Hankala tilanne, mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

-

Vieras
Kun lapseni leikkii muiden lasten kanssa, menevät leikit aina kivasti ja lapseni käytös tapaamisten jälkeen on ihan normaalia. Mutta. Sitten on yksi lapsi, joka sattuu olemaan hyvän ystäväni lapsi, jonka tapaamisen jälkeen lapseni käytös on lähes sietämätöntä. Tällä ystäväni lapsella on jonkin sortin ylivilkkaushäiriö (tutkimukset vasta meneillään) ja on käytökseltään todella villi, riehuu, satuttaa toisia, kiroilee, uhkailee jne. Tämä sitten näkyy myös minun lapsessani sen jälkeen kun ovat leikkineet yhdessä. Ja toistan vielä, että muiden lasten kanssa leikkimisen jälkeen samaa ongelmaa ei ole havaittavissa.

Mitä ihmettä siis teen? Kyseessä on hyvä ystävä jonka kanssa olemme tekemisissä usein ja olosuhteiden pakosta yleensä niin, että lasten on oltava mukana. En haluaisi menettää tuota ystävää, mutta toisaalta en jaksaisi lapseni käytöstä noiden tapaamisten jälkeenkään.

Mä sanoisin että harvennatte tapaamiskertoja, jos et sitten jaksa oman lapsesi käytöstä tapaamisienne jälkeen. Itsellä on juuri tuollainen kuvaamasi lapsi , nyt kohta jo 10v. ja kyllä minua/meitä on satuttanut kun muutama ystävä lapsineen on jäänyt pojan käytöksen takia:(
Poika on erityislapsi myös ,mutta toivon myös muilta aikuisilta ymmärrystä näitä lapsia kohtaan! En siis tarkoita sitä , että lapseni saa tehdä mitä sattuu kun on ertyislapsi, mutta aina vain tiettyihin asioihin ei voi vaikuttaa vaikka haluaisikin...:/
Eli on tärkeää ,että myös ertyislapsilla on ystäviä ja kavereita....

Tavatkaa harvemmin ja koittakaa nähdä ilman lapsia.

Tiedän että on ikävä juttu, muttei oikein muutakaan keinoa ole.
Mulla on hiukan samanlainen tilanne, että meidän kuopus 5v. ja ystävättären poika eivät tule juttuun yhtään ( ikäeroa vain puoli vuotta ).
Koko ajan riitelevät, tappelevat, ärsyttävät toisiaan, itkevät, kantelevat toisen tekosia jne.
Mitään muuta ei ehdi kun olla erotuomarina etteivät vahingoita toisiaan ( kaverin lapsi lyö ja potkii )

Auttaisiko asiaa jos tapaisitte esim. jossain leikkipuistossa kodin sijasta? Olisi raisummallakin mahdollisuus purkaa energiaa ihan luvan kanssa ja rauhallisemmalla kaverilla mahdollisuus ottaa vähän etäisyyttä tähän riehakkaampaan jos tarve vaatii.

Yhteistyössä