Harjoitussupistukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Syytä huoleen?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Syytä huoleen?

Vieras
Yritän nyt saada apua tätä kautta, kun neuvolasta en asiaan liittyen saanut minkäänlaisia toimintaohjeita, saatika että olisin päässyt tarkastukseen. Eli minulla on jo useamman viikon ajan ollut suht säännöllisesti pitkin päivää (kaikkia en edes huomaa) harjoitussupistuksia. Aluksi minulla todettiin emätintulehdus, jonka hoitoon sain kuurin ja kun kävin jälkitarkastuksessa niin tulehdus oli nyt voitettu. Mutta supistelut jatkuvat siitä huolimatta. Kävin asiasta yksityisellä lääkärillä, joka totesi kohdunkaulan olevan täysimittainen eli ultralla katsottuna yli 4 cm ja täysin kiinteä ja kiinni. Nyt kuitenkin itse aloin miettimään, että mielestäni minulla alkuraskaudesta mitattiin kohdunkaulan pituudeksi 6 cm eli lyhentymistä olisikin tapahtunut aika paljon! Onkohan tämä normaalia? Supistuksia tulee myös pitkin yötä ja varsinkin silloin jos rakko on täynnä. Miten teillä muilla on ollut näitä harjoitussuppareita ja kuinka usein teillä on tilannetta tutkittu?

Neuvolan mukaan tämä on ihan normaalia ja mitään tarkastuksia ei tarvita, mutta koska neuvolasta en ole tähänkään asti saanut yhtä ainutta ""oikeaa"" ohjetta, en oikein usko tähänkään ja siksi haluaisin kuulla muiden kokemuksia asiasta. Viikkoja minulla on tällä hetkellä 18.

Mulla ollut harjoitussuppareita viikosta 18+ ja on edelleen lähes koko ajan, nyt rv 31+2. Kohdunkaula on pehmentynyt mutta kiinni ja 3cm. Todennäköisesti sulla on kaikki kunnossa mutta jos todella huolestut niin voit mennä lääkäriin. Mulle neuvottiin vaan lepoa ja sillä ollaan pärjätty, kun supistaa niin käy pitkälleen tai istuskeleen. Yöllä joskus herään kun tarvii mennä vessaan ja silloinkin supistaa mutta se loppuu kun tulee takas sänkyyn.

Toivottavasti kaikki on tosiaan sinullakin ihan ok, koita kestää=)

mulla oli myös aika paljon noita kivuttomia harjoitussuppareita odotusaikana. Yritin sit vaan lepäillä ja tehdä työt vähän vähemmällä hopulla.
Kipeät supparit alko joskus rv 36 tienoilla ja lapsi syntyi sit rv 40+1.

mulla oli kivuttomia suppareita rv 20 jälkeen kokoajan ja välillä kivuliaitakin. vauva synty rv40+1. loppuajasta heräilin monesti yölläkin supisteluihin mutta eivät olleet mitään kun ne oikeet supparit tuli... =O

Kohdunkaulan mitta ihan ok. Minulla ei edes alkuraskaudesta ole ollut yli 3cm.
Harjoitussupistukset kuuluvat asiaan. toisissa raskauksissa niitä on reilusti ja toisessa voi olla ettei tunnu oikeastaan yhtään. Kohtu harjoittelee loppu rytäkkää varten.

Se mikä voi aiheuttaa paljonkin harjoitussupistuksia (mutta myös kipeitä) on mm. virtsatieinfektio ja se toki kannattaa hoitaa kuntoon.

Minulla ekassa raskaudessa kivuttomat päivittäiset supistukset alkoivat noin viikolla 17. Kaikkialla sanottiin, että ei mitään syytä huoleen, jos ne ovat kivuttomia ja kohtu vain harjoittelee tulevaa varten. Supistukset loppuivat noin viikolla 30 ja alkoivat sitten uudestaan n. viikolla 36+. Silloin alkoi tulla jo kipeitäkin suppareita. Vauva syntyi viikolla 40+2.

Nyt on päivittäiset supistukset taas alkaneet, vielä niitä ei ole kuin muutama päivässä, mutta olen jo alkanut stressaamaan. Hassua, sillä ensimmäisessä raskaudessa minut saatiin niin vakuuttuneeksi, että monilla näitä harjoitussuppareita esiintyy ja on ihan tavallista. Nyt olen sitten tässä raskaudessa joka asiasta ihan huolissani.

Onnea odotukseen!!!

- laura rv 17+3

Piti vielä tarkistaa, että oletko ihan varma, että kohdunkaulan pituus olisi ollut 6 cm? Kuulostaa vain jotenkin pitkältä... Ekassa raskaudessa lääkäri mittasi minulla ensimmäisellä käynnillä pituudeksi 2,5 cm ja sanoi, että se on ihan normaali, vaikka ehkä vähän tavallista lyhyempi, kun keskivertopituus on n. 3 cm. Nyt piti vielä tarkistaa neuvolakortista mikä pituudeksi tämän toisen raskauden aikana oli merkitty ja nyt se oli 3 cm.

Normaali kohdunkaulan pituus alkuraskaudessa vaihtelee 3-6 cm välillä. Itsellä tuo luku oli 4 cm rv 27 asti. Seuraavalla mittauksella oli viisi vkoa myöhemmin 2,5 cm. Nyt rv 37 ja luku oli eilen 1,2 cm.

Kohdun kaulan pituuden määritteleminen on kiinni siitä, millä se mitataan. Erikoislääkärit katsovat ultralla, jolloin saadaan täysin tarkka mitta ko. pituudesta. Terveyskeskuslääkärit kokeilevat sormella, jolloin mitta on sormituntumalla arvioitu ja yleensä oikeaa mittaa lyhyempi. Kaikki terveyskeskuslääkrit eivät oikein osaa edes ko. mittaa arvioida, jos kohdunkaula on pehmennyt paljon. Itselläni tk-lääkäri aivioi viikolla 24 kohdunkaulan pituudeksi sormella 3 cm ja erikoislääkäri ultralla viikolla 30+3, 5 cm että sillai. Supistuksia on ollut täälläkin viikosta 20 ja nyt muutama viikko sitten kävin erikoislääkärillä tiheiden kovien supistelujen takia, mutta hän totesi, että ko. harjoitussupistukset eivät ole vielä kohdunsuuta avaavia. No olen nyt seurannassa ja saas nähdä mikä on tilanne viikolla 32.

Yhteistyössä