Harrastaako meidän lapsi liikaa?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "maman"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voin vastata vain ajatellen omani kohdalle. Meille tuollainen olisi aivan liikaa, mutta ilmeisesti teille ei. Meillä on maanantaina ohjattua harrastusta yksi tunti ja muina päivinä tapaa kavereita/ulkoilevat pihalla/eilen kävi iskän kanssa pyörälenkillä ja mitä milloinkin. Minusta lapsi ei todellakaan tuossa iässä tarvi noin montaa ohjattua tuntia.
 
Musta on liikaa, oma ekaluokkalainen harrastaa parina päivänä viikossa(ei ole iltapäiväkerhossa). Mutta tiedän samanikäisiä joilla on yhden ainoan lajin treenejä neljästikin viikossa monta tuntia kerrallaan ja päälle vielä ehken joku muu harrastus. Nää lapset tuntuu tykkäävän ja jaksavan. Et siihen nähden teillä vaikuttaa olevan kivan monipuolisesti erilaisia juttuja, joten jos lapsi tykkää ja jaksaa niin miksikäs ei.
 
Lähinnä siksi minua kiinnosti tämä, koska lapsen lähes kaikki kaverit harrastavat samanlaisella tahdilla. Kiinnostaa tietää mikä on normiperheen käytäntö. Muutama äiti on kuitenkin ollut todella pöyristynyt tästä ja lähes kidutukseen rinnastanut lapsen näin kovan harrastustahdin.

Täällä ei pelata pihapelejä, koska asutaan kaupungin keskustassa eikä lapsia laiteta lähimetsään leikkimään, koska sitä ei juuri ole ja jos on, niin siellä istuu paikalliset denut. Lisäksi aika monet kaverit ovat iltiksessä neljään- viiteen ja viettävät sitten iltaa perheen kanssa. Kaksi kaveria ei ole iltiksessä, siellä se valtaosa pikkuisista viettää iltapäivänsä täällä. Arkisin seuraa ei siis löydy, tosin tuolla harrasteissa saattavat sitten tunnin verran leikkiä hippaa harkkojen jälkeen vanhempien jutustellessa.

Meillä on vanhempien kanssa rinki, lähdetään aina joku tai sitten useampi lasten kanssa esim. sinne leikkipuistoon tai urheilukentälle tai tekonurmen laidalle seisoksimaan. Tätä "vapaata leikkiä" on parisen kertaa viikossa. Poika on kuitenkin harrasteissa viikossa vähemmän kuin kaverit ovat iltisessä, joten perheen kanssa keritään kyllä viettää reilusti aikaa. Yleensä ollaan isä ja minä kummatkin lähettämässä poikaa kouluun ja iltapäivisin mies on pari kertaa viikossa töissä lapsen päästessä kotia töissä. Muuten ollaan koko porukka yhdessä. Mies on sellaisessa työssä, että meillä ei ole viikonloppuisin yleensä mitään perheaikaa, koska viikonloput mies reissaa työnsä takia ympäri maata. Vapaapäiviä meillä on koko perheen kera varmasti enemmän kuin normaaliperheellä, mies on töissä urheilun parissa ja työtahti on epämääräinen, että vieraspelit ja leirit ollaan muualla ja sitten voidaan olla kotona pitempi aika koko porukalla.

Meillä lapsi on itse valinnut harrasteensa. Minua kiinnostaa ihan eri lajit, isä nyt on jalkapallomiehiä, mutta poika itse valitsi lajin kuitenkin. Testattu on myös yleisurheilua, muskaria ja koripalloa. Näihin harrasteisiin poikaa sai pakottaa menemään, jalkapalloon jätkä istuu varusteet päällä jo tuntia aikaisemmin odottamassa ja joka ilta kysyy, että onko huomenna treenit nukkumaan mennessä.
 
Minusta on aivan liikaa. Haluan opettaa lapsille, että aina ei tartte mennä. 7v käy kahdesti viikossa pelaamassa jalkapalloa ja kerran viikossa tunnin kerhossa. Tämä meille ehdoton maks.
 
Aijaa, kuulostaapa tosi ikävältä tommoinen pöyristely. Enpä tiennyt että tuollaista muiden ratkaisujen arvostelemista olisikaan, mutta oma lapseni onkin vasta yksivuotias joten olen noviisi näissä äitihommissa.

