haluan yksinhuoltajuuden...kysymyksiä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksin

Vieras
en siis asu lapseni isän kanssa yhdessä mutta meillä on yhteishuoltajuus, haluaisin yksinhuoltajuuden, miten se tapahtuu ja millaiset mahdollisuudet minulla siihen on?

lapsi ja isä ovat tekemisissä n. kerran viikossa, isä ei tunne lastaan mielestäni tarpeeksi hyvin, lapsen isä puhuu suomea jonkin verran, mutta heillä on joskus vaikeuksia kommunikoida keskenään...mitäköhän vielä...

isä myös haluaisi viedä lapsen kotimaahansa 1kk lomalle mutta en anna lupaa passiin, mielestäni siinä ei ole mitään järkeä lähteä viemään 3 vuotiasta lasta 1kk vieraaseen maahan ja vieraiden ihmisten keskelle ja muutenkin olen ärsyyntynyt lapseni isään.

Lapsen isällä on suomeen 4vuoden oleskelulupa tällä hetkellä, ennen pysyvää lupaa. tämän luvan hän sai aikoinaan sillä että asuimme yhdessä, en toki halua että isä joutuisi pois kuvioista, mutta mikä on todennäköisyys että oleskelulupa hylätään sitten 4 vuoden jälkeen?

Itse olen työharjoittelussa ja isä opiskelee suomenkieltä koulussa ja tekee pimeästi töitä.

Onko mahdollisuuteni kuinka hyvät?

ja sanon jo valmiiksi(kuitenkin jotkut harmaat alkavat mollaamaan tms.) en ole rasisti ja jättäkää arvostelut, haluan nyt vain tietää että onko minulla mahdollisuutta saada yksinhuoltajuus...

Riippuu siitä jo paljon mihin se isä suostuu.

Miksi haluat ettei saisi luvan jatkoa? Anna hyvä ihminen isän pysyä lapsen lähellä, ja tutustua paremmin jos ei mielestäsi tunne tarpeeksi hyvin. Tuo on kyllä aika hyvin jo että kerran viikossa näkee.

Luvan saa jos ei ole rikostautsaa ym, ja sinä et laita esteitä tahallasi. Toivon todella ettet omaa katkeruuttasi sitä tee. =/

Miksi haluat yksinhuoltajuuden?Siis mitä etuja ajattelet sillä saavasi?

Tapaamiset, elatusmaksut ym pysyvät ihan samoina, ja kuten jo sanoitkin, passiakaan ei mies lapselle voi saada ilman sinun lupaasi.

Alkuperäinen kirjoittaja luultavasti hyvät:

Miksi haluat ettei saisi luvan jatkoa? Anna hyvä ihminen isän pysyä lapsen lähellä, ja tutustua paremmin jos ei mielestäsi tunne tarpeeksi hyvin. Tuo on kyllä aika hyvin jo että kerran viikossa näkee.

Luvan saa jos ei ole rikostautsaa ym, ja sinä et laita esteitä tahallasi. Toivon todella ettet omaa katkeruuttasi sitä tee. =/

siis en tarkoittanut sitä että en haluaisi että ei lupaa saa, tottakai haluan että isä on kuvioissa jatkossakin.

hän ei ensin saanut oleskelulupaa vaikka isyys oli tunnustettu, mutta sitten sai kun muutettiin yhteen...outoa...

Alkuperäinen kirjoittaja yksin:
mitä eroa yhteishuoltajuudella ja yksinhuoltajuudella on?

Periaatteessa niillä on paljonkin eroa, mut käytännössä todella vähän.

Yhteishuoltajuudessa molemmilla on oikeus huolehtia lapsen asioista, esim koulu-, lääkäri ym asioista, yksinhuoltajuudessa vain sillä huoltajalla (silloin toinen vanhempi ei ilman lupaa saa mitään tietoja esim lääkäristä )

Yksinhuoltaja saa haettua yksin passin lapselle, yhteishuoltajuudessa pitää olla molempien lupa.ja sama pankkitilin ym avaamisessa (poikkeuksiakin on)

Mulla on yhdestä lapsesta yksinhuoltajuus ja kahdesta yhteishuoltajuus, enkä ole ikinä huomannut eroa kenenkään asioiden hoidossa tai muussakaan.

siis en tarkoittanut sitä että en haluaisi että ei lupaa saa, tottakai haluan että isä on kuvioissa jatkossakin.

hän ei ensin saanut oleskelulupaa vaikka isyys oli tunnustettu, mutta sitten sai kun muutettiin yhteen...outoa...

Ok, kuulosti vain siltä et toivot ettei saisi, sori. =)

No, yleensä sen pysyvän saa melkein automaattisesti jos ei ole tosiaan rikostaustaa ym..

Meillä luvat saatu vanhan lain aikana joten en oo ihan varma et joko miehelläs ois nyt pysyvän vuoro?

