Häät ja vieraat, jotka eivät osaa lukea kutsua...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stahdshsdh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

stahdshsdh

Vieras
Sulhoni äidillä on kauhea määrä sisaruksia. Kutsuttiin häihin vain ne sisarukset (eli miehen sedät ja tädit puolisoineen), ei heidän jälkikasvuansa. Jälkikasvu ei ole kovin nuorta, nuorimmat 16-vuotiaita, suurin osa aivan aikuisia. Ja sitä setien ja tätien jälkikasvua on paljon.

No nyt olen kuullut kautta rantain yhdeltä sisarukselta (eivät ole edes meille ilmoittautuneet!), että "me tullaan koko perhe". Eli yksi näistä äidin sisaruksista haluaa raahata kaikki lapsensakin mukaan häihin.

Mites tää nyt hoidetaan? Jos joku tulee perheineen niin tietysti kaikki muut mulkoilevat, että mites tuo porukka nyt kutsuttiin kokonaan ja meistä vain kaksi. Jos taas sanotaan, että tädit ja sedät vain, niin loukkaantuvatko verisesti ja saan aikaiseksi uuteen sukuuni riidan. Ja miten sellainen asia edes sanotaan, että huonosti luitte kutsun, tulkaa vain aikuisten kesken. Kutsussa luki selvästi, että "Maija ja Matti Meikäläinen". Ei perheineen, ei +lapset, ei mitään viitettäkään siihen suuntaan.

Paikkaan ei mahdu ja pitopalvelu on kallista. Olen nähnyt tämän mukaan pyrkivän jälkikasvun ehkä kaksi kertaa elämässäni eikä todellakaan ole halua kestittää jotain satunnaisia jonkunjonkun lapsia, jotka eivät edes ole lapsia.

Kun varmistavat tulonsa sanotte vain, että kutsu koski vain pariskuntaa, ei lapsia. Jos alkavat mussuttamaan, niin sitten kerrotte että johonkin se raja on vedettävä.

[QUOTE="V ieras";29830329]Kun varmistavat tulonsa sanotte vain, että kutsu koski vain pariskuntaa, ei lapsia. Jos alkavat mussuttamaan, niin sitten kerrotte että johonkin se raja on vedettävä.[/QUOTE]

Nää on sellaisia ihmisiä, joista en mene vannomaan, että edes tajuavat varmistaa tulonsa vp-päivästä huolimatta *huokaus*. No, täytyy nakittaa sulhoni äidille hommaksi se, että soittaa sisaruksellensa ja ilmoittaa, että tulkaa ilman lapsia, kiitos.

Halusitte jostain syystä kutsua miehen äidin sisarukset? Olette läheisiä? Useimmat kutsuvat nykyään vain ne, jotka oikeasti haluavat kutsua, kuten ystävät ja lähisukulaiset - ei nitä joita morsiusparin vanhemmat haluavat.

Meidän häihin anoppi kutsui omia ystäviään ja kaukaisempia sukulaisia, joita en ollut nähnytkään. Ärsytti, mutta annoin sen tapahtua, koska anoppi osallistui myös kustannuksiin.

Halusitte jostain syystä kutsua miehen äidin sisarukset? Olette läheisiä? Useimmat kutsuvat nykyään vain ne, jotka oikeasti haluavat kutsua, kuten ystävät ja lähisukulaiset - ei nitä joita morsiusparin vanhemmat haluavat.

Juu, siellä on kuitenkin kummeja joukossa jne. Ja sitten kun yhdet kutsuu niin pitää kutsua kaikki tietystä porukasta. Paljon tulee toki ystäviäkin häihin. Enkä mä niitä ko sisaruksia vastusta vaan sitä, että kutsussa ei olisi voinut selvemmin lukea, ketkä on kutsuttu.