Mutta olen kuitenkin sitä mieltä että jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, lastaan kuunnellen.
 
[QUOTE="Kettu";30251283]Aijaa, kuulostaapa tosi ikävältä tommoinen pöyristely. Enpä tiennyt että tuollaista muiden ratkaisujen arvostelemista olisikaan, mutta oma lapseni onkin vasta yksivuotias joten olen noviisi näissä äitihommissa.

Mutta olen kuitenkin sitä mieltä että jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, lastaan kuunnellen.[/QUOTE]

Juu, toinen jopa lähetti sähköpostilla Jari Sinkkosen artikkelin, jossa kerrotaan, ettei lapsi tarvitse harrastuksia...
 
Minä en ymmärrä näitä joka päivä harrastus- perheitä ollenkaan, eli on todellakin liikaa.
Yritättekö leipoa väkisin jotain uutta beckhamia.
Edes viikonloppuisin ei ole tyhjiä päiviä, voi vittu en paremmin sano.
 
Alkuperäinen kirjoittaja virtsanpylväs;30251321:
Minä en ymmärrä näitä joka päivä harrastus- perheitä ollenkaan, eli on todellakin liikaa.
Yritättekö leipoa väkisin jotain uutta beckhamia.
Edes viikonloppuisin ei ole tyhjiä päiviä, voi vittu en paremmin sano.

En yritä "leipoa" lapsestani mitään, mutta en myöskään tahdo pelkästään omien ennakkoluulojeni vuoksi estää häntä tekemästä asioita, joista hän nauttii ja jotka ovat hänelle hyväksikin.

En näe, mitä olisi saavutettavissa sillä, ettei poika saisikaan mennä isänsä ja siskojensa kanssa Tae Kwon Do tunneille vaan pakotettaisiin pois harrastuksesta, joka on ollut hänelle rakas jo vuosien ajan?
Tai kuka hyötyisi siitä, ettei hän enää saisikaan käydä maastoratsastuslenkeillä yhdessä äidin ja siskon kanssa?
Mitä lisäarvoa olisi sillä että tiistaisin hän joutuisi jättäytymään pois kaveriporukasta yksin pihalle/kotiin muiden mennessä uimakouluun?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ekaluokkalaisen äiti;30251332:
En yritä "leipoa" lapsestani mitään, mutta en myöskään tahdo pelkästään omien ennakkoluulojeni vuoksi estää häntä tekemästä asioita, joista hän nauttii ja jotka ovat hänelle hyväksikin.

En näe, mitä olisi saavutettavissa sillä, ettei poika saisikaan mennä isänsä ja siskojensa kanssa Tae Kwon Do tunneille vaan pakotettaisiin pois harrastuksesta, joka on ollut hänelle rakas jo vuosien ajan?
Tai kuka hyötyisi siitä, ettei hän enää saisikaan käydä maastoratsastuslenkeillä yhdessä äidin ja siskon kanssa?
Mitä lisäarvoa olisi sillä että tiistaisin hän joutuisi jättäytymään pois kaveriporukasta yksin pihalle/kotiin muiden mennessä uimakouluun?


Ihan tässä silmänurkka kostuu. "Pakotettaisiin pois harrastuksesta", :D johan on.
Ei voi "pakottaa pois" jostain mihin ei ole viety alunalkaenkaan, turhaa draamaa nyt havaittavissa tekstistä.
Jos olet ap, kenelle osoitin beckhamkommenttini, niin täytyy kovasti ihmetellä mihin väliin ne taekwondot ja maastoratsastukset on tupattu kun niitä ei ole mainittu alotuksessa ensinkään.
 
Jos me pojasta seuraava Beckham haluttaisiin, niin ehkä hän treenaisi sitä fudista enemmän kuin 2 kertaa viikossa. Lapsi itse treenaisi mielellään fudista joka päivä.

Monet kovat kritisoijat perustelevat lasten harrastattomuutta sillä kuuluisalla perheajalla. Haluaisin tietää kuinka monessa tapauksessa kyse on enemmän vanhempien laiskuudesta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja virtsanpylväs;30251350:
Ihan tässä silmänurkka kostuu. "Pakotettaisiin pois harrastuksesta", :D johan on.
Ei voi "pakottaa pois" jostain mihin ei ole viety alunalkaenkaan, turhaa draamaa nyt havaittavissa tekstistä.
Jos olet ap, kenelle osoitin beckhamkommenttini, niin täytyy kovasti ihmetellä mihin väliin ne taekwondot ja maastoratsastukset on tupattu kun niitä ei ole mainittu alotuksessa ensinkään.

