G: Kroppasi synnytyksen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Daniela"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

"Daniela"

Vieras
Eli, pakko kysellä mammoilta tälläkin palstalla kokemuksia. :) tiedän et hyvin yksilöllistä ja sen ei näe kun kokeilemalla, mitä se omalle kohdalle suo. Mä olen suht nuori tyttö vielä, mutta haluaisin joskus 20-vuotiaana synnyttää ehkä esikoiseni ja ruveta äidiksi! Kerkiäähän tuota vielä monta kertaa miettiä, katsoo mikä elämäntilanne on sitten jnejnejne. Joten please, älkää syyllistäkö mua nuoren ikäni takia, en kaipaa nimittäin saarnaa, että "olet tuossa iässä aivan liian nuori äidiksi" jokainen nähkööt itse sen sopivimman iän alkaa yrittämään lasta, älkääkä myöskään haukkuko epäkypsäksi etten ansaitsisi lasta koska mukamas miettisin VAIN ULKONÄKÖÄNI, JOKA ON SITTEN AIVAN HEVONKUKKUA koska se on vain osa mietteistä mitä herää ja jaan tämän mietteen nyt teidän kanssanne ei se musta ole mikään tabu ym rohkee siitä ihan puhua eikä se ihmisestä epäkypsää tee..... vaan vastatkaa gallup aiheisiin kysymyksiin vaan...

1. Minkalaiset rintasi olivat imetyksen jälkeen?
( mullon kuppikokona 75B tällä hetkellä, pienet ja kiinteät, joten jos joku on erityisesti omannut samankokoiset rinnat kuin minä ennen lapsukaista niin voi hihkasta asiasta vielä kuuluvammin, kun haluaisin kuulla mitä juuri sen kokoisille rinnoille on käynyt ) + voiko rintoja tukea jotenkin kuten vatsalle on esim. tuo vyö mistä seuraavassa kysymyksessäni mainitsen?

2. Entäpä vatsasi? Jäikö paljon raskausarpia tai löysää nahkaa .. ? Piditkö synnytyksen jälkeen sitä vyötä mikä auttaa vatsaa palautumisessa ja kokeilitko rasvoilla esim. ehkäistä raskausarpia ja kuinka hyvin rasvat ovat toimineet? Paljon painosi nousi myöskin raskauden aikana ja teitkö jotain erityistä treeniä päästäksesi takaisin kuntoon siitä keskivartalosta?

3. Entäs alapää, menikö "huonoon kuntoon" ettei seksi enää ollutkaan mielyttävää? tai muuten vaan ruman näköiseksi .. ? tulikos virtsanpidätysvaivoja ja mitenkä lantiopohjalihas treeni auttoi jos sitä teit ? miten oppisin muuten löytämään omat lantiopohjalihakseni kun tuntuu etten osaa löytää niitä ?

4. Sit vähän tälläisiä juttuja mitkä ei tuu ihan ensimmäisenä mieleen. Lähtikö sinulta kuinka paljon tukkaa raskauden seurauksena? olen kuullut että itse raskaus aikana tukka voisi todella hyvin, mutta imettäessä sitä sitten irtoaisi enemmän tms... entäs kengänkoko, kasvoiko? jouduitko uusimaan kenkävarastoa? entä meneekö entiset farkut päälle jne?

1.Aika lailla samat mitä ennenkin, jos valoa vasten katsoo tietyssä kulmassa, voi havaita pieniä raskausarpia.Ja minulla 75b. Tukea?? Liiveillä? häh? :D

2.Ei yhtään, ei arpeakaan eikä löysää nahkaa.
En käyttänyt mitään vyötä, enkä ole kuullukaan...
Vichyn raskausarpivoidetta käytin raskauden alusta asti, en tiedä vaikuttiko.
Söin oikeat vitamiinit ja join paljon vettä ettei tulisi arpea. Voi olla että ei ole vaikuttanut tai sitten ei, mutta aika vähällä selvisin. Eniten vaikuttaa varmasti ihotyyppi.

3. Jouduin sektioon, joten seksi ei kyllä ollut hemmetin pitkään aikaan miellyttävää.

4.Ei kai ollenkaan, en ainakaan huomannu.
Kasvoi kengänkoko sillon kun oli turvonneet jalat, mutta ei lopullisesti. Entiset farkut meni melko nopeasti takaisin päälle, heti kun sektiokivut hävisi ja uskalsi edes kokeilla.

