häälahjoista ja muistakin lahjoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en voi ymmärtää, miten joku pitää lahjalistaa töykeänä lahjojen aneluna. Siinähän on ideana helpottaa vieraiden hommaa! Ja aika harva hääpari loppupeleissä haluaa rahoittaa häänsä vieraiden lahjoilla ja rahoilla.

Minusta järkevä pienen budjetin lahja on jotain halvemmanpuoleista lahjalistalta ja sitten vielä kaveriksi lahjakortti. Rahalahjaa ei minun mielestäni kaikki "saa" antaa. Tai ainakin minusta tuntuisi kummalliselta, jos ystävänä toisin parikymppiä kuoressa kaverilleni. Sitten taas tädin jne. tuntuu jo paljon luonnollisemmalta antaa rahaa.

Mäkin voin puhua vain omasta puolestani, mutta muistissa on kesä, joka alkoi kaksilla rippijuhlilla ja viisillä yo juhlilla!
Loppukesä huipentui neljiin häihin.

Kävi meinaan pieni pyörre tilillä!

Onneksi seuraava kesä oli rauhallisempi.

Yo juhlistakin tosiaan osallistuttiin vain sellaisiin, joihin oli ehdottoman pakko.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
[Puhuit itsesi pussiin. Ensin sanot että on vieä kurjempi saada rahaa kuin lahjakortti. Sitten perustelet kurjuutta sillä, että joutuu raahautumaan johonkin tiettyyn liikkeeseen jne. Jos saat pelkkää rahaa, ei tarvitse raahautua tiettyyn liikkeeseen. Miksi se siis kurjempaa?

Toisekseen, haluatko muka oikeasti mieluummin krääsää jolla et tee mitään kuin lahjakortin/rahaa??? Onko se lahjan saajan ajattelemista jos tuo esim. mariskoolin ihmislle joka ei niistä tykkää. Tai tuo unikkolakanat tyypille joka inhoaa marimekkoa. Tai tuo sinisiä laseja tyypille joka vihaa sinistä.... miten siinä on ajateltu lahjan saajaa erityisesti?

Ehkä sulla vaan on ihan järjettömän iso koti että sua ei haittaa turha tavara mutta meitä jotka asutaan ahtaasti, se todellakin haittaa.
No enpäs puhu. Lahjakorteissa ärsyttää se voimassaoloajan kyttäys ja pakko käydä jossain tietyssä liikkeessä hakemassa tietyllä summalla JOTAIN. Siinä on sentään se mahdollisuus, että on yritetty miettiä joku minulle mieleinen liike jossa voisi olla jotain jota haluan (no miksi eivät sitten osta sitä??)

Raha on vielä säälittävämpi, koska ei ole edes sitä vähää nähty että olisi mietitty että mistäs se Pirkko nyt tykkäis. (Pirkolta saa myös kysyä) Ja yhdeksässä tapauksessa kymmenestä se tulisi käytettyä johonkin peruselämiseen tms., häviäisi jälkiä jättämättä. En ole ihan niin sosiaalitapaus että tarvitsisin elatusta joululahjaksi.

Tietenkään ei ole huomaavaisempaa antaa sinistä mariskoolia ihmiselle joka inhoaa sinisiä mariskooleja. Puhuihkin yrityksestä ostaa jotain mieluista, jolloin tietenkään ei osteta sitä mitä tiedetään inhoavan. Jos jotakuta haluaa ilahduttaa, niin yleensä se jokakukin on sellainen josta edes JOTAIN tietää. Mutta jos nyt vahinko kävisi ja joku ostaisi sen sinisen mariskoolin ja minä niitä inhoaisin, niin veisin sen lahjoituksen hyväntekeväisyyteen tai antaisin jollekin joka siitä tykkää. Siinä, hyvä mieli mulle ja lahja hävinnyt jälkiä jättämättä, ihan niinkun se rahakin.

