G: Saako lapsi leikkiä ruualla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja halipupu harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan riippuu siitä mitä leikkiminen tarkottaa =) Miun 9 vee on haaveilija, se tänäänkin rakensi perunoista padon jauhelihasoossille, se syö aina kuitenkin. Yleensä ihan normisti mutta välillä vähän kestää :D

No eipä kai saisi.

Mä annan kyllä lapsen siirrellä ruokaansa lautasella vaikka keoiksi, mutta se ruoka pitää syödä. Ei läträtä suotta.

Ja jos leivotaan vaikka sämpylöitä tai pullaa, niin kyllä lapsi saa tehdä taikinasta mimmoisia mökkyröitä tahansa, mielikuvitus vain rajana =)

No eivät ole leikkineet. tosin en usko että mua haittaisi jos leikkisivät, kotona.

Mutta ymmärrän että joitaki muita voi haitata,, joten kylässä, mummolassa, jne olisi eri säännöt.

Riippuu ihan siitä, minkä ikäisestä lapsesta on kysymys 1-vuotias voi ihan hyvin leikkiä ruoalla, samalla tutustuu luontevasti uusiin ruoka-aineisiin. Enkä nyt katso pahaksi, jos 2-vuotias näkee leipäpalasessaan hepan tai auton...

[QUOTE="vieras";25744838]Ei saa. Ymmärrän ruokarajoitteisen lapsen ruokaan tutustumisen. Silloin saa ja pitääkin leikkiä ruualla.[/QUOTE]

Mikä on ruokarajoitteinen? Enpä ole ikinä kuullutkaan. Onko se sama kuin nirso?

Mikä on ruokarajoitteinen? Enpä ole ikinä kuullutkaan. Onko se sama kuin nirso?

Juu. Niitä näkee vaikkapa AVA tv:n ohjelmassa Kasvun paikka. (Suosittelen ohjelmaa kaikille lapsiperheille.) Esim. lapsi, joka syö vain vaaleanruskeita ruokia, kuten leipää, keksejä, sipsejä yms. Tai lapsi, joka syö vain makeaa. Ei koskaan ikinä mitään muuta.

Heitä autetaan sopeutumaan tavalliseen ruokavalioon ihan vaan koskemalla, tunnustelemalla, haistelemalla ja jopa sotkemalla.

Vanhempien syytähän tämä yleensä on, mutta kuitenkin, näitä on.

[QUOTE="vieras";25744941]Juu. Niitä näkee vaikkapa AVA tv:n ohjelmassa Kasvun paikka. (Suosittelen ohjelmaa kaikille lapsiperheille.) Esim. lapsi, joka syö vain vaaleanruskeita ruokia, kuten leipää, keksejä, sipsejä yms. Tai lapsi, joka syö vain makeaa. Ei koskaan ikinä mitään muuta.

Heitä autetaan sopeutumaan tavalliseen ruokavalioon ihan vaan koskemalla, tunnustelemalla, haistelemalla ja jopa sotkemalla.

Vanhempien syytähän tämä yleensä on, mutta kuitenkin, näitä on.[/QUOTE]
Kyllä alkaa muutkin ruoat kelpaamaan kun nälkä tulee. Nenän eteen vaan sapuska, syö sitten ku alkaa vatsa kunnolla kurnimaan.

[QUOTE="sondersson";25745482]Voisko joku perustella miksi ruualla ei sais leikkiä?[/QUOTE]

Minusta ihan jo se, että on ruokaa, on hieno juttu. Ruokaa pitää kunnioittaa.

[QUOTE="sondersson";25745482]Voisko joku perustella miksi ruualla ei sais leikkiä?[/QUOTE]

Koska meillä ei syömisestä tuu muutenkaan mitään niin jos sillä saa leikkiä niin syöminen kestää tunnin ja ruoka on lopulta kylmää ja syömäkelvotonta?

[QUOTE="vieras";25745499]Minusta ihan jo se, että on ruokaa, on hieno juttu. Ruokaa pitää kunnioittaa.[/QUOTE]

no mitäs epäkunnioittavaa pienessä leikissä on? Ymmärrän jos joku pitää nirsoilua sun muuta epäkunnioittavana mutta en tätä.

[QUOTE="sondersson";25745553]no mitäs epäkunnioittavaa pienessä leikissä on? Ymmärrän jos joku pitää nirsoilua sun muuta epäkunnioittavana mutta en tätä.[/QUOTE]

Pieni leikki? Minä olen opettanut lapsilleni, että kaikilla ei ole ruokaa, mutta meillä onneksi on ja olen toivonut, että lapset arvostaisivat ruokaa, eivätkä leikkisi sillä.

Koska meillä ei syömisestä tuu muutenkaan mitään niin jos sillä saa leikkiä niin syöminen kestää tunnin ja ruoka on lopulta kylmää ja syömäkelvotonta?

Kylmän ruuan voi lämmittää, ei se syömäkelvotonta ole. Mutta joo toki silloin ymmärrän ettei saa leikkiä jos sen takia jää syöminen kokonaan. Itelle vaan lapsena maistui ruoka paremmin kun leikin sillä. Ja siis söin nopeammin.

Mä jaoin ruuan johonkin tiettyihin osiin ja sitten popsin ne osaset pikavauhtia. Kannattaa vaikka kokeilla jos syöminen on hankalaa.

Yhteistyössä