G: Paljonko saat rahaa opiskelijana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mjää"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Palkkaa käteen 1800e/kk ja kht vähän alle 300e, lapsilisät tietty päälle. Mutta käyn siis töissä 40h/viikko, työt viikonloppu- ja yötöitä niin pystyy opiskelemaan samalla. Ei juuri pakollisia luentoja, niitä jos olisi tämä ei onnistuisikaan..

Itse sain asumistuen ja opiskelijatuen (tai mikä nyt onkaan, muutama vuosi vierähtänyt opiskelusta jo) ja "kaupanpäälle" vielä toimeentulotukea täyden määrän (siihen aikaan vajaa 400e + loppuvuokraan rahat mihin asumistuki ei riittänyt). Kyllä oli rahaa ryypätä ja rellestää, mutta myös syödä ja maksaa laskuja!

Kyllä meillä ainakin meni kaikki asuntosäästöt opiskeluaikana ja opintolainaakin piti ottaa. Miehen kanssa opiskeltiin yhtaikaa ja meillä kolme lasta. Saatiin siis molemmat opintorahaa n. 250 euroa käteen/kk. Lisäksi täysi asumistuki, lapsilisät. Tiukkaa oli. Nyt minä töissä ja mies jatkaa opintoja. Ollaan totuttu niukkaan elintasoon ja rahaa jää mukavasti säästöön.

Vuokran jälkeen opintotukea n.200e. Kävin koulun lisäksi töissä n. 3iltana viikossa ja rahaa tuli ihan sopivasti sen jälkeen. Hyvin pärjää jos vaan viittii vähän vaivautua. Aina löytyy töitä vaikka jostain puhelinmyynti yrityksestä tai pizzeriasta, turhaa kitinää. Me nuoret ollaan vaan totuttu siihen että äiti ja isi passaa ja kaapissa on aina ruokaa vaikkei mitään tee. Jos omilleen muuttaa niin pitää sitä jotaki sen eteen tehäkki. Mulla ei ainakaan koulu kärsiny yhtään muutaman työpäivän takia!

käteen jää n. 250e siinä se.
+miehen palkka ja lapsilisät

Ei saada asumistukea tai toimeentulotukea, vaikkei miehen tulot hirmuisen suuret olekaan.
Meillä on kolme lasta ja asutaan vuokralla. Pärjätään kyllä vaikka saakin miettiä mihin rahansa laittaa jos jotakin isompaa tarvitsee :)

259e opintotukea ja lapsilisiä 210. Mies töissä, joten hänen palkalla eletään.
Ollaan opiskeltu myös yhtäaikaa, eli silloin saatiin opintotukia vähän alle 500e, 100e lapsilisää ja asumistukea 300e. Hyvin kai ne rahat silloinkin riitti vaikka vuokran jälkeen jäikin vain n. 300e.

Opintorahan 290e + lapsilisän 100e + asumistuen 50e. Ja miehen palkasta loput, saa nähä joutuuko ottamaan lisää opintolainaa, ennestään sitä on miehellä 6000e ja minulla 4500e. Oltiin nmolemmat opiskelijoita vielä vuosi sitten, jolloin tulot oli opintoraha 2x 290e, lapsilisä 100e, asumistuki 500e, ja opintolaina 2x 300e, eli yhteensä se tekee 1780e - vuokra 700e on 1080e (miinus opintorahan verot tietty) Jos tän vuoden vaan kärvistelis, ettei tuo lainamäärä enää kasvaisi. Kun mies on töissä, ei käteen jää paljoa enempää, koska asumistuki on laskenut aika roimasti...

Minäpä en saa sentin senttiä, vaikka täysipäiväinen opiskelija olenkin. Lapset (2kpl) kunnallisessa hoidossa, maksetaan täydet hoitomaksut, eletään siis täysin miehen tuloilla. Kaksi autoa (pakko olla, asutaan maalla), asuntolaina okt:sta. Opintolainaa en aio ottaa, nyt mennään näillä tuloilla ja sen on riitettävä.

Yhteistyössä