Mutta se jos mikä ois törkeää jos TIETÄÄ että rakastan ylikaiken sinisiä mariskooleja, mutta lahjaski saa setelin tai Sokkarin lahjakortin, että kipasepa kuule hakemassa sellanen purkki kun kerta niin niistä tykkäät. No kuule kiitti kauheesti, ette sitten ite jaksaneet ees hakea? Tuonko teille samalla jotain?

Alkuperäinen kirjoittaja Jos:
Jos häävieras ostaa lapselle juhlavaatteet kun ovat kasvaneet ulos, frouva käy kampaajalla ja osallistuu polttareihin (20 ?), bensakulut juhlapaikalle on 50 ? ja hotellihuone 100 ? (2 aikuista + lapsen lisävuode), ja tämän lisäksi annetaan lahjaksi 50 euron seteli, niin saako lähtiessä tyhjentää boolimaljan omaan pulloon, pistää pari hopealusikkaa taskuun ja kerätä kohehdin, että saadaan hääparin aiheuttamat kulut katettua?

Toki haihin osallistujille tulee kuluja, sehan on itsestaan selvio. Ei kaikesta maailmassa selviydy ilmaiseksi, juhliminen maksaa. Meni mita meni, mutta silti kunnioitan haaparia sopivalla lahjalla (joka on yleensa raha).

Alkuperäinen kirjoittaja Just:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei oo varmasti tarkoitus kustantaa omia ruokakulujaan (ainakaan mun mielestä), mutta jos ei halua tuoda kallista lahjaa, niin mielestäni se, että antaa esim. vaikka vain 5 euroa rahaa on parempi lahjan saajan kannalta kuin että antaa täysin hääparille sopimatonta krääsää. Vaikka se krääsä olisi maksanut sen 20 e. Mutta jos ei sillä mitään tee, niin aivan turhahan se on. Pahinta on se, jos ei jotenkin "kehtaa" heittää pois lahjaksi saamiaan turhia juttuja. Niin on ainakin mulla. En mä jotenkin vaan "voi" heittää roskiin tai myydä huutiksessa (niin kuin joku ehdotti) mulle jonkun häälahjaksi antamia pyyhkeitä. Mutta ei niitä kyllä käytetäkään. Kaapissa ovat ja vievät tilaa. Ehkä maä ajattelen että käytän niitä joskus vaikka jumppapyyhkeiinä tai jotain... Sikäli raha olisi ollut paljon kätevämpää tässä tapauksessa. Tai sitten ostaa jotain listalta. Tai sitten vaikka olla tuomatta mitään, jos ei voi tuoda listalta eikä ole tarkkaa tietoa meidän mausta...

Anna hyväntekeväisyyteen. Menee hyvään tarkoitukseen.

Minusta on kyllä jo rahanahneuden huippu jos toivoo ennemmin vaikka vitosta kun mitään tavaraa. Jos tosiaan tuo on tilanne, niin sanokaa sitten että ei kiitos lahjoja, osoittakaa muistamiset siihen ja siihen hyväntekeväisyyskohteeseen.

Vieraat vois tuoda sit sen kortin, johan sekin melkeen vitosen maksaa. Tosin ei sekään ois varmaan mieluinen eikä sopis sisutukseen...

Kaikki eivät halua ylimääräistä tavaraa. Onko se niin vaikea ymmärtää? Itse ilmeisesti pidät kaikesta ja kaikenvärisestä tavarasta, mutta ota huomioon että toiset ihmiset vain ovat tarkempia. Toki jos tunnet hääparin hyvin, ja tiedät että hekään eivät ole turhan tarkkoja sen suhteen, niin silloin voit varmaan ostaa jotain "turhaa". Mutta jos hääpari hieman tarkempaa sorttia, niin en lähtisi ostamaan mitä tahansa vain siksi että saan jotain tavaraa annettua.