Eli lapsi ei olisi saanut aloittaa alkjaankaan vaan hänen olisi pitänyt jäädä yksin kotiin muiden mennessä? Miksi? Miksi vähemmän hauskaa yhteistä aikaa perheenjäsenten kanssa olisi ollut kolmi-nelivuotiaalle parempi?
Vai oliko siin mielestäsi jokin ikäraja, jonka lapsi on nyt seitsemänvuotiaana ylittänyt ja hänet pitäisi "pakottaa" (käskeä ja rajoittaa vasten hänen tahtoaan) pois yhteisistä aktiviteeteista?

Ja ei, en ole ap, mutta minun seitsemänvuotiaallani on suunnilleen yhtä paljon harrastuksia kuin hänenkin lapsellaan:

Maanantaina ilmaisutaidekoulua 1,5 h
Tiistaina uimakoulua 1,5 h
Keskiviikkona Tae Kwon Do 1,5 h
Torstaina ei mitään
Perjantaina Tae Kwon Do 1,5 h
Lauantai on perheen yhteinen retkipäivä (liikuntaretkelle ulos/museoon/teatteriin/jokin tapahtuma tms.)
Sunnuntaisin ratsastusta 2 -3 h
 
[QUOTE="maman";30251356]Jos me pojasta seuraava Beckham haluttaisiin, niin ehkä hän treenaisi sitä fudista enemmän kuin 2 kertaa viikossa. Lapsi itse treenaisi mielellään fudista joka päivä.

Monet kovat kritisoijat perustelevat lasten harrastattomuutta sillä kuuluisalla perheajalla. Haluaisin tietää kuinka monessa tapauksessa kyse on enemmän vanhempien laiskuudesta...[/QUOTE]

Eikö ihminen saa olla laiska edes iltasin? Onko ihmiset jotka ryntäävät kokoajan paikasta toiseen, jotenkin parempia kuin ne jotka osaavat olla joskus paikallaankin.

Niin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja virtsanpylväs;30251370:
Eikö ihminen saa olla laiska edes iltasin? Onko ihmiset jotka ryntäävät kokoajan paikasta toiseen, jotenkin parempia kuin ne jotka osaavat olla joskus paikallaankin.

Niin.


Ovatko "laiskat" ja "passiiviset" ihmiset jotenkin parempia kuin ne, jotka tykkäävät tehdä ja harrastaa?
Tämän ketjun perusteella vaikuttaa ainakin siltä, että osa itsestään niin kuvittelee.

Miksi ylipäätään pitää asettaa jonkinlaisia paremmuusjärjestyksiä tyyliin "kaikki, jotka toimivat toisin kuin minä, ovat minua huonompia"?
Eikö voisi vain todeta, että ihmisiä, perheitä, lapsia ja elämäntilanteita on monenlaisia ja se mikä sopii hyvin yhdelle, ei sovikaan sitten kaikille. Eikö sen pidäkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja virtsanpylväs;30251370:
Eikö ihminen saa olla laiska edes iltasin? Onko ihmiset jotka ryntäävät kokoajan paikasta toiseen, jotenkin parempia kuin ne jotka osaavat olla joskus paikallaankin.

Niin.

Musta ihminen saa olla ihan niin laiska kuin haluaa. Mutta onko se siltä laiskalta pois, jos jonkun toisen lapsi ihan vapaaehtoisesti haluaa harrastaa ja vanhemmat eivät koe sitä taakkana." Koska mä en jaksa tehdä jotain, niin ei muutkaan sitä saa tehdä."
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ekaluokkalaisen äiti;30251369:
Eli lapsi ei olisi saanut aloittaa alkjaankaan vaan hänen olisi pitänyt jäädä yksin kotiin muiden mennessä? Miksi? Miksi vähemmän hauskaa yhteistä aikaa perheenjäsenten kanssa olisi ollut kolmi-nelivuotiaalle parempi?
Vai oliko siin mielestäsi jokin ikäraja, jonka lapsi on nyt seitsemänvuotiaana ylittänyt ja hänet pitäisi "pakottaa" (käskeä ja rajoittaa vasten hänen tahtoaan) pois yhteisistä aktiviteeteista?

