Haluaisin tietää, miten "päästä" jo aamupäivällä ulos lasten kanssa. Ei meiltä onnistu.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saamatonko vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja laiskempi:
Me käydään aamupäivisin ulkona oikeastaan aina. En tätä mitenkään rinta rottingilla ilmoita, vaan me nyt vaan satutaan käymään sillon. :D Meillä herätään n. 6-7. Syödään aamupala ja leikitään hetki sisällä. Sitten mennään aamupäiväks ulos. En tee itse ruokaa päivisin (syön valmisruokia tai eilisen päivällisen jämiä ja 1 v:lle annan purkkiruokaa...) ja jätän siivoukset vähemmälle. Mun työ on hoitaa lasta eikä siivota kotia ja siihen on miehenkin tyytyminen. Toki joskus jotain siivoilen täällä päivisin, mutta yleensä siivotaan yhdessä illalla, jos siivotaan ollenkaan... :D

Et oo siis laiska, vaan ainakin mua paljon ahkerampi, kun jaksat siivota ja tehdä ruokaakin joka päivä. :) Eihän se nyt niin nuukaa oo, millon siellä pihalla käy. Mä kyllä elättelen toivoa, että aamupäivän ulkoilu vaikuttais siihen, että päikkärit maistuis paremmin, mutta en tiiä, onko sillä miten paljon ollut vaikutusta. :)

No juu, noin pienen kanssa sinänsä "helpompi", kun syö purkkia ja ruokaa ei välttämättä tarvitse tehdä, toisin kuin 2- ja 3-vuotiaille. =) Ja paloitella kasvikset yms vielä aterian lisukkeeksi. =)

No kyllä 3v:kin voi joskus syödä purkista jos laiskottaa. Pöh.

Me herätään 7-10, on vauva, leikki-ikäisiä ja koululaisia.
Laitan helpon aamupalan ja juon kahvikupin tässä koneella. Sitten tiskit koneeseen, keittiön siivous, petien petaus, menee noin 15 min. Ensimmäinen pyykkikone pyörii jo. Lapset pukee ja pesee hampaat, ne ketkä osaa, muita autetaan. Vauva menee aamupäiväunille vaunuihin. Esivalmistelen ruuan. Harjaan hampaat, hiukset ja puen jossain välissä. Sitten mennään pihalle ja ruoka joko valmistuu uunissa (käyn välillä katsomassa) tai sitten valmistan ruuan ulkoa tulon jälkeen ja isommat viihdyttää vauvaa ja pienempiä.
Ei minusta mitenkään ongelmallista. Tosin aamupäivällä ulkoillaan tosiaan tuossa omassa ok-talon pihassa, iltapäivällä useammin lähdetään jonnekin. Paitsi kerhopäivinä jne. sitten menot on aamupäivällä.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Tuo jatkuva ääretön väsymys kuulostaa kyllä omituiselle... Saatko siis öisin nukuttua vai joudutko heräilemään/valvomaan lasten takia? Esim. masennus voi oireilla tuommoiselle voimakkaalla väsymyksellä... Tutkituttaisin asiaa...

En ainakaan tiedosta herääväni öisin, mutta olen huomannut ( äidillinen paljastus ) että jos juon 1-2 siideriä/olutta illalla, nukun kuin tukki ja herään virkeämpänä kuin yleensä. Sitä ihmettelen kovasti... :O Jotenkin sitä odottaisi pienen pientä kohmeloa/lisäväsyä, mutta päinvastoin. Stressaan kyllä, juurikin siivouksesta, ehkä se alkoholi rentouttaa ja saa nukutuksi? Ei vaan kuulosta hyvältä :|

Tuo jatkuva ääretön väsymys kuulostaa kyllä omituiselle... Saatko siis öisin nukuttua vai joudutko heräilemään/valvomaan lasten takia? Esim. masennus voi oireilla tuommoiselle voimakkaalla väsymyksellä... Tutkituttaisin asiaa...

En ainakaan tiedosta herääväni öisin, mutta olen huomannut ( äidillinen paljastus ) että jos juon 1-2 siideriä/olutta illalla, nukun kuin tukki ja herään virkeämpänä kuin yleensä. Sitä ihmettelen kovasti... :O Jotenkin sitä odottaisi pienen pientä kohmeloa/lisäväsyä, mutta päinvastoin. Stressaan kyllä, juurikin siivouksesta, ehkä se alkoholi rentouttaa ja saa nukutuksi? Ei vaan kuulosta hyvältä :|

Onnistuisiko siivoilla jo iltasella?

