G: Minkä ikäinen on sinun mielestäsi liian nuori äidiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikö kenenkään mielestä ole ristiriitaista, että palstan 18-20-vuotiaita haukutaan täällä usein lapsellisiksi ja elämästä mitään tietämättömiksi teineiksi ja silti yli 90% on sitä mieltä, että 18-20v on ihan kypsä äidiksi? Olen monesti lukenut täältä jonkun kirjoituksen siitä, että 20v:t (etenkin miehet) on ihan kakaroita. Valaiskaa nyt, mistä moinen ristiriita.

nostan

Minusta 20-25 v. on jo ihan hyvä ikä äidiksi. Näin on luontokin sen ajatellut.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja koppis:
Siis sä olet rukoilijasirkka alle 30?? No ei todellakaan ole nuoruus ohi, kun ei ole vielä mullakaan ja lähempänä 4-kymppiä jo keikun :) Sitä paitsi lapset pitää nuorekkaina (ainakin ellei niitä sitten ole joku 10..)

Oikeastaan mä olen 29, mutta tunnen itseni nuoreksi. enkä halua koskaan kai tunteakaan olevani mitenkään vanha tai kaiholla muistella mennyttä aikaa. Tämä aika on hyvää näin.

Kypsää tekstiä :) Hienoa. Ja näkee, että arvostat lapsiasi.

Oon 21v ku saan lapseni. Ei oo mitään koulutusta peruskoulun jälkeen. Oon ollu töissä, mut tällä hetkellä työttömänä.

Mun mielestä liian nuori on 15-16vuotias. Tai sellainen joka on tosi lapsenomainen itsekin. Valmista ikää äitiyteen ei mielestäni ole.

En käsitä, miten joku voi ajatella, että esim. 18v on sopiva ikä tulla äidiksi? :o Moniko sen ikäinen on ehtinyt opiskella itselleen ammatin? Kuinka monta 18-vuotiasta tunnette, jolla on ihan oikeasti vakaa ja kestävä parisuhde? Kuinka moni 18v on yhtä itsenäinen ja vastuuntuntoinen, kypsät ajatukset omaava ja elämänarvojaan pohtinut kuin vaikkapa 26v?

Täällä palstalla taitaa pyöriä harvinaisen paljon teiniäitejä, koska netin ulkopuolella tunnen vain muutaman teiniäidin ja lähes kaikki tuntemani ihmiset ajattelevat, että 20v:kin on liian nuori äidiksi.

Tällä palstalla pyörii paljon alemman keskiluokan porukkaa, siksi täällä on näin paljon nuoria äitejä. Sosioekonominen tausta vaikuttaa. Ylempi keskiluokka opiskelee ensin.

Alkuperäinen kirjoittaja koppis:
Siis sä olet rukoilijasirkka alle 30?? No ei todellakaan ole nuoruus ohi, kun ei ole vielä mullakaan ja lähempänä 4-kymppiä jo keikun :) Sitä paitsi lapset pitää nuorekkaina (ainakin ellei niitä sitten ole joku 10..)

Oikeastaan mä olen 29, mutta tunnen itseni nuoreksi. enkä halua koskaan kai tunteakaan olevani mitenkään vanha tai kaiholla muistella mennyttä aikaa. Tämä aika on hyvää näin.

Olen ihan samaa mieltä! Itse olen 36v.

Alkuperäinen kirjoittaja Vie:
No eipä ole kerennyt montaa vuotta nauttia. Jos olisin tullut 23 v. raskaaksi, niin en olisi asunut viidessä eri maassa enkä todellakaan saavuttanut sitä tulotasoa mikä minulla nyt on. Ja lisäksi nuoruus olisi loppunut lyhyeen.

Jos nuo on ne elämänarvot, niin eikö siinä lähinnä mukuloiden hankkiminen vaan häiritse?

Ei todellakaan häiritse koska muutakin elämää on tullut jo runsaasti nähtyä.

Mutta ootko varma, ettei vielä ole jotain? Joku on voinut käydä vielä enemmän ulkomailla tai elää vielä kauemmin vapaana. :xmas:

Asun edelleenkin ulkomailla, joten ulkomaanvuodet eivät lapseen loppuneet :). Mutta jos olisin raskautunut Suomessa, niin tuskin olisin kokeillut onneani niin monessa maassa.

