K
Kvack!
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja DeeeIiii:Alkuperäinen kirjoittaja Kvack!:Jag är också från ett tvåspråkigt familj men kan inte tänka mig att hela svenskfinland skulle bara... glömmas.
Ei pakkoruotsin vastustajilla ole mitään "ruotsinkielistä Suomea" vastaan. Ruotsinkieliset tahot (ilmeisesti tahallaan) sotkevat nämä asiat keskenään: jos vastustat pakkoruotsia niin haluat hävittää ruotsinkieliset Suomesta. Ei se näin mene, todellakaan. Suomenkieliset elävät sitkeästi Ruotsissa, miten se on mahdollista, kun ei siellä ole pakkosuomea? Samoin suomenkieliset yhteisöt esim. Usassa, vaikka ei ole pakkosuomea, kummallista.
RKP ja muut tahot ovat keksineet yhden työkalun (pakkoruotsi), jolla kuvitellaan ratkaistavan kaikki ruotsin kielen aseman turvaamiseen liittyvät ongelmat. Eikö olisi jo aika tajuta, että työkalu on täysin väärä?
Jag talar om svenskspråkigt samhälle, där kommunens beslut skall göras på svenska, där det finns service, skolor osv på svenska. Jag sa ju redan, att ja vill inte att finlandssvenskan blir ett sött litet hemmaspråk för en liten minoritet; jag vill att finlandssvenskan ska få behålla sin ställning i samhället och offentligheten.
De finskspråkiga som bor i Sverige kan inte jämföras med oss; de är/var invandrare, våra släkter har bott här i hundratals år. Många städer grundades svenska. De enda "finskspråkiga" områden i Sverige är ju väl meän-språkiga områden i norr? Några små orter?
Jag är av samma åsikt med dig; tvångssvenska för alla finländare är helt fel verktyg för att bevara svenskan. Alla de resurser skulle kunna användas för att bevara svenskan i de områden den ännu finns i naturligt. Dessutom med flera och flera barn och ungdomar som har vistat långa tider utanför finland blir det ju helt orelevant med språklära i den form den nu existerar. Jag tycker också att konceptet "modersmål" borde slopas; med internationaliseringen som pågår nu kan man inte lära ut "modersmål" åt alla jämlikt. I vissa skolor i södra finland är invandrarbarnens antal redan nära hälften av eleverna. Kan man då kalla finskan för modersmål? Och de eleverna som bott länge utomlands läser troligtvis något annat språk mycket bättre än finska eller svenska.
Men är det sen en helt annan diskussion? =)