Mie siivoilen illalla, vähän aamulla, vähän päivällä. Otan lapsen (3v) siivoiluun mukaan tai sitten hän leikkii omiaan sillä aikaa. Mutta pointtini siis, että päivän aikana touhuilen vähän väliä jotain. Lapsi ulkoilee yleensä hetken itsekseen ennen kuin ehdin "kaveriksi" ulos.

Ja on päiviä ( vähän liiankin usein ;) ) jolloin ei huvita, meillä ei siivota, ei ne mihinkään ikävä kyllä karkaa ne sotkut.

Menemme yleensä ulos tuossa klo 9 maissa ja sitten syömään noin klo11 maissa. Laitan ruuan uuniin ulkoilun ajaksi, tai lämmitämme eilisen päivän rippeitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
Jos äidin meikkaus aamuisin antaa lisää piristystä Omaan päivään, miksi siitä pitäisi karsia?

Tätä mieltä minäkin olen vähän... Tuntuu, että "uhraudun" päivän lapsille ja kodille, että minulla on 'oikeus' panostaa itseeni se 15-20min.

Välillä kyllä huvittas heittää hanaskat tiskiin ja kulkea reikäisissä verkkareissa tukka likaisena ja antaa kodin muuttua kaatopaikaksi. Niin paljon helpompaa, yksinkertaisesti.

Kuulostaa ehkä vähän siltä, että tarvitsisit vähän apua arkeen ylipäätään. Jospa juttelet neuvolassa vaikka, ehkä saisit perhetyöntekijän joskus käymään teille.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma:

Kuulostaa ehkä vähän siltä, että tarvitsisit vähän apua arkeen ylipäätään. Jospa juttelet neuvolassa vaikka, ehkä saisit perhetyöntekijän joskus käymään teille.

Niin. Olen miettinyt. Tuntuu vain raadolliselta, koska olen yrittänyt olla hyvä äiti ja vaimo. Pitää kodin siistinä, tehdä terveellistä ruokaa, ulkoilla, antaa virikkeitä, pitää itsestä huolta (liikunta ja meikkaus) , olla sosiaalinen ja iloinen perheen äiti. Noin ulkoisesti olen ehkä onnistunut, mutta kyllä nyt muutaman vuoden jälkeen se alkaa kaivertaa minun korvien väliä, ilmeisesti.
Kun vain väsyttää ja naukun avulla nukkuu hyvin. :(

Jos minulla ei ole työpäivä niin meillä menee näin: Meillä herätään aamulla 7.00-8.00. Aamupala, hetki leikkiä ja hieman kotitöitä. (pyykit koneeseen tms) 9-9.30 ulos ja 10-10.30 sisään. sitten likalle ruokaa (edellispäiväistä tai purkkiruokaa) ja nukkumaan. Siisä välissä ripustan pyykit ja siivoilen, olen koneella tms. 13.oo likka herää. Välipala ja yleensä ulos. 15 aikaan sisään laittamaan ruokaa. Joskus vielä ruoan jälkeenkin ulos (riippuu vähän...) Tyttö käy nukkumaan 20 aikaan, silloin korjaan lelut, laitan tiskit tms... Päivät ovat kuitenkin erilaisia, nytkin odotan töihin lähtöä ja likka leikkii olkkarissa. Menee ulos sitten mummilla hoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Hei oikeasti. MIKSI pitäisi ulkoilla aamupäivisin? :o

Ei pidä, mutta monille se sopii, koska ulkoilu tuo rytmiä elämään ja useimmat lapset tykkäävät ulkoilla. Aamuisin on myös enemmän seuraa puistoissa ja meilläpäin ainakin perhekerhot ym. ovat aamupäiväisin. Eli jos ei ehdi aamuisin minenkään, tapaa vähemmän ihmisiä, mikä on minulle ainakin tärkeää. Mutta jos ei koskaan ulkoile aamuisin, niin onhan sekin yksi rytmi. Eivätkä kaikki kaipaa mitään mammatapaamisia, ymmärrän toki heitäkin.

Okei, ton puistoilun ja kaverit mä ymmärrän.

