Häät ja vieraat, jotka eivät osaa lukea kutsua...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stahdshsdh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis morsiusparin serkkuja ei ole kutsuttu? Eikö ketään?

Uskoisin olevan aika yleistä, ettei serkkuja kutsuta häihin. Ainakaan kaikkia. Yleensä kai ihmiset haluavat juhliinsa ne ihmaiset, joiden kanssa ovat tekemisissä.

Esimerkkinä omat hääni vuosien takaa. Vieraita oli yhteensä n. 120, joukossa oli omalta puoleltani muutama läheisin serkku perheineen, miehen puolelta kaikki 7. Jos olisin kutsunut yli 50 serkkuani perheineen, olisimme saaneetkin pitää häät tuplamäärälle ihmisiä. Jo tuon 120 hengen kestitseminen ja tanssittaminen maksoi n. 10 000 €. Asiallisen juhlapaikan löytäminenkin yli 200 henkilölle on aika haastellista.

Ei ainakaan meillä ollut. Kutsuttiin rakkaita ja läheisiä ihmisiä. Mulla on pieni suku, mutta appivanhemmilla yli 10 sisarusta. Kaikilla lapsia, lapsenlapsia ja osalla lapsenlapsenlapsia( tekis yli 100 henkeä), eikä olla siis missään tekemisissä. Myöskään mun serkut ei olleet kutsuttuna. Ne oli meidän häät, ei mikään sukukokous.

Me olimme kutsuneet ihmiset ilman lapsia (lukuun ottamatta ihan pieniä lapsiä) siis Matti ja Maija Meikäläinen ja jokaikinen ilmoitti myös lapsensa mukaan. Annoin asian olla. Mutta verenpaine nousee vieläkin kun sulhasen isä ilmoitti aivan häiden alla tuovansa myös uuden naisystävänsä juhliin (ikinä oltu kuultukaan koko tyypistä)- tämä vielä jotenkin meni, vaikka istumajärjestystä pitikin uudelleenmiettiä.

Noh, miehen serkun häät olivat viikkoa ennen omiamme ja tapasimme naisen siellä, jolloin hän kirkossa ilmoitusluontoisesti totesi myös teini-ikäisen lapsensa olevan tulossa juhliin ja että (isä oli erikseen pyytänyt että saa ajaa meidät lyhyen matkan kirkolta juhlapaikalle) myös hän ja teini ovat sitten tulossa samalla kyydillä morsiusparin kanssa. Siis teini sinne vaan meidän kanssa takapenkille. Harvoin hermostun noin totaalisesti kuin silloin, onneksi oltiin kirkossa, niin ei voinut repiä pelihousujaan pahemmin... Istumajärjestystä ei enää muutettu eikä teinille paikkaa löytynyt, jostain haki tuolin itselleen siihen pääpöytään sitten. Poika oli ihan mukava, minkäs sitä äidilleen mahtaa.

kumpikin siskoni piti perinteiset sukuhaat. kutsuttiin tadit ja sedat ja serkut ku se nyt pitaa niin tehda. vaikkei kenenkaan kanssa tekemisis ole. kappas vain. yksikaan serkku ei ole kutsunut meita juhliinsa. no ma paasen helpolla. kun omat juhlat koittaa sinne tulee vain ne jotka sinne oikeasti haluan. tai mies haluaa. yksikaan kutsu ei lahde periaatteella et pitaa kutsua. ja siskon haihin serkut raahas viel jottain poikaystavia. hei me ollaan 17v ja seukataan!

Meilläkään ei kutsut sisältäneet serkkuja. Tädit ja sedät tervetulleita puolisoineen. Itselläni iso suku, joten raja piti vain vetää johonkin. Enemmistö serkuista perheellisiä, joten olisi häät kyllä paisuneet kuin pullataikina. Varmasti joku veti herneen nenäänsä, mutta ei voi minkään.

Viieras, ei oo todellista! Siis toi autokyyti. Kai teillä oli joku riisinheitto sitte myös tälle anoppikokelaalle ja hänen pojalleen myös? Yleensähän se on pienimuotoinen ohjelmanumero kun morsiuspari nousee vihittyinä autoon kirkon pihalla ja taas kun ajavat juhlapaikan pihaan ja tulevat ulos onniteltaviksi. Oliks nää kaks sitte joukon jatkona tökerösti? Vai menikö kyyti vähäeleisemmin ettei kukaan sen kummemmin noteerannu asiaa?