1. En osaa sanoa, imetys vielä kesken. Tähän mennessä rinnat pysyneet samassa kuosissa kuin ennenkin, tosin raskausaikana kasvoivat kaksi kuppikokoa ja tuli arpia jotka onneksi haalistuivat hyvin nopeasti eikä niitä enää huomaa.
Synnytyksen ja imetyksen aloittamisen jälkeen rinnat palautuivat muutamassa kuukaudessa entiseen kokoonsa.

2. Muutama hassu raskausarpi tuli alavatsaan, nekin haalistuivat nopeasti eikä enää huomaa. Löysää nahkaa ei jäänyt, vatsa oli heti synnytyksen jälkeen kiinteä ja litistyi parissa vuorokaudessa (sattui! :D).

3. Alapää oli kolme kuukautta synnytyksen jälkeen kipeä, repesin jonkin verran.
Ulkonäöllisesti täysin samanlainen kuin ennen raskauttakin, tunto parani entisestään.
Virtsanpidätysvaivoja tmv ei ole ollut, tein raskauden ajan lantionpohjalihaksia ja aloitin niiden tekemisen seuraavana päivänä synnytyksestä.
Kannattee makuultaan etsiä ne lantionpohjalihakset, vedät peräaukkoa ja pimpsaa sisäänpäin niin pitäis tuntua.. Itse olen tehnyt niitä 14-vuotiaasta saakka päivittäin, niitä kannattaa harjoittaa vaikkei ikinä raskaana olisikaan, ehkäisee virtsanpidätysongelmia vanhemmalla iälläkin.

4. Imetyksessä lähti siinä 4-6kk vaiheilla tukkaa runsaasti, tosin siitä ei mitään kosmisia haittoja aiheutunut, irronneita hiuksia vain oli joka paikassa ja lavuaari tukkeutui. Sekin onneksi tasottui normaaliksi sen vaiheen jälkeen.
Jalka kasvoi hieman, mutta kenkiä en joutunut uusimaan.
Entiset farkut menee päälle juu ihan normaalisti.

Ne olivat isommat, a-kupit ennen synnytystä ja b-kupit nykyään. Ei muutosta ainakaan huonompaan suuntaan.

2. Raskausarpia ei tullut kuin peppuun ja reisiin ja nykyään niitä ei näy. Löysää nahkaa ei jäänyt, mutta pikku reppu jäi masuun. En jaksanut treenailla pois. En pitänyt vyötä, eikä mitään rasvoja tullut kokeiltua. Paino nousi 9 kiloa, ainut mitä tein niin lenkkeilin jonkun verran.

3. Toki alapää muuttui hieman, ehkä jotain pientä laskeumaa, mutta ei gyne ole mitään kommentoinut kuitenkaan. Seksi tuntuu samalta kuin ennenkin. Treenasin lantionpohjalihaksia aika säännöllisesti, mitään vaivoja ei ole tullut. Joudut käyttää niitä jos esim. keskeytät virtsaamisen.

4. Kengän nro ei kasvanut. Ei mennyt entiset farkut, sen verta lantio leveni, samat housut kyllä meni, ne jousti sen verran. Hiuksia ei lähtenyt ja iho pysyi hyvänä. Painoin ennen raskautta 54kg ja kk synnytyksen jälkeen 57kg.

Paljon riippuu kroppasi mallista ja perintötekijöistä kuinka palautuu lapsen saamisesta.

1. ennen 70 d. Nyt 70 f. roikkuvat jonkin verran mut ennen raskautta ei roikkuneet. hyvillä ja oikeankokoisilla liiveillä voi tukea rintoja. niistä kannattaa vähän maksaakin.

2.tuli raskausarpia ihan näkyvästi raskauden lopussa. käytin voiteita mut eivät auta jos kudostyyppi on mikä on. kolmannen lapsen kohdalla vatsa pullottaa yhä ja vatsalihakset ovat erkaneet toisistaan. en ole joutanut reenaamaan muuta kuin hyötyliikunnalla. en ole käyttänyt tarpeeksi useasti tukivyötä. joka raskaudessa paino nousi 14 kg. mut alle puolessa vuodessa lähtöpainossa. ekasta jo kuukaudessa.

3. vähän värkin ulkonäkö muuttui jos sisällepäin kurkkaa mut ei haittaa. lievä ponnistuskarkailua tuli mut useiden kuukausien jumpalla vaiva helpottuu. jumppa toimii oikeasti. seksituntemuksetkin palautuu kunhan aikaa kuluu. ( useampi kuukausi ). jopa vuosikin.

