Hääketjuun liittyen: oikeasti ihmisillä ei ole YHTÄKÄÄN lastenhoitopaikkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuinka monta kertaa se pitää sanoa?! Jos ei ole ketään, ei siis ketään sukulaista, ystävää tai tutun tuttua kelle antaa lapsi hoitoon yhdeksi illaksi, niin MLL auttaa. Ei maksa kuin jotain alle kympin tunnilta, niin saatte pätevän yksityisen lastenhoitajan illaksi. Ja jos koko peheen taloutta uhkaa finanssikriisi, lama ja taantuma tuon takia, niin sanokaa hääparille, että se on lahja heille. Eli lahjarahat lastenhoitajaan, jos kerta on taloudellinen pakko. Hääpari arvostaa läsnäoloanne 100% varmuudella enemmän, kuin sitä kuppasta aalto-maljakkoa.

[QUOTE="vieras";28330653]Kuinka monta kertaa se pitää sanoa?! Jos ei ole ketään, ei siis ketään sukulaista, ystävää tai tutun tuttua kelle antaa lapsi hoitoon yhdeksi illaksi, niin MLL auttaa. Ei maksa kuin jotain alle kympin tunnilta, niin saatte pätevän yksityisen lastenhoitajan illaksi. [/QUOTE]

Kuinka monta keraa se pitää sanoa, että kaikki eivät halua jättää elämänsä tärkeimpiä ihmisiä hoitoon kenelle sattuu?!

Eikä MLL ole mikään lapsenhoitoautomaatti vaan lastenhoito on heille rahantulolähde. Jos omalla paikkakunnalla ei ole paikallisyhdistystä, täytyy hoitaja tilata kauempaa. Tällöin mukaan tulevat matkakulut ja mahdolliset majoituskulut, iltalisät ym. Pätevistäkään yksityisistä lastenhoitajista ei MLL:n kohdalla voi puhua.Tosiasia on, että hoitajissa on paljon sellaisia ihmisiä, jotka tekevät sitä lastenhoitotyötä vain ja ainoastaan rahan vuoksi. Lisäksi monella nuorella on todella vähän kokemusta lastenhoidosta.

Kenenkään häät, tuparit tai muut turhakejuhlat eivät ole minulle sen arvoiset, että päästäisin ventovieraan, ties millaisen henkilön, edes MLL:n mandaatilla kotiini vastuuseen lapsistani.

[QUOTE="aapee";28330582]Tässäkin on yksi ero. Minä en lähtisi miehen takia jonnekin paikkakunnalle, jossa minulla ei ole tukiverkostoa. Minun elämäni koko sisältö ei ole mieheni vaan ystäväni ja sisarukseni ja vanhempani kuuluvat läheisesti elämääni.[/QUOTE]

Ihan samaa mieltä. Jos mun työttömälle miehelleni tarjottais hyväpalkkaista vakipaikkaa 400km päästä, hän joko lähtisi yksin tai jättäisi menemättä. Mä en olisi valmis muuttamaan. Ja miksi olisin? Pitäiskö mun luopua omasta työpaikastani ja ystävistäni ja suvustani? Mun mielestä ei. Ei munkaan elämäni ole yksistään mies ja miehen työt, mulla on paljon muutakin enkä suostuisi luopumaan niistä.

Aika vähän tuli kommentteja tuohon ehdottamaani hoitorinkiin, tai edes hoitopariin. Mun on vaikea uskoa, että täällä olisi ihan hirveästi sellaisia ihmisiä, jotka eivät tunne yhtään ainoaa ihmistä asuinseudultaan. Vaikka se sitten olisi se naapurin mummo, hänen kanssaan voisi sopia vastapalvelukseksi vaikka ikkunoiden pesua tai nurmikon leikkuuta. Sellasta vanhan hyvän ajan yhteisöllisyyttä, sitä kaivattais enemmän.