[QUOTE="Hömelö";29833710]Viieras, ei oo todellista! Siis toi autokyyti. Kai teillä oli joku riisinheitto sitte myös tälle anoppikokelaalle ja hänen pojalleen myös? Yleensähän se on pienimuotoinen ohjelmanumero kun morsiuspari nousee vihittyinä autoon kirkon pihalla ja taas kun ajavat juhlapaikan pihaan ja tulevat ulos onniteltaviksi. Oliks nää kaks sitte joukon jatkona tökerösti? Vai menikö kyyti vähäeleisemmin ettei kukaan sen kummemmin noteerannu asiaa?[/QUOTE]

No ei tullut ne kaksi autoon- kerrankin mies sai sanottua vastaan ja totesi, että kyllä meillä riittää noita muitakin kuskeja, jos haluaa sen eukkonsa kanssa körötellä paikalle... Tosin siinä pihalla mentiin autoon, kaikki otti kuvia ja heilutteli siinä- auto liikkuin 50 m ja jäi siihen. Ihmeteltiin, että mitäs nyt, kun miehen isä ilmoitti jääneensä odottamaan nyt sitä naisystäväänsä ja katsomaan että pääsee jonkun kyydillä sitten. Juhlaväki käveli sitten autolle, kun luulivat että se on mennyt rikki tai jotain kun ei lähdettykään... Kyydit oli kyllä järjestetty niin, että Bestman jäi vikaksi katsomaan että kaikki pääsee eteenpäin ja koukkaa vaikka kaksi kertaa tarvittaessa (ajomatkaa maks. 5 min).

Meidän suvussa yksi perhe ei koskaan voinut minnekään lähteä ilman lapsia. Yhden sukulaisen häät oli vain aikuisille, niin tämän perheen vanhemmat soittivat ja kinusivat lapsensa mukaan. Ja tämä perhe on juuri sellainen joiden vuoksi lapsettomia juhlia yleensä järjestetään, kun niitä lapsia ei saanut kieltää ja riehuivat ympäriinsä ja käyttäytyivät törkeästi.

Jos itse olisin häitä suunnittelemassa, pitäisin pääosin k-18, ainoastaan sisarusten lapset kutsuisin. Serkuista en kutsuisi kuin muutamat, en edes tiedä nimeltä kaikkia serkkujani!

Sulhoni äidillä on kauhea määrä sisaruksia. Kutsuttiin häihin vain ne sisarukset (eli miehen sedät ja tädit puolisoineen), ei heidän jälkikasvuansa. Jälkikasvu ei ole kovin nuorta, nuorimmat 16-vuotiaita, suurin osa aivan aikuisia. Ja sitä setien ja tätien jälkikasvua on paljon.

No nyt olen kuullut kautta rantain yhdeltä sisarukselta (eivät ole edes meille ilmoittautuneet!), että "me tullaan koko perhe". Eli yksi näistä äidin sisaruksista haluaa raahata kaikki lapsensakin mukaan häihin.

Mites tää nyt hoidetaan? Jos joku tulee perheineen niin tietysti kaikki muut mulkoilevat, että mites tuo porukka nyt kutsuttiin kokonaan ja meistä vain kaksi. Jos taas sanotaan, että tädit ja sedät vain, niin loukkaantuvatko verisesti ja saan aikaiseksi uuteen sukuuni riidan. Ja miten sellainen asia edes sanotaan, että huonosti luitte kutsun, tulkaa vain aikuisten kesken. Kutsussa luki selvästi, että "Maija ja Matti Meikäläinen". Ei perheineen, ei +lapset, ei mitään viitettäkään siihen suuntaan.

Paikkaan ei mahdu ja pitopalvelu on kallista. Olen nähnyt tämän mukaan pyrkivän jälkikasvun ehkä kaksi kertaa elämässäni eikä todellakaan ole halua kestittää jotain satunnaisia jonkunjonkun lapsia, jotka eivät edes ole lapsia.

