Ex ja lapset!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Taina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Taina

Vieras
Hei kaikki! Löytyykö täältä ketään,jolla olisi samanlainen sydäntä raastava ja erittäin raskas elämäntilanne,kuten minulla? Olen eronnut reilu vuosi sitten ja lasten ja exäni tapaamiset ovat olleet hyvin satunnaisia,epäsäännöllisiä ja kertaakaan ei ole ottanut molempia lapsia samaan aikaan,joten en ole kertaakaan eron jälkeen saanut edes yhtä iltaa vain itselleni. Nyt viimeaikoina ei ota kumpaakaan vaan haluaa että tapaamiset hoidetaan kuin ""perheenä""..eli mun oltava myös mukana.Jos en suostu,alkaa riitely,josta seuraa se,ettei ota lapsia lainkaan,ei anna rahaa eri lasten hankintoihin ym. ja sitten joudun kestämään ja itku silmässä tuntemaan pahaa oloa lasten puolesta,kun ikävöivät isäänsä! Tämä oravanpyörä pitäisi saada katki jollakin tavalla,mutta miten?? Puhuttu on,mutta mikään ei auta.

Onpa sulla pässi mies, hyvä että olet eronnut moisesta.
Hoida tapaamiset sinun ehdoillasi. Mutta pyri pitämään lapset riitojen ulkopuolella, siten että he eivät ole läsnä riidellessä. Jos hän ei suostu niin, että vain lapset ovat hänen luonaan, niin älä anna tavata lainkaan. Älä neuvottele asiasta.
Kannattaa hakea tukea asiaan muualta.

Joo,tuotakin siis etten antanut tavata yritin hetken,mutta kun tuli niin paha mieli lasten puolesta!Kyllä tätä asiaa on kuule puitu vaikka missä,mutta lastenvalvojakin vaan nosti kädet pystyyn ja sanoi että nämä ovat välillä niin hankalia asioita!Niin kuin en sitä vielä tietäisi! Mutta eiköhän tämä tästä jotenkin vielä jonain päivänä.Kiitos vastauksestasi.

Lapset ovat sinulle niin tärkeät, eli nyt vaan neito hyvä tyhjäät pään ja näytät miehelle että ok tavataan sitten. Lasten takia. Sitten otat ja hommaat lapsen vahdin sellaisen johon lapset tutustuvat eli joku vakio: otat sitä omaa aikaa=) Lastenhoitaja voi olla yötä kun erikseen sovit vahteja vaikka mml? Siitä saa ex miehesi lapsilta tietää ja se kun uppoo, jos ite haluaa hankaloittaa niin näytä sille entiselle: Ennen oli ennen ja nyt on nyt=)

Ex-miehesi käyttää sinua hyväkseen lasten kautta. Tyyppi manipuloi sinua ja pakottaa sinut toimimaan edelleen tahtonsa mukaan uhkailemalla ja kiristämällä. Älä lähde siihen leikkiin mukaan, jos haluat säilyttää mielenterveytesi. SINÄ et ole syypää siihen, että ex on idiootti eli älä edes lasten takia alistu moiseen.

Jos mies ei maksa, niin haet sossusta ja se karhuaa äijältä. Hae yksinhuoltajuus. Sinun ei tarvitse leikkiä perhettä, jota ei enää ole. Ymmärrän surusi lasten vuoksi - se kertoo, että olet hyvä äiti. Voimia sinulle.

