Häärahasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Riippuu siitä miten läheisiä tuttuja on hääparin kanssa. Markka-aikana 100mk oli ihan hyvä summa ja pitäkää vaan vapaasti pihinä, mut mun mielestä 20e on ihan ok summa.

Ymmärrän kyllä et on se toisaalta turhaa saada kolme samanlaista silitysrautaa lahjaksi. Ei kuitenkaan maha mitää mut tulee noista lahjalistoista ja tileistä vähä ahneen maku. Kai se on joku kulttuurisidonnainen juttu....

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Törkeetä tai ei, mutta kysyin hääparilta äsken suoraan mikä olis kohtuullinen summa(on tuttavapariskunta ni kehtasin:))ni vastaus oli, ett jos nyt ees 50?, ku titävät meidän rahatilanteen. Nyt on seki ratkastu eikä tartte jälkikäteen miettiä oliko nolo summa. Jos nyt kuitnkin laittais 55? ni olis pröystäilyn makua;)

Oliski ollu helppo ostaa joku lahja yrittää kehitellä arvokkaamman oloista ku onkaa, mut pääseepähän ite helpommalla, ku tarttee vaan raha siirtää. Eikä tuo summa nyt meitä perikatoon vie, ett pitäis häistä ruokaa satsata käsilaukkuun, ettei puuroo tartte seuraavaa kuuta syödä;)

No mulla ei nyt olisi tullut mieleenkään sanoa mitään summaa jos joku sitä edes olisi kysynyt?!

Alkuperäinen kirjoittaja näin on:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
musta tollaset häälahjatilit on törkeitä. en laittais mitään vaan ostaisin tiimarista rumimman lasivaasin mitä löytyy ja veisin sen lahjaksi.

Juuri sen takia ne halutaankin rahana, kaikilla ei ole sama maku.

ja mä veisin sen ruman lasivaasin ihan siitä syystä, etten voi sietää tommosta ruinausta ja rahastusta. ei se ole lahjan saajan asia esittää vaatimuksia!

Minä taas oikein hyvin ymmärrän rahatoiveen. Itse esitän saman toiveen monesti kun kysytään lastemme lahjatoivetta tai tarvetta synttäriä ja joulua ajatellen. Minusta on mukavampi että saan itse ostaa rahalla jotain tarpeellista LAPSELLE, kuin että saa lahjaksi jotain mitä ei todellakaan koskaan tarvitse.

Omiin häihin otn tuon säästöpossuidean. Se on varmasti kaikille kiva ku saa halutessaan laittaa sen summan minkä haluaa, eikä tartte häpeillä, ellei oo varaa laittaa suuria summia. Ite tosin tykkäisin enemmän just lahjoista esim.pussilakanasetistä tms.

Mä oon kanssa lukenu jostain, että on kohteliasta antaa rahaa ( jos siis rahaa lahjaksi toivotaan ) suunnilleen se summa, mitä kestitys maksaa per hlö. Ja tätä nykyä se on sissiin se noin 25 ? per nuppi. Eli lykkäisin sen 50 ? tilille.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Törkeetä tai ei, mutta kysyin hääparilta äsken suoraan mikä olis kohtuullinen summa(on tuttavapariskunta ni kehtasin:))ni vastaus oli, ett jos nyt ees 50?, ku titävät meidän rahatilanteen. Nyt on seki ratkastu eikä tartte jälkikäteen miettiä oliko nolo summa. Jos nyt kuitnkin laittais 55? ni olis pröystäilyn makua;)

Oliski ollu helppo ostaa joku lahja yrittää kehitellä arvokkaamman oloista ku onkaa, mut pääseepähän ite helpommalla, ku tarttee vaan raha siirtää. Eikä tuo summa nyt meitä perikatoon vie, ett pitäis häistä ruokaa satsata käsilaukkuun, ettei puuroo tartte seuraavaa kuuta syödä;)

"jos nyt ees 50euroa.."? huh huh, sanon vaan! ihan todella törkeetä! kyllä on kauniit romanttiset ajatukset kaukana tuosta no anna meille nyt ees viiskybää -meinigistä..

Alkuperäinen kirjoittaja Pajulanpirkkona:
Riippuu siitä miten läheisiä tuttuja on hääparin kanssa. Markka-aikana 100mk oli ihan hyvä summa ja pitäkää vaan vapaasti pihinä, mut mun mielestä 20e on ihan ok summa.

Ymmärrän kyllä et on se toisaalta turhaa saada kolme samanlaista silitysrautaa lahjaksi. Ei kuitenkaan maha mitää mut tulee noista lahjalistoista ja tileistä vähä ahneen maku. Kai se on joku kulttuurisidonnainen juttu....

Ovat ystäviä molemmat, ei nyt erityisen läheisiä, mut yhteyksissä ollaan säännöllisesti.

Kyllä itekki sen ymmärrän, ett kiva ostaa ite mitä tarttevat mut voishan ajatus olla, ett tuotte mitä tuotte ja ootte tuomatta.