Tämä on hyvin yleistä etenkin vanhemman väestön keskuudessa ja se johtuu ihan vain siitä
kirjoitat mitä haluat kutsuun kunhan siinä lukee
paikka klo aika ja päivämäärä,
kuin ennenvanhaan on aina menty koko suvun ja etenkin perheen voimalla niin he ehkä ajattelevat että voivat tulla koska hääthän on koko suvun ja perheen juhla johon pitäisi kultaisen käytös oppaan mukaan olla kaikkien tervetullut.
Toisaalta olisiko syytä soittaa ja sanoa suoraan että teillä on hyvin tarkkaan määrätty kenet olette kutsuneet ja kutsu koskee vain teitä kahta ihmistä.
Ja te ette halua tätä entisajan perinnettä vaalia jolloin häät olisi koko suvun iloinen juhla.

[QUOTE="viola";29833740]Eikös sitä ole niille omien sisarusten lapsille täti? Sanoin, että olisi outoa, jos minua tätiä ei kutsuttaisi sisaren lapsen häihin :/[/QUOTE]

Kyllä mäkin olisin pettynyt, jos mua ei kutsuttaisi sisarusteni lasten häihin, koska olemme kuitenkin oikeasti läheisiä. Mutta ymmärrän oikein hyvin, ettei kaikkia tätejä ja setiä kutsuta, jos ei ole oikeastaan missään tekemisissä.

Viola, ensinnäkin kyllä mä ihmettelisin jos semmosta tätiä ei kutsuta kenen kanssa ollaan tekemisissä, mutta ymmärrätkös ettei kaikki ole omien setien ja tätien kanssa tekemisissä? Kaikki ei ole sukurakkaita, jotku ei tuu toimeen keskenään, toiset asuu niin kaukana ettei niitä sen takia juuri koskaan oo nähny jne. Sitäpaitsi ennen kaikkee tässäkin on ollu kyse niistä tätien lapsista, varsinkin aikuisista lapsista ja heidän omista perheistään.

Mä, niin että ajattelit ettei siitä tuu mitään häslinkiä ja sanomista että juhlapaikalle paukkaa kauhee liuta kutsumatonta porukkaa jotka sitte joko kovaan ääneen ettii omaa istumapaikkaa eikä löydä sitä kun sitä ei ole, tai vaihtoehtosesti istuvat yksinkertasuuttaan jonkun toisen paikalle minkä jälkeen siinä onkin kauhee show kun jonkun pitäis mennä sanomaan että lähes läiskiin, se on mun parhaan ystävän paikka ja sun paikkas on kotona.

ei kutsuttu kummankaan serkkuja. ei olla juurikaan tekemisissä. yksi eno oli sitten ilmoittautuessaan sanonut että me sitten xxx:n kanssa tullaan(serkkuni). siskoni ei ilennyt sanoa ettei serkku voi tulla, ei ole kutsuttu muitakaan. minä sitten itse soitin enolle ja selitin... olihan se ahdistava tilanne, mut ei voi mitään. ehkä vähän veti herneitä nenään, mutta tuli kuitenkin itse :)

Meilläkin kutsuttiin vain enot ja tädit, serkuista pari joiden kanssa ollaan tekemisissä. Tulihan siit nurinaa mutta onneksi anopit pahoittelivat (ja varmaan nurisivat mukana) ettei kutsu koske jo aikuisia lapsia. Yksi nurisi ihan avoimesti kuinka pettyneitä heidän lapset olivat kun kutsu ei koskenut heitä, toinen soitteli perään ilmoittaakseen (aikuisen) lapsensa kirkkoon (häntä lainaten: "kun sinnehän saa tulla kuka vaan" ). Teet niin tai näin niin aina tulee sanomista joltain. Me kutsuttiin kaverit ja läheiset perheineen, ilmoitettiin kyllä illan jatkuvan bilettämisellä ja saatiin sitten sanomista siitä ettei meillä ollut lapsenvahteja niille pilteille. Itse olen sitä mieltä että mikäli lapset haluaa juhliin ottaa, hoidetaan ne kuitenkin itse. Leikkipaikka meillä oli kyllä järjestettynä, mutta se ei riittänyt :D