4. tokan imetysajan jälkeen tuli vasta hiusten uusiutumisaika ja irtosi huomattavasti mut kukaan muu ei huomannut, paitsi kampaaja ja minä.

pakko sanoa tähän alkuun että tekopyhää on kenenkään tuomita tämmöisestä koska varmasti kaikki ovat miettineet edes vähän kroppaansa synnytyksen jälkeen eikä se tee turhamaista äitiä, pitäähän sen kropan kanssa elää koko loppuikänsä! :)

1. valitettavasti imetän vielä (5kk täysimetystä takana) ja kuppikoko on kasvanut n.70a:sta 80 b:hen mutta rinnat on myös hieman lörpshtäneet mutta ei pahasti :D eiköhän painovoima ja raskaushormonit voita kaikki vyöt yms muut :D
2.imettäessähän ei kannattaisi varsinaisesti laihduttaa joten omiin kiloihini en ole lopullisesti päässyt vaikuttamaan.. itselle tuli (olen siis tosi hoikka) 13kg ja 6kg lähti heti mutta edes imettäessä ei ole yhtään kiloa multa enempää lähtenyt joten aina niinkään ei käy =P en tosin ole vielä pahemmin kuntoillut joten kun alotan sen niin en tiedä miten loput lähtee.. kaikkea en välttämättä halua edes pois vaikka saisikin koska tosiaan olin ennen raskautta niin hoikka että tämä on ihan kivaa myös =) ylimääräisiä kiloja ei siis loppujenlopuksi ole kuin enää pari.. vatsa mulla on littana niinkuin ennenkin mutta tavallista löysempi :D ei kuitenkaan roiku tai mitään heh :P käytin myös koko kroppaan vichyn kallista raskausarpi rasvaa joka pv mutta arpie tuli silti takapuoleen, reisiin ja rintoihin jonkun verran ,eikä ole vielä oikein yhtään vaalennu mut synnytyksestäkin on vasta 5kk joten annan vähän armoa kropalleni vielä varsinkin kun imetän :) ihoyyppi tosiaan vaikutti varmasti mullakin =) koska tosiaan joka pv n7kk rasvasin :D ja kunto ennen raskautta on ERITTÄIN suuri tekijä palautumisessa myöhemminkin joten salille vaan jo =) esim ammattiurheilijat varmasti palautuu nopeasti kun on pohjaa jo =)
3.seksi aluksi pelotti kun alapää ei tuntunut moneen kuukauteen omalta ja ekaan kertaan menikin n1kk vaikka mieli teki, en uskaltanut.. alapää on sinänsä samanlainen mutta tavallaan alempana kuin ennen :D ei siis todellakaan roiku tai mitään, hieman vaan erilainen :D ja toki reikä on hieman isompi (anteeksi vaan sanavalinnat).. seksi kuitenkin n parempaa mitä en osannut odottaa :D eka kerta pitkään aikaan oli ihana ja siitä eteenpäin olen ollut tosiaan herkempi ja jotenkin myös rohkeampi, kai äitiyskin jotenkin auttoi että osaan olla oma itseni =) ei siis seksi aina mene huonommaksi,, ja mieheni on semmoinen ettö sanoisi kyllä suoraan jos olisi kamalaa, meillä on semmoinen musta huumori :D lantionpohjalihaksia tosiaan silloin tällöin reenasin ja seksihän niitä reenaa, ne tuntee kun pidättelee pissaa, ne on siis ne lihakset :) huomasin kyllä että pienikin reeni kiristi paikkoja synnytyksen jälkeen että kannattaa reenata =)
3. kyllä lähti aluksi tooosi paljon hiuksia, oikein pelotti kun rakastan paksuja hiuksiani mutta sitten n20vk tasaantui onneksi,, imetysaikana ei ole enää lähtenyt.. korkokengän joo ei menny kaikki jalkaan mutta kovaa turvotusta ei ollut eli omat kengät meni kokoajan :) turvotuksesta eli nesteen kertymisestähän se kenkäkoon kasvu raskaana johtuu ja se on muutenkin sitten huono juttu eli ei paljo kengät enää sitten huoleta jos paljon turvottaa.. omiin farkkuihini en mahdu vieläkään prkl mutta odota imetyksen loppumista =) anteeksi pitkäveteinen vastaus :D

eikä tullut mitään virtsanpidätysongelmia muuten enkä kyllä revennyt eikä tikattu, vaikka olen vielä pienikokoinenki :D
pitää vielä sanoa että monet näistä on semmoisia juttuja mitä vain sinä ja miehesi tulette näkemään ja ajan myöä helpottaa =) esim mullakin kaikki arvet jää bikinien alle ja vaalenee varmasti joten nekään ei haittaa nyt =)

Ennen imetystä 75B, n.36kk imetyksen jälkeen (2x 18kk) nää on vieläkin ihan näpsäkät D70 kokoset jotka ei roiku toisin kuin niiden luulin tekevän.

