Että pistää ärsyttään nää yhteiskunnan tuilla elelijät, jotka valittaa täällä ettei rahat riitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei-elätti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja palkkatöissä oevan yrittäjän vaimo:
Alkuperäinen kirjoittaja minä tiedän:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Äippä:
Kyllä on lama koskettanut, mies on tällä hetkellä lomautettuna. Mutta kun on vähän järkeä päässä ja osannut elämänsä aikana säästääkin, niin on mistä ottaa. Yhteiskuntaa ei ainakaan tartte syyllistää siitä, jos joutuu köyhäileen. Hyvä, että on edes jotkut roti niissä tukien määrässä, vaikka mielestäni nytkin erilaisia tukia on niin paljon, että jotkut elävät niiden varassa ihan hyvin, ei tuu edes mieleen mennä töihin.
ap:

"Olisko teilläkin kannattanut säästää ja vaikka laittaa sitten se lapsi hoitoon? "

Kuule eipä ollut todella mitään mistä repiä säästöön kun puoli vuotta mies koitti pitää firmansa pystyssä ilman tuloja, lopulta elimme lähinnä pikavipeillä ja luottokorteilla. Vihaksi pistää tuo lyhytnäköisyytesi ja yleistäminen, kuinka kaikkien pitäisi toimia sinun mallisi mukan.

"Kyllä on lama koskettanut, mies on tällä hetkellä lomautettuna. Mutta kun on vähän järkeä päässä ja osannut elämänsä aikana säästääkin, niin on mistä ottaa. Yhteiskuntaa ei ainakaan tartte syyllistää siitä, jos joutuu köyhäileen. Hyvä, että on edes jotkut roti niissä tukien määrässä, vaikka mielestäni nytkin erilaisia tukia on niin paljon, että jotkut elävät niiden varassa ihan hyvin, ei tuu edes mieleen mennä töihin."
Et tiedä lamasta mitään. Lisääpä siihen lomautukseesi isot firmalta jääneet velat, joista osa on ulos-otossa.

"Mutta kun on vähän järkeä päässä ja osannut elämänsä aikana säästääkin, niin on mistä ottaa."

Kuten sanottu niin meidän ei onnistunut säästää, niinkuin normaalissa työssä käyvien, koska firman tilanne oli mikä oli ja ei ollut itseaiheutettua.. Ei voi edes verrata tavan työläisen elämään! Sorry!

Niin siis siitä lähtien kun olet poistunut vanhempiesi luota asumasta niin olet ollut naiimisissa ja miehelläsi on ollut tuo firma eli missään vaiheessa elämää ei ole ollut mahdollista säästää???????????

Höpön höpö.

No on meitä muitakin. Ei voi säästää, kun ei ole mistä säästää. Mikä siinä on kummallista?
Verottaja vie yrittäjältä moninkertaisena sen mitä tuet on. Tiedätkö miten tympeää on maksella veroja, mutta itse joudut kulkemaan rikkinäisissä vaatteissa (ja lapset myös) kun ei ole rahaa.
Ja sossusta ei mitään tule, koska yrittäjille ei rahaa anneta.

Fiksu yrittäjä usemmiten kartoittaa riskit ja huomaa, milloin kannatta viheltää peli poikkiin ja yrittää päästää palkkatöihin. Ei siinä ole mitään hienoa, että yrittää väkipakolla koko perheen toimeentulon hinnalla pitää pinnalla vaikka sen puoli vuotta jo puoliksi uponutta venettä.

Menppä tutkailemaan konkunssien määriä niin huomaat kuinka helvetin tyhmiä ovat suomalaiset yrittäjät etenkin näin taantuman aikaan...
Totuushan on se, että palkkatyöllä ei makseta yrityksestä jääneitä velkoja, jos yrittämisen lopettaa silloin, kun "olisi fiksua viheltää pelipoikki"
Alvit ja muut verot vielä siihen lainojen päälle. Palkka saa olla melkoinen, jos sen avulla meinaa niistä selvitä.
Paremmin se kuitenkin onnistuu sillä huonosti menestyvällä yrityksellä, kuin muutaman tonnin palkoilla. Tai voihan sitä tietenkin ryhtyä sosson elätiksi ja jättää velkansa maksamatta, jos se on sinun mielestäsi niin fiksua...

