Hääketjuun liittyen: oikeasti ihmisillä ei ole YHTÄKÄÄN lastenhoitopaikkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Mä en kyllä tunne yhtäkään ihmistä, jolla ei olisi yhtäkään paikkaa, johon lapset saada hoitoon. Ja kyllä, tunnen totaali-yh:n, joka ei ole sukunsa kanssa tekemissä: lapsilla on tukiperheet, sosiaalitoimisto auttaa.

Tunnetko sinä monta tällaista perhettä?

Totta puhuen meluisat häät täynnä vieraita ihmisiä humalassa eivät vedä vertoja sille, että voi olla rauhassa kotona. Mutta on mukavia häitäkin, joissa ohjelma senmukaista, että voi olla lastenkin kanssa paikalla.

Meidän perhe.
Muksulla olis yksi hoitopaikka, johon voisi viedä, mutta sekin on kauempana, ja siellä on kans vuorotyöläisiä, joten yleensä eivät tarve ja paikka kohtaa. Nyt sattuvat olemaan lomalla samoihin aikoihin kun mulla on la, joten hyvällä tuurilla muksun voi viedä sinne ja päästään yhdessä miehen kanssa synnärille. Mutta voi olla, ettei just silloinkaan sovi, sit menen yksin.
Lapsenvahtipalveluita (ostona) täällä ei ole lähimaillakaan, minkään sorttisia. Edes arkipäiväksi.

Meillä ei ole yhtään lastenhoitopaikkaa. Tai on mummola 300km päässä mutta eivät ikinä ota kaikkia lapsia samaan aikaan hoitoon.
Ostettu lastenhoito on aika kallista niin ei siihenkään aina mahdollisuuksia.

[QUOTE="kolmen pojan äiti";28330287]No mulla ei olis esim alle 1v hoitopaikkaa yöksi. Tai pitäisi varmaan sanoa, että meillä alle 1v ei mene yökylään.

Sitä isommille olisi.[/QUOTE]

Entä jos se hoitaja tulisikin teille kotiin? Silloin ei alle 1-vuotiaan tarvitsisi olla yökylässä, vaan te tulisitte yöksi kotiin.

Tiedän montakin perhettä, joissa on tietty sekä isä että äiti, mutta ei ole lapsille hoitopaikkaa, ellei toinen puoliso jäisi kotiin lasten kanssa. Mikäli emme pääsisi miehen kanssa molemmat häihin, ei meistä lähtisi kumpikaan.

Meillä ei ole. Dabeetikko, epileptikko/astmaatikko on vaikea saada hoitoon. Ja on meillä 2 tervettäkin lasta. Tosin he saavat affektikramppeja huutaessaan... :D

Meillä on muuten tulossa lapsettomat häät kesäkuussa. Olisi aivan ihana päästä juhliin ja lapsettomat häät on minusta muuten tosi kiva juttu. Me ei varmaan päästä niihin. Olis ihana tavata joku vaikka hoitajaopiskelija, joka uskaltais ottaa vastuun. Meidän lähipiirissä kukaan ei uskalla, enkä toisaalta semmoita voi keltään vaatiakaan.

Meidän perhe.
Asumme pitkän välimatkan päästä sukulaisista.Toisekseen eipä heissäkään olisis sellaisia joille lapset voisivat mennä hoitoon.
Itse olemme aikanaan toimineet tukiperheenä,ja meillä ei ole sellaisia asioista jotka täyttäisivät ne kriteerit joilla tukiperheitä saa.
Täällä ei myöskään ole mitään mll:n tai muutakaan lastenhoito juttuja.

luulen että usein on kyse vaan jonkinlaisesta marttyyriudesta. on jotenkin "hienoa" valittaa kun ei ole yhtään hoitopaikkaa. todellisuudessa ei vaan viitsitä vaivautua sitä etsimään, ei kehdata kysyä, ei olla valmiita vastavuoroisesti hoitamaan joskus myös jonkun muun tenavia. harvassa varmaan on ne ihmiset, jotka on kysyneet pariltakymmeneltä eri vaihtoehdolta ja kaikki järjestään ovat kieltäytyneet.

sitten oma lukunsa on nämä tässäkin ketjussa esiintyvät "meidän 1-vuotias nyt vaan ei mene hoitoon". se on silloin vanhempien oma päätös, eikä kyse ole siitä etteikö hoitopaikkoja olisi.

Me saatiin just ja just esikoinen hoitoon kahdeksi yöksi (kolmas ei onnistunut vaikka isä oli siinä vaiheessa valvonut yli kaksi vrk) kun olin synnyttämässä kuopusta. Järjestely oli sen verran vaativa, etten todellakaan häiden tms. ei täysin pakottavan syyn takia aio ehdottaa.

Kyllä me just ja just saatais riivittyä kasaan lapsenhoitajan palkka kerran pari vuodessa. Suurempi este on se, että kun lapsi ei ole hoitajiin tottunut, niin nukkumaan menosta tulee ihan suunnaton poru. Oli synnytyksen aikaan itkenyt tunteja ja herännyt yöllä moneen kertaan itkemään. Latistaa itseltäkin juhlafiiliksen, kun tietää mikä kaaos kotona on ja millainen väsynyt kiukkupussi siellä seuraavana aamuna odottaa.

