Hammaslääkärikammo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hammaslääkäripelkoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hammaslääkäripelkoinen

Vieras
Multa on nyt vuosi sitten yritetty paikata reikää neljä kertaa ja kerran oli jopa 4 puudutetta, mutta siltikin sattu. Hampaaseen laitettiin väliaikainen paikka ja se on nyt siis n. vuoden ollut. Nyt kuitenkin viikko sitten iski järkyttävä paniikki, että hampaat on saatava kuntoon. Varasin toiseen paikkaan hammaslääkäri ajan (paikka jossa pienenä kävin ja oli todella mukava ja rauhallinen mies). Mulle on tehty kitalakeen leikkaus ja paikkaukset on onnistunut hyvin ilman kipua ja pelkoa ennen tätä yhtä hammasta.

Aikaa varatessa sanottiin, että on mahdollista saada lähete nukutukseen. Hammaslääkäri kuitenkin aika varmasti haluaa kokeilla ekaksi ilman nukutusta, kun eihän sekään aina niin turvallista ole.

Jos hampaassa oli sillon vuosi sitten tulehdus onko väliaikainen paikka voinut hoitaa sen pois ja puudutus tehoaisi nyt ? Mua vaan pelottaa edes kokeilla paikkaamista tähän hampaaseen kun viimeksi sattui niin paljon.

Ilokaasua on kokeiltu, ei ollut apua ja rauhoittavia ei ole kokeiltu.

Kertokaa omia hyviä kokemuksia ja ajatuksia tästä mun tilanteesta. Olen kohta 16-v tyttö.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;28174848:
Mene sinne hammaslääkäriin ja that's it. Mitä tosta tekemään noin isoa numeroa...

et nyt ymmärrä tätä pelkoo... se ei vaan ole enää helppoa kun iskee siinä tuolissa paniikki ja viimeksi sattu niin paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja Hammaslääkäripelkoinen;28174860:
et nyt ymmärrä tätä pelkoo... se ei vaan ole enää helppoa kun iskee siinä tuolissa paniikki ja viimeksi sattu niin paljon.

En epäile, mutta hammasongelmat eivät korjaannu itsestään... se on vähän pakko voittaa se pelko ja mennä sinne tunniksi istumaan. Kohta sulle ei saada edes proteeseja, kun suu on niin tulehtunut, ettei kudoksissa pysy mikään kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;28174883:
En epäile, mutta hammasongelmat eivät korjaannu itsestään... se on vähän pakko voittaa se pelko ja mennä sinne tunniksi istumaan. Kohta sulle ei saada edes proteeseja, kun suu on niin tulehtunut, ettei kudoksissa pysy mikään kiinni.

Tiedän... Eipä mun hampaat ihan vielä niin huonossa kunnossa taida olla :D Jos paikkaus ei sattuisi en pelkäisi

On olemassa toistakin puudutetta sen peruspuudutteen sijaan, jos se ei puuduta. Nimeä en toki muista,mutta ainut jolla puutuu itselläni. Sanoisinko että aika uskomaton tunne yli 30v iässä kun hammaslääkärissä oikeasti puutui....

On olemassa toistakin puudutetta sen peruspuudutteen sijaan, jos se ei puuduta. Nimeä en toki muista,mutta ainut jolla puutuu itselläni. Sanoisinko että aika uskomaton tunne yli 30v iässä kun hammaslääkärissä oikeasti puutui....

todellakin varmasti hieno tunne ! :)
Mutta mulla on tosiaan leikkaus tehty kitalakeen kun hammas kasvoi siellä, niin täytyihän sen suun silloin puutua... En tiedä miksei tämä hammas puutunut

Mulla on jouduttu yksi hammas vetää pois, oli juuri niin tulehtunut, ettei saatu puutumaan. Onneksi on takana, ettei näy hymyillessä. Mulla on aina ollut kova hammaslääkäripelko ja käytän rauhoittavia ennen sinne menoa. Ei ne pelkoa kokonaan poista, mutta auttaa kyllä huomattavasti, ilman niitä en pystyisi mennä. Mä pääsin viimeksi kunnallisella puolella todella ammattitaitoisen hammaslääkärin luokse ja saan käydä hänellä hoidattamassa hampaani jatkossakin, koska sekin helpottaa monesti pelkopotilasta, että pääsee sellaiselle lääkärille, johon luottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Señora;28174973:
Mulla on jouduttu yksi hammas vetää pois, oli juuri niin tulehtunut, ettei saatu puutumaan. Onneksi on takana, ettei näy hymyillessä. Mulla on aina ollut kova hammaslääkäripelko ja käytän rauhoittavia ennen sinne menoa. Ei ne pelkoa kokonaan poista, mutta auttaa kyllä huomattavasti, ilman niitä en pystyisi mennä. Mä pääsin viimeksi kunnallisella puolella todella ammattitaitoisen hammaslääkärin luokse ja saan käydä hänellä hoidattamassa hampaani jatkossakin, koska sekin helpottaa monesti pelkopotilasta, että pääsee sellaiselle lääkärille, johon luottaa.

mulla tämä hammaslääkäri jolle varasin ajan on juuri sellainen johon luotan :) ja jos en mene nukutukseen vaan kokeillaan puudutteella niin ajoin pyytää rauhottavia, enhän mä pysy edes tärinästä johtuen paikallaan siinä tuolissa. Mutta tietäisikö joku auttaako väliaikainen (lääke) paikka saamaan tulehduksen pois niin että puudute tehoaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Hammaslääkäripelkoinen;28175004:
mulla tämä hammaslääkäri jolle varasin ajan on juuri sellainen johon luotan :) ja jos en mene nukutukseen vaan kokeillaan puudutteella niin ajoin pyytää rauhottavia, enhän mä pysy edes tärinästä johtuen paikallaan siinä tuolissa. Mutta tietäisikö joku auttaako väliaikainen (lääke) paikka saamaan tulehduksen pois niin että puudute tehoaa?

Mä en tiedä saako sieltä noin vaan pyytämällä niitä rauhoittavia, mä olen saanut oman lääkärin kautta reseptit ja käyn itse hakemassa apteekista. Kannattaa varmaan ottaa selvää jo etukäteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Señora;28175033:
Mä en tiedä saako sieltä noin vaan pyytämällä niitä rauhoittavia, mä olen saanut oman lääkärin kautta reseptit ja käyn itse hakemassa apteekista. Kannattaa varmaan ottaa selvää jo etukäteen.

juu sillai olen kuullut kanssa että ne haetaan itse apteekista reseptillä :) toi mun aika on aluksi ihan vaan keskustelu mitä tän asia kanssa tehdään

Yhteistyössä