Hei, haluan vain kertoa oman näkemykseni ja kokemukseni asiasta. Joo, onhan se tupakka pahaksi, muttei aina. Omalla miehelläni on astma, atopia, maitoallergia + lukemattomat muut, allerginen nuha ym. ja kaikilla hänen sisaruksillaan on myös. Minun mielestäni kaikki johtuvat anopin tupakoinnista raskauden + imetyksen aikana. Sen huomaa myös siitä, että ensimmäisellä sisaruksella on lievimmät allergiat ym. ja anoppi poltti vähiten sen raskauden aikana. Sitten on minun siskoni, joka oli myös ensikodissa, lapsi nyt 2v. ja on muna-allergiaa ja atopiaa ym. Myös tupakasta, koska meillä ei kummallakaan ole mitään allergioita eikä siskoni miehelläkään. MUTTA en tuomitse ketään. Itse syyllistyin samaan alkuraskaudessa. Tosin, en tiennyt silloin vielä raskaudestani. Nyt lapsi 6kk ja vielä ollut kuitenkin täysin terve ja normaali lapsi. Myöskään en ole koskaan tavannut vieroitusoireisia lapsia, eli siis että olisi tupakasta vieroitusoireita.
Olen itsekkin nuori äiti, 20v. Mutta se oli oma valintani, tulin raskaaksi, päätimme pitää lapsen, mies etsi meille heti oman asunnon ja sitten muutimme ja elimme omillamme. En ole IKINÄ katunut päätöstäni pitää lasta. Vaikeaa se on kun on rahat tiukilla, mutta kyllä tästä selviää. Ei suomessa kukaan nälkään kuole. Apua saa aina.
Sitten ensikodista, sehän on vain hyvä, että äiti on itse tajunnut hakea apua ja mennä sinne. Ei ensikoti ole mikään paha paikka, päinvastoin, siellähän opetellaan omillaan eloa tehdään ruokaa vuoropäivin, siivotaan ym. Se vain tarjoaa turvan äideille ja lapsille, tämän tiedän siksi, että siskoni siellä oli, niinkuin jo sanoinkin. Siskolleni ainakin ensikoti oli paras vaihtoehto.
Ja ihan tosi, kuka jaksaa jankata AINA näistä teini-äideistä. Eihän se asia kuulu kenellekkään muulle. Jokainen taklaa tyylillään. Ja kaikki kaatuvat elämässä jossain kohtaa perseelleen. Mutta jos sieltä pääsee ylös, niin sehän sitä elämän kokemusta tuo.. Eikö?
Joten olisiko tämä ainainen teini-äiti asia tässä. Kiitos.