Ihmisiä on niin monen sorttisia. Toiset haluavat täyttää krijahyllynsä, ja niiden päälliset myös, kaikilla kipoilla ja kulhoilla, ja joka paikassa on esillä tavaraa, ja värit on mitä sattuu, mutta se sopii heille. Sitten on niitä, jotka ovat hurjan tarkkoja siitä mitä tavaraa on esillä ja sisustuskin enemmän minimalistista sorttia. On siis hyvä miettiä kummanlainen ihminen on se, jolle lahjaa antaa. Minusta hyvä lähtökohta on lahjan SAAJA ei se antaja, minä. Vaikka minusta olisi kivempi saada krääsää/rahaa, en voi suoraan olettaa että lahjan saaja on samaa mieltä. Kumpaa kuntaa hän edustaa? --> sen mukaan joko krääsää tai rahaa, vaikka itsestä pahasta tuntuisi. Jos ei siis lahjalistaa ole annettu.

Alkuperäinen kirjoittaja Bride to be:
Jos häävieras ostaa lapselle juhlavaatteet kun ovat kasvaneet ulos, frouva käy kampaajalla ja osallistuu polttareihin (20 ?), bensakulut juhlapaikalle on 50 ? ja hotellihuone 100 ? (2 aikuista + lapsen lisävuode), ja tämän lisäksi annetaan lahjaksi 50 euron seteli, niin saako lähtiessä tyhjentää boolimaljan omaan pulloon, pistää pari hopealusikkaa taskuun ja kerätä kohehdin, että saadaan hääparin aiheuttamat kulut katettua?

Jokainen tekee miten tekee, tokihan ne häät tulee kalliiks osallistujillekin. Mutta ei niitä kovin usein ole. Ja mua ihmetyttää miten osallistujat kitisee siitä lahjasta ja maksamisesta ja kukaa ei oo sanonu että ihana välillä satsata ja nähdä ihania ystäviä (olettaen että häät ei ole naapurin kaiman). Kyllä mä mielelläni pari kertaa vuodessa siitä maksanki että käyn laittamassa kampauksen ja juhlitaan hienosti ja kunnolla =)

Mutta hääpari ei kerran elämässään mielellään maksa sulle karjalanpaistia ja 2,7 lasia boolia, ellet vie saman rahan edestä lahjaa? ;)

Niinhän se menee. Vieraan pitää pulittaa koska saavat ihanasti tulla juhlimaan meidän ihania häitä.... ;)

[Puhuit itsesi pussiin. Ensin sanot että on vieä kurjempi saada rahaa kuin lahjakortti. Sitten perustelet kurjuutta sillä, että joutuu raahautumaan johonkin tiettyyn liikkeeseen jne. Jos saat pelkkää rahaa, ei tarvitse raahautua tiettyyn liikkeeseen. Miksi se siis kurjempaa?

Toisekseen, haluatko muka oikeasti mieluummin krääsää jolla et tee mitään kuin lahjakortin/rahaa??? Onko se lahjan saajan ajattelemista jos tuo esim. mariskoolin ihmislle joka ei niistä tykkää. Tai tuo unikkolakanat tyypille joka inhoaa marimekkoa. Tai tuo sinisiä laseja tyypille joka vihaa sinistä.... miten siinä on ajateltu lahjan saajaa erityisesti?

Ehkä sulla vaan on ihan järjettömän iso koti että sua ei haittaa turha tavara mutta meitä jotka asutaan ahtaasti, se todellakin haittaa.
No enpäs puhu. Lahjakorteissa ärsyttää se voimassaoloajan kyttäys ja pakko käydä jossain tietyssä liikkeessä hakemassa tietyllä summalla JOTAIN. Siinä on sentään se mahdollisuus, että on yritetty miettiä joku minulle mieleinen liike jossa voisi olla jotain jota haluan (no miksi eivät sitten osta sitä??)

Raha on vielä säälittävämpi, koska ei ole edes sitä vähää nähty että olisi mietitty että mistäs se Pirkko nyt tykkäis. (Pirkolta saa myös kysyä) Ja yhdeksässä tapauksessa kymmenestä se tulisi käytettyä johonkin peruselämiseen tms., häviäisi jälkiä jättämättä. En ole ihan niin sosiaalitapaus että tarvitsisin elatusta joululahjaksi.

Tietenkään ei ole huomaavaisempaa antaa sinistä mariskoolia ihmiselle joka inhoaa sinisiä mariskooleja. Puhuihkin yrityksestä ostaa jotain mieluista, jolloin tietenkään ei osteta sitä mitä tiedetään inhoavan. Jos jotakuta haluaa ilahduttaa, niin yleensä se jokakukin on sellainen josta edes JOTAIN tietää. Mutta jos nyt vahinko kävisi ja joku ostaisi sen sinisen mariskoolin ja minä niitä inhoaisin, niin veisin sen lahjoituksen hyväntekeväisyyteen tai antaisin jollekin joka siitä tykkää. Siinä, hyvä mieli mulle ja lahja hävinnyt jälkiä jättämättä, ihan niinkun se rahakin.

Mutta se jos mikä ois törkeää jos TIETÄÄ että rakastan ylikaiken sinisiä mariskooleja, mutta lahjaski saa setelin tai Sokkarin lahjakortin, että kipasepa kuule hakemassa sellanen purkki kun kerta niin niistä tykkäät. No kuule kiitti kauheesti, ette sitten ite jaksaneet ees hakea? Tuonko teille samalla jotain?

Mutta entäs jos se karmee sininen mariskooli pitääkin olla esillä, katos kun tämä vieras joka sen halusi tuoda lahjaksi, käy usein kylässä ja luuli tietävänsä että minäkin rakastan yli kaiken karmeita mariskooleja, niinkuin hän itse. Eli rahalla olisi taas säästytty monelta mieliharmilta.

Jokainen tekee miten tekee, tokihan ne häät tulee kalliiks osallistujillekin. Mutta ei niitä kovin usein ole. Ja mua ihmetyttää miten osallistujat kitisee siitä lahjasta ja maksamisesta ja kukaa ei oo sanonu että ihana välillä satsata ja nähdä ihania ystäviä (olettaen että häät ei ole naapurin kaiman). Kyllä mä mielelläni pari kertaa vuodessa siitä maksanki että käyn laittamassa kampauksen ja juhlitaan hienosti ja kunnolla =)

Mutta hääpari ei kerran elämässään mielellään maksa sulle karjalanpaistia ja 2,7 lasia boolia, ellet vie saman rahan edestä lahjaa? ;)

Niinhän se menee. Vieraan pitää pulittaa koska saavat ihanasti tulla juhlimaan meidän ihania häitä.... ;)

No varmaan haaparikin tulee kaymaan viela monissa haissa. Vuoroin vieraissa.

Kumpaa kuntaa hän edustaa? --> sen mukaan joko krääsää tai rahaa, vaikka itsestä pahasta tuntuisi. Jos ei siis lahjalistaa ole annettu.
No jos se tavarastaan tarkka henkilö ei halua krääsää, niin hän varmaankin laatii sen lahjalistan. Joten ei sekään ole peruste lahjakorttien paremmuudelle. Ellei tietysti lähtöolettama ole että sukulaiset ovat siinä määrin jälkeenjääneitä etteivät edes lahjalistan avulla osaa ostaa mieluista, viisainta pyytää rahana.

Ja jos taas tarvetta yhtään millekään tavaralle tms. ei ole, niin sitten varmaan kannattaa ilmaista että emme tarvitse yhtään mitään, muistakaa SPR:ää.

Meilla oli ainakin kunnon tarjoilut, 100 eur/henki. Pyydettiin rahana, ainoastaan yksi toi lahjan.

Alkuperäinen kirjoittaja S:

Meilla oli ainakin kunnon tarjoilut, 100 eur/henki. Pyydettiin rahana, ainoastaan yksi toi lahjan.