Eikä se ole aina niin helppoa rajata tiettyjä ihmisiä pois. Omassa suvussani on ihminen, jota en olisi missään nimessä halunnut kutsua, mutta yleisen rauhan säilyttämisen nimissä on hän kutsuttuna. Ja taisi ilmoittautuakin ihan ensimmäisten joukossa, varmaan vttuillakseen. :D

Meidän häihin anoppi kutsui omia ystäviään ja kaukaisempia sukulaisia, joita en ollut nähnytkään. Ärsytti, mutta annoin sen tapahtua, koska anoppi osallistui myös kustannuksiin.

Auts! :/ Meillä miehen vanhemmat eivät osallistu kustannuksiin, joten olisin järkyttynyt, jos kutsuisivat omia vieraitansa. :D Ovat kyllä ihan fiksua porukkaa, että en sellaista edes odota heiltä.

Meidän häihin vaan pöllähti näitä serkkuja, tai mitä lie sukulaisia joita ei ollut kutsuttu eikä ilmoitettu tuleviksi. Siinä sitten näiden "lasten" vanhemmat sovittelivat pöytään lisää tuoleja. Pöydissä oli paikkakortit, en tiedä hoksasivatko että olivat väärässä paikassa :).

Kannattaa suoraan sanoa, että paikkaan ei mahdu isompaa porukkaa, ettei tässä mitään syrjintää harjoiteta. Se äitihän vois sisaruksilleen asiasta viestittää.

Olin itse tuollainen lukutaidoton taannoin ja ilmoitin serkkuni häistä tädilleni, että meidän perheestä tulee neljä henkeä. Tätini kirjasi ylös ja juteltiin sujuvasti niitä näitä. Parin päivän kuluttua hän soitti minulle päin, että kutsu olikin vain aikuisille. Yhdessä manasimme asiaa.

Kyseisessä tilanteessa olisi siis ollut asiallista, että henkilö, jonka nimi ja yhteystiedot oli kohdassa "vp", olisi tiennyt asiasta (tai ehkä meillä lukutaidottomuus kulkee suvussa...).

Jäi vähän hönttö olo, mutta ei oikeastaan harmita, en nyt kauheasti niihin juhliin hinkunutkaan...

Viimeksi muokattu:
Joo, se kuka ottaa ilmoittautumiset vastaan, sen pitäisi tietää keitä on kutsuttu, ja osata heti vastata, jos ilmoittautumisia tulee henkilöiltä joita ei ole kutsuttu.

Kyllä usealle on nykyjäänkin oman sisaren/veljen lapset sen verran läheisiä, että tuntuisi luonnottomalta, jos ei kutsua häihin tulisi. Mulla ainakin sisaren lapset on melkein kuin omia, ollut pienestä asti. Enkä kyllä koe olevan VAIN joku täti...

[QUOTE="viola";29830694]Kyllä usealle on nykyjäänkin oman sisaren/veljen lapset sen verran läheisiä, että tuntuisi luonnottomalta, jos ei kutsua häihin tulisi. Mulla ainakin sisaren lapset on melkein kuin omia, ollut pienestä asti. Enkä kyllä koe olevan VAIN joku täti...[/QUOTE]

Näille nykymorsioille on usein koko miehen suku ihan etäisiä mitä lie sukulaisia, miehen mielipidettä ei edes kysytä, tai sitten mies on niin tossun alla että lähisuku tulee jatkossa olemaan vaimon sukulaisia :)

Näille nykymorsioille on usein koko miehen suku ihan etäisiä mitä lie sukulaisia, miehen mielipidettä ei edes kysytä, tai sitten mies on niin tossun alla että lähisuku tulee jatkossa olemaan vaimon sukulaisia :)
Ihan sama kenen suvusta on kyse. Tuntuu, että häihin kutsuminen on jopa jonkinlaista peliä. Luulisi, että häihin voisi kutsua kaikki sedät ja tädit etenkin, kun on isommista häistä kyse. Mutta hyvin voi nykyaikana kutsua vain tietyt ja jättää toiset kutsumatta.

