G: Saako lapsi leikkiä ruualla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja halipupu harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="sondersson";25745482]Voisko joku perustella miksi ruualla ei sais leikkiä?[/QUOTE]

Kun ruokapöydässä aletaan pelleillä niin yleensä siinä menee ruoat ja juomat lopulta pitkin pöytiä ja lattioita. Tässä on suurin syy. Ja voihan joku ajatella että ruoka on sellainen asia mitä pitää edes sen verran kunnioittaa ettei sillä leikitä. Kuuluuhan se aika yleisesti hyviin käytöstapoihinkin miten ruokapöydässä käyttäydytään. Tapakoulutusta ja sillein. Kyllä meilläkin ruoalla joskus leikitään kuten vaikka leipoessa on hyvinkin mukava vähän pelleillä. Mutta siinäkin kaikki lopulta syödään.

• Tykkää
Reactions: Joxu ja Tepadj
Riippuu iästä ja riippuu lapsesta. Mun mielestä vauvaikäinen saa ja hänen pitääkin tutustua ruokaan kaikilla aisteillaan. Siis ihan kunnolla upottaa vaikka kätensä kyynärpäitä myöten siihen ruokaan ja tutkia se koostumus läpikotaisin, jotta tuntee sen turvalliseksi ja hyväksi syödä. En myöskään näe sitä pahana asiana ollenkaan, jos kyseessä on lapsi, jolla on ylitsepääsemättömiä ennakkoluuloja useita ruoka- aineita/lajeja kohtaan. Saati sitten aikuista, joka kärsii ruokarajoitteisuudesta.

Syöminenhän on muutoinkin hyvin aistillinen kokemus, ihan kuin se leikkiminenkin. Joten - miksikäs ei :). Eri asia sitten, jos ei ole ollutkaan mitään ongelmaa syömisessä vaan muuten vain pelleilee - silloin astuu normikäytöstavat kuvioon.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
[QUOTE="sondersson";25745482]Voisko joku perustella miksi ruualla ei sais leikkiä?[/QUOTE]

Voisitko sinä perustella, miksi ruualla pitäisi antaa leikkiä? Minä perustelen kysymyksesi ihan hyvillä käytöstavoilla ja niihin ei kuulu ylimääräinen säätäminen ruokapöydässä.

[QUOTE="vieras";25745586]Pieni leikki? Minä olen opettanut lapsilleni, että kaikilla ei ole ruokaa, mutta meillä onneksi on ja olen toivonut, että lapset arvostaisivat ruokaa, eivätkä leikkisi sillä.[/QUOTE]

Kysyin että mitä epäkunnioittavaa pienessä leikissä on?

Ja muutenkin, miksi pienten lasten pitää syödessään kantaa koko maailman murheita harteillaan?

Kun ruokapöydässä aletaan pelleillä niin yleensä siinä menee ruoat ja juomat lopulta pitkin pöytiä ja lattioita. Tässä on suurin syy. Ja voihan joku ajatella että ruoka on sellainen asia mitä pitää edes sen verran kunnioittaa ettei sillä leikitä. Kuuluuhan se aika yleisesti hyviin käytöstapoihinkin miten ruokapöydässä käyttäydytään. Tapakoulutusta ja sillein. Kyllä meilläkin ruoalla joskus leikitään kuten vaikka leipoessa on hyvinkin mukava vähän pelleillä. Mutta siinäkin kaikki lopulta syödään.

Niin meilläkin syödään kaikki ja ihan hyvässä ajassa. Ja leikki ei ole yhtä kuin sotkeminen.

Meillä ei tarvitse kotona arkena olla mitään uberhyviä käytöstapoja, kotona saa ja pitää olla rennosti. Muualla sitten erilailla.

[QUOTE="sondersson";25745607]Kysyin että mitä epäkunnioittavaa pienessä leikissä on?

Ja muutenkin, miksi pienten lasten pitää syödessään kantaa koko maailman murheita harteillaan?[/QUOTE]

Se on meillä vain yksi syy sille, miksi ruualla ei leikitä. Se kuuluu hyviin tapoihin olla leikkimättä ja arvostaa ruokaa. Ja muistaa sekin, että sitä ei kaikilla ole. Jankuta jonkun kanssa, joka jaksaa jankuttaa. Sain kaikki lapseni nukkumaan, enkä jaksa jankata naurettavasta asiasta.=)

Voisitko sinä perustella, miksi ruualla pitäisi antaa leikkiä? Minä perustelen kysymyksesi ihan hyvillä käytöstavoilla ja niihin ei kuulu ylimääräinen säätäminen ruokapöydässä.