Ja ei, en ole ap, mutta minun seitsemänvuotiaallani on suunnilleen yhtä paljon harrastuksia kuin hänenkin lapsellaan:

Maanantaina ilmaisutaidekoulua 1,5 h
Tiistaina uimakoulua 1,5 h
Keskiviikkona Tae Kwon Do 1,5 h
Torstaina ei mitään
Perjantaina Tae Kwon Do 1,5 h
Lauantai on perheen yhteinen retkipäivä (liikuntaretkelle ulos/museoon/teatteriin/jokin tapahtuma tms.)
Sunnuntaisin ratsastusta 2 -3 h

:laugh: Voi hyvä luoja, hengitä hyvä ihminen ja rauhoitu.

Tottahan toki sun perhe tekee miten olet päättänyt, mutta minä en ymmärrä enkä kehittelisi moista omalle perheelle.
Jokainen eläköön omalla tavallaan, niin paljon kuin siihen itse voi vaikuttaa.
 
Ja kyllä meillä paikallaankin ollaan. Lapsen pisin koulupäivä on 4 h ja harkkoja on max. 2 h per päivä. Se on kuusi tuntia vuorokaudesta. Matkoihin ( koulumatkat, matka harkkoihin) menee meillä max. 15 min. suuntaansa. Eli siitä tulee enintään tunti lisää. Vielä jää mun laskuopin mukaan 17 h vuorokaudessa.
 
[QUOTE="maman";30251383]Musta ihminen saa olla ihan niin laiska kuin haluaa. Mutta onko se siltä laiskalta pois, jos jonkun toisen lapsi ihan vapaaehtoisesti haluaa harrastaa ja vanhemmat eivät koe sitä taakkana." Koska mä en jaksa tehdä jotain, niin ei muutkaan sitä saa tehdä."[/QUOTE]

Ei ole pois ainakaan mun nautinnoista ja lasikottelusta, mutta ap kysyi kysymyksen ja moni on vastannut, ei ole tarvetta mesota. Pientä paniikkia havaittavissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ekaluokkalaisen äiti;30251381:
Ovatko "laiskat" ja "passiiviset" ihmiset jotenkin parempia kuin ne, jotka tykkäävät tehdä ja harrastaa?
Tämän ketjun perusteella vaikuttaa ainakin siltä, että osa itsestään niin kuvittelee.

Miksi ylipäätään pitää asettaa jonkinlaisia paremmuusjärjestyksiä tyyliin "kaikki, jotka toimivat toisin kuin minä, ovat minua huonompia"?
Eikö voisi vain todeta, että ihmisiä, perheitä, lapsia ja elämäntilanteita on monenlaisia ja se mikä sopii hyvin yhdelle, ei sovikaan sitten kaikille. Eikö sen pidäkään.

Hyvä luoja, kukaan ei ole laittamassa ketään paremmuusjärjestykseen, saa kai sitä vastata ketjun kysymykseen vai eikö saa?

Minun puolesta te jotka harrastatte joka pv saatte ihan rauhassa suhata paikoista toiseen, ei mun käy teidän lapsia sääliksi tms.
Itse en jaksaisi kyseisenlaista elämää, enkä halua sellaiseen karuselliin lastakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Hei ap. Miksi kysyt kun suutut vastauksista? Miksi haluat puida vielä täälläkin tätä asiaa, kun selvästi teillä on tämä puitavana myös kaveripiirissäsi. Eikö kannattaisi keskittyä sinne jos haluat joidenkin mielipiteitä muuttaa asian suhteen. He sinulle kai merkitsenevät, ei "virtsanpylväs" tai muutkaan palstailijat.

Jos nyt haluat tätä täälläkin puida, niin silloin pitäisi olla valmis hyväksymään erilaiset mielipiteet asiasta. Muuten se on vain tarkoitusta tyrannisoida, jos nyt näin karkeasti voi sanoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja virtsanpylväs;30251405:
Ei ole pois ainakaan mun nautinnoista ja lasikottelusta, mutta ap kysyi kysymyksen ja moni on vastannut, ei ole tarvetta mesota. Pientä paniikkia havaittavissa.