Me kun asuttiin tenava-aikaan korvessa eikä aurinkokaan paistanut pihaan ennen yhtätoista... Kai siitä sit tuli meidän tapa. =)

Musta on ihana ottaa aamu rauhassa ja syödä lounas yhdentoista maissa ja sit kiitää vaik rantsulle. (ja kuopus saattaa nukkua vartin tirsat automatkalla) Eikä sitten ole kiirettä kotiin ennen päivällisaikaa.

en minäkään ehtinyt paitsi silloin kun oli vaan yksi lapsi.
kahden kanssa olin koko ajan niin väsynytkin että kaikki tapahtui hitaammin.

ja ei ennen äidit vieneet lapsia puistoihin, tekivät kaiket päivät rauhassa kotitöitä. katso vaikka sitä "pikkuinen lotta" ohjelmaa. ei voi mitenkään ehtiä pitää kotia kunnossa ja ulkoiluttaa lapsia. ja tehdä itse ruoat. työtä ihan saatanasti.

omat lapset jos isompia, nyt ehtii

no, sama ilmahan siellä ulkona leijuu aamulla kun illallakin. mutta jos haluat aamupäivistä ulos päästä ( silloinhan on usein esim. leikkipuistoissa enemmän meininkiä ) niin juuri noi jo edeltä mainitut: illalla siivoilut, päivällistä niin paljon, että jää vielä lounaaksikin ja lapsen rytmiä voi pikkuhiljaa hivuttaa myöhemmälle päikkärien osalta.
meillä herätään usein n.klo6, laitan heti pyykit pyörimään ja hoidan tiskit. sit juon kahvit ja alan laittamaan aamupalaa. sen jälkeen puistoon. päikkyjen jälkeen annan välipalan ja alan laittamaan päivällistä. päivällisen jälkeen taas pihalle. täällä helsingissä on kesäisin puistoruokailu, eli lounaan voi syödä siellä. teillä kun herätään pari tuntia myöhemmin, voit jättää tiskit ja pyykit vaikka päikkyjen ajaksi.
tänään sairaalareissu tulossa, eli nyt poikkeus rytmissä ja vielä hetken koneella :D

Kait se ulkoilu on ihan yhtä hyvää teki sen aamu tai iltapäivällä. Aamupäivällä vain muut kotiäidit ovat lapsineen ulkona, joten lapsilla on tällöin kavereita ja äidillä juttuseuraa. Myöskin ruoka ja päiväunet maistuvat ulkoilun jälkeen paremmin.

Itse en ole koskaan tehnyt uloslähtemisestä ohjelmaa. Me vain puetaan päälle ja mennään ulos siltä kun tuntuu. Mulle on ihan sama olenko kaunistautunut sitä ennen tai olenko ehtinyt siivota. Teen ne sitten kun ehdin. Jos lapsilla tai itselläni tekee mieli ulos niin mennään... tietty ruokapuoli pitää muistaa hoitua, mutta sekin on vain järjestelykysymys.

Ap:n teksti oli kuin mun suusta. Mä monet kerrat mietin että miten ne äidit ehtii aamulla pihalle. Suurin syy oli meillä se että päikkärit oli jo niin aikaisin aamupäivällä.
Mä myöhästytin päikkäreille menoa tietoisesti n kuukauden ajan ja sen jälkeen se alkoi sujua. Molemmat poitsut meni samoihin aikoihin nukkuu eli puolelta päivin. Ja tietty aloin miettiä miten organisoida paremmin päivän rutiinit. Ja nyt ehditään mennä aamupäivällä pihalle.
Lelut järjestetään iltaisin, tiskikone, pyykkikone pyörii iltaisin, silittely kun pojat on nukkuus, ruoka laitetaan nopeasti - lounaaksi siis jotain tosi nopeeta tai edellisillan tähteitä tai purkkiruokaa.
Ja joo, elämä pyörii nyt lasten ehdoilla, mutta ennen pihalle menoa meikkaan.
Tosin nämä toteutuvat nykyään vain viikonloppuisin kun oon töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
en minäkään ehtinyt paitsi silloin kun oli vaan yksi lapsi.
kahden kanssa olin koko ajan niin väsynytkin että kaikki tapahtui hitaammin.

ja ei ennen äidit vieneet lapsia puistoihin, tekivät kaiket päivät rauhassa kotitöitä. katso vaikka sitä "pikkuinen lotta" ohjelmaa. ei voi mitenkään ehtiä pitää kotia kunnossa ja ulkoiluttaa lapsia. ja tehdä itse ruoat. työtä ihan saatanasti.

omat lapset jos isompia, nyt ehtii

ja siis kai sitä ehtisi jos vaan lähtisi, mutta minäkin olen ihminen enkä jaksa asua paskan ja lian ja sotkun keskellä. kunnioitan itseänikin ja haluan tehdä sellaisia juttuja joista minä nautin kuten puhdas koti.

ja toisaalta mitä järkeä olla kotäiti jos on kello jonka mukaan helvetinmoinen kiire puistoon että ehtii nähdä muita ja taas helvetin moinen kiire kotiin ja 2 minuuttia aikaa tehdä ruoka ennen kuin lapset liian nälkäisiä että eivät syö koska liian nälkä ja väsy.

ei, huh, onneksi meille ei tule enempää. en jaksaisi enää yhtään. ja toivottavasti isovanhempana saan hoitaa vaan yhtä lasta kerrallaan.