Ei ne lapset kauaa ole pieniä, mutta siihen asti mennään näin. No kolmonen vielä suunnittelu asteella;)

Yhtään hoitopaikkaa ei ole. Olen jättänyt kahdet häät väliin ja useammat muut juhlat lastenhoitajan puutteen takia. MLL:n hoitajan tuntipalkka + työnantajana maksamani sosiaali- ja eläkemaksut nostavat lastenhoitajan tuntipalkan omaani suuremmaksi, joten montaa tuntia ei ole varaa heille maksaa.

Ystävät eivät ota mielellään kun omat lapset vie jo kuulemma hermot . Eivät nuku öitä, eivät opi kuivaksi ym. levottomuutta. Yksi hyvä puoli totaali yh:n elämässä on se, että olen läsnä lapselleni koko ajan ja olen päässyt tutustumaan lapseeni niin hyvin, että olen päässyt ottamaan kiinni kaikki herkkyyskaudet esim. Koko yöunille ja kuivaksi opettelun kanssa. Lapseni on selkeästi rauhallisempi.

No aloituksen pointti ei nyt ollut nämä häät vaan yleisesti se, että ihmisillä ei ole minkäänlaista tukiverkostoa? Eivätkö nämä ihmiset KOSKAAN pääse mihinkään ilman lapsia? Miehen kanssa kahdestaan vaikka ulos syömään? Tai yksinhuoltajana joskus istumaan iltaa kavereiden kanssa?

Kuulostaa JULMALTA. Ja sillä, että ei laita 1-vuotiasta yökylään, jolla olisi mahdollinen yöhoitopaikka ei nyt tainnut olla mitään tekemistä tämän kysymyksen kanssa. Ei meilläkään lapset ole alle vuoden iässä olleet yökylässä, vaikka hoitopaikkoja useampi onkin.

Entä jos se hoitaja tulisikin teille kotiin? Silloin ei alle 1-vuotiaan tarvitsisi olla yökylässä, vaan te tulisitte yöksi kotiin.

Ei kun pointti oli just se, että alle 1v ei ole yötä erossa vanhemmista (tai toisesta). Ihan sama onko kotona vai missä. Ja tämä on vain minun mielipiteeni, muut tehköön niinkuin haluaa. :)

Mutta enivei, se ei ollut nyt tän ketjun perimmäinen aihe, joten en häiriköi sillä enempää. :)

Meillä jos ei ole voinut alle 1v tulla mukaan, ei olla menty. Jätetty esim yhden hyvän ystävän tuparit (ilman lasta olis todellakin menty) toisella paikkakunnalla väliin, kun ei n.6kk kanssa sinne haluttu mennä. Toki olisi voitu mennä, mutta mielestäni pieni lapsi ei kuulu moisiin juhliin.

Lapsettomiin häihin ei ole koskaan tullut kutsua enkä tiedä/tunne ketään joilla olisi olleet lapsettomat häät. Olen kyllä kuullut moisista...

[QUOTE="aapee";28330263]Mä en kyllä tunne yhtäkään ihmistä, jolla ei olisi yhtäkään paikkaa, johon lapset saada hoitoon. Ja kyllä, tunnen totaali-yh:n, joka ei ole sukunsa kanssa tekemissä: lapsilla on tukiperheet, sosiaalitoimisto auttaa.

Tunnetko sinä monta tällaista perhettä?[/QUOTE]

Tunnetaan, me. Suvut ovat satojen kilometrien päässä ja täältä muutti pois tuttavaperheet. Ei jääny ketään. Saimme lapselle vasta syksyllä tukihoitoa kerran kuussa, se ei auta näitä menoja joita on millon vaan. Pakko ottaa kersa mukaan tai jos ei saa ni emme mene mekään. Lapsi on haasteellinen tapaus ja kelleen 16v kokemattomalle ei voi jättää, täytyy olla kokenut joka osaa käsitellä. Kummit ovat kaukana ja kiireisiä. Kaikki häät olleet jossain kauempana ja pitäny yöpyä, joku mll tulis helvetin kalliiksi matkakulujen lisäksi, valitettavasti ei oo ollu mahollista maksaa sellasia summia. Se oli meille kolaus että nää tutut perheet muuttivat pois. Ei oo saatu luotua sellasia välejä muihin täällä.
Ei se ap ole kaikilla niin ruususta ton lastenhoitoasian suhteen kun teillä.

[QUOTE="aapee";28330322]Kuulostaa JULMALTA. Ja sillä, että ei laita 1-vuotiasta yökylään, jolla olisi mahdollinen yöhoitopaikka ei nyt tainnut olla mitään tekemistä tämän kysymyksen kanssa. Ei meilläkään lapset ole alle vuoden iässä olleet yökylässä, vaikka hoitopaikkoja useampi onkin.[/QUOTE]

Ei liittynyt, anteeksi.

