Haastan teidät kaikki luovuttamaan verta tällä viikolla!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tupakointi ei estä verenluovutusta:

http://www.veripalvelu.redcross.fi/asp/system/empty.asp?P=1015&VID=default&SID=615499015546532&S=1&A=closeall&C=26400

Eli jos vedät 2 askia norttia päivässä se on ok, mutta jos viisi vuotta sitten kerran kokeilit poltta ruohoa = ikuinen banni.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:

http://www.veripalvelu.redcross.fi/asp/system/empty.asp?P=1015&VID=default&SID=615499015546532&S=1&A=closeall&C=26400

Eli jos vedät 2 askia norttia päivässä se on ok, mutta jos viisi vuotta sitten kerran kokeilit poltta ruohoa = ikuinen banni.

tuolla ainkin luki että huumekokeiluista (muu kuin pistettävä) seuraa 2-6kk luovutuskielto

Alkuperäinen kirjoittaja toinen harmaa:

tuolla ainkin luki että huumekokeiluista (muu kuin pistettävä ) seuraa 2-6kk luovutuskielto

No outoa että sitten luovutuksessa sanoivat ettei enää koskaan saa luovuttaa! VAihteleekohan (tässäkin) käytännöt eri paikkakuntien välillä...

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitäs mieltä ootte siitä, että mies kerran luovutuksessa myönsi että on muutaman kerran vuosia sitten polttanut kannabista, niin heti rapsahti elinikäinen luovutuskielto...

Mitäs tuosta pitäisi olla mieltä? Varmuus ennen kaikkea, tällaisissa asioissa.

Niin mikä varmuus? Saahan tupakoijatkin luovuttaa. Ja ne sentään imee myrkkyjä vereensä ympri vuorokauden...

ehä saa.kuus kuukautta pitää olla polttamatta..vai luinko muak jotenki väärin: /

joo luin väärin,tai en siis lukenut.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen harmaa:

tuolla ainkin luki että huumekokeiluista (muu kuin pistettävä ) seuraa 2-6kk luovutuskielto

No outoa että sitten luovutuksessa sanoivat ettei enää koskaan saa luovuttaa! VAihteleekohan (tässäkin) käytännöt eri paikkakuntien välillä...

No en sit eiedä,mutta niin tuolla sanottiin.mutta sitten jos pistää edes sen kokeilun verran,niin sitten ei saa luovuttaa koko elinikänään.

Ne kysymykset.. mistä minä tiedän onko mies, jonka kanssa olen harrastanut seksiä, harrastanut seksiä miehen kanssa vuoden aikana? Tai onko hänellä ollut joskus sukupuolitauti? Käytän aina kumia, onko sillä merkitystä? Vai enkö saa luovuttaa koska minulla on ns. irtosuhteita?

Jaa multakin meni sitten luovutusoikeudet .Pöh.

menisin,mut pistteet on senv erran kaukana et en pysty lähtee...
Pitäis olla joka TK:ssa piste ni se auttais paljon asiaa

NO, just katoin tota liikkuvan kalenteria.Pääsenki tosi hyvin tällä viikolla luovuttaa sillaikaa ku poika on VPKssa

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
Voinko mennä vaikka imetän? En ole vielä koskaan käynyt... :ashamed: Saakos olla mitään lääkitystä päällä?

Synnytyksestä pitäisi olla kulunut vuosi ja imettääkään ei saa. Yhteisrasitus olisi liian suuri rasitus elimistölle.

Lääkitystäkään ei saisi olla. Joku panadol tms. ei välttämättä haittaa, jos sen on ottanut tilapäiseen päänsärkyyn tms. mutta terve pitää kyllä olla.

Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:
Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Mulla ei ole ikinä ollut tarpeeksi hyvä hb :ashamed:

sama juttu..muuten kyllä luovuttaisin ..

Jos teillä on alhainen/korkea hemoglobiini, niin sille pitäisi tehdä jotain muutenkin kuin verenluovutuksen näkökulmasta. Rautatablettia suuhun, jos se on liian matala ja lääkärin pakeille, jos se on todella korkea!

Alkuperäinen kirjoittaja Elina81-Äiti02:
Jos teillä on alhainen/korkea hemoglobiini, niin sille pitäisi tehdä jotain muutenkin kuin verenluovutuksen näkökulmasta. Rautatablettia suuhun, jos se on liian matala ja lääkärin pakeille, jos se on todella korkea!

Ei se ole ihan noin yksioikoista. Esimerkiksi minun tapauksessani rautatabletit yms. korjaavat tilanteen vain väliaikaisesti. Joka raskaudessa olen hetikohta ollut rautakuurilla, ja silti parhaimmillaan hemppa on raskausaikana ollut alussa noin 125 ja loppupuolella hyvä jos 100. Ensimmäisessä raskaudessa neuvolan tädit olivat siitä huolissaan, minut passitettiin verenkuvaan yms. tutkimuksiin, mutta kaikki oli kunnossa. Rauta ei vaan kertakaikkiaan imeydy elimistööni kovin hyvin. Vähitellen terkkarit ymmärsivät, että matala hemppa on minun elimistöni normaalitila, eikä alhainen hemppa ole koskaan esimerkiksi tehnyt minua väsyneeksi tms. Toisessa ja kolmannessa raskaudessa terkkarit tiesivät jo kroppani käyttäytymisen, eikä minua enää lähetetty verenkuvaan. Lähinnä vaan löimme naureskellen vetoa siitä, monennellako viikolla saan taas tupla-annokset rautaa.

Kaikkea on kokeiltu, rautapitoisista juomista kaikkiin mahdollisiin tabletteihin, mutta vaikutus on aina väliaikainen ja keinotekoinen. Raskaana saatoin napsia rautaa aamuin illoin, silti hemppa oli noin 105-115. Joten yritetty on, ja parhaillaankin olen rautakuurilla.

Mielelläni luovuttaisin verta vakituisesti ja auttaisin, mutta minua ei hempan takia kelpuuteta. Voin vain kehottaa kaikkia niitä, jotka pystyvät ja pääsevät: menkää ja tehkää hyvä työ!