Gallup: MITÄ kaverinne / tuttavanne lapsenhoitotapaa / -tyyliä ette ymmärrä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vaan nyt kun mietin, niin on meidän suvun PikkuJalmarista ollut kyllä hyötyäkin. Omat lapseni kun ovat joutuneet omaksumaan joustavamman rytmin elämään. PikkuJalmarin ohitettua vauvaiän monasti pyörittelin silmiäni ja ajattelin, että ei se lapsen kanssa eläminen nyt oikeesti voi olla noin vaikeaa. Ja eräätkin kerrat systerille sanoin, että me kuule lähdetään tästä nyt, mennään yhdessä joku toinen kerta.

Ei kyllä tuu mitään mieleen. No ehkä joskus vähän kauhistuttaa kun kummipoika pakotetaan väkiste halaamaan mua, vaikka olen sanonut ettei se haittaa et poika lämpiää hitaasti eikä halua halailla. Eikä niin pienen lapsen tarvikkaa, eikä oo koskaan pakko. Yhtä ihana hän silti on :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta jossain vaiheessa ne lapset on kuitenkin päästettävä kulkemaan omin jaloin. Eikö olisi helpompi opettaa vähissä erin kuin kertarysäyksellä? Meidän 4 vuotias on kävellyt kohta jo pari vuotta 2km suuntaansa, kun käymme ruokakaupassa. Matkaan menee nykyään 30min/suunta. Ei lasta tietenkään heti laitettu koko matkaa kävelemään mutta kyllä 3v täyttäessään käveli jo helposti molempiin suuntiin.

mä sanoin että istuvat välillä rattaissa.
Ja ihan oikeasti, mä olen yksinhuoltaja joten kukaan muu ei voi hoitaa kauppa-asioita tai vahtia lasta sillä aikaa kun käyn kaupassa, en omista sitä autoa ja asiat on pakko hoitaa kävellen tai bussilla joka vastaa käytännössä kävelyä koska matka kotoa bussipysäkille+ matka bussipysäkiltä kauppaan on käytännössä pysäkkejen sijainnin vuoksi ihan yhtä pitkä kuin jos kävelee koko matkan. Jos aion jotenkin keretä tekemään kaikki kotihommat, ruuat, leikkipuistokäynnit, muskarin, lapsen sairaalakontrollit jne, lasten nyt vaan on välillä oltava niissä rattaissakin.
Muuten päivän aikana ei kerkeä tekemään mitään muuta kuin kävelemään paikasta toiseen

Sitä en ymmärrä kun perhe on kylässä, vaikka sukuloimassa koko päivän, ei lapsille anneta/kysytä saisiko ruokaa. 2v tyttö ollut monasti päivän pelkällä parilla keksillä.. :( Eli jos ei ole omaa ruokaa mukana, ei kehdata kysyä lapselle ruokaa. Ja isä ei tätä asiaa edes huomaa että lapset eivät ole syöneet mitään..

Alkuperäinen kirjoittaja Millis:
Sitä en ymmärrä kun perhe on kylässä, vaikka sukuloimassa koko päivän, ei lapsille anneta/kysytä saisiko ruokaa. 2v tyttö ollut monasti päivän pelkällä parilla keksillä.. :( Eli jos ei ole omaa ruokaa mukana, ei kehdata kysyä lapselle ruokaa. Ja isä ei tätä asiaa edes huomaa että lapset eivät ole syöneet mitään..

Eikö kyläilypaikan emännän tule mieleen TARJOTA ihan oma-aloitteisesti ruokaa pikkuvieraalleen? :o

Sama, paitsi että ruokaa on tarjolla ja vanhemmat syövät mutta eivät välitä syökö lapsi. Noh, lapsihan vetelee herkkuja koko päivän ja illalla on sitten kuulema vaikea saada lapsi nukkumaan ?!?

Eikö kyläilypaikan emännän tule mieleen TARJOTA ihan oma-aloitteisesti ruokaa pikkuvieraalleen? :o

Selitin siis epäselvästi.. Eli perhe on sukuloimassa eri kaupungissa ja kyläilevät eri paikoissa. Tarjolla vain "kahvit"... Pointti se että vanhemmat eivät välitä vaikka lapset eivät kylässä saa mitään nälkää vievää..

Ja mä en ymmärrä et jos illalla on kylään kutsuttu ja me mennään lasten kans niin siellä ei tarjota iltapalaa kuin pelkkää makeaa... lapset sit koko koti matkan itkee et on nälkä. Vois laittaa vaikka muutaman leivän pöytään et lapset sais ja voisivat nukahtaa vaikka sit autoon. Tätä mä en ole ikinä tajunnu.