Te jotka ootte sitä mieltä että miksi ei muka voi kutsua ihan koko jättimäistä sukua, niin oletteko järjestäny itse häitä? Tässä viimeisen viiden vuoden aikana? Isommassa kaupungissa saati pk-seudulla? Maksaa melkosen paljon. Jossain landella saattaa saada jonku seurojen talon ilmaseks tai puoli-ilmaseks mutta toista se on isommissa kaupungeissa. Pelkkä noin 100 hengen juhlatila voi maksaa jopa nelinumeroisen summan rahaa, ja sitä isommat vieläkin enemmän. Ruoka on halpaa jos sen saa hintaan 25€ per naama. Jos serkkuja on useita kymmeniä, niillä omat puolisot ja lapset eikä heitä oikeestaan edes kovin kummosesti tunne, niin en minä ainakaan haluais olla maksamassa useita tuhansia euroja vielä muiden kustannusten päälle että ihan koko suku saadaan kutsuttua vaikkei hääpari suurinta osaa edes kaipaa paikalle.

[QUOTE="viola";29830694]Kyllä usealle on nykyjäänkin oman sisaren/veljen lapset sen verran läheisiä, että tuntuisi luonnottomalta, jos ei kutsua häihin tulisi. Mulla ainakin sisaren lapset on melkein kuin omia, ollut pienestä asti. Enkä kyllä koe olevan VAIN joku täti...[/QUOTE]

Tässä puhuttiin morsisparin tädeistä, ei heidän omien sisarustensa lapsista...

Pidä tiukasti vain ohjakset käsissäsi, muuten hajoaa kokonaan. Meillä samaa ongelmaa miehen puolella ja mies valitsi jotain sukulaisia joiden kanssa enemmän ollut tekemisissä. Eli tädeistä ja sedistä tutuimmat ja heidän lapsensa. Kyllähän siinä jotain väärinkäsitystä kerkesi tulemaan mutta kun ei olla kuitenkaan tekemisissä niin samapa tuo ottiko joku itseensä vai ei.

Siis morsiusparin serkkuja ei ole kutsuttu? Eikö ketään?
En minä aikakaan kutsuisi serkkujani, ainakaan kaikkia, osaa en ole edes koskaan tavannut, nuorimmat ovat omia lapsiani nuorempia, osalla taas on aikuisia lapsia. Pelkkiä serkkuja on meidän isossa suvussa jo kolmisenkymmentä, sitten he olettaisivat perheensäkin olevan kutsuttuja, tulee äkkiä päälle sata henkeä heistä.

Kait se kenet kutsutaan riippuu ihan tapauksesta. Minulla on 8 tätiä/setää ja 19 serkkua.
Vähän kyllä säälitti veljeni, joka järjesti isot häät. Kustannuksiin osallistuivat morsiusparin lisäksi, morsiamen vanhemmat ja isäni vaimoineen (äiti kuollut). "Äitipuolemme" kustui omat sisaruksensa (6 kpl) puolisoineen häihin, koska hän kerran häistä maksoikin. Morsiuspari ei ollut missään tekemisissä ollut näitten vieraitten kanssa.

Meidän häistä on jo aikaa, mutta silloinkin juhlapaikat ja pitopalvelut maksoivat paljon rahaa. Olimme rajanneet vieraat niin, että mun vanhempien sisarukset oli kaikki kutsuttu. Mutta mun serkuista oli kutsuttu vain ne, joiden kanssa olin oikeasti tekemisissä. Niinpä sitten mun äitini veli jäi kemuista pois, kun hänen lapsiaan ei kutsuttu. Ja kaikki mun serkut oli siis aikuisia ihmisiä. Anopin sisaruksista taidettiin kutsua yksi veli. Toinen veli olis vaan tapellut isänsä kanssa ja appiukon siskonmies on ihan samanlainen. Kyllä siellä herneitä vedettiin nenään, mm. tämä appiukon sisko oli antanut mun miehelle myöhemmin viiskymppisen, häälahjaksi hänelle. Mutta eipä se mua hirveästi jäänyt kalvamaan. Ei me haluttu sinne koko helvatin sukua, eikä myöskään niitä, jotka olisivat aiheuttaneet ongelmia.

Ne tulee ketkä tulee. Me kutsuimme keitä paikalle halusimme, ja ne tulivat ketkä paikalle halusivat.

Yhteistyössä