Meilläkin kutsuttiin vain enot ja tädit, serkuista pari joiden kanssa ollaan tekemisissä. Tulihan siit nurinaa mutta onneksi anopit pahoittelivat (ja varmaan nurisivat mukana) ettei kutsu koske jo aikuisia lapsia. Yksi nurisi ihan avoimesti kuinka pettyneitä heidän lapset olivat kun kutsu ei koskenut heitä, toinen soitteli perään ilmoittaakseen (aikuisen) lapsensa kirkkoon (häntä lainaten: "kun sinnehän saa tulla kuka vaan" )

tottahan se on että kirkkoon saa tulla kuka vain, sinnehän voi kävellä ihan kuka haluaa oli siellä sitten kenen häät tahansa.
Kirkko on avoin paikka sinä et voi alkaa kirkosta jahtaamaan ketään pois,
juhlapaikasta voit sitten sanoa ettei sinne ole se ja se tervetullut mutta kirkkoon tuloa ei kukaan voi kieltää ;)

Ketjun aloittaja tässä terve - hyvä, kun ootte jatkaneet keskustelua! :)
Siis kyseessä on meidän häät, ei sukujuhla eikä koko kylän tapaamistuokio. Pitopalvelu ottaa ruuasta 33€/naama ja tarjoilijakulut päälle, eli miettikää, paljonko jo noin 80 hengen pelkkä muonitus maksaa! Mun mieskin on nähnyt näitä mukaan pyrkiviä sukulaisiaan kerran kymmeneen vuoteen, että ei todellakaan superläheiset välit ole.

Serkkuja tulee pari kappaletta - ne lähimmät, joitten kanssa ollaan oikeasti tekemisissä.

tottahan se on että kirkkoon saa tulla kuka vain, sinnehän voi kävellä ihan kuka haluaa oli siellä sitten kenen häät tahansa.
juhlapaikasta voit sitten sanoa ettei sinne ole se ja se tervetullut mutta kirkkoon tuloa ei kukaan voi kieltää ;)

Mä tiedän tuon ja noin vastasinkin. Tässä haluttiin vaan näpäyttää mua kun "pyydettiin lupa" tulla kirkkoon kun kutsua ei häihin tullut ;) Hänenhän ei olisi tarvinut tuota edes multa kysyä.

[QUOTE="aapee";29834131]Siis kyseessä on meidän häät, ei sukujuhla eikä koko kylän tapaamistuokio. Pitopalvelu ottaa ruuasta 33€/naama ja tarjoilijakulut päälle, eli miettikää, paljonko jo noin 80 hengen pelkkä muonitus maksaa! Mun mieskin on nähnyt näitä mukaan pyrkiviä sukulaisiaan kerran kymmeneen vuoteen, että ei todellakaan superläheiset välit ole.

Serkkuja tulee pari kappaletta - ne lähimmät, joitten kanssa ollaan oikeasti tekemisissä.[/QUOTE]
Olen se serkku, jota ei sulhanen ole tavannut vuosikausiin. Ymmärsin, että minut kutsuttiin hääjuhlaan jonkun muun kuin morsiusparin toiveesta - ehkä sulhasen anopin, joka siis on tätini. Mutta lapsiani - jotka eivät ole aikuisia, mutta eivät enää taaperoitakaan eivätkä rumasti käyttäytyviä - ei sitten ollut varaa kestitä.

Minusta tässä olisi ollut vieraslistaa laadittaessa syytä keskustella morsiusparin vanhempien kanssa. Jätetään koko se sukuhaara kutsumatta, jonka kanssa morsiuspari ei oikeasti ole kiinnostuneita olemaan tekemisisssä. Ja se täti voisi kutsua meidät koko perheen illanistujaisiin kotiinsa jonakin muuna ajankohtana, ennätettäisiin paremmin vaihtaa kuulumisiakin.

Ihan vain ehdotuksena kaikille vieraslistaa laativille... :xmas:

Kyllä on röyhkeitä vieraita jos kehtaa valittaa siitä ettei hääpari ole järjestäny lapsenvahtia! Mä en oo koskaan kuullu että häihin olis hääparin toimesta semmosta järjestetty...

Meillä oli kirkossa kirkon henkilökuntaa vahtimassa, ettei ylimääräisiä paukkaa paikalle. Eli ei sinne kirkkoonkaan voi ihan milloin vaan mennä. ;)

Yhteistyössä