Itse aina ihmettelen, kun sukulaislapset tulevat yökylään (ala-aste ikäiset), niin niillä ei ole mitään mukana. Ei minkäänlaisia yövaatteita. Nyt toinen on sentään alkanut ottamaan hammasharjan mukaan. Mutta samoilla vaatteilla tullaan, nukutaan ja seuraavana päivänä lähdetään kotiin! En ymmärrä...

Musta on ärsyttävää, kun lapsille ei opeteta pöytätapoja. Pelleiköön kotona miten tahtoo mutta kylässä olisi kiva jos maltettaisiin istua pöydässä ja syödä yhtä lajia kerralla. Mua niin inhottaa, kun yksi tuttava antaa lapselleen kaikkea mahdollista lautaselle kerralla eikä lapsi edes koske juuri mihinkään. On tietysti hyvä opettaa maistamaan uusia makuja mutta pitääkö sitä kakkua leikata 5cm:n palanen 3-vuotiaan lautaselle, kun ei se lapsi ole ikinä ennenkään suostunut kakkua syömään!

Musta on ärsyttävää, kun lapsille ei opeteta pöytätapoja. Pelleiköön kotona miten tahtoo mutta kylässä olisi kiva jos maltettaisiin istua pöydässä ja syödä yhtä lajia kerralla. Mua niin inhottaa, kun yksi tuttava antaa lapselleen kaikkea mahdollista lautaselle kerralla eikä lapsi edes koske juuri mihinkään. On tietysti hyvä opettaa maistamaan uusia makuja mutta pitääkö sitä kakkua leikata 5cm:n palanen 3-vuotiaan lautaselle, kun ei se lapsi ole ikinä ennenkään suostunut kakkua syömään!

;) saa äiti sit itse ne herkut syödä siittä...

Alkuperäinen kirjoittaja - - :
Joo mä olen tosi kyylä, kateellinen ja vaikea ihminen mutta sitä en ymmärrä miksi n. 4 vuotiasta (no saattoihan se olla tosi iso ja ikäisekseen kehittynyt 2- vuotiaskin) työnnetään isoissa yhdistelmävaunuissa, sillä on tutti suussa ja vaunujen alakori pullistelee XXL-koon vaippapaketteja. Tätä todistin siis paikallisessa marketissa.
Joo, saattoi olla erityislapsi tms. mutta silti ! Vaikka tekisi vaan sen yhden lapsen elämänsä aikana ei sitä vauva-aikaa tarvitse venyttää iäisyyteen.

Toisaalta en myöskään ymmärrä sitä että pieneltä lapselta "vaaditaan" liikoja (esim. 6kk ikäinen pitäisi nukkua jo koko yön omassa sängyssä).

Mitä jos se lapsi tosiaan on erityislapsi? Tuttia en mäkään ymmärrä, mut jotkut on koko ikänsä vaipoissa... Ja sille ei vaan voi mitään, sori.

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Alkuperäinen kirjoittaja - - :
Joo mä olen tosi kyylä, kateellinen ja vaikea ihminen mutta sitä en ymmärrä miksi n. 4 vuotiasta (no saattoihan se olla tosi iso ja ikäisekseen kehittynyt 2- vuotiaskin) työnnetään isoissa yhdistelmävaunuissa, sillä on tutti suussa ja vaunujen alakori pullistelee XXL-koon vaippapaketteja. Tätä todistin siis paikallisessa marketissa.
Joo, saattoi olla erityislapsi tms. mutta silti ! Vaikka tekisi vaan sen yhden lapsen elämänsä aikana ei sitä vauva-aikaa tarvitse venyttää iäisyyteen.

Toisaalta en myöskään ymmärrä sitä että pieneltä lapselta "vaaditaan" liikoja (esim. 6kk ikäinen pitäisi nukkua jo koko yön omassa sängyssä).

Mitä jos se lapsi tosiaan on erityislapsi? Tuttia en mäkään ymmärrä, mut jotkut on koko ikänsä vaipoissa... Ja sille ei vaan voi mitään, sori.

Eikä kaikista se näyt todellakaan päälleppäin.
ja mä joudun kans ostaan nuita xxl vaippoja meidän yökastelijalle. varmaan ajattelevat ihmiset ihan samaa :o mut aivan sama

Onkin tämä tullut täällä mainituksi mutta mua kirpoo todella peruskäytöstapojen puute. Tullaan meille ja todellakin ollaan kuin kotonaan; lelut viskotaan ja paiskotaan, jopa hajotetaan omien vanhempienkin sitä katsellessa mutta ei puuttuessa. Ei pyydetä anteeksi, kun just tavaraa hajotetaan tai leikkikaveria tuuppastaan jopa purraan (kuten tapahtui nuorimmalle pojallemme) - ja taas vanhempien silmien edessä. Siis että ne vanhemmatkin on "oho,huppistakeikkaa"- linjalla, hekään eivät osaa anteeksipyydellä. Tommonen väliinpitämättömyys.