Lueskelin ketjua vähän ylimalkaisesti. Tässä unohdetaan nyt se, että vaikka lastenhoitoapua olisikkin saatavilla, niin ei sitä aina ole saatavilla kaikkiin tarkoituksiin. On ihan eri asia pyytää lastenhoitoapua esim. synnytyksen ajaksi tai työhön tai opiskeluun liittyvien juttujen, terveyskeskuskäynnin tms. ajaksi. On myös eri asia pyytää lastenhoitoapua parin tunnin uimahallireissun kuin parin vuorokauden tai edes koko illan ja yön hääreissun ajaksi. Myös lasten ikä ja kokemus hoidossa olosta vaikuttaa. Hätätilassa toki on pakko laittaa vaikka pienikin yöhoitoon - mutta onko kaverin häät sellainen "hätätila", jossa lapsi on laitettava hoitoon mistään muusta välittämättä?

On myös eri asia pyytää lastenhoitoapua häiden vuoksi, jos kyse on ainutkertaisesta tilanteesta. Mutta jos on jo pitkin vuotta pyytänyt sitä lastenhoitoapua tuossa ylempänä mainitsemieni juttujen vuoksi, voi tuntua tosi kiusalliselta pyytää taas kerran - ja tällä kertaa puoleksi vuorokaudeksi - joidenkin häiden takia.

Eli se, ettei ole lastenhoitajaa häiden ajaksi, ei tarkoita, etteikö olisi mitään tukiverkostoa. Kaikki eivät kuitenkaan mielellään jatkuvasti pyydä ystäviään hoitamaan lapsia, ellei ole ihan pakko - etenkin, jos tuntuu, että avunpyytäminen on kovin yksipuolista. Esim. lapseton ystävä ei samalla lailla pyytele vastapalveluksia, ja ei silloin välttämättä kehtaa jokaisen huvitilaisuuden takia taas pyytää.

Ja kun joku vihjasi, että sossu (!!!) auttaisi - no ei tasan auta, sieltä on turha kysellä lastenhoitajaa, jotta pääsisi häihin tanssimaan :D :D :D

Meillä on yksi lastenhoitaja, mummi. Mut kun tiedän kuinka huonosti se jaksaa kolmen lapsen nahistelua niin enpä viitti järkkäillä. Toinen mummi olis vaihtis jos vaan sattuvat olemaan vapaalla ja kotimaassa. Me ollaan viimeksi vietetty aikaa kahdestaan n. 2-3 vuotta sitten. Tosin ei häissä...

[QUOTE="aapee";28330322]No aloituksen pointti ei nyt ollut nämä häät vaan yleisesti se, että ihmisillä ei ole minkäänlaista tukiverkostoa? Eivätkö nämä ihmiset KOSKAAN pääse mihinkään ilman lapsia? Miehen kanssa kahdestaan vaikka ulos syömään? Tai yksinhuoltajana joskus istumaan iltaa kavereiden kanssa?

Kuulostaa JULMALTA. Ja sillä, että ei laita 1-vuotiasta yökylään, jolla olisi mahdollinen yöhoitopaikka ei nyt tainnut olla mitään tekemistä tämän kysymyksen kanssa. Ei meilläkään lapset ole alle vuoden iässä olleet yökylässä, vaikka hoitopaikkoja useampi onkin.[/QUOTE]

Me on nyt ekaa kertaa päästy ihan kahdestaan miehen kanssa pari kertaa just syömään&shoppailemaan, häihin marraskuussa (tultiin tosin yöksi kotiin). Lapset 5v 3,5v ja 2v. Minun äitin on ainoa joka kokee pärjäävänsä edes muutaman tunnin niiden kaikkien kanssa kerrallaan ja siellä ovat nyt tosiaan jo kaikki kolme yhtäaikaa yhden melkein vuorokaudenkin olleet hoidossa. Miehen vanhemmat ottavat yhtä tai max. kahta lasta kerrallaan, jolloin kotiin jää sitten ainakin se yksi kappale. ostomahdollisuutta ei täällä ole ja kaveripiirissä kaikilla on kädet täynnä vastaavan ikäisiä omia lapsia, joten yhtä enempää en kehtaisi kellekään edes tyrkyttää, koska en itsekään enempää jaksaisi tähän hoitoon ottaa. Että aika palapeliksi menee jos kaikille täytyisi hoitopaikka saada samaan aikaan, ellei äitini sitten ota. Oletan kyllä että tilanne varmaan tästä vielä muuttuu kunhan lapset kasvavat, eipä tuota ole tätä ennen oikeastaan edes kaivattu totaalista lapsivapaata, ehkäpä juuri siksi nuo lapset sillä tavalla putkeen tehtiinkin. :)

