Ymmärrän sinua ap.
Oma avokki kyllä osaa siivous- ja keittiöhommat, kunhan vain viitsii.
Suhteen alussa jo päätin, että minä en ala toista passaamaan, aikuista ihmistä. Kumpikin opiskelijoita, joten samat tulot ja opiskeluhommat hoidettavina.
Siihen se kuitenkin meni, että minä hoidin huushollin ""juoksevia"" asioita paljon enemmän. Huomautin tästä, mutta hän totesi, että ""enkö muka ole siivonnut, tiskannut jne."" No kyllä olikin, mutta minä olin kyllä huusholliasioiden ""primus motor"". Mies ei selvästikään uskonut, että hoidan paljon enemmän asioita. Päätin saman tien todistaa asian ja pidin pilke silmäkulmassa listaa tyylin akka: roskat, pyykit, kauppa, ruaanlaitto ukko: tiskaus. Näytin listan ja mies huomas, että ""no toisaan sun listas on pitempi"".
Viime aikoina (vuosien kuluttua edellisestä) taas meni siihen, että minä hoidin lähes kaikki ""kodin asiat"". Muutenkin oli ressiä ja lopulta en jaksanut enää vaan kaikki vyöryi ulos itkunsekaisena myllerryksenä. Tunsin oloni piiaksi, koska työtäni ei edes arvostettu. Saivathan piiat sentään palkkaa ja ylläpidon. Minusta tuntui, että maksan siitä, että saan tiskata, kokata, pyykätä, siivota, hoitaa laskut jne.
Mies oli vähän ihmeissään, koska kyllä hän edelleenkin esim. imuroi ,jos siivotessani löin imurin kouraan ja käskin imuroida. Mua riepoikin juuri se, että mulla vastuu kaikesta, ilman kiitosta tai arvostusta. Toinen ei huolehdi juuri mistään. Tekee kyllä pitkin hampain sitten jos käsketään. Mielestäni yhteisessä huushollissa asioista huolehditaan yhdessä. Eikä ainakaan niin, että aina joutuu toista pyytämään ""sun vuoro tehdä sitä taikka tätä"". Käskeä nyt aikuista ihmistä kuin lasta... ei ei eei.
Mies vastasi purkaukseeni, että ei ole kiva, että minä aina määrään, että nyt siivotaan ja hänetkin just sillon aina laitetaan hommiin. Että asiasta pitäisi sopia jo ennen... No ok. Ehkä olenkin semmonen, että kun on paskasta, niin mun mielestä sillon siivotaan.
Noooh, otin miehen toiveesta vaarin ja nykyään kysyn ""millon siivottais"" tai ""millon pyykättäis"" ja mies ehtii sitten valmistauta siihen... että ""vaikka ens torstaina"". Kysyn siis nykyään ""millon siivottais"", mitä haluat tehdä ""imuroida vai luututa"", ""tiskata vai huuhdella"" jne.
MUTTA, edelleenkin se olen aina minä, joka ottaa asiat puheeksi. Juuri koskaan ei mies omatoimisesti tee mitään. Ei ole edes autoa, jota hän ""hoitelisi"".
Summa summarum, ap ymmärrän sinua vallan hyvin. Olosi on kuten piialla. Mielellään minäkin teen esim. ruokaa, jos näen, että toinen on siitä iloinen. Mutta jos vielä väheksytään sitä, niin järki lähtee. Olen samoilla linjoilla kanssasi, sano miehellesi, että tee sitten itse, jos kerran kaikki osaat ja vielä viidessä minuutissa. Laita kova kovaa vastaan! Elämänsä ja aikansa voi käyttää muuhunkin. Kuka mies suostuisi samaan? Harva, jos kukaan, luulen.
En lukenut kaikkia vastauksia, mutta sain äkkipäätä sen kuvan, että miehet täällä haukkuvat tiukkapipoksi naista, joka ei halua miestään passata. Taitaa se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa...