haista paska!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyllästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Misu, en tiedä yhtäkään miestä, joka ei haluaisi kuulla kiitosta. Valitettavasti nainen ei saa aina kiitosta kotitöistä, vaikka siihen olisi aihetta. Tämä on outo yhtälö, mutta mies tarvitsee erityismaininnan, jos hän on sohvalta noussut. Onhan se epäreilua ja moni nainen ei edes periaatteesta anna positiivista palautetta moisesta. Mutta jos tilanne on se, että mies luonnostaan elää kiitoksella, niin eikö se ole yrittämisen arvoinen keino saada hänet mukaan kotitöihin. Voihan sitä yrittää v***emalla, mutta tulos tiedetään jo etukäteen.

Olen Misun kanssa niin samaa mieltä, miehet tarvitsevat palkitsemista kun kerran tiskaavat ja huonosti, sitten ei saa edes mainita että kupin pohjalla on vielä sokerit kiinni tm ettei vaan lopeta koko tiskaamista kun ei kerran kelpaa...
Minunkin mieheni aina ilmoitti, älä vaan tiskaa, minä hoidan sen tänään.. mutta se ei tarkoittanut että tapahtui. Välillä väitti, etten minäkään sen enempää siivoa kuin hänkään, elämme välillä kaaoksessa, koska en aio holhoojaksi ryhtyä.
Silloin selitin, että en tosiaan pidä suurta ääntä kun tiskaan astiat, tai pesen vessan kerran viikossa... ja tajusi sitten seurata tilannetta ja nykyään tarjoaa apua kun huomaa etten olekaan sohvalla myös vaan jotain järjestelemässä.
Hän kiittää minua siivoamisesta ja minä häntä, mutta täytyy sanoa ettei se hänen siivousintoaan ole lisännyt, kyllä tehtävät edelleen täytyy suullisesti jakaa.
Olisi todella helppoa asua yksin, asuntoni oli silloin siisti ja tavarat aina paikoillaan ja tiskasin lautaseni aina syötyäni etc.. mutta kumppania kaipasin, nyt sellainen on ja järjestystä jos haluan, kai sitten joudun sen itse tehdä 'tasoni mukaan'.. vai miten niitä miehiä sitten koulutetaan..

Se on ihan oma valinta. Varmasti nurkat ovat järjestyksessä, jos niissä vain yksin pyörii. Ja jos elämisen laadun mittari on siisteystaso, niin silloin asia on aivan järjestyksessä, kunhan vain siivoaa.

Niin se on AP, että kun mies puhuu ja käyttäytyy noin, ei hän ole joutunut vielä ottamaan vastuuta arjen pyörittämisestä.

Eikä opi, ennen kuin sinä lopetat passaamisen ja muutut itse. Minä en pystynyt mieheni päätä kääntämään mutta Siperia opetti.

Meillä kävi niin, että olin lapsemme syntymän jälkeen kotona ja tein osa-aikatyötä. Mieheni loi uraa. Hänen mielestään minulla oli runsaasti aikaa hoitaa kotia ja siinä sivussa hänenkin asioitaan ""koska minullahan oli niin paljon enemmän vapaa-aikaa.""

Kerrankin työpäivän jälkeen ensin haettuani lapsen tarhasta kauhealla kiireellä, laitoin perunamuusia (perunoista, en jauheesta) ja paistoin valmiiksi marinoituja kanasuikaleita ja tein siitä kastikkeen ja mielestäni ruoka oli hyvää. Mieheni tuli kotiin ja sanoi, että ""tuommoista einesruokaa joutuu syömään, itse olisin tuossa ajassa tehnyt gourmetruoan"". Arvatkaa ottiko päähän! Ja mukula huutaa jaloissa, että on nälkä.

Elämässä kävi sitten niin, että mieheni sai fudut hienosta työpaikastaan ja joutui työttömäksi. Itse puolestani menin kokopäivätyöhän ja minulla oli pitkät työpäivät, joten poissaolo kotoa venyi yli kymmeneen tuntiin. Mieheni lupasi hoitaa lasta ja laittaa ruokaa.

Odotin tietysti niitä gourmetruokia, mutta miten kävi: ensimmäiset viikot söimme pastaa ja kaupan valmispastakastikkeita lasipurkissa! Mieheni myös sanoi, että yllättävän vähän hän ehtii omia asioita hoitaa kotona ollessaan, kun lasta pitää viedä ulos, syöttää jne. Ja minä kuitenkin pyykit pesin työpäivän jälkeen. Astiat pesee kone.

Arvatkaa oliko makea tunne, että mieskin huomasi miten ""helppoa"" se kotona olevan elämä on! Sen jälkeen olemme kotitöistä kinanneet vähemmän, mutta edelleen muistutan häntä pyykinpesusta ja teen aloitteen siivouksen tekemiseksi.

Itse olet passannut ukkosi pilalle. Miksi ihmeessä peset ja silität hänen vaatteensa ja peset vessat yms. Annapa kokeeksi olla ja hukkukaa hetkeksi paskaan, kunnes ukko itse tajuaa millaista elämä voisi olla jos kumpikin vaan lekoilee laakereillaan.

Siivoaminen on näkymätöntä työtä - jopa silloin kun siitä maksetaan palkkaa... Sitä mitä ei näe, on vaikea arvostaa.

Ärsyttää tuollaiset naiset, jotka valittaa miesten possuilusta, vaikka ovat itse opettaneet kaikki kodintyöt tapahtuvat itsestään. Itsepä olet taakkasi valinnut. Ja pihtaamisella tuskin saat miestä ainakaan siivoamaan - paitsi ehkä itsensä jonkun toisen naisen syliin...

Itse en jaksaisi leikkiä äitiä aikuiselle miehelle. Onneksi oma mies on ihan oma-aloitteinen ja siisti.

Tiedän kokemuksesta tunteesi. Nyt avioliitto on jo entinen, tosin perimmäinen syy ei ollut tekemättömät kotihommat. Muistan hyvin oman riittämättömän tunteen, kun joka paikka huusi töitä ja yksin yritin kohennella mitä kerkesin. En todellakaan ole mikään nalkuttajatyyppi mutta ei järkevä keskustelukaan asiaa auttanut. Nyt jälkeenpäin ymmärrän, että kotitöihin osallistumattomuus oli jokin ihmeellinen valtapelikuvio. Ikinä en saanut oikeaa vastausta siihen, miksi mies ei osallistunut talon töihin. Näin jälkeenpäin olen helpottunut, että tuo on taaksejäänyttä elämää. Omakotitalo on vaihtunut kerrostaloon ja pihahommat ei stressaa...

Yhteistyössä