Nyt on vapun aikoihin tiedossa lapsivapaa vuorokausi sillä järjestelyllä, että isommat kaksi menee miehen vanhemmille ja nuorin minun äidilleni. :) Minä en jättäisi lapsiani puolitutulle naapurin mummolle, jonka kasvatusmenetelmiä en yhtään tuntisi, valinta toki tämäkin, en valita. Okei, jättäisin pariksi tunniksi jos joku ihan emercency-keikka tulisi, mutta en muuten.

'Viiden äidin' kanssa ihan samaa mieltä, kyllä punnitaan tarkasti mihin mennään ja kenen ehdoilla kun se lapsivapaa kohdalle pätkähtää! ;) Ja nyt kun niitä on ollut niin nälkä näyttää kasvavan syödessä, haaveilin jo että jospa loppukesästä saatais vaikka pari-kolmekin päivää vaan olla kahdestaan..

[QUOTE="vieras";28330653]Kuinka monta kertaa se pitää sanoa?! Jos ei ole ketään, ei siis ketään sukulaista, ystävää tai tutun tuttua kelle antaa lapsi hoitoon yhdeksi illaksi, niin MLL auttaa. Ei maksa kuin jotain alle kympin tunnilta, niin saatte pätevän yksityisen lastenhoitajan illaksi. Ja jos koko peheen taloutta uhkaa finanssikriisi, lama ja taantuma tuon takia, niin sanokaa hääparille, että se on lahja heille. Eli lahjarahat lastenhoitajaan, jos kerta on taloudellinen pakko. Hääpari arvostaa läsnäoloanne 100% varmuudella enemmän, kuin sitä kuppasta aalto-maljakkoa.[/QUOTE]

No meilläpä ei paikallinen MLL järjestä lastenhoitotoimintaa, kun ei ole hoitajia. :D

Meillä on kolmet isovanhemmat joille lapset voisi viedä hoitoon tuossa tilanteessa. Yhdet eivät halua lapsia yökylään ja ovat sen sanoneetkin. Kahdet muut isovanhemmat on työelämässä ja töissä usein myös viikonloppuisin. Yksi kaveri on joka varmasti ottaisi lapset yökylään, mikäli ei ole töissä, hänkin siis vuorotöissä.

Eli meillä ehkä onnistuisi, ehkä ei, riippuen isovanhempien ja kaverin työvuoroista (ja tietysti myös heidän omista menoista).

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28330993:
Lueskelin ketjua vähän ylimalkaisesti. Tässä unohdetaan nyt se, että vaikka lastenhoitoapua olisikkin saatavilla, niin ei sitä aina ole saatavilla kaikkiin tarkoituksiin. On ihan eri asia pyytää lastenhoitoapua esim. synnytyksen ajaksi tai työhön tai opiskeluun liittyvien juttujen, terveyskeskuskäynnin tms. ajaksi. On myös eri asia pyytää lastenhoitoapua parin tunnin uimahallireissun kuin parin vuorokauden tai edes koko illan ja yön hääreissun ajaksi. Myös lasten ikä ja kokemus hoidossa olosta vaikuttaa. Hätätilassa toki on pakko laittaa vaikka pienikin yöhoitoon - mutta onko kaverin häät sellainen "hätätila", jossa lapsi on laitettava hoitoon mistään muusta välittämättä?