Paniikki taisi olla siellä päässä, kun aloitit "keskustelun" alatyylin sanoilla ("voi vittu en paremmin sano"), piikittelyllä (Yritättekö leipoa väkisin jotain uutta beckhamia.) ja mesoamisella.
Kokeileppa hankkia jokin harrastus niin kireys hellittää, endorfiini virtaa ja saat sinäkin vähän iloa elämääsi.
 
Kyllähän lapset on erilaisia. Meidän esikoinen kävi kerran viikossa kitaratunnilla ja kerran tanssitunnilla, hän oli ihan tyytyväinen siihen että sai olla kotona ja tavata kavereitaan eikä halunnut mihinkään kilpailuryhmään vaan tanssi koska se oli hänestä hauskaa. Keskimmäinen kävi pari kertaa viikossa taekwondossa ja ajamassa enduroa aina kun joku ehti peräkärryn kanssa kuskata jonnekin kauas radalle. Nuorimmainen sekosi täysin jalkapalloon. Pelasi omanikäisissä, vuotta vanhemmissa ja oli kaiket illat kentällä pelailemassa. Myöhemmin tuli vielä koulun joukkue ja piiri- ja aluejoukkuee


Jos ap:n lapsi tykkää kaikista harrastuksistaan ja ilolla lähtee treeneihin niin antaa mennä ja nauttia
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ekaluokkalaisen äiti;30251443:
Paniikki taisi olla siellä päässä, kun aloitit "keskustelun" alatyylin sanoilla ("voi vittu en paremmin sano"), piikittelyllä (Yritättekö leipoa väkisin jotain uutta beckhamia.) ja mesoamisella.
Kokeileppa hankkia jokin harrastus niin kireys hellittää, endorfiini virtaa ja saat sinäkin vähän iloa elämääsi.

Olen kyllä sitäkin mieltä että asiallisestikin voi oman kantansa ilmaista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ekaluokkalaisen äiti;30251381:
Ovatko "laiskat" ja "passiiviset" ihmiset jotenkin parempia kuin ne, jotka tykkäävät tehdä ja harrastaa?
Tämän ketjun perusteella vaikuttaa ainakin siltä, että osa itsestään niin kuvittelee.

Tosin se, että ei ole useasti viikossa ohjattuja tai aikataulutettuja harrastuksia, ei tarkoita sitä, että on laiska ja passiivinen.

Siinä olet oikeassa, että eri ihmisille sopii eri asiat. Itse kyllä jotenkin toivoisin, ettei omat lapset 7-vuotiaana olisi joka päivä koulun jälkeen jossain harrastuksissa, vaan haluaisin että heillä olisi paljon aikaa leikille, lukemiselle, omalle piirtämiselle yms. Ja että jaksavat keskittyä läksyihinkin - eikä toisaalta läksyt ole siitä omasta puuhailusta pois. Nyt esikouluikäiselläni on kaksi harrastusta, joista toinen on sellainen, missä tehdään vanhemman kanssa - mietin aluksi, onko kaksi liikaa, mutta eivät ne ole kun sijaitsevatkin lähellä kotia. Luulen, että 7-vuotiaalle pitäisin ihanteellisena kahta harrastusta - kaksi siksi, että jos toinen ei tunnukaan hyvältä ja se jää pois, niin jää vielä se toinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ekaluokkalaisen äiti;30251443:
Paniikki taisi olla siellä päässä, kun aloitit "keskustelun" alatyylin sanoilla ("voi vittu en paremmin sano"), piikittelyllä (Yritättekö leipoa väkisin jotain uutta beckhamia.) ja mesoamisella.
Kokeileppa hankkia jokin harrastus niin kireys hellittää, endorfiini virtaa ja saat sinäkin vähän iloa elämääsi.


:D ok.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30251464:
Tosin se, että ei ole useasti viikossa ohjattuja tai aikataulutettuja harrastuksia, ei tarkoita sitä, että on laiska ja passiivinen.

Tämä on aivan totta. kommenttini tuo osuus olikin vain "ironinen" vastaus Virstanpylvään tähän lauseeseen:
"Eikö ihminen saa olla laiska edes iltasin? Onko ihmiset jotka ryntäävät kokoajan paikasta toiseen, jotenkin parempia kuin ne jotka osaavat olla joskus paikallaankin."

Ohjatut harrastukset eivät kerro mitään ihmisen laiskuudesta tai ahkeruudesta.
 

Yhteistyössä