Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
[Puhuit itsesi pussiin. Ensin sanot että on vieä kurjempi saada rahaa kuin lahjakortti. Sitten perustelet kurjuutta sillä, että joutuu raahautumaan johonkin tiettyyn liikkeeseen jne. Jos saat pelkkää rahaa, ei tarvitse raahautua tiettyyn liikkeeseen. Miksi se siis kurjempaa?
Toisekseen, haluatko muka oikeasti mieluummin krääsää jolla et tee mitään kuin lahjakortin/rahaa??? Onko se lahjan saajan ajattelemista jos tuo esim. mariskoolin ihmislle joka ei niistä tykkää. Tai tuo unikkolakanat tyypille joka inhoaa marimekkoa. Tai tuo sinisiä laseja tyypille joka vihaa sinistä.... miten siinä on ajateltu lahjan saajaa erityisesti?
Ehkä sulla vaan on ihan järjettömän iso koti että sua ei haittaa turha tavara mutta meitä jotka asutaan ahtaasti, se todellakin haittaa.
No enpäs puhu. Lahjakorteissa ärsyttää se voimassaoloajan kyttäys ja pakko käydä jossain tietyssä liikkeessä hakemassa tietyllä summalla JOTAIN. Siinä on sentään se mahdollisuus, että on yritetty miettiä joku minulle mieleinen liike jossa voisi olla jotain jota haluan (no miksi eivät sitten osta sitä??)
Raha on vielä säälittävämpi, koska ei ole edes sitä vähää nähty että olisi mietitty että mistäs se Pirkko nyt tykkäis. (Pirkolta saa myös kysyä) Ja yhdeksässä tapauksessa kymmenestä se tulisi käytettyä johonkin peruselämiseen tms., häviäisi jälkiä jättämättä. En ole ihan niin sosiaalitapaus että tarvitsisin elatusta joululahjaksi.
Tietenkään ei ole huomaavaisempaa antaa sinistä mariskoolia ihmiselle joka inhoaa sinisiä mariskooleja. Puhuihkin yrityksestä ostaa jotain mieluista, jolloin tietenkään ei osteta sitä mitä tiedetään inhoavan. Jos jotakuta haluaa ilahduttaa, niin yleensä se jokakukin on sellainen josta edes JOTAIN tietää. Mutta jos nyt vahinko kävisi ja joku ostaisi sen sinisen mariskoolin ja minä niitä inhoaisin, niin veisin sen lahjoituksen hyväntekeväisyyteen tai antaisin jollekin joka siitä tykkää. Siinä, hyvä mieli mulle ja lahja hävinnyt jälkiä jättämättä, ihan niinkun se rahakin.
Mutta se jos mikä ois törkeää jos TIETÄÄ että rakastan ylikaiken sinisiä mariskooleja, mutta lahjaski saa setelin tai Sokkarin lahjakortin, että kipasepa kuule hakemassa sellanen purkki kun kerta niin niistä tykkäät. No kuule kiitti kauheesti, ette sitten ite jaksaneet ees hakea? Tuonko teille samalla jotain?