On myös eri asia pyytää lastenhoitoapua häiden vuoksi, jos kyse on ainutkertaisesta tilanteesta. Mutta jos on jo pitkin vuotta pyytänyt sitä lastenhoitoapua tuossa ylempänä mainitsemieni juttujen vuoksi, voi tuntua tosi kiusalliselta pyytää taas kerran - ja tällä kertaa puoleksi vuorokaudeksi - joidenkin häiden takia.

Eli se, ettei ole lastenhoitajaa häiden ajaksi, ei tarkoita, etteikö olisi mitään tukiverkostoa. Kaikki eivät kuitenkaan mielellään jatkuvasti pyydä ystäviään hoitamaan lapsia, ellei ole ihan pakko - etenkin, jos tuntuu, että avunpyytäminen on kovin yksipuolista. Esim. lapseton ystävä ei samalla lailla pyytele vastapalveluksia, ja ei silloin välttämättä kehtaa jokaisen huvitilaisuuden takia taas pyytää.

Ja kun joku vihjasi, että sossu (!!!) auttaisi - no ei tasan auta, sieltä on turha kysellä lastenhoitajaa, jotta pääsisi häihin tanssimaan :D :D :D

AIHE tuli vain mieleen tuosta hääketjusta. Kyse oli nyt ihan puhtaasti siitä lastenhoitoavusta. Anteeksi etten vääntänyt rautalangasta.

Vielä... meillä on lapset 7 ja 5 v ja sinä aikana kun meillä on lapsia ollut, ollaan saatu heidät yökylään ehkä yhteensä 5 kertaa. Eli lapsettomiin yönylireissuihin meillä on mahdollisuus harvoin, ei edes kertaa vuoteen. Joten sama juttu kuin mitä aiemmin tuolla joku jo sanoi, mietin tarkkaan mitä tehdään kun sellainen tilaisuus tulee, eikä listalla välttämättä ole jonkun sukulaisen häitä. :)

Kun taas muutamaksi tunniksi päiväsaikaan/illalla saadaan lapset aika helpostikin hoitoon.

Joku kyseli sitä hoitorinkiä. Meillä oli, alkuun, edellisessä asuinkaupungissa. Mutta se ei toiminut oikein hyvin. Meillä oli paljon lapsia hoidossa, leikkikylässä ja yksi yökylässäkin, mutta sitä vastavuoroisuutta ei oikein ollut, vaikka rinki ihan puistossa "perustettiin" kun kaikki oltiin samassa tukiverkottomassa tilanteessa.
Kerran saatiin miehen kanssa (alkuraskauden varhaisultraan) muksu hoitoon ja käytiin tuo lääkärikeikka siis kaksin. Ainoa, joka mun kanssa tarjosi hoitopaikkaa muille lapsille auliisti, on totaali yh, jolla 3 omaa lasta ja muutenkin kädet täynnä. Sinne voi hätätapauksessa tuon muksun juuri viedäkin. Mutta tuntuu hyväksikäytöltä, kun toinen taistelee muutenkin jaksamisensa kanssa.

Ja meilläkään ei MLL tarjoa hoitopalvelua, kun täällä ei ole hoitajia tarjolla. Kuulemma.

Joku kyseli sitä hoitorinkiä. Meillä oli, alkuun, edellisessä asuinkaupungissa. Mutta se ei toiminut oikein hyvin. Meillä oli paljon lapsia hoidossa, leikkikylässä ja yksi yökylässäkin, mutta sitä vastavuoroisuutta ei oikein ollut, vaikka rinki ihan puistossa "perustettiin" kun kaikki oltiin samassa tukiverkottomassa tilanteessa.
Kerran saatiin miehen kanssa (alkuraskauden varhaisultraan) muksu hoitoon ja käytiin tuo lääkärikeikka siis kaksin. Ainoa, joka mun kanssa tarjosi hoitopaikkaa muille lapsille auliisti, on totaali yh, jolla 3 omaa lasta ja muutenkin kädet täynnä. Sinne voi hätätapauksessa tuon muksun juuri viedäkin. Mutta tuntuu hyväksikäytöltä, kun toinen taistelee muutenkin jaksamisensa kanssa.