Mie jos joskus menen naimisiin, niin tulee kaason hoidettavaksi lahjalista sekä mahdollinen rahatili/säästöpossu. Pitäkää vaan törkeenä!
Ja ihan siitä syystä, että en voi sietää kaikennäköstä krääsää!
Eli erilaisia vaaseja ym. en tykkää ottaa kaappiin pölyttymään ja en tykkää pitää esillä seinien ja hyllyjen täydeltä tavaraa!

Ja jos häihin menen joissa tuo systeemi käytössä, niin ei tulis mieleenkään lähtee ostamaan mitään rumimpia vaaseja mitä tiimarista löytyy, vaan ostasin jotain listalta, tai laittasin sen rahan vaikka vaan sen 20?.

Koska jos nuo listat ja tilit on laadittu, niin ne on laadittu just sen takia, ettei hääpari tarvitse/halua lisää mitään vaaseja, silitysrautoja tms.!!

Omiin häihin ajattelin kanssa tuollaisen säästöpossu -tyyppisen ratkaisun. En halua myöskään että kukaan häpeilee jos ei ole ollut paljoa antaa -tai jos ei anna vaikka mitään. En mä välitä. Me tehdään myös lahjalista, mutta just niin kuin tuolla jo joku mainitsikin niin se on kaason ja äitini hallussa ja sen saa antaa vieraille vain jos erikseen kysyvät ja haluavat ostaa listasta.

Niin, hankala tilanne. Toisaalta, kysyin suoraan ja sain vastuksen. Ei ainakaa jääny epäselväks paljon laitetaan. Toisaalta, hyvä näin. Ei tartte päänuppia vaivata vaan voi cit hyvillä mielin mennä juhliin.

Tosin, jos miettiii kestitystä, ni yhden ihmisen ruokailuun nuissa häissä ei taida mennä edes sitä 25?, ellei nyt syö 4 edestä. Ovat pienet ja itse valmistellaan kaikki. Mä itsekki valmisteluihin osallistun. Leipomaan meen, mutta ei sitä lasketa, ku heidän aineilla ym.ja itse ku tykkään siitä ja tarjouduin vapaaehtoisesti auttamaan.

50? lykätään tilille ja toivotaan, ett ostavat sillä mitä tarttevat sen Tiimarin kauheimman lasivaasin sijaan;)

samaa mieltä että ovat kyllä törkeitä nuo lahjatilit!

mun kaverin häissä olivat järkänneet kivasti. sai tuoda lahjan ihan oman maun mukaan tai sitten sujauttaa rahaa possuun ilman kirjekuorta tai mitään lappuja erästä hankintaa varten. he eivät halunneet edes tietää paljonko joku lahjoitti. ei todellakaan saa olla mikään rahankeruumeininki häissä. häät tulee parin maksaa ja kaikki lahjat on vaan kivaa ekstraa eikä nyt ainakaan mitään rahavarantoa, jolla häät voitaisiin kustantaa!

osta lahja ja vie se.

Mä en taasen ymmärrä, mikä ero tässä possuasiassa on siihen lahjatiliin verrattuna. Periaatehan on molemmissa sama: rahaa ei lahjoja, kiitos. Toinen on vaan reilusti ja rehellisesti sanottu ja toinen kierrellen ja kaarrellen, mutta samaan lopputulokseen halutaan. Eikö?

Alkuperäinen kirjoittaja Minä taas:

mun kaverin häissä olivat järkänneet kivasti. sai tuoda lahjan ihan oman maun mukaan tai sitten sujauttaa rahaa possuun ilman kirjekuorta tai mitään lappuja erästä hankintaa varten. he eivät halunneet edes tietää paljonko joku lahjoitti. ei todellakaan saa olla mikään rahankeruumeininki häissä. häät tulee parin maksaa ja kaikki lahjat on vaan kivaa ekstraa eikä nyt ainakaan mitään rahavarantoa, jolla häät voitaisiin kustantaa!

osta lahja ja vie se.

Mä en taasen ymmärrä, mikä ero tässä possuasiassa on siihen lahjatiliin verrattuna. Periaatehan on molemmissa sama: rahaa ei lahjoja, kiitos. Toinen on vaan reilusti ja rehellisesti sanottu ja toinen kierrellen ja kaarrellen, mutta samaan lopputulokseen halutaan. Eikö?

Mulle tuli tuossa sellanen olo, ett ei tartte "näyttäytyä"jos onki "vaan" varaa antaa se 20?. Tilillä se kuitenkin näkyy. Tiedä sit..

musta tollaset häälahjatilit on törkeitä. en laittais mitään vaan ostaisin tiimarista rumimman lasivaasin mitä löytyy ja veisin sen lahjaksi.

Juuri sen takia ne halutaankin rahana, kaikilla ei ole sama maku.

ja mä veisin sen ruman lasivaasin ihan siitä syystä, etten voi sietää tommosta ruinausta ja rahastusta. ei se ole lahjan saajan asia esittää vaatimuksia!