Ja sit semmonen ärsyttää eräässä tuttavaperheessä, kun esikoispoikamme ovat kaveruksia keskenään ja leikit ovat toisinaan rajuhkojakin, niin kun meidän vellos kouhottaessaan suurikokoisena sattuu leikin tiimellyksessä vahingossa satuttamaan toista ja huikkaa huväntahtoisesti anteeksi, niin jo vain on ko.perheen isäntä - mikäli on tilannetta näkemässä - opastamassa poikaansa antamaan takaisin kunnolla, mitä toinen sitten tekeekin mutta hyvin tosissaan ja satuttamismeiningillä. Tätä en ymmärrä enkä hyväksy.

Alkuperäinen kirjoittaja minäÄiti:

Söisikin mutta kun kaikki jää siihen lautaselle eli biopönttöön. Hirveästi menee haaskuuseen tarjottavia juuri näiden vierailulla. En todellakaan ole kade tai pihi mutta harmittaa tuollainen ihan älytön meno. Yhtään ei haittaisi jos lapsi (tai vaikka sitten äiti) oikeasti söisi ne otetut tarjottavat, sitä vartenhan ne pöytään laitan.

Jauhetaan jostain mehun juonnista, pöytätavoista (ylilyöden) tmv. Samaan aikaan olisi paljon tärkeämpiäkin asioita huomioitavana, kuten lapsen mielenterveys tmv. Siis puututaan kokonaiskuvaa katsottaessa aivan epäolennaisiin asioihin.

Minua myös monesti synttäreillä ärsyttää, kun pitää roskiin nakella herkkukakkuja =( vaan sen vuoksi, että pienille lapsille leikataan jumalaton pala täytekakkua tai voileipäkakkua ja sitten annetaan räpiä sen kanssa...sitten kakkua lattialla, pöydällä, matossa...ja loput heitetään roskiin! Jos lapsi ei muutenkaan syö kakkuja, niin leikatkoon vanhemmat pienen palan tai sitten syökään itse ne jämät!! Ärsyttää ruoan roskiin heittäminen ja vaivan näkeminen vain ahneuden vuoksi =(

Söisikin mutta kun kaikki jää siihen lautaselle eli biopönttöön. Hirveästi menee haaskuuseen tarjottavia juuri näiden vierailulla. En todellakaan ole kade tai pihi mutta harmittaa tuollainen ihan älytön meno. Yhtään ei haittaisi jos lapsi (tai vaikka sitten äiti) oikeasti söisi ne otetut tarjottavat, sitä vartenhan ne pöytään laitan.

Niin mä tarkoitinki et se lapsen äiti et sinä. Mä en kyllä ikinä söis toisen lapsen jämiä, enkä omienkaan jos ovat sitä jos velloneet.
Mut ymmärsin täysin pointtisi koska minua kans tämä tympii.

Niin mä tarkoitinki et se lapsen äiti et sinä. Mä en kyllä ikinä söis toisen lapsen jämiä, enkä omienkaan jos ovat sitä jos velloneet.
Mut ymmärsin täysin pointtisi koska minua kans tämä tympii.

Minäkin tarkoitin, että lapsen äiti saisi halutessaan syödä. Itse en mielelläni syö omienikaan jämiä mutta siksipä en laita kuin pienet palat maistiaisiksi, saavat lisää jos maistuu. Enkä todellakaan pystyisi koskaan syömään toisen lapsen jämiä. Hyi. Juuri lastenkutsuilta heitin kaikki loput suoraan biopönttöön, kun ällötti lähmityt keksit ja popparit.

Mua ihmetyttää usein eräs kaveri jjoka jakaa hassusti vastuuta lapsestaan muiden ihmisten kesken. Lapsen hoitopaikoista saattaa sopia aivan muu henkilö kuin äiti (tai isä) itse ja hoidossa ollessa lapsen kuulumisia saattaa soittaa joku muu. Esim. kerran lapsi oli meillä yöhoidossa kun vahemmat lähtivät erään toisen ystäväpariskunnan kanssa baariin ja ensimmäisenä hoitotarpeen otti puheeksi tämä yhteinen ystävä. Aamulla taas tämä yhteinen ystävä soitti että miten ilta meni, kävi lapsi helposti nukkumaan, ynnä muuta ja äiti ilmeisesti kuunteli puhelimen takana. Vaikea selittää tätä näin kirjoittamalla, mutta siis kyllä minä ja lapseni isä ovat taatusti ainoat jotka hankkivat lapsenvahdin ja kysyvät pärjäämiset.

Yhteistyössä