Ja meilläkään ei MLL tarjoa hoitopalvelua, kun täällä ei ole hoitajia tarjolla. Kuulemma.

Jännä juttu. Minä kun ajattelisin, että tuossa tilanteessa nimenomaan auttaisin jaksamisensa kanssa taistelevaa, ja hän taas saisi joskus minun lasta katsoessaan harjoitusta vielä isompaan systeemiin, jolloin oman pyörittäminen saattaisi sen jälkeen tuntua helpommalta. Jos se olisi hänestä vaikeaa, harjoiteltaisiin pikkupätkinä ja minä takapäivystäjänä, tietenkin niin että hän sanoo mitä haluaa, ja minä en puske. Samalla olisin valmis hoitamaan hänen lapsiaan reilusti enemmän kuin hän minun. Ehkei menisi tasan, mutta molemmat hyötyisivät silti.

Ja jos joku on kyvytön itse hoitamaan, mutta tarttisi itse apua joskus, niin sitten vain reilusti vaihtamaan rahaa tai muita palveluksia.

Onko tämä nyt niin ufo ajatus?

Sen minäkin ymmärrän, jos ei jotakuta hotsita tönkköhäitä varten sitten sitä systeemiään rikkoa, kun muutenkaan ei tahdo resurssit riittää.

[QUOTE="Lenna";28330425]Kyllä, me olemme perhe, jossa lapsille ei ole hoitopaikkaa! Meillä ei ole käytännössä tukiverkostoa. Tuttuja ja kavereita on, mutta ei niin että meillä olisi tapana hoitaa toistemme lapsia. Meillä ei ole kuin mummeja, toinen tekee 3-vuototyötä ja toinen on niin huonokuntoinen, ettei hänen varaansa voisi muutenkaan luottaa lastenhoitoa. Hekin asuvat 300 km päässä. Joten, kyllä meidän perhe jättäisi lapsettomat häät väliin.

Sinällään lapsettomat häät ovat mielestäni ihan jees, jos on tarkoitus juhlia aikuisten malliin alkoholihuuruissa. Muutoin se on vain hääparin pikkusieluisuutta, jos kokevat, että lapset jotenkin "pilaavat" juhlat.[/QUOTE]

Tähän 3 vuororyöhön on ratkaisu. Yleensä kutsut tulee 3-4 kk:tta aiemmin. joten eiköhän mummikin saa työvuoronsa järjestettyä niin että voisi ottaa lapsen luokseen.

Meillä on oikein ihana tukiverkosto (mun sisarukset ja vanhempani, miehen vanhemmat ja sisarukset), mutta jos koko tukiverkostokin on kutsuttu samoihin häihin tai heillä on omia menoja, niin silloin meillä on lastenhoito-ongelma. Ihan sama, vaikka olisi kutsut lähetetty 3 kk etukäteen.

[QUOTE="vieras";28330653]Kuinka monta kertaa se pitää sanoa?! Jos ei ole ketään, ei siis ketään sukulaista, ystävää tai tutun tuttua kelle antaa lapsi hoitoon yhdeksi illaksi, niin MLL auttaa. Ei maksa kuin jotain alle kympin tunnilta, niin saatte pätevän yksityisen lastenhoitajan illaksi. Ja jos koko peheen taloutta uhkaa finanssikriisi, lama ja taantuma tuon takia, niin sanokaa hääparille, että se on lahja heille. Eli lahjarahat lastenhoitajaan, jos kerta on taloudellinen pakko. Hääpari arvostaa läsnäoloanne 100% varmuudella enemmän, kuin sitä kuppasta aalto-maljakkoa.[/QUOTE]

'Perhe maksaa käteisellä lasten hoitajalle palkkana 8,20 e/tunti, puolen tunnin tarkkuudella. Tämä on kokonaiskorvaus, joka sisältää lomakorvauksen. Hoitajalle maksettava minimipalkka on kahden tunnin palkka.