samaa mieltä kuin edellinen kirjottaja. samantapasessa tilanteessa olen itsekin.meillä lapset ei, yli 2v erosta, enää hyvin viihdy isänsä luona koska se on aina raivona.
minun ei kuulu opettaa aikuista ihmistä hoitamaan velvollisuuksiaan ja vastuutaan tai muistuttaa että pässi sulla on lapsiakin!minun ei kuulu joustaa kuin kuminauha mielistellen saapasta sen takia että on lasteni isä.minun ei kuulu huolehtia hänen isyydestään, ei paskoa päälle eikä kiillottaa isäkuvaansa. meillä on yhteishuoltajuus joka hänen mielestään tarkoittaa että olen velvollinen pitämään hänet tilanteen tasalla.hän ei ilmoita lähtevänsä matkoille 2 vkoksi.sen kertoo lapset.en aio hakea yhteishuoltajuutta enkä seistä isän ja lasten välissä.en tee asialle mitään.huolehdin lapsistani niinkuin olen aina tehnyt.
toivon vaan että tyyppi joskus hokaa ihan ite. on kuulemma toimiviakin yhteishuoltajuuksia. ei ole minun syyni(olen oman osuuteni yrittänyt)ettei meidän pelaa. mulla on näinkin ihan hyvä. jos ja kun näen että lapsilla on pahamieli en voi muuta kuin olla läsnä, antaa syliä ja lohduttaa..ja sen teen!

Erosta viisi vuotta ja ehkä noin 5 päivää ""omaa"" aikaa.on muka yhteishuoltajuus.isästä ei ole ollut muuta kuin harmia:jos lasten kanssa on tullut ongelmaa,hän on ollut ensimmäisenä minua selkään puukottamassa.
Mysö tämä isä olisi halunnut tavat lapsiaan,ettäolisimme olleet niinkuin perhe,ei uskonut,kun sanoin,ettei onnistu:hän tapaa lapset yksin,silloin kun tapaa.tämän jälkeen loppui yhteydenpito.
ainoastaan,kun uusille kumppaneille on pitänyt leikkiä hyvää isää,on lapset haettu tunninkin sisällä puhelinsoitosta.Yhden kerran,kun emme olleet kotona,eikä saanut meihin yhteyttä,oli hajottanut ulko-oven.
Penniäkää/senttiäkään ei ole lapsistaan maksanut,eikä aio maksaa.Enpä ole pyytänytkään.Saa elää siellä missä elää ja juuri sitä elämää kuin meidän avioliitossa eli poikamies elämää.
Nytkin lähetti 15-vuotiaalle nuorelle aku ankkoja lahjaksi,mutta muisti kuitenkin,mutta että aku ankkoja.
No joo,elämä hymyilee ja kevät on.
Tuollaiset äijät voitaisiin lähettä siperiaan.ensin ollaan lapsia tekemässä ja sitten ei oteta heistä vastuuta.

Samanlaista on ollut omakin elämäni. Kun ex lähti,otti seuraavan kerran yhteyttä lapsiin vuoden päästä ja joka tapaamisella oli uusi neitonen auton ratissa, koska oli menettänyt ajokorttinsa.
Lapsista maksoi pienimmän mukaan vaikka oli menestyvä yrittäjä. En jaksanut rahasta tapela, olisin vain halunnut, että lapset olisivat tavanneet kaipaamaansa isää.
Uuset tyttöystävät ja sittemmin vaimo vaativat, että lapsilla on eväät mukanaan ja joskus olikin, koska kiusallaan antoivat lapsille jotain epämiellyttävää joka kerta kuten esim. vasikanhyytelöä.
Kun lopulta joka nainen toisensa jälkeen hylkäsi miehen, alkoivat lapset kiinnostaa, mutta lapsia ei enää kiinnostanut. Huolehdin vain siitä, että en puhu isästään pahaa.

Sinuna tekisin kuten sinua neuvottiin. Katuu, ettei ole tavannut lapsiaan. Lapset ymmärtävät kun selität asian. Muuttaa tapaansa kun huomaa, ette enää ole manipuloitavissa. Johdonmukaiset säännöt. Jos ei hän noudata, noudata sinä. Onnea matkaan ja hyviä lapsia ja ihmisiä niistä silti kasvaa. Usko pois, älä sure.

Voisin kommentoida tilannetta toisesta näkökulmasta. Omat vanhempani erosivat kun olin pieni ja äitini oli vaatinut isääni tapaamaan minua ja veljeäni. Nykyään hän katuu päätöstään. Isäni yritti manipuloida meitä äitiämme vastaan (he eivät olleet puheväleissä) ja tietysti lapsena en voinut ymmärtää näitä aikuisten temppuja. Tällä hetkellä ex-miehesi käyttää tilannetta ja sinua täysin hyväkseen.