Ja siis loput maksettiin tilille :).

Mutta entäs jos se karmee sininen mariskooli pitääkin olla esillä, katos kun tämä vieras joka sen halusi tuoda lahjaksi, käy usein kylässä ja luuli tietävänsä että minäkin rakastan yli kaiken karmeita mariskooleja, niinkuin hän itse. Eli rahalla olisi taas säästytty monelta mieliharmilta.
Jos lahjansaajalle on tärkeää että nimenomaan hänen rakkaudella valitsemansa helvetillisen ruma lasipurkki on esillä, niin miten siltä pelastutaan rahalahjalla? Mitä jos Irmeli-tädille tulee hirveän paha mieli kun hänen lahjarahansa on käytetty johonkin ämpärirumaan nykytaiteeseen?

Ja jos taas ei haluta tätä kieltämäti hieman erikoista vaatimusta toteuttaa, niin mitä väliä. Irmeli kuule, se marsikooli tipahti, voi kurja.

Kumpaa kuntaa hän edustaa? --> sen mukaan joko krääsää tai rahaa, vaikka itsestä pahasta tuntuisi. Jos ei siis lahjalistaa ole annettu.
No jos se tavarastaan tarkka henkilö ei halua krääsää, niin hän varmaankin laatii sen lahjalistan. Joten ei sekään ole peruste lahjakorttien paremmuudelle. Ellei tietysti lähtöolettama ole että sukulaiset ovat siinä määrin jälkeenjääneitä etteivät edes lahjalistan avulla osaa ostaa mieluista, viisainta pyytää rahana.

Ja jos taas tarvetta yhtään millekään tavaralle tms. ei ole, niin sitten varmaan kannattaa ilmaista että emme tarvitse yhtään mitään, muistakaa SPR:ää.

Mutta kun lahjalistoista huolimatta osa jengistä haluaa aina ostaa sen ulkopuolelta, just jotain tosi omistuista. Eikös tää ollut ap:nkin tilanne, että lista oli, mutta osa osti jotain aivan mitä sattuu, mariskooleja yms.

No joo, se on tullut selväksi että osa ihmisistä ei halua antaa rahaa lahjaksi, ja osa ihmisistä ei halua ostaa krääsää lahjaksi (osa ei halua saada rahaa? osa ei halua saada krääsää.)

Jos on lahjalista, miksi pitää ostaa sen ulkopuolelta jotain oli se sitten krääsää tai ei, mutta jos sitä ei listassa ole, ja jos ei tunne hääparia erittäin hyvin ja tiedä mtä he haluavat.

Aivan eri asia jos esim. jotain ajatuksella itse tehtyä, esim. itse käsityönä jotain tehtyä, mutta kun ostetaan listan ulkopuolelta jotain koriste-esineitä..... Why oh why?

No joo, se on tullut selväksi että osa ihmisistä ei halua antaa rahaa lahjaksi, ja osa ihmisistä ei halua ostaa krääsää lahjaksi (osa ei halua saada rahaa? osa ei halua saada krääsää.)

Jos on lahjalista, miksi pitää ostaa sen ulkopuolelta jotain oli se sitten krääsää tai ei, mutta jos sitä ei listassa ole, ja jos ei tunne hääparia erittäin hyvin ja tiedä mtä he haluavat.

Aivan eri asia jos esim. jotain ajatuksella itse tehtyä, esim. itse käsityönä jotain tehtyä, mutta kun ostetaan listan ulkopuolelta jotain koriste-esineitä..... Why oh why?

