Mistä johtuu että jotkut lapset on vähän väliä räkänokkia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihan kypsä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihan kypsä

Vieras
Ryhmässä neljä lasta joista kaksi ei sairastele juuri ollenkaan ja toiset kaksi ovat vähän väliä yskäisiä, kröhäisiä, räkäisiä.....vituttaa vaan kun ne sit tartuttaa ne muut jotiak ei muuten olis sairaina niin paljoa.

Mistä voi johtua?

Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
rakenteelliset erot ihmislapsen päässä?

Tämä pätee sekä minulla, että molemmilla lapsilla. Nuhat ja korvatulehdukset helpottaa ajan myötä kun korvakäytävät ei tukkiudu niin helposti jne.

Lisäksi toisilla immuunijärjestelmä ei ole yhtä tehokas kuin toisilla. On olemassa ihmisiä, jotka sairastaa kaikki lähellä olevat taudit ja toisia jotka ei sairasta juuri koskaan mitään.

jos heil on sairastelukausi vaan menossa... me ollaan kerran pari vuodessa kipeinä jos sillonkaan mutta sitten ollaankin 2viikkoakin putkeen... poju oli reilun 2-viikkoa alku vuodesta ja 3 virusta tuli perä perään... nyt ollu sitten terveenä

Meillä on räkänokka. Nyt on vasta elämänsä toinen korvatulehdus eikä ole koskaan sairastanut esim. oksennustautia, on ollut tosi terve, mutta nuha vaan tulee usein.

Syömme ravintoterapeutin ohjeilla ja lisäksi käytämme laadukkaita maitohappobakteereita. Asumme ilmastollisesti puhtaassa paikassa ja asunnossa, ulkoilemme ja vietämme muutenkin tervettä elämää. Niin, ja lapsi on rintaruokittu :-)

Että ei käy koiraa karvoihin katsominen, ehkäpä likka sitten myöhemmin elämässä räkii vähemmän.

Ei kun nää on ihan suunnilleen kuukauden-puolentoista välein kröhässä, nuhassa, räässä, yskässä.......ja se tietysti tarttuu muihinkin kun röhivät ja pärskivät..... :(

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Ei kun nää on ihan suunnilleen kuukauden-puolentoista välein kröhässä, nuhassa, räässä, yskässä.......ja se tietysti tarttuu muihinkin kun röhivät ja pärskivät..... :(

totta kai tarttuu. meinaakko, että jos sun lapsella on nuha, niin ei varppina ole koskaan sitä kellekään tartuttanu? ei nuhat ole vakavia asioita.

Meidän lapsi on ryhmässään se "räkänokka", joka kuukausi nuhassa. Vihreää räkää nenässä. Lapsi on ruoka-aineallergikko ja atoopikko. Valitettavasti nuhaa ei voi ennaltaehkäistä millään keinoin.
Toivon vaan, ettei meidän hoitajaa "vituta" tuo lapsemme jatkuva nuhaisuus....anteeksi ap, mutta ainakin minusta kuulostaa ikävältä tuo ilmaisusi, kun asialle ei todellakaan mahda mitään!

No niin meidänkin räkänokka. Nyt se varmaan vaan kehittää vastustuskykyään ja lopettaa sitten jossain vaiheessa sairastelun.

Meinaatko että nuhanenät sais olla pois hoidosta joka kerran kun räkä valuu ettei tartuta teidän lapsia? Mitähän vanhempien työnantajat siitä tuumaa? Mut eikös teilläkin sitten ole joka kuukausi räkänokkia jos kerran tarttuu?

Anteeksi vaan sarkastisuus, mutta vähän nyt kävi ärsyttämään.

Alkuperäinen kirjoittaja ihan kypsä:
Ryhmässä neljä lasta joista kaksi ei sairastele juuri ollenkaan ja toiset kaksi ovat vähän väliä yskäisiä, kröhäisiä, räkäisiä.....vituttaa vaan kun ne sit tartuttaa ne muut jotiak ei muuten olis sairaina niin paljoa.

Mistä voi johtua?

Ei ne tahallaan sairastele :(

Lapset on ihan normaaleja ihmisiä, joillakin vastustuskyky on huonompi kuin toisilla ja rakenteellisiakin eroja löytyy. Niin se vaan on, ei sille kukaan mitään mahda.