2. En pitäny mitään vyötä. Kaikkiaan 3 arpea taitaa olla, aika vaaleita jo. Löysää nahkaa ei oo. En käyttäny rasvoja tms. Paino nousi raskauden aikana 7kg, ja synnärille jäi 10kg. En oo treenannu juuri ollenkaan, imetys vei vielä reilu 10kg lisää 6kk aikana.

3. Hyvässä kunnossa on (jos mieheen uskominen), ja itsekkin nautin seksistä enemmän kuin ennen lapsia. Virtsankarkailua ei ole.

4. Hieman lähti hiuksia, mutta ei häiritsevästi - ei myöskään imetyksen aikana. Mulla oli vanhat farkut jalassa pari päivää synnytyksestä, muutaman kk päästä sellaiset jotka oli ollu jo vuosia liian pienet - jätetty "joskus mä noihin mahdun"-farkuiksi. Kengissä ei kyllä käyny muutosta mihinkään suuntaan...

Minulla on kaksi lasta pienellä ikäerolla. Nuorempi on nyt alle 2kk.

1. Ennen 70A (tai pienempi, mutta normikaupoista ei saa tuon pienemmillä rinnanympäryksillä...). Nykyään 70A ja imetän toista lasta vielä. Ei siis mitään muutosta, Eivät muuttaneet mielestäni muotoakaan.

2.Yhtään arpea ei tullut. Löysää nahkaa on vielä vähän, mutta synnytyksestä onkin alle 2kk. Esikoisen jälkeen vatsa palautui täysin litteäksi.

3. Nautin paljon enemmän seksistä kuin ennen lapsia! Paikat on paljon löysemmät ja vaativat rutkasti treeniä, mutta muuten pidän alapäästäni nyt enemmän. Osaan myös suhtautua siihen rennommin kun mies on nähnyt minun kaksi kertaa synnyttävän.

4. Mitään muuta muutosta en keksi. Olen aina ollut vähän babyface, hoikka ja pienirintainen ja mua on tytötelty paljon. Nyt koen olevani jotenkin naisellisempi mutten kyllä tiedä mistä se johtuu.

1. tissit katos, tosin syy voi olla alhaisessa rasvaprosentissa. Katosi siis kokonaan, mitään ei ole jäljellä pl. rintalihas. Hyvin kelpaa silti ;)

2. six pack näkyy, ei arpia tms.

3. Römpsä koko kovia, onneksi sitä ei tarvitse itse tuijotella :D

4. Ihan kuin jalkaterä olisi vähän leventynyt, muuta muutosta en keksi..

Voin noihin kaikkiin vastata kerralla, että mitään muutoksia ei tullut. Olen ihan normaalipainoinen, liikuntaa harrastava ja terveellisesti syövä. Vatsani ei raskauksien jälkeen ole koskaan jäänyt roikkumaan vaan vetäytynyt jälkisupistusten ansiosta ihan ensimmäisinä päivinä siitä pienestä pehmeästä löllöstä, joka vatsassa oli heti sen jälkeen kun vauva syntyi. Rinnat eivät ole muuttuneet miksikään, mitään arpia ei tullut minnekään. Kielsin välilihan leikkauksen, eikä tullut onneksi pakottavaa tarvetta sille eli alapäästäkin muutokset huomannee vain gynekologi.

Sen verran kyllä on tullut muutosta, että lantioni on leventynyt vaikka paino on pysynyt samana. Mutta en tiedä, olisiko se tapahtunut joka tapauksessa tässä iän myötä. Paino on kertynyt enemmän peppuun ja reisiin, kun teini-iässä sitä oli tasaisemmin myös ylävartalossa. Nykyään minulla on siis kivemman mallinen vartalo, kun muodot on oikeilla kohdilla ja vyötärö hyvin kapea, sinne kun ei rasvaa ole kertynyt.

Ihan iloinen olin että näin kävi, kun olin varautunut muutoksiin.

Kaikkein paras on katsoa omaa äitiä ja sisaruksiaan. Niin näkee mihin on itsellä taipumusta arpien ja lihomisten jne. suhteen. Ja sitten tietysti omat päätökset ja itsekuri vaikuttaa. Mitä enemmän paisuu raskausaikana, sitä suuremmat muutokset kroppaan tulee. Itsellä rinnat paisuivat 2 kuppikokoa ja palautuivat myöhemmin samaan kokoon, joten tokihan ne ovat paljon riippuvammat ja löysemmät. Vatsaan ei hirveästi jäänyt arpia, mutta napa alkoi pullottaa raskausaikana ja pullottaa edelleen. Sen ajattelin joskus plastiikkakirurgilla korjauttaa.