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja ei-elätti:
Ihanaa, kun sai purkautua. Nyt voi sitten tää yhteiskunnan hylkiöt vastata, mitä ajattelivat tehdä laskupinoillensa. Hienoa toimintaa, kun ei pysty ottamaan vastuuta perheestään. Vastuunotto kun on sitäkin, että pystyy takaamaan lapsille kunnon olot ja valitettavasti siihenkin tarvitaan rahaa.

Mun mielestä mun kohdalla nimenomaan vastuunotto on sitäkin, että mä kasvatan itse lapsia turvallisissa olosuhteissa enkä pakota heitä liian pienenä viettämään yli 12 tuntia hoidossa/päivä.

Sossunrahoilla tai vanhempien tuella eläminen ei kuitenkaan ole siihen ainut vastaus. On myös mahdollista muuttaa lähelle työpaikkaa, voi tehdä osa-aika duunia...

Miten niin mahdollista muuttaa? Ei se muuttaminenkaan ilmaista ole, ja miksi pitäisi muuttaa esim. toiseen kaupunkiin, pois sukulaisten ja ystävien läheltä?

Alkuperäinen kirjoittaja sinnikäs:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Sinnikäs:
Niin, mutta toisaalta mä tiedän sellasen säälittävän tapauksen, että perheessä on äiti, jolla ei ole mitään koulutusta (haloo: tänä päivänä ) lapsia 4 ja kotona ollut sen 10 vuotta, eli ei minkäänlaista työkokemustakaan. Mitä järkeä sen on mennä edes töihin? Pääsis ehkä prisman kassalle, jossa palkka on niin surkea, että se menis lasten pk maksuihin, työmatkoihin, ja sillon ei enää saisi asumistukea. Eli, ei tällasten "tapausten" kannata edes mennä töihin, parempi kun lusmuuvat kotonaan. Olenko kateellinen tai ärsyyntynyt, en todellakaan. Mä olen tyytyväinen siihen, että olen kouluttautunut, maksan omaa asuntoa ja saan elätettyä omat lapseni itse!

Tiedoksi vain että siellä Prisman kassalla tienaa hyvin noepasti sen reilut 2500?! ;) Ja vielä ilman sitä koulutusta.

Ei muuten varmana saa! Mikä se peruspalkka on 1800? Lisät ei todellakaan tee 700e kk, en usko.

Peruspalkkaa ei ole vaan tuntipalkka. Mä olen itse Cittarin kassalla ja saan noin 2500? /kk. Ja ihan sama mikä kauppa, TES:n mukaan mennään.

"Fiksu yrittäjä usemmiten kartoittaa riskit ja huomaa, milloin kannatta viheltää peli poikkiin ja yrittää päästää palkkatöihin. Ei siinä ole mitään hienoa, että yrittää väkipakolla koko perheen toimeentulon hinnalla pitää pinnalla vaikka sen puoli vuotta jo puoliksi uponutta venettä. "

Kyllä olet aivan oikeassa. Minä en silti ikävä kyllä tuosta firmasta voinut päättää kun se ei minun ollut. Mieheni ei halunnut hevillä luopua unelmastaan, minkäs teet. Ja siis selvennykseksi, me odotimme ja odotimme josko tämä firmalle velkaantunut henkilö olisi vihdoin maksanut, mutta kun ei niin ei. Mutta on tässä kääntöpuolnsakin, me tulemma joku ihana päivä saamaan n. 200 000e rahaa, kunhan rahasumma ulosmitataan tältä tyypiltä.

Tässä 1 yhteiskunnan elätti, opintotuella, lapsilisällä, elareilla, asumistuella ja työmarkkinatuella koitetaan pärjätä. Auto on, vanha ja hieman risa mut kulkee, pakko se on olla, että saadaan toinen muksu tänne 2 vk välein ja yllättävää kyllä, tulee halvemmaks kulkea omalla autolla kun yleisillä. Muksuille katsotaan ensiksi kaikki kamppeet, itsellemme ei olla pitkään aikaan hankittu mitään uutta (tai vanhaa ees kirpparilta). Hyvä että saadaan laskut joten kuten maksettua ja ruokaa pöytään. Ruoan hintakin kun on nykyään sitä luokkaa, että kohta ei ole varaa ostaa ruokaa, ja perheessä kun on 1 keliaakikko niin ei se ruoka ihan halpaa ole.
Helppo on sellasen sanoa ''hankkikaa töitä'' jolla niitä on, eikä pelkoa niiden menettämisestä. Kaikilla ei ihan niin ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Peruspalkkaa ei ole vaan tuntipalkka. Mä olen itse Cittarin kassalla ja saan noin 2500? /kk. Ja ihan sama mikä kauppa, TES:n mukaan mennään.

http://www.pam.fi/tyoelama/palkkataulukot/?E=72603&N=20&O=20&SORT=&numEXISTS=1

Riippuu ihan kokemuksesta yms.