Ne kaksi lasta saavat nuhan tismalleen samaan tapaan kuin ne kaksi (mukamas) vähemmän sairastelevaakin, eli tartuntana...tottakai :D

Heillä on ehkä kouluikäisiä sisaruksia, jotka tuovat pöpöjä mukanaan. Ehkä harrastavat jotain suuressa lapsiryhmässä, liikkuvat paljon ostoskeskuksessa, tms, ja saavat sieltä tartunnan.

Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:

totta kai tarttuu. meinaakko, että jos sun lapsella on nuha, niin ei varppina ole koskaan sitä kellekään tartuttanu? ei nuhat ole vakavia asioita.

No kyllä ne jatkuvat nuhat vituttaa siinä tapauksessa kun olen nääs pph ja kun lapsi saa sen nuhan, taas jälleen kerran, nousee usein kuume tai sit lapsi on ihan kanttuvei ja kappas, kukaan ei tule silloin hoitoon.

Mutta mun pointti alunperin oli se että olisiko sitä jatkukvaa kröhää tai räkäisyyttä mitenkään ennalta estettävissä esim. kunnollisella pukeutumisella tms.....??? Kun tää on ihan jatkuvasti toistuvaa, ja kyllä se pännii kun muuten meilläkään ei sairastella. Elämänsä ekan nuhan lapsi sai yli 1-veenä kun käytiin kylässä nuhaisen lapsen luona.

Toiset ihmiset ovat niitä tautien kantajia. Eivät itse sairastu, mutta kuljettavat tautivirukset ja taruttavat muihin. Toiset ovat herkempiä ja sairastelevat sitten jokaisen taudin.

Olet siis perhepäivähoitaja? Ja hoitolapsista kaksi sairastelee koko ajan ja kaksi ei ikinä, paitsi sitten kun nämä kaksi tautipesäkettä tartuttaa? Ja sinua vituttaa nämä kaksi lasta?

Entäs, jos itse alkaisit kiinnittää huomiota käsihygieniaan. Lapset pesee kätensä ulkoa sisään tullessa, ennen ruokailua jne. Vaihda pyykeet usein. Käsidesiä voi ostaa kaupasta. Siivoa kämppsi ja kiinnitä huomio oven kahvoihin, tuolien selkänojiin, oven pieliin, kaiteisiin, siihen korkeuteen missä lasten kädet on. Ja luutua huolella.

Taltutat virukset omasta huushollistasi tällä tavalla.

Onko lasten kotona hometta? Onko tiellä? Ovatko lapset allergisia? Ja lopuksi: miten sinä itse suhtaudut näiihin lapsiin? Jaksatko välittää? Asenteesi paistaa läpi, psyyke on monesti mukana näissä sairastumisissa, eli jopa virusflunssa voi olla psykosomaattista.

No kyllä ne jatkuvat nuhat vituttaa siinä tapauksessa kun olen nääs pph ja kun lapsi saa sen nuhan, taas jälleen kerran, nousee usein kuume tai sit lapsi on ihan kanttuvei ja kappas, kukaan ei tule silloin hoitoon.

Mutta mun pointti alunperin oli se että olisiko sitä jatkukvaa kröhää tai räkäisyyttä mitenkään ennalta estettävissä esim. kunnollisella pukeutumisella tms.....??? Kun tää on ihan jatkuvasti toistuvaa, ja kyllä se pännii kun muuten meilläkään ei sairastella. Elämänsä ekan nuhan lapsi sai yli 1-veenä kun käytiin kylässä nuhaisen lapsen luona.

No eihän se lapsi edelleenkään sille mitään mahda, joten mitä siitä *ttuuntumaan?!

Kuinka sinä sitten puet nämä sairastelevat lapset hoitopäivän aikana? Jos heillä on hoidossa mukana kunnon vaatetus, niin eiköhän kotonakin siitä huolehdita. Eikä niitä röhiä voi aina estää, ne tarttuu ärhäkästi silloin kun on tarttuakseen, seisoitpa vaikka päälläsi ja teit mitä taikoja tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

No eihän se lapsi edelleenkään sille mitään mahda, joten mitä siitä *ttuuntumaan?!