. Sunnuntaityöstä perhe maksaa hoitajalle palkkaa 100 prosentilla korotettuna eli 16,40 e/tunti. Korotettua palkkaa maksetaan myös kirkollisina juhlapäivinä, vapunpäivänä ja itsenäisyyspäivänä.' MLL:n sivuilta

[QUOTE="aapee";28330263]Mä en kyllä tunne yhtäkään ihmistä, jolla ei olisi yhtäkään paikkaa, johon lapset saada hoitoon. Ja kyllä, tunnen totaali-yh:n, joka ei ole sukunsa kanssa tekemissä: lapsilla on tukiperheet, sosiaalitoimisto auttaa.

Tunnetko sinä monta tällaista perhettä?[/QUOTE]

Joo, itseni! Siis meillä ei ole mitään "paikkaa" minne lapsemme saisimme hoitoon, tosin nyt meillä on istellä jo näitä isompia jotka hoitavat pienempiä tarvittaessa. Jos täälläpäin palkkaisi esim MLL:n lastenhoitajan niins e tulisi 60 km:n päästä ja maksaisi pienen omaisuuden matkakuluineen.

Meillä ei ole hoitopaikkoja lapsille eikä päästä minnekään kaksin oikeastaan ikinä, tai tosi harvoin. Miehen vanhemmat asuvat monen sadan km päässä eikä sinnekään kaikkia lapsia saa samaan aikaan vietyä. Pitää odotella että isommat kasvaa vielä vähän (vanhin nyt 15v) ja palkata heidät hoitamaan pienempiään, mieluummin maksan kympin tunnissa heille kuin tuntemattomalle MLL-vahdille. Enkä ihan hirveesti luota mihinkään vieraisiin hoitajiin muutenkaan.
Jos joskus lapsivapaata kahdenkeskistä aikaa saadaan niin tuskin kans kenenkään häihin lähdettäis sitä tuhlaamaan, inhoon muutenkin kaikkia isoja juhlia ja äkkiseltään keksin n. miljoona kivampaa tapaa viettää aikaa kaksin.
Tuo hoitorinki-idea kuulostaa kauniilta mutta harvoinpa nuo toimii tasapuolisesti, toisekseen mä en jaksa hoitaa toisten muksuja (itselläni jo 6 lasta ja työssänikin oon lasten kanssa) yhtään enempää kuin on oikeesti pakko. Eikä ne ringit toimi kun on paljon ja isojakin lapsia (muttei kuitenkaan niin isoja että voisi yön yli esim. jättää kotiin).
Ap vois ottaa pään pois sieltä omasta persiistä :)

Meillä ei ole hoitopaikkoja lapsille eikä päästä minnekään kaksin oikeastaan ikinä, tai tosi harvoin. Miehen vanhemmat asuvat monen sadan km päässä eikä sinnekään kaikkia lapsia saa samaan aikaan vietyä. Pitää odotella että isommat kasvaa vielä vähän (vanhin nyt 15v) ja palkata heidät hoitamaan pienempiään, mieluummin maksan kympin tunnissa heille kuin tuntemattomalle MLL-vahdille. Enkä ihan hirveesti luota mihinkään vieraisiin hoitajiin muutenkaan.
Jos joskus lapsivapaata kahdenkeskistä aikaa saadaan niin tuskin kans kenenkään häihin lähdettäis sitä tuhlaamaan, inhoon muutenkin kaikkia isoja juhlia ja äkkiseltään keksin n. miljoona kivampaa tapaa viettää aikaa kaksin.
Tuo hoitorinki-idea kuulostaa kauniilta mutta harvoinpa nuo toimii tasapuolisesti, toisekseen mä en jaksa hoitaa toisten muksuja (itselläni jo 6 lasta ja työssänikin oon lasten kanssa) yhtään enempää kuin on oikeesti pakko. Eikä ne ringit toimi kun on paljon ja isojakin lapsia (muttei kuitenkaan niin isoja että voisi yön yli esim. jättää kotiin).