Meidän ihanat häät on vielä edessä joten voin puhua vaan vieraan ominaisuudessa... ja kyllä mä olen nauttinu siitä että olen bilettäny kaverin häissä tavaten muita kavereita vaikka se on maksanu. En oo koskaan ajatellu että pulitan siitä että SAAN tulla.... Ja kyl meijän häissä on vieraille varattu ihan samalla lailla syömistä ja juomista tuo ne sitte mitä tahansa tai ei mitään :D

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Eilen kävi ainakin harvinaisen selväksi, että itsetehty on pahin mahdollinen moka.....

no höh :( mitä itsetehtyä olit vienyt? Siitä kyllä pahoittaa mielensä. Ja voihan lahja olla ajateltu vaikka ei olisi itse tehtykään, mutta silti mennä metsään. Pahoittaahan siitä mielensä... mutta siksi suosinkin lahjalistan noudattamista.

Eilen kävi ainakin harvinaisen selväksi, että itsetehty on pahin mahdollinen moka.....

no höh :( mitä itsetehtyä olit vienyt? Siitä kyllä pahoittaa mielensä. Ja voihan lahja olla ajateltu vaikka ei olisi itse tehtykään, mutta silti mennä metsään. Pahoittaahan siitä mielensä... mutta siksi suosinkin lahjalistan noudattamista.

No niitä mä en toki ole palstalla esitellyt :D

Jossain keskustelussa vaan usea kommentoi että ei kiitos mitään itsetehtyä, kun ne on ihan paskoja kaikki. Kun kaikki itsetehty on jotain ala-arvoista laatua ja niin pois päin. JA vaikka ei olisikaan, niin poisheitettävää silti- kun parempi on saada tavara muoviin käärittynä kaupasta.

Sain melkoiset arvostelut kun esittelin innokkaana semmoisen pienen seinävaatteen :D jouluksi toki, en häälahjaksi.

Jossain keskustelussa vaan usea kommentoi että ei kiitos mitään itsetehtyä, kun ne on ihan paskoja kaikki. Kun kaikki itsetehty on jotain ala-arvoista laatua ja niin pois päin. JA vaikka ei olisikaan, niin poisheitettävää silti- kun parempi on saada tavara muoviin käärittynä kaupasta.

Joillakin meistä on onneksi vielä fiksuja ystäviä, jotka ymmärtävät materiaalien ja työtapojen päälle. Minulta on pyydetty muutamankin kerran
lahjalistan ohi itse tehtyjä käsitöitä. Toteutan tietenkin toiveet, mikäli aika vain riittää. Mutta valitettavasti näperrykseni ovat niin isotöisiä, että joskus on pakko tyytyä listalta ostettuun.

Olen toki ollut sellaisissakin häissä, missä toiveena oli "vain rahaa", ja morsiamelta tuli häitä edellisenä päivänä vielä tekstari, että kannattaa ottaa pientä rahaa mukaan, koska oluenmyynnissä (joka tietenkin tapahtui pimeänä) ei ole vaihtorahakassaa. Täytin toki heidänkin toiveensa.

Mutta itse en ikinä voisi kuvitellakaan pyytäväni rahaa häälahjaksi. Rahan pyytäminen ei kuulu minun mielestäni ystävien ja sukulaisten väliseen kanssakäymiseen. Ei synttäreillä, ei tupareissa, ei häissä. Piste.

Mikä siinä toisen toiveen kunnioittamisessa on niin vaikeaa? Lahjalista on toive, rahalahja on toive. Mutta ei, pitää olla itsekäs ja viedä jotain mikä omasta mielestä on parasta.

Itse olen ensi talven morsian joka tuskailee oikein urakalla häälahjojen suhteen, sillä emme halua mitään, emme yhtään mitään tavaraa tänne täyteen kotiimme. En halua itsetehtyä, en halua taidetta enkä herran jestas mitään kippoja enkä kuppeja.

Mutta taitaa olla turha toive. Suomi on täynnä itsekkäitä ihmisiä jotka tulevat häihin kuin marttyyrit laskien mitä on nyt joutunut siitä hyvästä kustantamaan. Älkää menkö juhliin jos niin ottaa päähän, olette kuitenkin niitä marisijoita joille ei mikään kelpaa.

Yhteistyössä