Kuinka sinä sitten puet nämä sairastelevat lapset hoitopäivän aikana? Jos heillä on hoidossa mukana kunnon vaatetus, niin eiköhän kotonakin siitä huolehdita. Eikä niitä röhiä voi aina estää, ne tarttuu ärhäkästi silloin kun on tarttuakseen, seisoitpa vaikka päälläsi ja teit mitä taikoja tahansa.

.. kannattaisi vaihtaa alaa, lopettaa tuo perhep.hoitajana oleminen, kun lapset noin ottaa päähän.

Ap on siis toivonut kotiinsa hoitoon lapsia, jotka olisi semmosia mukavia, kivoja, vaivattomia. Aina terveinä ja iloisina hoidossa, jotta pph-ap saisi hoitaa itse oman lapsensa kotonaan, kun ei halua viedä toisten hoitoon.

Jos näissä lapsissa ei olisi vikana tuo räkäisyys, niissä olisi sitten joku toinen vika, mistä täällä valittaisit.
vaihda alaa.
töissä ei ole pakko käydä täällä suomessa.

jos pukeutumisella voisi ehkäistä nuhat ja kröhät niin niitä ei sitten edes olisi, kyllä siihen tarvitaan toinen räkä ja kröhä....ei niitä voi ehkäistä, ne tulee kun on tullakseen.

meidänkun mukulta kuuluu tähän räkänokkapiiriin.. ja voi kun niin paljon mielummin olisin niistelemättä niitä nenuja, mutta kun vaan minkään ei mahda.. Nyt juuri molemmilla korvatulehduskin vilä päälle. EI kiva meille vanhemmille, eikä lapsille itsellensä, saatikka varmaan hoitopaikalle, mutta kun muutakaan ei voi.. lapset on pakko viedä hoitoon kun ovat muuten terhakkaita ja hyvä vointisia, ainoo vaan että ne kuuluu tuohon räkänokka jengiin..

Immuunipuolustuksen erot, joskus syynä voi olla home. Johan tuon eron näkee aviopuolisoiden välillä, ainakin meillä. Minä sairastelen huomattavasti useammin kuin vaimoni. Nytkin olin yli viikon flunssassa ja keuhkoputkentulehduksessa kun taas vaimoni on pysynyt terveenä.

Tuli ihan oma sisko mieleen,joka aina kun meidän lapset kipeenä jaksaa muistuttaa,"kuinka te olette niiiiin paljon sairastelleet"ja heidän ainokaisensa ei sairastele juuri koskaan:( Meillä kolme lasta,joista yksi koulussa ja toinen kerhossa. Pienin kotona. Tuntuu vaan että on jotenkin mun vika,että sairastelevat välillä paljon:/ Siistiä on ja kädet pestään+tautiaikoina käsidesi,mut ei auta.

Alkuperäinen kirjoittaja räkänokat 2kpl:
meidänkun mukulta kuuluu tähän räkänokkapiiriin.. ja voi kun niin paljon mielummin olisin niistelemättä niitä nenuja, mutta kun vaan minkään ei mahda.. Nyt juuri molemmilla korvatulehduskin vilä päälle. EI kiva meille vanhemmille, eikä lapsille itsellensä, saatikka varmaan hoitopaikalle, mutta kun muutakaan ei voi.. lapset on pakko viedä hoitoon kun ovat muuten terhakkaita ja hyvä vointisia, ainoo vaan että ne kuuluu tuohon räkänokka jengiin..

niin pakko vielä sanoa että tuo kuukauden tai puolentoista välin sairastelu ei o vielä siihen verrattuna mitään kun mitä se voisi pahimmillaan olla.. Meillä lapset sairasteli vuoden yhtäsoittoon niin että olivat päiväkodissa kun me oltiin töissä. puolessavälin viikkoa tuli aina soitto, "On kuumetta". lapset kerkis olla hoidossa aina puolet viikosta kun sairastuivat, sitten meni helposti viikko parannellessa. ja tätä helkkarin rumbaa kesti niin kauan kun sain lapset pph.lle. Nyt ovat vaan "niitä räkänokkia" ryhmässään, joten sairastelu on joissain määrin sentään laantunut. jos pukeutuminen olisi sairastelun syy, minua saisi syyttää liikavaatetuksesta! :)

Yhteistyössä