Olen varma että elin loistavan nuoruuden, joten nyt voin elää vähän "rauhallisempaa" elämää.

Mä taas olen varma, että elin aivan loistavan nuoruuden, kun sain esikoisen 18 vuotiaana, löysin hyvän kumppanin yms. Elin nuoruuttani hoitaen sitä lasta ja eläen meidän perheen elämää. En myöskään koe vielä nuoruuteni olevan ohi vielä, kun esikoiseni on 10 v.

Ok, hyvä niin :). Meillä on vaan eri käsitykset mitä nuoruudelta ja elämältä haluamme. Ei minunkaan nuoruuteni ole vielä ohi, mutta jatkuu toki hyvin erilaisena kuin ennen. Nuoruuttani en kyllä perhe-elämään vaihtaisi, koska se on ainutlaatuinen tilaisuus elämässä.

Perhekin voi olla ainutlaatuinen tilaisuus ja se tilaisuus voi mennä ohi, kun aikansa kerää kokemuksia. Ikä ja kokemukset kerryttää mahdollisuutta hedelmättömyyteen, halvaantumiseen railakkaassa harrastuksessa ja sukupuolitautiin, kun palaat baarista kotiin ja sinut raiskataan tai menet jonkun luo yöksi :D

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
En käsitä, miten joku voi ajatella, että esim. 18v on sopiva ikä tulla äidiksi? :o Moniko sen ikäinen on ehtinyt opiskella itselleen ammatin? Kuinka monta 18-vuotiasta tunnette, jolla on ihan oikeasti vakaa ja kestävä parisuhde? Kuinka moni 18v on yhtä itsenäinen ja vastuuntuntoinen, kypsät ajatukset omaava ja elämänarvojaan pohtinut kuin vaikkapa 26v?

Täällä palstalla taitaa pyöriä harvinaisen paljon teiniäitejä, koska netin ulkopuolella tunnen vain muutaman teiniäidin ja lähes kaikki tuntemani ihmiset ajattelevat, että 20v:kin on liian nuori äidiksi.

Tällä palstalla pyörii paljon alemman keskiluokan porukkaa, siksi täällä on näin paljon nuoria äitejä. Sosioekonominen tausta vaikuttaa. Ylempi keskiluokka opiskelee ensin.

Korkeakoulutetuissa on myös lapsettomia eniten. Fakta. Itse akateemisesti koulutettu, vaikka sain ensimmäisen lapseni 23 v.

No eipä ole kerennyt montaa vuotta nauttia. Jos olisin tullut 23 v. raskaaksi, niin en olisi asunut viidessä eri maassa enkä todellakaan saavuttanut sitä tulotasoa mikä minulla nyt on. Ja lisäksi nuoruus olisi loppunut lyhyeen.

Jos nuo on ne elämänarvot, niin eikö siinä lähinnä mukuloiden hankkiminen vaan häiritse?

Mutta ootko varma, ettei vielä ole jotain? Joku on voinut käydä vielä enemmän ulkomailla tai elää vielä kauemmin vapaana. :xmas:

Asun edelleenkin ulkomailla, joten ulkomaanvuodet eivät lapseen loppuneet :). Mutta jos olisin raskautunut Suomessa, niin tuskin olisin kokeillut onneani niin monessa maassa.

Olen varma että elin loistavan nuoruuden, joten nyt voin elää vähän "rauhallisempaa" elämää.

Kaikilla ei ole tunnetta, että on "koettava kaikki ja enemmän". Lapset sopii sellaiselle jo nuorena kuin nenä päähän. Hienompaa ei olekaan kuin omat lapset!

Mutta ne lapset kerkeää kokea +30 vuotiaanakin :).

Alkuperäinen kirjoittaja v:

Mä taas olen varma, että elin aivan loistavan nuoruuden, kun sain esikoisen 18 vuotiaana, löysin hyvän kumppanin yms. Elin nuoruuttani hoitaen sitä lasta ja eläen meidän perheen elämää. En myöskään koe vielä nuoruuteni olevan ohi vielä, kun esikoiseni on 10 v.