1. Ennen imetystä 75B ja sama jälkeen, vähän nuo on alkaneet riippumaan, eli se mukava kiinteys on kadonnut, muuta eroa ei ole. Enkä käyttänyt mitään erityisiä liivejä tms.

2. Jos olisin imetysaikana herkutellut vähemmän, niin maha olisi varmaan kadonnut nopeammin, mutta onhan tuo tuossa vuoden sisällä jopa kaventunut enemmän mitä se oli ennen raskautta. Ei arpia eikä löysää nahkaa, raskausaikana käytin Biothermin raskausarpivoidetta mutta en muuta.

3. Minulle tuli pieni repeämä synnytyksessä joten jonkinaikaa koko alakerta oli "vähän hellänä". Mielestäni se on palautunut normaaliksi sen jälkeen kun lopetin imettämisen.

4. Jalka saattoi olla vähän turvoksissa raskausaikana mutta ihan samoja kenkiä käytin ja käytän edelleen. Hiuksissa ei muutosta.

Mulla lähtökoko oli 70B, noin suurinpiirtein, ja rinnoissa ei tapahtunut muuta kuin "lässähtämistä". Eli mulla oli pienet, nätit ja kiinteät rinnat, nyt ovat vähän pienemmät kuin ennen, koska tavallaan "tyhjenivät" vähän, vaikea selittää. Ei se hirveästi haittaa, olen ottanut push-upin käyttöön. :D Kuppikoko on ehkä puolisen kokoa pienempi

2. Entäpä vatsasi? Jäikö paljon raskausarpia tai löysää nahkaa .. ? Piditkö synnytyksen jälkeen sitä vyötä mikä auttaa vatsaa palautumisessa ja kokeilitko rasvoilla esim. ehkäistä raskausarpia ja kuinka hyvin rasvat ovat toimineet? Paljon painosi nousi myöskin raskauden aikana ja teitkö jotain erityistä treeniä päästäksesi takaisin kuntoon siitä keskivartalosta?

Mulla jäi vähän löysää nahkaa, raskausarpia ei yhtäkään. Rasvailin ahkerasti koko raskauden. Mä olen aika hoikka, mutta synnytyksen jälkeen en ole yhtään treenannut keskivartaloa, joten turvotus näkyy kyllä nykyään heti päällepäin ja näyttää siltä kuin olis pienesti raskaana. Pienelläkin treenillä tuon varmaan sais kuntoon, mut oon tyytyväinen näinkin.

3. Entäs alapää, menikö "huonoon kuntoon" ettei seksi enää ollutkaan mielyttävää? tai muuten vaan ruman näköiseksi .. ? tulikos virtsanpidätysvaivoja ja mitenkä lantiopohjalihas treeni auttoi jos sitä teit ? miten oppisin muuten löytämään omat lantiopohjalihakseni kun tuntuu etten osaa löytää niitä ?

No, mä repesin aikalailla, ja kyllähän se alapää muuttui. Seksiin sillä ei ole ollut vaikutusta, ehkä ennemminkin halukkuuteen ja siihen, etten tunne itse alapäätäni omakseni enää. Lantionpohjalihaksissa mulla on aina ollut hyvä tilanne, en ole pahemmin niitä treenaillut... Synnytyksen jälkeen oli ihan normaaleja pidätysonmgelmia, jotka sitten pikkuhiljaa hävisivät itsekseen.

4. Sit vähän tälläisiä juttuja mitkä ei tuu ihan ensimmäisenä mieleen. Lähtikö sinulta kuinka paljon tukkaa raskauden seurauksena? olen kuullut että itse raskaus aikana tukka voisi todella hyvin, mutta imettäessä sitä sitten irtoaisi enemmän tms... entäs kengänkoko, kasvoiko? jouduitko uusimaan kenkävarastoa? entä meneekö entiset farkut päälle jne?

Tukka lähti imetysaikana. Palautui siitä kyllä. Mutta lisäksi raskausaikana ja sen jälkeen imetysaikana vaivasi akne, ja vaikka lapsi on jo nyt kohta 3 vuotta, kärsin aknesta edelleen. Pitäisi käydä ihotautilääkärillä, mutten jotenkin saa aikaiseksi. Kengänkoko kasvoi ehkä puoli numeroa jos sitäkään, en ole joutunut sen takia hankkimaan uusia kenkiä mutta jalat on ehkä enemmän eriparia keskenään kuin ennen, ja joskus uusia kenkiä sovittaessa se on nykyään hankalampaa kuin ennen. Entiset farkut mahtuu kyllä ihan hyvin, koska painoa ei ole tullut mulle lisää (tai siis paino putosi takaisin normilukemiin), mut ei ne nyt kovin muodikkaat enää ole. ;)

1. Mulla oli ennen raskautta 75DD ja nyt (imetän edelleen osittain) on 80F. Ei arpia ja veikkaa, että tuonne E tai DD palautuu, kun imetyksen lopetan. Muutoin aika samanmalliset kuin ennenkin, isommat siis vain. Enkä ole mitään erityisiä liivejä käyttänyt.