Ja mitä ihmeen ""perhetapaamisia""? Käsittämätöntä tuossa tilanteessa! Laitat nyt sille ukolle rajat. Ilmoitat hänelle, että lapset ovat tavattavissa xx.xx. ja jos ei kelpaa niin seuraavaa kertaa katsotaan kuukauden päästä. Se vaatii aika paljon voimia, mutta ei tohon tilanteeseen muukaan auta, kun mies on noin idiootti (suoraan sanoen, pahoittelen).

Tietysti lapset ikävöivät isäänsä, mutta enemmän he kärsivät kun tajuavat, että heidän oma isänsä ei suostu/halua tavata heitä. Tiedän tunteen. Se menee ohi. Ja siihenkin tottuu ettei näe isäänsä. Voit lohduttaa lapsiasi sanomalla, että heidän isä välittää heistä, mutta oman elämäntilanteensa takia ei juuri nyt pysty viettämään teidän kanssanne aikaa tms.

Ja kuten joku jo kirjoittikin, jossain vaiheessa sitä isääkin alkaa kiinnostamaan, mutta sitten lapsetkin voivat olla jo niin isoja, että voivat ITSE päättää haluavatko rakentaa ihmisuhteen kyseiseen henkilöön.

Myös mun ex kävi tapaamassa lastaan alkuun mun luona useita kertoja viikossa. Alkuun hyväksyin sen, mutta sit hokasin, et se käy vaan kyttäämässä mua ja mun menoja. Sanoin asiasta ja siitä, että hän ottaa lapsen luokseen, eikä tapaa sitä mun kodissa. Suuttu ensin ja ei tavannut lastaan ollenkaan.
Kummitäti otti lapsen hoitoon, et pääsin edes joskus ulos tuulettuun. Aikaa kului ja sit isä otti yhteyttä ja halus tavata joka toinen viikonloppu. Tuli hakeen lapsen ja kaikki taas Ok siihen asti kun löysin uuden miehen. Taas alko kiristys, ei ottanut lasta.
Lapsen kuullen en koskaan puhunut isästä pahaa. Lohdutin häntä ja sanoin, et isä rakastaa kyllä sua, vaikka nyt ei haluukkaan sua ottaa. Yritin kertoa asioista suoraan lapsella niin että hän ne ymmärtää. Kiitosta häneltä olen myöhemmin saanut, kun en salannut asoita. Raskasta aikaa mulle kun näki, et lapsella on paha olla. Kuitenkin se tuki ja elämän säilyminen kaikesta huolimatta samanlaisena oli tärkeää.
Nyt on vuosia kulunut ja lapsi päättää jo ite koska menee isälleen. Usein sanoo, ettei ollut kivaa olla isällä kun viikonloppu meni vaan riidellessä. Myöskään isä ei tee mitään lapsen kanssa kun hän on siellä. Lapsi tuntee usein olonsa tylsäki, kun ei oo kuulemma mitään tekemistä.

Miksi olet jättänyt elatusmaksut vaatimatta? En käsitä, nehän ovat lasten tarpeisiin.
Erikoista ylpeyttä, paitsi, jos nyt olet niin hyvässä asemassa, ettei rahalla ole lasten tulevaisuudessakaan merkitystä. Ne kun voisi säästää heille pesämunaksi vaikka opiskeluun.

Tiedäthän, että elatusvelvollisen laiminlyödessä maksut saa elatustuen, jonka yhteiskunta perii velalliselta takaisin sinua häiritsemättä. Laita nyt veikkonen hakemus vireille. Ei pidä hyväksyä sitä, että hän laiminlyö ihan kaikki velvollisuudet lapsiaan kohtaan.

Ihmeellistä valitusta noinkin isolta joukolta ylimielisiä naisia. Mistähän ihmeestä kaikki naiset otaksuvat, että heillä on aina avioeron yhteydessä oikeus lapsiin?