Olen itse harrastanut juurikin sitä, että olen työssä käydessäni säästänyt rahaa ns. "pahan päivän varalle", eli omassa tapauksessani juuri nyt tälle ajalle kun olen alle 1-vuotiaan lapseni kanssa kotona.
Ja ei, minulla ei ole isot tulot, mutta olen sellaisen summan kyennyt kuitenkin säätämään, että ei ole köyhyydessä tarvinut elää nyt vanhempainrahakauden aikana.
Säästin siksi, että minun ei tarvitsisi nostaa väkisin näitä Kelan, Sossun ym. etuuksia. Minusta niiden lappujen täyttäminen on ahdistavaa ;) ja mielelläni elätän perheeni omilla rahoillani.
Toki olen saanut vanhempainrahaa ym. mutta tarkoitin näillä em. etuuksilla tukia, joihin kaikki eivät ole oikeuttettuja, ovat esim. tulosidonnaisia kuten vaikkapa yleinen asumistuki. Vanhempainrahaahan saa kaikki tuloista riippumatta.
Toki ymmärrän ihmisiä, ketkä joutuvat näiden tukien varassa elämään esim. sairauden vuoksi, mutta lusmuilua ja sosiaalipummina elämistä en ymmärrä.

Mahtaa sanoa sellainen ihminen noin, jolle kalahtaa jossain vaiheessa omaan nilkkaan. Entä jos AP menettää työnsä puolison kanssa? Ai niin...te elätte säästöillä. Mitä sitten kun ne loppuvat?
Mä pidän elättinä sellaista, joka ei tee yhtikäs mitään, ei käy koulua tai töissä ja jolla ei ole niitä pieniä lapsia kotona, että olis niitä hoitamassa "luvan kanssa". Sellainen joka asuu pummilla toisten nurkissa. Tälläisiä elättejä minä vain tunnen.

Alkuperäinen kirjoittaja ei se niin helppoa oo:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja ei-elätti:
Ihanaa, kun sai purkautua. Nyt voi sitten tää yhteiskunnan hylkiöt vastata, mitä ajattelivat tehdä laskupinoillensa. Hienoa toimintaa, kun ei pysty ottamaan vastuuta perheestään. Vastuunotto kun on sitäkin, että pystyy takaamaan lapsille kunnon olot ja valitettavasti siihenkin tarvitaan rahaa.

Mun mielestä mun kohdalla nimenomaan vastuunotto on sitäkin, että mä kasvatan itse lapsia turvallisissa olosuhteissa enkä pakota heitä liian pienenä viettämään yli 12 tuntia hoidossa/päivä.

Sossunrahoilla tai vanhempien tuella eläminen ei kuitenkaan ole siihen ainut vastaus. On myös mahdollista muuttaa lähelle työpaikkaa, voi tehdä osa-aika duunia...

Miten niin mahdollista muuttaa? Ei se muuttaminenkaan ilmaista ole, ja miksi pitäisi muuttaa esim. toiseen kaupunkiin, pois sukulaisten ja ystävien läheltä?

Joo, ei se ihan niin yksinkertaista ole se muuttaminenkaan...tukiverkon vaikutuksia ei voi ihan heti rahalla mitata...osa-aika duunin tekeminen olisi ihan jees, mutta hieman epäilen meneekö taloudellinen hyöty vähän niinkuin +-0 ?