2. Yritin käyttää voiteita ja vaikka mitä raskausaikana, mutta maha ja reidet ovat arpia täynnä. Painoa mulla tuli 15,5kg, josta suurin osa tuli ihan raskauden loppupuolella, niin vatsa repesi. Jälkitarkastuksessa painosta oli jäljellä 2kg, siitä kahden kuukauden päästä paino jo "miinuksella" verraten ykkösneuvolaan. Nyt paino 4kg vähemmän kuin ekassa neuvolassa. Mutta siis löysää nahkaa on ja hurjasti arpia. Alavatsassa ihan vekki. Tää on mun kompastuskivi, häpeän kovasti, mutta eipä sille mitään voi. Ihanan pojan sain <3 Ei ole lähtenyt kuntosalilla treenaamalla pois (5kk 2krt/vko) eikä lenkkeilemällä. Arvet edelleen kirkuvan punaisia, mutta haalistuvat varmasti imetyksen loputtua.

3. Repesin pahasti synnytyksessä ja mulla meni häntäluu poikki, joten ensin seksi ei maistunut yhtään. Nykyään onnistuu kuten ennenkin, ehkä vähän löysyyttä edelleen, mutta ei siis haittaa mitään tai tunnu yhdynnässä, että olisi mitään "vikaa". Aerobicissa tai muissa pomppivissa lajeissa saattaa olla vähän pidätysongelmia, mutta harvoin ja en kyllä kovin usein muista tehdä sitä lantionpohjareeniä :ashamed:

4. Tukkaa lähti tukottain imetyksen aikana, kun poika oli vielä täysimetyksellä. Kun alettiin ottaa kiinteitä, alkoi tukanlähtökin loppua (imetin pojan 9,5 kiloiseksi pelkällä rintamaidolla). Kengän koko ei kasvanut, toki jalat oli loppuraskaudesta valtavat, mutta jalka on palautunut hyvin. Entiset farkut menee päälle helposti, mutta osa on malliltaan lantiofarkkuja, joita en kyllä enää tuon mahan kanssa pidä.

Tää kuulostaa varmaan kauhutarinalta, mutta ei kaikille käy näin :) Ja ihanan pojan sain!!

1.No tisseissä ei muutosta.

2. Tukivyötä pidin. Arpia tuli. En rasvannut. 10kk synnytyksestä ja olen taas raskaana, arvet hävinnyt :)

3. Ei repeämiä. Pikku nippaus välilihaan. Tuntuu omasta mielestä löysemmältä, mutta seksi paremmalta, saan normaalissa yhdynnässä varmasti ja nopeasti ;)

4. Ei jaloissa muutoksi :o eikä kyllä hiuksissakaan. 9kk synnytyksen jälkeen meni omat farkut jalkaan vaikka paino nousi 20kg. :)

Ja tähä loppuun haluan sanoa että itsekkin olen miettinyt varsinkin alapää asioita, muita muutoksia en, mutta olen tullut siihen tulokseen, että mikä täällä elämässä on tärkeintä, perhe ja rakkaus vai se että ulkokuori kiiltää..

Isot rintani ovat nyt pienemmät, kiitos pitkän imetyksen. Tykkään, kun eivät enää ole niin painavat, mitä nuorempana. Kuntoilukin kivempaa näiden nykyisten kanssa.

Raskausarpia sain jo ekassa raskaudessa koko mahan täydeltä. Ovat nykyään vaaleita juovia, eivätkä haittaa minua ollenkaan. Oikeastaan olen niistä ylpeä.

Ekassa synnytyksessä tehtiin välilihan leikkaus, toivuin nopsaa, eikä ole haitannut seksielämää mitenkään. Ehkä eka yhdyntä synnytyksen jälkeen, arpea aristi tai sit vain oma jännitys oli tämän aiheuttaja.

Imetysten aikaan on aina lähtenyt tukkaa ihan hurjana, mutta kai se on takaisinkin tullut, koska en ole kalju. Minulla on järkyttävän paksu tukka olemassa.