Uskon et se sen saa kun opiskeleekin, jos ei sit saa opiskelulupaa..
Niin, miksi tosiaan haluat yksinhuoltajuuden?

jos annan luvan passin tekoon, niin eihän se vielä tarkoita sitä että minun pitäisi päästää lapsi isän mukaan ulkomaille?eli tarvitseehan ulkomaille lähtöön myös minun lupani vaikka passi jo olisikin?

Alkuperäinen kirjoittaja en muista:

No, yleensä sen pysyvän saa melkein automaattisesti jos ei ole tosiaan rikostaustaa ym..

Meillä luvat saatu vanhan lain aikana joten en oo ihan varma et joko miehelläs ois nyt pysyvän vuoro?

koska haluan yksin päättää lapseni asioista. luulin tehneeni aikoinaan oikean päätöksen kun suostuin yhteishuoltajuuteen, mutta mieleni on muuttunut.
en osaa selittää, asiat vain olisivat helpommin jos olisin yh...

jos annan luvan passin tekoon, niin eihän se vielä tarkoita sitä että minun pitäisi päästää lapsi isän mukaan ulkomaille?eli tarvitseehan ulkomaille lähtöön myös minun lupani vaikka passi jo olisikin?

No kun passi on hankittu niin siinä on lupa myönnetty.Eli voi viedä pois maasta helposti kun on passi.

Joo, tarvii.

Mä kyllä päästäisin vaikka heti mun 4- ja 2veet isänsä kanssa kotimaahansa.
Ei siinä mun mielestä ole mitään outoa tai pelottavaa. Tietenkin lyhempikin aika riittäisi mutta ei se lapsi sitä aikaa niin osaa ajatella. Pääasia että isä pärjää lapsen kanssa, ja siinähän oppisi pärjäämään ja tutustumaan.

Ja jos on kyse maasta mitä luulen, siellä isä saa apua lapsen hoitoon ja ihmiset ovat yleensä sellaisia että lapsi tykkää ja tottuu.

Kyllä mä päästäisin jos ei olisi mitään konkreettista syytä pelätä.

Oletko sä Länsi-Suomesta?

koska haluan yksin päättää lapseni asioista. luulin tehneeni aikoinaan oikean päätöksen kun suostuin yhteishuoltajuuteen, mutta mieleni on muuttunut.
en osaa selittää, asiat vain olisivat helpommin jos olisin yh...

Mutta onhan sillä isällä yhtäläinen oikeus.
Miksi katsot oikeudeksesi päättää yksin kaikesta kun isä kuitenkin osallistuu?

Joo, tarvii.

Mä kyllä päästäisin vaikka heti mun 4- ja 2veet isänsä kanssa kotimaahansa.
Ei siinä mun mielestä ole mitään outoa tai pelottavaa. Tietenkin lyhempikin aika riittäisi mutta ei se lapsi sitä aikaa niin osaa ajatella. Pääasia että isä pärjää lapsen kanssa, ja siinähän oppisi pärjäämään ja tutustumaan.

Ja jos on kyse maasta mitä luulen, siellä isä saa apua lapsen hoitoon ja ihmiset ovat yleensä sellaisia että lapsi tykkää ja tottuu.

Kyllä mä päästäisin jos ei olisi mitään konkreettista syytä pelätä.

Oletko sä Länsi-Suomesta?

en tiedä miksi pelkään, mutta en vain uskalla päästää. mistä maasta luulet olevan kyse?
se on totta että lapsestani pidettäisiin siellä hyvää huolta varmasti, mutta silti en uskalla.
itse en voi edes harkita mukaan lähtöä, koska lapsen isä sanoi että jos minä lähden niin meidän pitää esittää että olemme yhdessä :o miksi?
tiedän missä on länsi mutta mitkä lasketaan länteen? :D

ja myös se että jos joskus kuolen niin en halua että lapseni päätyy isälleen

Mikset?
onko se isä tehnyt jotain väärää, vai miksi ajattelet näin?

en pidä hänen tavastaan elää ja siitä miten hän käyttäytyy jne.
ja nyt ei ole kyse mistään uskonto asioista, hän on muslimi, mutta ei elä täysin sen mukaisesti. syyt on muissa asioissa

ite haluaisin yksinhuoltajuuden kun lapsen isää ei poika kiinnosta yhtään, ei ole koko vuonna tavannu yhtään kertaa, ei ikinä kysele pojan asioita ei ole kiinnostunu niistä. Mutta jostain syystä ei suostu antamaan koko huoltajuutta minulle.... ilkeyttäkö lienee.....

Isälläkin on oikeuksia eikä pelkkä maksuvelvollisuus.Jos ei isä ole mitään sellaista tehnyt että siitä lapselle vahinkoa olisi tai hänellä mitään rikostaustaa niin et saa yksinhuoltajuutta,varsinkaan kun isä tapaa lasta säännöllisesti.Surullista että ajattelet asiat noin että lapsella olisi parempi kasvaa ventovieraan huostassa kuin oman isän.