79 syntynyt. Koko kattaus, tukkapöllyä, luunappeja sormella ja lusikalla, korvapuusteja, kopautettiin kauhalla päähän että tuli isoja kuhmuja ja tietysti piiskaa. Vanhoillisella aaseudulla se oli enemmän sääntö kuin poikkeus. En tuntenut ketään joka ei saanut selkään. Äiti teki kirkossa vapaaehtoistyötä ja kaverit tuli sitä kautta. Joka vitsaa säästää se lastaan vihaa oli äidin kasvatus-ohjenuora. Sain ihan kunnolla piiskaa noin 2-3 kertaa kuussa 2 vuotiaasta aina 9 vuotiaaksi asti. Yleensä käytettiin vitsaa, mutta remmiäkin sain maistaa välillä. Vitsa haettiin itse metsästä ja remmi eteisen naulakosta. Remmi oli varattu isompiin rikkeisiin, mutta useimmiten se ei äidin mielestä ollut riittävän kova rangaistus. Melkein kaikkea millä voi piiskata on minuun kokeiltu. Olin aika kuriton ja uhmakas. Kiukuttelin aika paljon ja tein tyhmyyksiä. Aika pienestäkin kyllä välillä selkään tuli. Jos en kerännyt leluja lattialta, tai jos en tullut syömään kutsuttaessa, tai jos häiritsin äitiä kun oli nukkumassa yövuoron jälkeen ynnä muuta. Serkut olivat enimmäkseen tyttöjä ja jos jotain tapahtui minä sain syyt koska eihän kiltit tytöt ole tuhmia. Tekivät itse tai yllyttivät minut tekemään pahuuksia koska tiesivät että sain äidiltä aina piiskaa. Sitten kikattelivat oven takana kun piiska viuhui. Piiskan pelko oli aika kova 6-7 vuotiaana jo. En paljon uskaltanut enää pahojani tehdä. Muistan monta tapausta kun sanoin toisille lapsille että en voi tehdä pahuuksia koska saan äidiltä selkään, ja sitten toiset tekivät jotain, mutta minua siitä lopulta rangaistiin. Niistä kerroista olin kyllä katkera. Mutta useimmiten ihan ansatusti tuli selkään. Olin niin kova kiukuttelemaan ja uhmakas. Se piti kitkeä pois ja en tiedä millä muulla tavalla se olisi onnistunut. Vieraitten edessä tai kuullen piiskaamisen olisi voinut jättää tekemättä. Muistan kerran kun sain ihan syyttä remmiä kummitädin edessä. Äiti meinasi vitsaa antaa, mutta kummisetä tarjosi vyötään äidille. Täti piti käsistä kiinni ja katsoi suoraan silmiin kun äiti veteli remmillä. Näki hyvin uhman silmissä ja kertoi äidille koska aloin alistua. Oli hemmetin noloa olla perse paljaana kummien edessä. Äiti olisi piiskannut pahemminkin, mutta täti sanoi että taitaa riittää jo. Se hyvä puoli oli.