Mietin tuossa itse eilen, et jos menisin duuniin ja käteen jäisi se 1600e/kk niin yhdessä miehen tulojen kanssa meille jäisi ihan kivasti, mutta sitten tajusin, että meillä on 2 pk-ikäistä ja se ei tänä päivänä olekaan enää ilmaista työssäkäyvälle se päivähoitokaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Lode84:
Olen itse harrastanut juurikin sitä, että olen työssä käydessäni säästänyt rahaa ns. "pahan päivän varalle", eli omassa tapauksessani juuri nyt tälle ajalle kun olen alle 1-vuotiaan lapseni kanssa kotona.
Ja ei, minulla ei ole isot tulot, mutta olen sellaisen summan kyennyt kuitenkin säätämään, että ei ole köyhyydessä tarvinut elää nyt vanhempainrahakauden aikana.
Säästin siksi, että minun ei tarvitsisi nostaa väkisin näitä Kelan, Sossun ym. etuuksia. Minusta niiden lappujen täyttäminen on ahdistavaa ;) ja mielelläni elätän perheeni omilla rahoillani.
Toki olen saanut vanhempainrahaa ym. mutta tarkoitin näillä em. etuuksilla tukia, joihin kaikki eivät ole oikeuttettuja, ovat esim. tulosidonnaisia kuten vaikkapa yleinen asumistuki. Vanhempainrahaahan saa kaikki tuloista riippumatta.
Toki ymmärrän ihmisiä, ketkä joutuvat näiden tukien varassa elämään esim. sairauden vuoksi, mutta lusmuilua ja sosiaalipummina elämistä en ymmärrä.

Ja kun rajan hyväksyttävistä tuista vetää itselleen sopivasti niin voi päteä :D

Joo mäkin tulin hyvin toimeen (äitiys-)vanhempainrahakaudella. Itseasiassa se taitaa äippäloman lisäksi ainut ajanjakso vanhempien luota pois muuton jälkeen jolloin ei ole tarvinut joka penniä laskea.

Kaikki ei kuitenkaan oo niin yksinkertaista.

Esim. Mä käyn osa-aikaisessa työssäni. Muutin Helsingistä Espooseen lähemmäs työpaikkaani. Osa-aikaisessa työssäni tehdään myös iltaa, joten täytyy viedä lapsi vuoropäiväkotiin. Espoossa niitä taitaa olla 2. Lähin on 2,5 km päästä kotoani ja menen sinne bussilla, no sitten tältä päiväkodilta on vielä reippaasti enempi matkaa mun työpaikkaani, jonne toki menen myös bussilla. Siinä menee sellanen 1,5h aamuin illoin tohon pk-rumbaan. Eli vaikka oisin 4h illan töissä, niin lapsen päivä tarhassa on 15:30-21:30. Plus sitten matkat kotiin ja tarhaan. Elikä erityisen rankkoja lapsen kannalta ovat normipitkät päivät, normaali-iltavuoro kun on, niin lapsen tarhapäivä on 11-21:30.

No joku vois sanoa että hae päivätöitä. Ei niitä töitä oikeesti ole niin paljon tarjolla, että ois oikein varaa valita.

Ja olen työssä käymisestä huolimatta joutunut käydä sossun luukulla useaan otteeseen. Ja nyt oon äitiyslomalla ja aion jäädä hoitovapaalle, on toi sen verran raskasta tuo mun työrumba niin lapsille kuin itselle ja aion vastaisuudessakin ostaa lapsille kunnon vaatteet riippumatta siitä mistä mun toimeentuloni tulee. Ja omasta mielestäni mulla ja etenkin mun lapsilla on niihin täysin oikeus.

Alkuperäinen kirjoittaja masentunut:
Olen ollut pitkään vakavasti masentunut, ja työkyvytön olen sen seurauksena. Kun yritän lääkärillekin selittää, että olisi yhteiskunnan takia parempi jos pääsisin ikilepoon, hän ei usko minua eikä suostu uskomaan että muut ovat samaa mieltä kanssani. Tulostin ap:n aloituksen, ja laitoin juuri jääkaapin oveen sen. Aion myös näyttää sen ensi viikolla lääkärilleni.

Olen oikeasti pahoillani sekä itseni, että yhteiskunnan puolesta. Olen taistellut saadakseni hautajaisrahat kasaan, ettei muiden ihmisten tarvitsisi niitäkään maksaa.

mä en nyt ymmärrä miten tämä liittyy mun aloitukseen. Sun kannattais enemmin hakea sitä apua ja jos et saa, niin nyrkkiä pöytään. Itse sairastan myös keskivaikeaa masennusta jonka vuoksi joudun olemana pois töistä.

Miten viestini liittyy tilanteeseesi? Siis etkö ole koskaan yrittänytkään parantaa tilannettasi, hakea apua tms. Tässä tarkoitin henkilöitä, jotka oikeasti vain lusmuavat siellä kotona eikä ole aikomustakaan hakeutua töihin tms. ja sitten valitetaan kun ei rahat riitä. Vakava sairaus (psyykkinen tai fyysinen) yleensä ei ole itse hankittu.