Joku tuossa sanoikin, että äidin ja sisarten kroppaa katsomalla näkee mihin on taipumusta. Peesaan tätä kommenttia.

Rinnat ei ole kärsineet lainkaan yhdestäkään imetyksestä. Mun kuppikoko on tosi suuri, rinnat alkaa valua ihan vaan vetovoiman vuoksi..
Olin hyvin hoikka kahden ensimmäisen lapsen odotuksen aikaan, synnyttäessä lähti raskauskilotkin. Hieman iho venyi, muttei mitään etureppua tullut. Raskausarvet tuli heti ekasta raskaudesta. Toinen syntyi hätäsektiolla, jolloin vatsaan tuli pystyarpi. Se jakaa alavatsan rumasti kahtia.
Kolmannen odotuksen myötä tuli ylimääräistä painoakin, jota joutui laihduttamaan pois. Iskias vaikeutti raskautta huomattavasti. Synnytyksessä repesin niin että sisemmät häpyhuulet on toiselta puolen silppua..kipuili satunnaisesti vuoden.
Vatsanahka alkoi roikkua, mutta parin vuoden myötä palautui jonkin verran.

Neljäs ja viides raskaus sujui kuten kolmaskin, kuopus on nyt vasta alle 5kk, joten voin vain toivoa että kroppa vielä jaksaisi palautua.

Hiustenlähtöä oli vain neljännessä raskaudessa, sekä nelosen ja tämän viidennen imetyksessä. Hiusta lähtee ihan tuppoina ja niitä löytyy joka paikasta.

Viimeksi muokattu:
1.Rinnat olivat ennen ekaa raskautta 65f, imetyksen jälkeen saman kokoiset. Nyt taas imetän ja rinnat on 65h. Ekan imetyksen jälkeen rinnat oli yhtä kiinteät kuin ennenkin(saas nähdä kuinka nyt käy).

2.raskausarpia ei tullut kummassakaan raskaudessa. Maha ei jäänyt roikkumaan, vaan se pikku pömppö mitä jäi palautui nopeasti normaaliksi masuksi(muutamassa viikossa). Vanhat vaatteet on mennyt molempien raskauksien jälkeen heti päälle.

3.Ei mitään suuria repeämiä, ekassa tuli 2 pientä repeämää, jotka sitten repes uudelleen toisessa synnytyksessä. Yhtä tiukka on kuin ennenkin.

4.En muista lähtikö mulla imetyksen takia hiuksia, se selvinnee hyvin pian. Vielä ei ainakaan :D

1. Minkalaiset rintasi olivat imetyksen jälkeen? Rinnat säilyivät samanlaisina, ei suurentuneet, eivätkä pienentyneet.

2. Entäpä vatsasi? Itselleni ei tullut vatsaan ollenkaan raskausarpia, reisiin, peppuun ja rintoihin tuli hieman mutta synnytyksen jälkeen nopeasti vaalenivat eivätkä ole ollenkaan pahannäköiset. Painoa tuli 12 kg raskauden aikana ja miltei kaikki jäi synnytyslaitokselle :D

3. Entäs alapää? Pari kk synnytyksen jälkeen uskalsi ekan kerran harrastaa seksiä. Mulle tehtiin episiotomia niin oli todella kipeät paikat sen jälkeen. Mutta ei mitään muutosta omasta eikä ukonkaan mielestä :)

4. Sit vähän tälläisiä juttuja mitkä ei tuu ihan ensimmäisenä mieleen.. Tukkaa ei lähtenyt raskauden aikana, mutta puolet hiuksista varmasti tippui imetyksen aikana, se oli aika hurjaakin välillä. Housujen koko pysyi suurinpiirtein samana. Eikä kengänkoolle tapahtunut mitään :D

1. Rinnat oli 80D ennen raskautta ja roikkuivat jo silloin. Oli sellaset painavat. Imetyksen jälkeen roikkuivat enemmän mutta ei ollut mitenkään kamalaa minusta, kun ne on aina roikkuneet. Kuppikoko kasvoi kun raskauden jälkeen jäi n. 10kg ylimääräistä mitä en ole saanut laihdutettua.

2. Vatsaan eikä muuallekkaan tullut raskausarpia. Jossain vaiheessa käytin Body Shopin olikohan kaakaostikkiä vatsaan. Ylimääräisten kilojen takia jäi makkaroita mahaan, saa nähdä miten nahka palautuu jos/kun saan laihdutettua.

3. Repesin pahasti, eli sulkijalihas repesi myös. Seksi ei maistu kun ei enää tunnu miltään. Minulle jäi myös rektoseele sekä kohdunlaskeuma. Synnytys oli raju imukuppisynnytys.
Ulkonäkö ei ole kuitenkaan ruma, on toki erilainen.