No ihan vaikka siksi ettei ole oikeaa syytä kieltääkään :D Ja jos se saa lapsen syömään paremmin niin miksipä ei. Monet lapsia epäilyttäneet ruoka-aineetkin on saanu menemään oikeen hyvin alas kun tekee siitä vaikka jonkun elikon tai naaman. Meillä on myös syömiskilpailuita.

[QUOTE="vieras";25745659]Se on meillä vain yksi syy sille, miksi ruualla ei leikitä. Se kuuluu hyviin tapoihin olla leikkimättä ja arvostaa ruokaa. Ja muistaa sekin, että sitä ei kaikilla ole. Jankuta jonkun kanssa, joka jaksaa jankuttaa. Sain kaikki lapseni nukkumaan, enkä jaksa jankata naurettavasta asiasta.=)[/QUOTE]

Ihmeen vaikeeta vastata kysymykseen... Taidat olla aika kärttystä tyyppiä, leikki vois tehdä sullekin hyvää :)

[QUOTE="sondersson";25745679]No ihan vaikka siksi ettei ole oikeaa syytä kieltääkään :D Ja jos se saa lapsen syömään paremmin niin miksipä ei. Monet lapsia epäilyttäneet ruoka-aineetkin on saanu menemään oikeen hyvin alas kun tekee siitä vaikka jonkun elikon tai naaman. Meillä on myös syömiskilpailuita.[/QUOTE]

Oikea syy kieltää leikit on hyvät pöytätavat enkä nyt puhu yksivuotiaista. Me olemme saaneet lapsemme maistamaan epäilyttäviä ruokia ilman leikkejäkin.

Voin viedä lapseni kylään, juhliin tai ravintolaan tietäen, että he syövät niin nätisti kuin taidot periksi antavat. Leikit leikitään muualla kuin ruokapöydässä. Koskee meillä kaikkia - myös tuttavien lapsia.

Aiemmin ajattelin ja kasvatin esikoista, ettei ruoalla saaleikkiä, ruokaa pitää kunnioittaa, kaikilla ei ole ruokaa.

Nyttemin olen tullut toisiin ajatuksiin. Haluan, että meidän perheen ruokailutilanteet olisivat leppoisia, yhteistä aikaa perheen kanssa. Kunhan ei pelleilyksi ja sotkemiseksi mene, pienen leikin ruoalla sallin. Esim. esikoinen nakertelee usein leivästään veneenmuotoisen ja keinuttelee sitä sitten vähän. Se on ok. En haluaisi tappaa lapsen mielikuvitustakaan, kun haltioissaan ihastelee *äiti katso, minulla on lautasella autoja!' kun kyse on vaikkapa lihapullista.

Meillä kunnioitus työtä ja ansaittua elantoa kohtaan opetetaan lapsille muissa yhteyksissä.

Tietenkin saa! Ainakin vauvat ja taaperoikäiset. Miten ne muuten ruokaan tutustuisivat? Leikki-ikäiseltä voi, ja pitää, jo vaatia (ja opettaa) hyviä tapoja ruokapöydässä.

Mitä ne hyvät pöytätavt sitten on? Ja muutenkin hyvät tavat? Meillä kasvatetaan lapsia ihan vauvaikäisestä alkaen, sanotaan kiitos, tervehditään vieraitakin ihmisiä reippaasti ja katsotaan silmiin, pyydetään anteeksi jne. Ruoasta kiitetään, ruokapöydässä ei hilluta, riehuta tai pelleillä - mutta ruoalla saa leikkiä, pienesti. Onko lapsemme sitten huonotapaisia? Väittäisinpä, että on paaaaaaaaljon huonotapaisempia lapsia, jotka eivät leiki ruoalla.

Inhoan ylikaiken sitä, että pienistä lapsista pyritään tekemään kuuliaisesti kirkossa hiljaa istuvia kansalaisia.

Ei saa leikkiä ruoalla. Eikä myöskään tökkiä ruoasta osia lautasen sivulle :x.

Mä taas lainaan sua eli :)

Meillä ruokapöydässä syödään, muualla leikitään ja pelleillään. Esikoisen kanssa yhdessä ruokaa valmistaessa keksitään hauskoja juttuja ja joku naama tomaateista voidaan rakentaa salaattilautaselle, mut itse syöminen on sit "lusikka ääntä kohti"-tyyliin :D

Yhteistyössä