Katsotteko ikinä peiliin ja mietitte että mitä voisitte tehdä toisin? Näissäkin viesteissä mies on aina ""pässi"" jne. jne. Ilmeisesti olette eron myötä menettäneet kykynne keskustella asioista kehittävään sävyyn miehenne kanssa?

Mies 35. Olipas väite. Kyllä näissä tapauksissa mies on nimenomaan tehnyt lasten tapaamisesta ongelman. Jokainen äiti näistä on toivonut isän aktiivisempaa osallistumista lastensa elämään.

Minä kannan vastuuni omista lapsistani ja toivoisin myös muilta miehiltä samaa omille lapsilleen, eikä ihmeellistä kissa-hiirileikkiä.

mies 35: ethän sinä näistä kirjoituksista tiedä miten ja miksi eroon päädyttäessä on tultu siihen päätökseen, että lapset asuvat äitinsä luona, vai?
useinmiten tuntuu olevan, ettei se mies osaat tai halua olla isä
omatoimisesti.sääli. käsittämätöntä.
on äitejä, jotka pitävät vihaa yllä ja käyttävät lapsia siinä välikappaleena, estäen ja määräillen tapaamisia eron jälkeen.se kertoo kai omasta katkeruudesta ja kypsymättömyydestä.
meillä on sovittu säännölliset tapaamiset ja olen tehnyt selväksi, etten seiso välissä, jos on halua olla yhdessä useamminkin kuin joka 2. vkonloppu.mutta kun ei ole! eivätkä nekään ole lapsille mieleen, eivät halua mennä.
raha puolestakin sulla on varmaan mielipide? minä saan isältä e 120/kk/lapsi, kaikki loulu- ja murrosikäisiä.Kerran olen pyytänyt osallistumaan vaatehankintoihin ja kommentti oli""sitä saa, mitä tilaa"" kyse on saappaan=aikuinen mies omista lapsista! niin että älä sä kuule ala...!

Kiitos kaikille kommenteista!Keskustelua on syntynyt ja kiperä ja raskaan arka on aihe monelle muullekkin kuin vain minulle.Mielestäni kuitenkin turha haukkuminen kuitenkin on aivan turhaa ajan ja energian haaskausta,sekin on koettu ja kokeiltu.Pientä edistymistä on tapahtunut.Kaikki sossu ja muut tukiasiat tiedän kyllä,kyse oli ainoastaan siitä miten saisin ottamaan molemmat lapset tapaamisiin ja tietty ilman minua!Olen aina valmis antamaan lapsia enkä koskaan alentuisi käyttämään lapsia missään kostomielessä hyväkseni saati kiristämään lapsilla!Hyvä,että keskustelua syntynyt,olette auttaneet minua,Kiitos!

Ole hyvä Taina. Sitä on niin yksin taistelemassa ja se kysyy voimia. Vielä, kun mukana ovat lapset, joiden parasta aina toivoisi, niin ei osaa olla tarpeeksi luja.
Toivottavasti saat miehen tajuamaan tilanteen.

Ei mies välttämättä edes tajua tekevänsä väärin tai jos tajuaa, kostaa lasten kautta koska on katkera. Näin minun ex, viiden vuoden eron jälkeen. Yritti kaikenlaista, ei maksanut elatusmaksuja, ei tavannut lapsia sovittuina aikoina (=silloin kuin hän ilmoitti hakevansa lapset) ja tekee näin edelleen. Sillä seurauksella että lapset eivät enää edes halua mennä hänen luokseen koska ovat vieraantuneet kun isä ei tapaa heitä kuin muutaman kerran vuodessa, ja elatusmaksut menevät ulosoton kautta.

Jos isä haluaa menettää lasten kunnioitukse, siitä vaan. Minkäs pässille voi? Lyökööt päätä seinään, nobody cares.