Rahastusta? Jos pari haluaa ostaa mieleisensä vaasin vaikka anttilasta?

ei missään muissakaan juhlissa (synttärit, rippijuhlat, ristiäiset, valmistujaiset ) ole korrektia esittää lahjatoiveita (=vaatimuksia ), miksi häissä sitten? kas kun eivät vielä laittaneet minimisummaa, joilla häihin ylipäätään saa osallistua...

tuota olen kovasti eri mieltä tästä.. kyllähän nyt on aina parempi jos on tiedossa mitä toinen haluaa, ja sitten myös ostaa sellaista mistä toinen tykkää.. mikään ei ole niin inhaa kuin saada rumia lahjoja, jotka on vielä epäkäytännöllisiä ja turhia.. kyllä meillä vaan on jokaikisessä juhlassa lahjatoiveet ja yleensä isompia juttuja varten pyydetään rahaa.. jos haluan farkut synttärilahjaksi niin silloin pyydän rahaa kun itse ne käyn ostamassa :D
samaten häisä, jos ei ole mitään erityistä mitä haluaisi, vaan on esim yksi iso juttu niinkuin pesukone, häämatka ym. niin silloin raha on hyvä lahja.. mulla ei ole mitään ongelmaa viedä rahaa lahjaksi, enkä ymmärrä niitä joilla on..
itse ollaan käytetty sellaista että 20? per nenä summaa...
lapselle se on 10? per nenä että kun meitä kaksi on niin ihan jees summa niistä tulee..

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

niin minustakin.

Joo mutta euroihin siirryttiin yli kuus vuotta sitten,
markka-aikaan maitolitra maksoi markan, nyt euron sen logiigan mukaan se summa olisi nyt 100e?

Meillä oli "maalaishäät" ja maitotonkkaan sai laittaa mitä halusi jos ei keksinyt mitään lahjaa niitäkin sai tuoda, ja tuotiinkin

Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Hyvä nyrkkisääntö on se, että laitat sellasen summan, joka kattaa kestityksenne. Tätähän et tarkalleen voi tietää, eikä siitä nyt olekaan kyse, vaan siitä, että mielestäni kaksi aikuista laittaa enemmän kuin esim. 2 aikuista ja 2 lasta. Itse laittaisin varmasti noin 50 euroa ajatuksella, että molemmat aikuiset tulevat "maksamaan" hääparille 25 euroa/hlö.
Tätä "sääntöä" käytän kaikissa tilaisuuksissa, joihin lahja pyydetty rahana. Saattaisin toki tämän lisäksi viedä jonkun edullisen lahjan tyyliin Marimekon pikkupyyhkeet yms.

Ja tuo on ihan puppulaskutapa. Vieraiden ei ole mitään syytä arvottaa lahjaansa sen mukaan mitä heistä muodsotuu kuluja vaan jokainen antaa lahjan oman kykynsä mukaan.

Jos on tosi tiukkaa niin se 20e on ihan hyvä. Musta ainakin on tärkeämpää että ne ihmiset saapuvat paikalle kuin mikään lahja.

niin minustakin.

markka-aikaan maitolitra maksoi markan, nyt euron sen logiigan mukaan se summa olisi nyt 100e?

Meillä oli "maalaishäät" ja maitotonkkaan sai laittaa mitä halusi jos ei keksinyt mitään lahjaa niitäkin sai tuoda, ja tuotiinkin

ei vaan 20e on ihan riittävä lahjaraha, minusta ainakin. mä olin kerran häissä missä pyydettiin rahat shekkeinä.. sit shekit kerättiin korteista, ja jokaiseen korttiin kirjoitettiin summa sen perään keltä se oli :|

Musta on hassua että nykyään koetaan jotenkin halventavaksi jos lahjaksi halutaan rahaa. Kun muutenkin aina haaveillaan vanhojen hyvien aikojen perään niin miksei tässäkin? Ennen muinoin raha tai siihen verrattavat lahjat olivat juurikin niitä tyypillisiä häälahjoja. Tai sitten jotain aidosti hyödyllistä uuteen kotiin (nykyään vaan kun kaikilla melkein se koti jo on valmiina).

niin minustakin.

No otin ton markka vertailun siihen ihan suhteuttamaan asiaa, kun minusta aina välillä tuntuu et monen mielestä 20e on ihan pennosia, joskus tuntuu et se rahan arvo on vähän hämärtyny euron myötä joillakin.

Onko sun palkka sitten tehny saman kehityksen et markat suoraan euroiksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Minä taas:

osta lahja ja vie se.

Ensinnäkin näissä häissä sai tuoda lahjoja, jos halusi, tai sujauttaa rahaa possuun. Tärkein erottava tekijä possulla ja tilillä on se, että rahan antajan henkilöllisyyttä ei pidetä tärkeänä eikä täten antajan tarvitse tuntea syyllisyyttä vaikka laittaisi possuun vaikka vain kympin!

[quote

ei vaan 20e on ihan riittävä lahjaraha, minusta ainakin. mä olin kerran häissä missä pyydettiin rahat shekkeinä.. sit shekit kerättiin korteista, ja jokaiseen korttiin kirjoitettiin summa sen perään keltä se oli :| [/quote]

Just tää oikein alleviivaa sitä rahankeruuta ja vieraiden arvottamista antamansa rahamäärän mukaan. Yäk.