Hamsterit ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maami

Vieras
Mites on? Onko hamstereissa jotain toksoplasmoosin riskiä raskaana olevalle?

Olen tänään menossa äitini luokse ja siellä pikkusiskollani on nyt joku uusi hamsteri. Meidän 4v ja 2v lapset on tohinoissaan ja mietin vain, että pitääkö mun syynätä tarkkaan lasten kädet puhtaaks etten saa heiltä mitään pöpöjä käsissä ja arvaanko itse koskea?

Kysyin tätä jo toisella palstalla ja siellä jollekin oli lääkäri sanonut, että ei saa missään nimessä koskea raskausaikana pupuun..

Eniten ehkä huolettaa sen takia, kun tiedän että äidilläni ei juuri käsiä pestä. Enkä kehtaa sellaisesta huomautella isoille ihmisille. Näen ihan silmissäni miten äitini on koskenut hamsteria ja keittää sitten kahvit minulle heti sen perään. Puhumattakaan siitä, että ne lapset ei ainakaan pese käsiään IKINÄ. Itse saan pestyä käteni ja omat lapseni pesee kätensä ennen syömistä, mutta...

Minä ainakin koskisin. Pesisin sitten itse käden lopuksi. En suuhuni laittais sormia, mutta harvoinpa nuita tulee muutenkaan maisteltua..Ennen syöntiä käsien pesu, niin kuin aina.

Suomi 24:llä joku kirjotti näin:

Uusi hamsteri on aina riski. No, ei mitään hengitys suojain hommaa, mutta en itse räpläis ja käsien pesu kunnolla.
Olin itse sairiksella kun odotin ekaa kun olisi pitäny hoitaa hamsuja. Lääkäri ei oikein ajatuselle lämmenny. Kela tietty eri mieltä, siitä sairis.

---

Onko siis muka noin oikeasti? Olin tänään siellä äidilläni ja pesin kyllä käteni, tosin en koskenut kyllä koko hamsteriin enkä hamsterin häkkiinkään. Mutta pesin lasten kädet ja sitten sen jälkeen omani. Tosin lapset kävi häkillä monta kertaa enkä millään voinut vaatia että pesisivät joka välissä käsiään.

Sitäpaitsi äitini teini-ikäiset lapset pilkkasivat ihan ääneen minua, kun komensin lapset käsipyykille. 15v poika naureskeli, että "joo menkää pesemään äkkiä kätenne kun koskitte siihen saatanan rottaan". Joo ei kovin asiallista ja otti päähän, koska he eivät pahemmin perusta käsien pesusta. Siskoni 13v jonka hamsteri kyseessä niin piteli sitä, mutta suoraan kahvipöytään tuli käsiään pesemättä. Enkä minä tehnyt mitään numeroa siitä käsienpesusta. Käskin vain lapset käsipesulle ja sillä hyvä. Meillä kyllä tapana pestä kädet muutenkin ennen syömistä.

Mutta voin kai itse olla huoletta tuon suhteen... etten siis saanut pöpöjä mokomasta otuksesta?

Löysin tämän tiedon eräästä hamsterikirjasta (tehty 2006):

Jos olet raskaana, älä hanki itsellesi hamsterinpoikasta! Joskus hamsterit voivat olla nopeasti vaikuttavan LCM-viruksen (lymfosyyttinen koriomeningiitti virus) tartuttamia. Tämä virus on yleensä vaaraton, mutta se voi olla hengenvaarallinen syntymättömälle lapselle. Kultahamsterit, jotka ovat jo kuuden kuukauden ikäisiä, sekä hamsterit, joita on pidetty kotona jo pidempään, eivät aiheuta vaaraa sikiölle.

Toivottavasti tästä tiedosta on joillekin apua. Tarkoituksenani ei ollut pelotella, mutta näin tässä kirjassa sanotaan. Kirjan nimi on Kultahamsteri ja tekijä on Birgitte Rauth-Widman.

Alkuperäinen kirjoittaja nanneli:
Löysin tämän tiedon eräästä hamsterikirjasta (tehty 2006):

Jos olet raskaana, älä hanki itsellesi hamsterinpoikasta! Joskus hamsterit voivat olla nopeasti vaikuttavan LCM-viruksen (lymfosyyttinen koriomeningiitti virus) tartuttamia. Tämä virus on yleensä vaaraton, mutta se voi olla hengenvaarallinen syntymättömälle lapselle. Kultahamsterit, jotka ovat jo kuuden kuukauden ikäisiä, sekä hamsterit, joita on pidetty kotona jo pidempään, eivät aiheuta vaaraa sikiölle.

Toivottavasti tästä tiedosta on joillekin apua. Tarkoituksenani ei ollut pelotella, mutta näin tässä kirjassa sanotaan. Kirjan nimi on Kultahamsteri ja tekijä on Birgitte Rauth-Widman.

Kuullostaapa erikoiselta.... Googlellakaan ei löydy mitään tuollaista....

Kuulostaa erikoiselta juu, en itsekään ollut moisesta ennen kuullut, mutta luettuani ko.kirjan, löysin sieltä tällaisen tiedon. Alla linkki: sivun alalaidassa on kirjan tiedot, lainaa vaikka kirjastosta ja lue, siellä lukee tuo, minkä kirjoitin.

http://www.perhemediat.fi/lemmikit.htm

Alkuperäinen kirjoittaja eläinlääkäri:
Ei ole hamstereilla toksoplasmaa, ulkona olleet kissat ja marsut voivat olla kantajia.

Kyllä kissat voivat saada toksoplasmoosin myöskin raa'asta lihasta, mistä muuten suurin osa ihmistenkin tartunnoista on peräisin.

Yhteistyössä