En ala ottamaan kenestäkään mallia, olen oma itseni, jos ei tyydytä, niin sitten ei tyydytä, en ala ketään miellyttämään, en koe siihen minkäänlaista tarvetta. Mutta katsotaampa sitten kun se ohjelma tulee ulos missä ollaan Tiinan kanssa ja monien muiden nuorten äitien kanssa (se on suomalainen kopio MTV:n Teen mom sarjasta),niin ehkä teidän elämänne hiukan valaistuu.
Kyllä sen huomaa, että olet samaa maata kuin se Tiinakin. Ollaan niin "kyllä mä pärjään, maailma saa kumartaa mua, koska mä oon mä enkä mielistele muita joten ne jotka tulee mulle mitään sanoon, painukaa vittuun!"-teiniuhma-asenteella. Kyllä kuka tahansa huomaa, sinunkin teksteistäsi että olet vielä lapsi. 15-16 vuotias on AINA lapsi, ei mikään pieni lapsi tosin enää mutta ei tosiaankaan aikuinenkaan.
Eihän blogin kautta kaikkea voi tietää ihmisestä, joo, se on selvää, mutta mitähän se kertoo, että on ollu tollaisia nuoruusiän sekoiluja (joista on tosiaan vain pieni hetki aikaa) ja oma lapsuus ja perhe epävakaata ja ongelmallista? Sulla ei ole edes ollut kunnolla aikaa toipua kaikesta, olet yhä hyvin lähellä sitä mitä pidät kaukaisena menneisyytenä. Miten ihminen, jolla ei ole koskaan ollut vakaata, turvallista elämää, eikä ole oikeaa, ajan ja iän tuomaa elämänkokemusta, pystyy ottamaan vastuun toisesta ihmisestä?
Mun mielestä tuollaiset perusasiat, että maistellaan alkoholia vaikka tietäisi olevansa raskaana, ja poltetaan, kertoo jo todella paljon ihmisestä. Niin heikkoluonteinen, ettei voi edes OMAN LAPSENSA tähden tehdä uhrauksia. Tupakoinnin lopettamisesta seuraava stressi ei tosiaan kestä sitä sen 9kk, eikä siinä ole myöskään tupakan 4000 myrkkyä, mutta tottakai se on parempi jatkaa tupruttelua kaikessa rauhassa, ettei tulevaa teinimammaa vaan vituta yhtään, kaiken sen teini-iän muutenkin mukanaan tuoman angstin keskellä.
Ja varsinkin, kun Teya ei edes ole oikeasti yrittänyt lopettaa polttamista. Se on selvää, koska jos oikeasti hänen kihlattunsa, ystävänsä ja kaikki välittäisivät, he kannustaisivat häntä olemaan polttamatta, eivät polttaisi hänen lähellään, ja hyi oksetus sitä joka hankkii raskaana olevalle tupakkaakin - varmaan se Teemu hommaa, kun on kuitenkin täysi-ikäinen.. Ja nicorettea, yms SAA käyttää raskauden aikana jos on käynyt asioista juttelemassa. Mutta Teyan asennehan on ollut, että "oon polttanu tähänki asti, sama vetää loppuun saakka!", kertoo jo paljon.. Koska lopettaminen auttaa AINA. Hänellähän meinasi lapsi syntyä jo tosi aikaisessa vaiheessa, minkähän takia? Koska on vedetty röökiä posket lommollaan.
Surettaa aivan mielettömän paljon se, että joku voi tehdä lapselleen noin. Sitten kun se lapsi syntyy, niin on pieni, rauhaton, levoton, itkee vieroitusoireita koska on jo miltei vuoden äitinsä kohdussa tavallaan polttanut. Puhumattakaan myöhemmin seuraavista mahdollisista lapsettomuusongelmista, astmasta, oppimishäiriöistä, yms jotka on todistettu tutkimuksilla.
Ja se on muka "äidin oma asia johon muut eivät saa puuttua, pitäkää huolta omista asioistanne!" Ja vitut ole.
Lasten oikeuksia tässä maassa puolustetaan vaikka miten, mutta entä syntymättömän lapsen? Jokainen lapsi ansaitsee hyvän alun elämälleen, Teyan äiti ei sitä ole saanut, tupakoinnin takia. En usko, että tupakoiva äiti oikeasti rakastaa lastaan koko sydämestään - ehkä lapsen synnyttyä joo, mutta kun sitä vaivaa pitäisi nähdä jo ENNEN sitä.