Haluaisin niin kovasti itselleni hyvän ammatin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nuori olet vielä.
Mä kävin lukion, livistin ulkomaille töihin ilman ammatillista koulutusta ja sain ekan lapsen 21v. Tässä vaiheessa tein hirvittävän mindmapin minne haluan, miten pääsen sinne ja mitä teen jos en suoraan saa sitä mitä haluan. Aina putoaisin jaloilleni vaikka tulisikin huonoja uutisia.
Sitten hankin ammattipätevyyden yhteen työhön, pääsin kouluun (sh) ja sain toisen lapsen.
Tein töitä äitiysloman päätteeksi ja nyt palaan kouluun vaihdettuani äitiysloman aikana linjaa (sh->th).

Käytännössä elämä on sitä että arkipäivisin teen kouluhommia, lapset on tarhassa. Joitain kertoja kuussa käyn töissä viikonloppuisin. Harjoitteluiden aikaan tuskin teen töitä kun laki tulee vastaan. Ikää mulla tulee olemaan about 28v. kun valmistun ammattiini jos etenen keskivertovauhdilla opinnoissani.

Ei sitä turhaan aina sanota, että ensin opiskelut ja työ, joka mielellään vielä vakituinen, ja sitten vasta lapset.

Nykyään on ihan turha odotella mitään vakituisiatöitä,saati että nykyajan nuoriso enää niitä edes haluaa.
Kannattaisi sinunkin siirtyä nykyaikaan jossa työt ovat pätkiä,välissä reissataan ympäri maailmaa ja taas tullaan töihin ja taas lähdetään.

Sillä erotuksella, että mulla oli yo todistus hankittuna ennen lapsia. Kuopuksen ollessa 2v (itse olin 23v) sain hyvän työpaikan. Työnantaja on kouluttanut minua eteenpäin ja antanut edetä uralla.

Nyt, 30 vuoden iässä, olen isossa firmassa johtamassa kahden eri tuotantolaitoksen päivittäisiä toimintoja. Alaisia minulla on 35 ja eteneminen uralla sen kun jatkuu koulutuksen muodossa. Tämä ei ehkä ole unelmieni työ, mutta jos olisin siihen kouluttautunut vuosia niin elantoa ei irtoaisi (taiteellinen ala). Ennemmin otan vaihtoehdon 3200e liksa ja vapaa-aika sitten "unelma ammatin" parissa :)

Muutenkin nykyään on erittäin hyvä vaihtoehto hankkia hyvä työ ja opiskella siinä ohella. Työnantajat kannustavat opintoihin ja kun palkka juoksee koko ajan, niin opiskelu iltaisin on varsin mielekästä.

Tsemppiä ap! Löydät takuulla itsellesi oikean ratkaisun.

[QUOTE="arja";28866311]Miten ne yo-kirjoitukset suoritetaan jos opiskelee Otavan opistolla netin kautta?[/QUOTE]

Ihan samalla tavalla kuin tavallisessa lukiossa. Hain kirjoitusoikeuden Otavaan, sitten menin mun lähilukioon kirjoittamaan (en voinut mennä yöksi Otavaan asti kuutta kertaa saman kuukauden aikana pienten lasten takia).

Olen tehnyt ensin lapset ja sitten vasta lähtenyt opiskelemaan. Ei ole mitään ongelmaa. Samahan se lapselle on olenko töissä ja lapsi siksi hoidossa vai olenko koulussa ja lapsi sen vuoksi hoidossa. Ja nyt siis ensimmäistä ammattia opiskelen kohta 30vuotiaana enkä ole hommaan yhtään liian vanha. Luokkani vanhin on 52v alanvaihtaja :D Lisäksi päiväkotilaiselle on kivaa kun monesti pääsee jo kahdelta tai mennään vasta yhdeksään tai on etäopiskelupäivä ja lapsen kannalta siis paljon vapaata.

nou hätä, monethan pääsevät opiskelemaan vasta monta kertaa haettuaan. ja hyvin nuorihan sä oot vielä! Ehdit vaikka mitä ja sulla on lapsetkin jo! :D Toiset opiskelee ensin ja sitten 30v. paikkeilla alkaa saamaan lapsia.

Itse olen opiskellut kaksi tutkintoa, toisen amk:ssa pari vuotta lukion jälkeen ja sitten kun se ei tuntunutkaan omalta jutulta, niin hain yliopistoon opiskelemaan ihan muuta ja nyt 32-vuotiaana on maisterin paperit ja työpaikka sellaisella alalla josta oikeasti tykkään. :) Enkä nyt kokenut itseäni mitenkään vanhaksi tuolla yliopistossa, vaikka aloitin "vasta" 26-vuotiaana opinnot. Parempi oli myös opiskelumotivaationi, kun heti lukion jälkeen!

Yhteistyössä