Ok, hyvä niin :). Meillä on vaan eri käsitykset mitä nuoruudelta ja elämältä haluamme. Ei minunkaan nuoruuteni ole vielä ohi, mutta jatkuu toki hyvin erilaisena kuin ennen. Nuoruuttani en kyllä perhe-elämään vaihtaisi, koska se on ainutlaatuinen tilaisuus elämässä.

Perhekin voi olla ainutlaatuinen tilaisuus ja se tilaisuus voi mennä ohi, kun aikansa kerää kokemuksia. Ikä ja kokemukset kerryttää mahdollisuutta hedelmättömyyteen, halvaantumiseen railakkaassa harrastuksessa ja sukupuolitautiin, kun palaat baarista kotiin ja sinut raiskataan tai menet jonkun luo yöksi :D

Ja tää oli siis ihan hupailumielessä kirjoitettu, ymmärtäkää please :)

Alkuperäinen kirjoittaja v:

:D

Sanonta "ikä on pelkkiä numeroita" ei ole täysin paikkansa pitävä. Aivot kehittyvät (esim. vastuuntuntoisuuden yms. osalta) vielä pitkälle yli 20-vuotiaaksi asti, eli ei ole tuulesta temmattua väittää, että yli 25-vuotias on yleensä monin tavoin kypsempi kuin 18v.

Alkuperäinen kirjoittaja V:

Kaikilla ei ole tunnetta, että on "koettava kaikki ja enemmän". Lapset sopii sellaiselle jo nuorena kuin nenä päähän. Hienompaa ei olekaan kuin omat lapset!

Mutta voipi olla myöhäistä saada lapsia 30+, koska hedelmällisyys laskee. Lapsettomuus on lisääntynyt todella paljon, osaksi siitä syystä, että lykätään lasten hankkimista. Ja minulle on tärkeämpää olla äiti, kuin kokea kaikenlaista materiaa. Ja silti voi opiskella itselleen hyvän ammatin. Siksi minusta tuli äiti 23 v.

Alkuperäinen kirjoittaja V:

Ja mitä haittaa kenellekään osapuolelle on, jos haluaa kokea aiemmin? Peukaloitako minunkin olisi pitänyt pyöritellä näihin päiviin asti? Nyt on neljä lasta 1-11v ja kaikki hyvin. Sama isäkin kaikilla (ooo!) ja itsellä 2 ammattia.

Sanonta "ikä on pelkkiä numeroita" ei ole täysin paikkansa pitävä. Aivot kehittyvät (esim. vastuuntuntoisuuden yms. osalta) vielä pitkälle yli 20-vuotiaaksi asti, eli ei ole tuulesta temmattua väittää, että yli 25-vuotias on yleensä monin tavoin kypsempi kuin 18v.

No olen kyllä hieman samaa mieltä. 20 vuotias saattaa olla aikamoisen kasvukriisin keskellä, itsenäistyttyään ja tultuaan aikuiseksi. Aivot kehittyy siitä vielä, asioista tulee monimutkaisempia, kun teini-iän mustavalkoisuus katoaa.

Mutta jos niin käy, että nuorena tulee äidiksi, se ei silti tarkoita sitä, että kaikki olisi pilalla. Asiat voivat järjestyä parhain päin siitä huolimatta. Korkea ikä ei takaa lapsi-onnea, eikä onnea elämässä, eikä hyvää elämää.

Tuo on niin yksilöllistä etten pysty sanomaan mitään tarkkaa ikää vaikka kuinka koittaisin yleistää! Tunnen monia kolmekymppisiä, joiden toivoisin vielä odottavan lasten tekoa ja toisaalta yksi hyvä ystäväni sai esikoisensa 18-vuotiaana ja on selvinnyt äitinä mielestäni loistavasti! Itse sain esikoiseni 23-vuotiaana ja kuopuksen 24-vuotiaana. Se vain oli meille hyvä ratkaisu. Meillä on kyllä molemmilla vakityöt ja jonkinnäköinen koulutus (tosin itse vielä haaveilen opiskelusta).

Ehkä vastauksena alkuperäiseen kysymykseen sanoisin, että äidiksi on valmis sellainen henkilö joka todella on valmis sitoutumaan lapseen, ei pelkästään seuraaviksi vuosiksi, vaan koko loppuelämäkseen! Vaikka tottahan se on että sitä äitiyttä on vaikea ymmärtää ennen kuin on itse äiti! :xmas:

Enpä minäkään oikein voi tämmöiselle kunnon ikärajaa pistää. Eniten minua ihmetyttää joidenkin mielipiteet, jotka ovat jossain 25-30+v tienoilla. Suurin osa maailman ihmisistä on tehnyt lapset liian nuorina ja kypsymättöminä ja tuhonneet elämänsä? Vaikka itse haluaisit vielä elää tuuliviirielämää 26-vuotiaana, se ei todellakaan tarkoita sitä, että muut ihmiset eivät voisi olla paljon kypsempiä perheen perustamiseen.

Kun minä itse olin 18 katsoin ihmetellen kuinka minua pari vuotta vanhempi tyttö teki jo toista lastaan. Parin vuoden päästä siitä kolmatta. Vieläkin ovat naimisissa ja onnellinen perhe. Enpä tainnut tuotakaan asiaa kovin kauaa ihmetellä, kun kypsyin itse sen tajuamaan kuinka erilaisia ihmiset ovatkaan - ja kuinka sopeutuvaisia. Suurin osa ihmisistä pystyy sopeutumaan siihen yllätysraskauteenkin. Minusta on surullista, että työpaikka ja asunto on jotenkin tärkeimpiä mittoja sille, onko valmis äidiksi. Äitiys on ihan muuta kuin mammonaa. Äiditkin voivat opiskella ja käydä töissä. Kyllä minustakin tuntuu, että aika monilla on se asenne, että elämä loppuu lapsiin. Minä sain esikoiseni 25-vuotiaana, mikä ei ole mitenkään älyttömän nuori, mutta opiskeluni eivät kuitenkaan ole vielä valmiita. En silti ymmärrä miten elämäni olisi parempaa, jos olisin opiskellut muutaman vuoden nyt ja tehnyt lapset sitten sen sijaan että tein lapset nyt ja menen opiskelemaan sitten. En tunne jääneeni paitsi mistään, pikemminkin ihmettelen kuinka edes jaksoin niinkin monta vuotta sitä turhanpäiväistä elämää. Kaljahuuruja, baareja ja löhöilyä...

Minä toivoisin, että alaikäiset eivät tulisi raskaaksi, koska yleensä siinä iässä ei olla vielä pitkässä vakaassa suhteessa, eikä välttämättä käyty edes peruskoulua. En kuitenkaan viitsisi sanoa että kaikki alaikäiset olisivat mitenkään huonoja äitejä, ja mielestäni abortti ei välttämättä ole se paras vaihtoehto edes yläasteikäiselle. Sillä on niin paljon merkitystä minkälainen ihminen on kyseessä ja minkälainen tukiverkosto hänellä on. Ilman kunnon tukiverkkojakaan en kykene ymmärtämään joidenkin toivotuksia, että abortti ennen kuin soskun luukulle. Aika helvetin sydämetöntä minun mielestäni. Jos verovaroilla tulee elättää joku, niin nimenomaan pienet lapset ja heidän äitinsä. Ja minä olen hyvin vankasti aborttioikeuden puolesta, en usko mihinkään enkelivauvoihin tai jumaliin. Uskon ihan ihmisestä itsestään kumpuavaan moraaliin ja siihen, että muiden tuomitseminen ja leimaaminen ei tuomitsijaa tai leimaajaa tule ylentämään.

Mielestäni vanhempien pitäisi pystyä elättämään lapsensa ilman, että ollaan vaan koko ajan yhteiskunnan kukkarolla. Parikymppiset harvemmin vielä tuottavat mitään (muuta kuin niitä kersoja) ja elättävät itsensä ja katraansa työtätekevien kustannuksella.

Sori, suorastaan provosoin, mutta olen lopen kyllästynyt maksamaan näiden pikkuäitien kotileikkejä. Valitettavan usein lapsetkin kasvavat siihen, että yhteiskunnaltahan kaiken saa. Tekisitte ensin töitä ja sitten niitä lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Juu näin on. Koulutetut yläluokan äidit pyörivät Vauva-palstalla.