Rinki tosiaan kuulostaa kivalta...mutta että ottaisinko mä naapurin 5 lasta tänne meidän (kohta) 4 lapsen lisäksi. Juu kiitos, mutta ei kiitos :D

Enkä usko, että ihan hirveän moni yhden äiti tai isä haluaa neljää lasta hoitoonsa, jos me hoidamme heidän yhtä lastaan. On meinaan hippasen eri asia hoitaa viittä, kuin yhtä :)

Mutta kaipa tuo jollakin voi toimia. Itse en sitä omalla kohdalla toimivaksi kokisi.

Miksei 15-vuotias voisi jo vahtia pienempiä sisaruksiaan? Tai no, riippuu tietysti minkä ikäisiä pienemmät ovat, jos heitä on 5 alle 6-vuotiasta niin ei sitten tietenkään yhden 15-vuotiaan vastuulle voi kaikki jäädä.

[QUOTE="aapee";28330263]Mä en kyllä tunne yhtäkään ihmistä, jolla ei olisi yhtäkään paikkaa, johon lapset saada hoitoon. Ja kyllä, tunnen totaali-yh:n, joka ei ole sukunsa kanssa tekemissä: lapsilla on tukiperheet, sosiaalitoimisto auttaa.

Tunnetko sinä monta tällaista perhettä?[/QUOTE]
Meillä on tämmöinen perhe. Kolme lasta. Ei tukiverkkoja. ei tuttuja/sukulaisia/kavereita, jotka hoitaisivat lapsiamme.

Miksei 15-vuotias voisi jo vahtia pienempiä sisaruksiaan? Tai no, riippuu tietysti minkä ikäisiä pienemmät ovat, jos heitä on 5 alle 6-vuotiasta niin ei sitten tietenkään yhden 15-vuotiaan vastuulle voi kaikki jäädä.

Pienin on 9kk,sit on 3v, 6v ja kaksi muuta koululaista. On nuo isommat vahtineetkin pieniä aikoja kun olen esim. käynyt lääkärissä, lähikaupassa, hakenut eskarilaisen tms. mutta en nyt ihan vielä jättäisi lapsia keskenään kenenkään häiden, illanvieton tms. "turhan syyn" takia. Vuoden parin päästä kun pieninkään ei enää ole ihan niin pieni asia onkin jo ihan toinen :)

[QUOTE="vieras";28330316]luulen että usein on kyse vaan jonkinlaisesta marttyyriudesta. on jotenkin "hienoa" valittaa kun ei ole yhtään hoitopaikkaa. todellisuudessa ei vaan viitsitä vaivautua sitä etsimään, ei kehdata kysyä, ei olla valmiita vastavuoroisesti hoitamaan joskus myös jonkun muun tenavia. harvassa varmaan on ne ihmiset, jotka on kysyneet pariltakymmeneltä eri vaihtoehdolta ja kaikki järjestään ovat kieltäytyneet.

sitten oma lukunsa on nämä tässäkin ketjussa esiintyvät "meidän 1-vuotias nyt vaan ei mene hoitoon". se on silloin vanhempien oma päätös, eikä kyse ole siitä etteikö hoitopaikkoja olisi.[/QUOTE]

Miltä parilta kymmeneltä vaihtoehdolta? Mulla ei edes ole kavereita noin paljoa. Vanhemmat on kuollu, miehen vanhemmat ei halua hoitaa meidän lapsia, jne. Ja siis oletko oikeasti sitä mieltä, et pienet lapset pitäs jättää ihan kenen vaan hoitoon??? Mulle ei tulis mieleenkään jättää esim. alle kouluikäsiä ihmiselle, jota en tunne, ja jota lapset ei tunne....

• Tykkää
Reactions: as if

Yhteistyössä