4. Kengänkoko kasvoi yhdellä. Sitten jäi nuo kilot mitkä tuntuu olevan tiukassa, mutta minä olenkin jo 35v eli ikäkin alkaa tehdä tehtävänsä.

[QUOTE="Daniela";26285881]

- 75B oli ennen raskautta, pienet ja kiinteät. Imetyksen jälkeen pienentynyt varmaan A-kuppiin, ja semmoiset rumat nahkapussit niistä tuli. Kuppikoosta en tosin ole ihan varma mutta entiset rintaliivit on isot niin eipä B:stä paljon pienempiä kokoja enää ole :D
Lisäys, rinnat pienentyi varmaan senkin vuoksi että oon imetysaikana laihtunut 9kg ennen raskautta-painosta.

2. Entäpä vatsasi? Jäikö paljon raskausarpia tai löysää nahkaa .. ?
- Raskausarpia tuli vatsaan ja jenkkakahvoihin aika reilusti rasvaamisesta huolimatta, mutta mulla tulikin aika paljon turvotusta mikä varmasti vaikutti asiaan. Nahka ei aivan kokonaan palautunut niin vatsan kohdalla on sellainen arpinen "makkara" joka pömpöttää paitojen läpi. Mutta vuodessa arvet on todella paljon haalistunut.

3. Entäs alapää, menikö "huonoon kuntoon" ettei seksi enää ollutkaan mielyttävää? tai muuten vaan ruman näköiseksi .. ?
- Alapää palautui entiselleen, en ole minä eikä avomies eroa huomannut.

-Kengänkoko on pysynyt samana. Ja imetystä lopeteltaessa nyt kun lapsi on vuoden, hiuksia lähtee jonkin verran entistä enemmän harjatessa, mutta ei ole kuitenkaan hiukset ohentunut tms. Aikalailla entiseltään näyttää.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Sain kaksi ekaa lastamme aika nuorena ja kroppani ei kärsinyt silloin millään lailla. No, tissit ensin kyllä löpsähti imetysten jälkeen, mutta onneksi palautuivat pian. Mitään raskauasrpia ei tullut. Kolmannen sain sitten vanhempana. Tämä aika isokokoinen vauva venytti kyllä vähän rakausarpia ja nahkaan yhden tollasen löllökohdankin, joka ei ole liikunnalla lährtenyt, miten voiskaan, kun on venynyttä nahkaa. Mutta ei se tahtia haittaa. Ainakaan enää tässä yli 30v. iässä ei ensimmäisenä ajattele jotain pientä virhekohtaa vatsanahkassa. Mutta parasta - seksi ei ole ikinä ollut niin mahtavaa, kun tän kolmannen kaverin syntymän jälkeen - mistä sitten johtuukaan. Alapäässä ei ole ikinä ollut mitään ongelmia. Hiuksia ei tietääkseni lähtrenyt yhtään tavallista enempää. Ja tissitkin on nyt oikein hyvän kokoiset, b-c-kuppi eikä edes roiku :)

1. imetän edelleen, vauva 6kk. Koko aluksi 70B, kasvoi heti raskauden alussa 70D. Hieman rinnat on veltostuneet, mutta luulisin että suunnilleen samassa koossa pysyvät. Rintakehä on itsellä vähän leventynyt kyllä, ehkä 75 nykyään.

2. Painoa tuli raskaudessa 16kg, josta suuri osa ihan vaan turvotusta. Ei tullut yhtään raskausarpea vatsaan, rintoihin pari. Vatsanahka ei roiku, ihan litteä kaunis vatsa edelleen. Olin omassa painossani n. 2kk synnytyksestä, vaunulenkkeilyä päivittäin mutta ei muuta liikuntaa.

3. alakerta näyttää suht samalta, aluksi tikatut repeämät vähäm vaivasivat, mutta nyt alkaa seksikin tuntua taas hyvältä. En ole juurikaan jaksanut mitään jumppailla, mutta mitään pidätysongelmia tai muuta ei ole ollut.

4. jalka kasvoi ehkä puoli kokoa, jotkut kengät ei enää mahdu. Tukkaa lähti tosi reilusti n. 3kk-5kk synnytyksen jälkeen, mutta kasvaahan se sit taas takaisin.

En ymmärrä miksi olet noin epävarman oloinen iästäsi(kun selittelet) sähän olet mitä parhaimmassa iässä saada esikoinen! :O
Ja tottakai kropan muutoksetkin pyörivät päässä, ei siinä ole mitään ihmeellistä.

Yhteistyössä