Mut yksi vinkki, jso oikeasti haluat ulos aamullakin.

Siivouksen lomassa saat ruoan uunikuntoon. Vaatteet päälle, vuoka uuniin, lämpötila hieman normaalia miedommalle ja teillä on puolitoista-kaksi tuntia aikaa ulkoilla ja sit vaan kotiin ja syömään.

mun mielestä tuon ikäisten lasten kanssa on helpompaa päästä ulos, kun ihan pienten. meillä on ikäeroa 1v3kk, ja esikoinen täyttää ihan juuri 4v.
jossei illalla ole siivottu yhtään..

08 herään, jos lapset nukkuu herätän, useasti heränneet jo ja miehen kanssa aamupalalla. kun lapset syö, otan kupin kahvia ja laitan samalla keittiössä tiskit. sitten lapset yläkertaan leikkimään, vien kasan pyykkiä sinne samalla ja laitan pesukoneen päälle.
09 mennessä on hoidettu tiskit, pyykit, syöty ja puettu. lapsille piirrettyjä ja teen lounaan, ulos heti kun se ruoka valmista. kun ruoka kiehuu/on uunissa, imuroin eteisen+keittiön
12 mennessä sisälle syömään..

päiväunia ei meillä enää nukuta päivittäin, lapsia ei tarvitse syöttää, vaatteet pukevat itse =) ainoa mitä teen joka ilta, on lasten vaatteiden etsiminen valmiiksi sängyn jalkapäähän. onneksi joskus aamut on helpompia, jos illalla jaksaa jotain tehdä. mutta ei meillä aina ole asiat menneet näin, viimeisen vuoden vasta :D

Alkuperäinen kirjoittaja saamatonko vain:
Varmaan parjataan turhamaiseksi kun asiani kerron?

Meillä päiväuniaika riippuen lasten heräämisestä, jos herätään klo 8, niin päiväunet otetaan n. klo 11. Tai ainakin nuorempi ottaa, hieman alle 2v. Esikoinen 3v. Ja kuten huomaa, istun tässä koneella nyt, mutta yleensä en aamuja käytä nettailuun, tämä asia vaan tuli taas mieleeni ja ajattelin sen tänne nyt kertoa.

Asia: aamulla herätään. Minua väsyttää, kuten aina, lähes tulkoon riippumatta siitä kuinka aikaisin menin nukkumaan ( voisin nukkua 15h putkeen ). Väännytään aamupalalle. Sen jälkeen alkaa siivous, illan jäljiltä talo on aivan hujan hajan: vaatteita, leluja, tiskiä, pedit pedattavana. Mieheni on töissä, ja tuntuu että on pieni pakote asunnon siistinä pitämiseen, ainakin siksi hetkeksi kun hän tulee kotiin. Siivoukseen siis menee oma aikansa. Sen jälkeen vaihdetaan vaatteet, ja minä laitan itseni: meikkaan, laitan hiukset. Tästä asiasta olen kuullut usealta henkilöltä kommenttia "Miksi pitää vaivautua, sinähän olet vain kotona/puistossa...!" Mielestäni minulla on siihen 'oikeus'. Niin paljon velvollisuuksia, kyllä itseni saan laittaa.
Kaunistautumisen jälkeen alan laittaa ruokaa. Siinä vaiheessa jo nuorempi alkaa kitistä, kun on taas nälkä. Riippuen vähän ruoasta, ruoan tekoon ja syömiseen menee yht 1½h.

Ja siinäpä se n. 3h menikin jo. Kakkonen on niin väsyny, ettei sen kanssa voi lähteä enää ulos. Päiväunille, mennään yleensä kaikki, esikoinenkin nukkuu mielellään vieressä. Päikkyjen jälkeen välipalaa ja ulos.

Onko se ulkoilu laadultaan parempaa, jos käy aamupäivällä? Joskus tuntuu, että kun toisten äitien kanssa vaihdetaan kuulumisia, he rinta rottingilla ilmoittavat että kävivät jo aamusta ulkona. Minä en siihen ole ehtinyt kuin kymmenisen kertaa tämän kolmen vuoden aikana. Olen vissiin laiska.

Kommentointia =)

Teinä menisin aamupalan jälkeen ulos, siivoaisin jo illalla, pedit voi (ja hyväkin antaa sängyn tuulettua ennen kuin petaa) pedata kun tulee sisälle ja ruoka tulee puolessa tunnissa, ei aina tartte tehdä maailman hitaimpia ruokia. Perunatkin kiehuu puolessa tunnissa.

Yhteistyössä