"Menppä tutkailemaan konkunssien määriä niin huomaat kuinka helvetin tyhmiä ovat suomalaiset yrittäjät etenkin näin taantuman aikaan...
Totuushan on se, että palkkatyöllä ei makseta yrityksestä jääneitä velkoja, jos yrittämisen lopettaa silloin, kun "olisi fiksua viheltää pelipoikki"
Alvit ja muut verot vielä siihen lainojen päälle. Palkka saa olla melkoinen, jos sen avulla meinaa niistä selvitä.
Paremmin se kuitenkin onnistuu sillä huonosti menestyvällä yrityksellä, kuin muutaman tonnin palkoilla. Tai voihan sitä tietenkin ryhtyä sosson elätiksi ja jättää velkansa maksamatta, jos se on sinun mielestäsi niin fiksua..."

Täyttä asiaa! Joku sentään täälläkin tajuaa yrittäjän elämästä.. On turha avata suutaan, jos ei tiedä mistä puhuu!

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä x3:
Mahtaa sanoa sellainen ihminen noin, jolle kalahtaa jossain vaiheessa omaan nilkkaan. Entä jos AP menettää työnsä puolison kanssa? Ai niin...te elätte säästöillä. Mitä sitten kun ne loppuvat?
Mä pidän elättinä sellaista, joka ei tee yhtikäs mitään, ei käy koulua tai töissä ja jolla ei ole niitä pieniä lapsia kotona, että olis niitä hoitamassa "luvan kanssa". Sellainen joka asuu pummilla toisten nurkissa. Tälläisiä elättejä minä vain tunnen.

Ansiosidonnaisilla, mitkä ei olekaah mitään kelan korvauksia vaan ANSAITTUA korvausta siitä, että on käynyt töissä. Siitäkin kehtaa jotkut narista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ja kun rajan hyväksyttävistä tuista vetää itselleen sopivasti niin voi päteä :D

Ei mun Kaksplussassa tarvi päteä :)

Alkuperäinen kirjoittaja h:

Joo mäkin tulin hyvin toimeen (äitiys-)vanhempainrahakaudella. Itseasiassa se taitaa äippäloman lisäksi ainut ajanjakso vanhempien luota pois muuton jälkeen jolloin ei ole tarvinut joka penniä laskea.

Ei ole kokemusta, kun yleensä (lukuunottamatta just tää äitiysloma) käyn töissä. En lusmuile himassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä x3:

Ansiosidonnaisilla, mitkä ei olekaah mitään kelan korvauksia vaan ANSAITTUA korvausta siitä, että on käynyt töissä. Siitäkin kehtaa jotkut narista.

Eikö ansaittua korvausta pitäisi saada siitä että käy töissä, eikä siitä että on joskus käynyt töissä?

Alkuperäinen kirjoittaja palkkatöissä oevan yrittäjän vaimo:
Alkuperäinen kirjoittaja Äippä:
Menppä tutkailemaan konkunssien määriä niin huomaat kuinka helvetin tyhmiä ovat suomalaiset yrittäjät etenkin näin taantuman aikaan...
Paremmin se kuitenkin onnistuu sillä huonosti menestyvällä yrityksellä, kuin muutaman tonnin palkoilla. Tai voihan sitä tietenkin ryhtyä sosson elätiksi ja jättää velkansa maksamatta, jos se on sinun mielestäsi niin fiksua...

Jos sen yrityksen jo valmiiksi pistää korvian myöten velkoihin, niin.... Usemmiten vaan noi yrittäjät tuppaavat unohtamaan hyvinä aikoina ne huonot ajat ja silloin on kummasti rahaa ulkomaanmatkoihin ja hienoon autoon. Ja sitten kun menee hiukan huonommin, niin heti velkaa velan päälle ja lopuksi konkurssiin... Olisi hyvina aikoina investoinnut siihen firmaan, ei vakavarainen yritys kovin helposti kaatu. Ja nyt puhun juuri niistä pienemmistä yrityksistä, en mistä valtakunnallisista konserneista.

Liiketoiminnasta tuleva alvi ei ole yrittäjälle jäävä kulu edes, sehän on välillinen vero jonka maksaa tuotteen loppukäyttäjä. Verotkaan ei usemmiten tuotta ongelmaa jos ne on oikein mitoitettu. Tottakai voi olla vaikeeta, jos aina maksetaan alimittaiset verot ja sitten itketän isoja jäänösveroja. Kirjanpitäjänä näitä on nähty aika paljon, valitettavasti :D

Yhteistyössä