Heippa kaikille!Oli kyllä tarve tulla kertomaan kaikille vast.tilanteessa oleville,että kyllä maltti on valttia näissä vaikeissa asioissa!Ex juuri aivan oma-aloitteisesti soitti ja tulee hakemaan lapset kolmeksi päiväksi luokseen.Luoja lasten riemua..kun kerroin..ihan tuli vedet silmiin! Kyllä vaan kannatti pysyä tiukkana ja antaa miehen miettiä..tulihan se järkiinsä! Toivon,että tästä rohkaisua myös muille:) Aurinkoista kevättä kaikille ja kiitos vielä kommenteista..Miten toivonkaan,että ei tarvi enää tätä ketjua tuolta kaukaa kaivella..

Hienoa Taina! Olet kyllä hieno pakkaus, äiti oikein isolla Ä:llä.
Joku toinen äiti voisi kiristää lasten isää, mutta sinä näet asian positiivisena. Miten aiot käyttää ajan:)

Kiitos kaunis kommentista:) Eiköhän jokainen vastaavassa tilanteessa oleva äiti-ihminen parhaansa yritä, kukin voimavarojensa mukaan,mutta kyllähän se kiitos tehdystä työstä lämmittää mieltä, vaikkakin tulisi ventovieraalta...ymmärtäisipä joku toinenkin joskus kiittää! Voi mies hyvä..pari päivää menee rästitöihin (kevätsiivous,vaatekaapit,ikkunat ym.) ja sen viimisen päivän sitten otan vain itselleni:)Mutta kiitos,että jotakuta vielä jaksaa kiinnostaa meidän täällä niin parjattujen yh-äitien elämä!

Jatta! Enpä harmikseni kyllä osaa mitään ihmelääkettä suositella..Kyllähän minäkin miltei kaiken kokeilin,että tämä päivä vihdoin koitti! Sen kuitenkin opein minäkin,että riitelemisellä ei saavuta mitään.Toivon sinulle voimia ja toivon myös,että ex:si ymmärtäisi ne elämän tärkeimmät ""asiat"",ennen kuin on liian myöhäistä! Kevättä sinulle!

Ero on katkeraa kalkkia jota suurinosa ihmisistä ei pysty kokonaan nielemään.
Toivoisin käytöstä joka on:

Eeva(ex vaimo soittaa ex miehelleen):Moi,voisitko ottaa lapset nyt viikonlopuksi kun minun uusi poikaystävä tulisi käymään ja haluaisimme olla kahden.

Jaakko(ymmärtäväinen ex mies):Ok,ei mulla mitään ihmeellistä ole sovittuna mutta perjantaina joudan hakemaan vasta klo.19.00 jälkeen käykö?

Eeva(hypii onnesta):Kiitos Jaakko,sanon lapsille että tulet hakemaan sitten seitsämän aikaan.Ja Eeva on energiaa täynnä.

Ja toisinpäin samanlainen kunnioitus.Onhan eron jälkeen tärkeää että molemmat vanhemmat voi hyvin?Silloin lapset voi hyvin?

Yleensä näin ei ole vaan ""suhde"" muotoutuu aivan päin vittua ja syyt ovat niin monimuotoisia mutta tärkein on varmaan halu näyttää että ilman minua sinun elämä ei kulje eteenpäin.
Siinä jää lasten hyvinvointi taka-alalle.

Kunnioittakaa ex puolisoitanne ja toivottavasti he kunnioittavat teitä,olette tärkeitä toisillenne ihan jaksamisenkin takia.

Viisautta vain ei usein ole siinä sekamelskassa pään sisällä mikä molemmilla on?Ikävää sinänsä.

Sorry,en tiedä mistä puhun joten parempi olla hiljaa!

Hyvä kommentti ja asiaa puhut.Niinhän ne pitäisi mennä ja menisivätkin,jos kaiken voisi yksin itse päättää.Mutta jo tämä edistysaskel oli merkittävä!Ja lasten ilo se on paras mittari!Ootko muuten vielä tulossa ""tuonne"" kirjoittelemaan vai..??

Yhteistyössä