G: Lapsen sukunimestä kyselisin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ninaTT

Aktiivinen jäsen
13.09.2007
18 922
0
36
Vaikea tilanne: Minä ja lapsen isä ollaan yhteistuumin tätä lasta saamassa vaikkei olla yhdessä. Vähän semmoista ollaan ajateltu, että hankitaan lisääkin samalla systeemillä jos ei esteitä (esim parisuhteita) tule, eli saattaa olla että kaikille mun lapsille tulee tää mies isäks. Saattaa myös olla, et jompikumpi meistä löytää parisuhteen, jolloin tämmönen järjestelmä ei oikein toimi, ja mun myöhemmät lapset sais eri isän. Ongelmana on nyt, että mies haluis lapselle hänen sukunimensä, ja minä taas haluaisin että mun lapsilla on kaikilla sama sukunimi; mun huollettavina ne pääasiallisesti kuitenkin tulee olemaan, asumaan mun kanssa, oli tilanne muuten mikä vaan.

Otanko riskin ja laitetaan isän sukunimi, vai laitetaanko mun sukunimi jolloin isä voi tuntea olonsa syrjäytetyks?

Ja tietääkö joku, että voiko sen sukunimen vaihtaa takasin äidin nimeks jos se on jo kerran vaihdettu isän nimeks?

katso maistraatti -> nimiasiat http://www.maistraatti.fi/
sori, mutta kuulostaa siltä kuin mies olisi lapsentekokone sinulle, eikä muuta.
aiotteko tehdä isyydentunnistuksen?

Alkuperäinen kirjoittaja Wolferina:
Kyllä yksinhuoltaja, siis oikea yh, voi vaihtaa lastensa nimiä ilman isän suostumusta.

juu oikeassa olet.yksinhuoltaja voi vaihtaa ja saa myös päättää kumman sukunimi lapselle tulee.oletin olevan yhteishuoltajuuden.siksi maininta,että tarvii isän suostumuksen

Alkuperäinen kirjoittaja täh:
katso maistraatti -> nimiasiat http://www.maistraatti.fi/
sori, mutta kuulostaa siltä kuin mies olisi lapsentekokone sinulle, eikä muuta.
aiotteko tehdä isyydentunnistuksen?

Jos näin olisi, en välittäisi hänen mielipiteestään ja antaisin lapselle oman nimeni häneltä asiaa sen kummemmin kyselemättä. Asia ei niin ole, vaan yritämme olla ystäviä ja kasvattaa tämän ja mahdollisesti tulevatkin lapset yhdessä. En halua missään nimessä vain jyrätä hänen ylitseen, mutta samoin kun hänelle on tärkeätä että lapsella on hänen sukunimensä, minulle olisi tärkeätä että kaikilla lapsillani olisi sama sukunimi, etteivät he tuntisi olevansa eri perheistä. Mun perheeseen he kaikki tulevat kuuluumaan kuitenkin...

Kyllä, näin ollaan ainakin tässä vaiheessa sovittu, että isyys tunnustetaan. Eihän tuota isän nimeä voisi muuten edes harkita...

Ja huoltajuudesta; minullahan on automaattisesti lapsen yksinhuoltajuus hänen syntyessään koska ei olla naimisissa, ja ajattelin että ehkä pidetäänkin se niin...

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Vaikea tilanne: Minä ja lapsen isä ollaan yhteistuumin tätä lasta saamassa vaikkei olla yhdessä. Vähän semmoista ollaan ajateltu, että hankitaan lisääkin samalla systeemillä jos ei esteitä (esim parisuhteita) tule, eli saattaa olla että kaikille mun lapsille tulee tää mies isäks. Saattaa myös olla, et jompikumpi meistä löytää parisuhteen, jolloin tämmönen järjestelmä ei oikein toimi, ja mun myöhemmät lapset sais eri isän. Ongelmana on nyt, että mies haluis lapselle hänen sukunimensä, ja minä taas haluaisin että mun lapsilla on kaikilla sama sukunimi; mun huollettavina ne pääasiallisesti kuitenkin tulee olemaan, asumaan mun kanssa, oli tilanne muuten mikä vaan.

Otanko riskin ja laitetaan isän sukunimi, vai laitetaanko mun sukunimi jolloin isä voi tuntea olonsa syrjäytetyks?

Ja tietääkö joku, että voiko sen sukunimen vaihtaa takasin äidin nimeks jos se on jo kerran vaihdettu isän nimeks?

Kenen kanssa te sitten olette yhdessä, jos ette keskenänne? Sukunimi taitaa tässä kuviossa olla pienin ongelma.

Yhteistyössä