Toin vaan esiin senkin, ettei syy ole välttämättä (aina ja joka tilanteessa) hoitopaikan puutteesta.

Isommilla lapsilla varmaan eri juttu.

Yhtään hoitopaikkaa ei ole. Olen jättänyt kahdet häät väliin ja useammat muut juhlat lastenhoitajan puutteen takia. MLL:n hoitajan tuntipalkka + työnantajana maksamani sosiaali- ja eläkemaksut nostavat lastenhoitajan tuntipalkan omaani suuremmaksi, joten montaa tuntia ei ole varaa heille maksaa.

Ystävät eivät ota mielellään kun omat lapset vie jo kuulemma hermot . Eivät nuku öitä, eivät opi kuivaksi ym. levottomuutta. Yksi hyvä puoli totaali yh:n elämässä on se, että olen läsnä lapselleni koko ajan ja olen päässyt tutustumaan lapseeni niin hyvin, että olen päässyt ottamaan kiinni kaikki herkkyyskaudet esim. Koko yöunille ja kuivaksi opettelun kanssa. Lapseni on selkeästi rauhallisempi.

Tähän vielä lisään että minä olen hoitanut muiden lapsia enemmän kun muut minun. Minä kun olen aina kotona, niin helposti soitetaan ja kysytään , ett sinä kun et nyt kuitenkaan ole menossa, otatko meidän muksut hoitoon... Joo, tykkään lapsista ja mielelläni hoidan vaikka en edes palkkaa saisi, mutta vastapalveluksena joskus toivoisi omallekin lapselle hoitopaikkaa.

[QUOTE="aapee";28330322]No aloituksen pointti ei nyt ollut nämä häät vaan yleisesti se, että ihmisillä ei ole minkäänlaista tukiverkostoa? Eivätkö nämä ihmiset KOSKAAN pääse mihinkään ilman lapsia? Miehen kanssa kahdestaan vaikka ulos syömään? Tai yksinhuoltajana joskus istumaan iltaa kavereiden kanssa?

Kuulostaa JULMALTA. Ja sillä, että ei laita 1-vuotiasta yökylään, jolla olisi mahdollinen yöhoitopaikka ei nyt tainnut olla mitään tekemistä tämän kysymyksen kanssa. Ei meilläkään lapset ole alle vuoden iässä olleet yökylässä, vaikka hoitopaikkoja useampi onkin.[/QUOTE]

Ei päästä ei.
Muksu on nyt neljä ja puoli ja oikeasti ollaan oltu kaksin miehen kanssa näinä vuosina sen 3, anteeksi 4 kertaa yhtään missään.
Meidän taktiikka on ollutkin se, että kun halutaan mennä paremmin syömään, niin koska pakko on, niin muksu tulee mukaan ja sille on ihan pienestä pitäen opetettu kuinka paremmissakin ravintoloissa ollaan. Tai kun kävin nytkin neuvolalääkärissä jossa tehtiin sisätutkimus, niin muksu istui tuolilla katselemassa kirjaa (joku neuvolan esite) siinä verhon takana ja juteltiin mukavia. Ei ryntäillyt minne sattuu tai kurkkinut verhonraosta.
Kohta syntyy toinen, toivottavasti päästään yhdessä synnärille.

[QUOTE="aapee";28330322]No aloituksen pointti ei nyt ollut nämä häät vaan yleisesti se, että ihmisillä ei ole minkäänlaista tukiverkostoa? Eivätkö nämä ihmiset KOSKAAN pääse mihinkään ilman lapsia? Miehen kanssa kahdestaan vaikka ulos syömään? Tai yksinhuoltajana joskus istumaan iltaa kavereiden kanssa?

Kuulostaa JULMALTA. Ja sillä, että ei laita 1-vuotiasta yökylään, jolla olisi mahdollinen yöhoitopaikka ei nyt tainnut olla mitään tekemistä tämän kysymyksen kanssa. Ei meilläkään lapset ole alle vuoden iässä olleet yökylässä, vaikka hoitopaikkoja useampi onkin.[/QUOTE]

Se on julmaa, emme pääse koskaan minnekään ellei ole tuo tukihoitoaika. Moni ei edes jaksa tuota ylivilkasta ja levotonta lasta. Se vedättää aikuista ellei ole jämäkkä ja kokenut hoitaja. Sellasia ei täältä löydä. Yritetty on. Eri asian varmaan jos on kiltti ja mukautuva lapsi.

No ei. Mutta miksi kaivata sitä, mitä ei ole koskaan ollut. Meillä on neljä lasta, eikä me olla koskaan oltu kaksin missään. Ei se ole kamalaa tai väärin tai vaikeaa. Meillä on yhteistä aikaa joka ilta, kun lapset nukkuu. Ihan joka ikinen ilta.

Ongelma tulee vain silloin, kun on jotain pakollista, jonne lapsia ei voi ottaa. Silloin meistä lähtee vain toinen. Ei sekään ole kauheaa, kun sen on oppinut.

Yhteistyössä