen tyytyväinen siihen, että olen kouluttautunut, maksan omaa asuntoa ja saan elätettyä omat lapseni itse!

Tiedoksi vain että siellä Prisman kassalla tienaa hyvin noepasti sen reilut 2500?! ;) Ja vielä ilman sitä koulutusta.

Ei muuten varmana saa! Mikä se peruspalkka on 1800? Lisät ei todellakaan tee 700e kk, en usko.

Mun miehellä ei ole ollut 10kk töitä! Ja hakenut kyllä on, mutta kun niitä ei ole!!!Luuletko oikeesti että tällänen elämä kovin kivaa on? Etenkin kun pieni vauva? Ja oisi ihana ja mukava jäädä vauvan kanssa kotiin vielä äitiysloman jälkeen mutta se on täysin mahdotonta, ellei mies satu ihmeenkaupalla sitä työpaikkaa saamaan!

Tiimarinvihko, sanoinko jossain kohdalla että käyn itse kampaajalla tai kuljen muotivaatteissa? En sanonut. Asuntolainaa on, ja samoin auto, koska on pakko olla auto että pääsee kulkemaan töihin täällä kehä 3 ulkopuolella. Nuo kaksi ei mielestäni ole mitään ylellisyystuotteita, useimmat asuu jossain. Ja ei todellakaan saada mitään asumistukea.

Sen takia tää mua lähinnä ärsyttää että monet saa saman elintason tekemättä yhtään mitään, ja itte raataa sitten niska limassa saadakseen mitä? Maksaa itse kalliimman mukaan ihan kaikesta. En sanoisi itseäni mitenkään hyvätuloiseksi, saati edes keskituloiseksi.

Ja silloin mua kyllä risoo se että jollain sossun elätillä on paremmin rahaa lasten vaatetukseen kuin työssäkäyvällä perheellä.

Kaikki ei muuten kulje töihin siellä kaupungin sisällä,eikä se työn tekopaikkakaan ole aina samassa pisteessä..... 35km sivuun kesksutasta ei enää bussilla kuljetakan,varsinki jos lähtee matkaan 10km toiselta puolelta keskustaa.

Alkuperäinen kirjoittaja sinnikäs:
Tiedoksi vain että siellä Prisman kassalla tienaa hyvin noepasti sen reilut 2500?! ;) Ja vielä ilman sitä koulutusta.

Ei muuten varmana saa! Mikä se peruspalkka on 1800? Lisät ei todellakaan tee 700e kk, en usko.

Ei ole lähelläkään 1800 euroa, alle sen. Ehkä Helsingissä pääsee noihin palkkoihin, täällä maksetaan TESsin minimiä. Sairaanhoitaja pääsee noihin lukemiin täällä Joensuussa.

Olen ollut pitkään vakavasti masentunut, ja työkyvytön olen sen seurauksena. Kun yritän lääkärillekin selittää, että olisi yhteiskunnan takia parempi jos pääsisin ikilepoon, hän ei usko minua eikä suostu uskomaan että muut ovat samaa mieltä kanssani. Tulostin ap:n aloituksen, ja laitoin juuri jääkaapin oveen sen. Aion myös näyttää sen ensi viikolla lääkärilleni.

Olen oikeasti pahoillani sekä itseni, että yhteiskunnan puolesta. Olen taistellut saadakseni hautajaisrahat kasaan, ettei muiden ihmisten tarvitsisi niitäkään maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Mun miehellä ei ole ollut 10kk töitä! Ja hakenut kyllä on, mutta kun niitä ei ole!!!Luuletko oikeesti että tällänen elämä kovin kivaa on? Etenkin kun pieni vauva? Ja oisi ihana ja mukava jäädä vauvan kanssa kotiin vielä äitiysloman jälkeen mutta se on täysin mahdotonta, ellei mies satu ihmeenkaupalla sitä työpaikkaa saamaan!

Nauti elämästä äläkä välitä pilkkaajista. Ja kotihoidontuki komivuotiaaksi asti on hyvä ratkaisu jommalle kummalle teistä. Itse olin yli vuoden työttömänä ennen töiden saamista.

Alkuperäinen kirjoittaja ei-elätti:
Ihanaa, kun sai purkautua. Nyt voi sitten tää yhteiskunnan hylkiöt vastata, mitä ajattelivat tehdä laskupinoillensa. Hienoa toimintaa, kun ei pysty ottamaan vastuuta perheestään. Vastuunotto kun on sitäkin, että pystyy takaamaan lapsille kunnon olot ja valitettavasti siihenkin tarvitaan rahaa.

Mun mielestä mun kohdalla nimenomaan vastuunotto on sitäkin, että mä kasvatan itse lapsia turvallisissa olosuhteissa enkä pakota heitä liian pienenä viettämään yli 12 tuntia hoidossa/päivä.

Sossunrahoilla tai vanhempien tuella eläminen ei kuitenkaan ole siihen ainut vastaus. On myös mahdollista muuttaa lähelle työpaikkaa, voi tehdä osa-aika duunia...

Sen enempää asiaan kantaa ottamatta; kaikki tuilla eläjät eivät ole kouluttamattomia, vaan ovat sopeutuneet siihen helppoteen, ettei tartte tehdä rahan eteen mitään.

Uusimmat

Yhteistyössä