Heinäkuu 2006/13

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Assari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moiks!
Mulla vihloo kohdunkaulaa tai alapäätä yleensä mutta vaan sillon kun vaavi oikeen innostuu möyrimään. Eilen tuntu ihan siltä kun se olis nyrkillä huitassu suoraan kohdunsuulle. Ei kyllä oo mitenkään kivan tuntusta.

Ei saunomisesta mitään haittaa ole mutta yleisissä saunoissa kannattaa kyllä käyttää peflettiä koska alapää on varmaan arempi tulehduksille raskausaikana.

Ja sanotaanhan sitä että saunominen loppuraskaudessa saattaa pistää synnytyksen käyntiin, mutta tuo kikka ei ainakaan minun kohdalla toiminut ;) Esikoinen meni 10 päivää yli vaikka kuinka saunoin.

Harmi kun eilinen kanada peli meni huonosti. Toivottavasti ei Ruotsi ole vastassa pudotuspeleissä.

Minä-75 (meniköhän nimimerkki nyt oikein?): sukupuolta ei tiedetä, mutta KAIKKI tutut on veikannu poikaa. Itselläkin alkuraskaudessa ""poikaolo"", mutta olen yrittänyt ajatella, että saattaa olla tyttökin kaikista ennusmerkeistä huolimatta.

Tosi harmitus tosiaan se eilinen peli... Yritys hyvä kymppi, mutta ei tuottanut tulosta :(

Mulla on nyt kahtena aamuna tullut huono olo, johon en tiedä syytä. Ehkä yöllä ottamani rautatabletti tai sitten vauvelin mylläysinnostus aamutuimaan?? Piimää olen hörpännyt ja mennyt takaisin nukkumaan. On mennyt ohi, mutta epämiellyttävä juttu kuitenkin.

Moi!
Oli ihan pakko kommentoida tohon Sallin viestiin kun oli niin paljon samaa kuin itselläni! Ikinä ennen hiukset ja iho ei ole olleet näin hyvässä kunnossa ja rasvoittuminen tosiaan kans vähentynyt ainakin puoleen. Hiusvärikin pysyi kauemmin päässä kuin normaalisti. Rinnat ei ole mullakaan vuotanut yhtään eli tästä oireesta myös minä ihan pihalla.

Vatsa ei ole mulla vielä mitenkään valtava, mutta oonkin rakenteeltani aika pitkä ja lanteikas eli vauvalla on ollut tilaa kasvaa muuallekin kuin suoraan ulospäin. Muuten kyllä vatsa suuntautuu eteenpäin aika kapeasti eli ei myöskään näy taaksepäin. Ultran pohjalta on kuulemma vahvempi epäily pojasta kuin tytöstä, mutta yritän myös pitää jalat maassa ja valmistautua yhtälailla ""yllätystyttöön"" synnytyssalissa :)

Viimeisen viikon aikana mua on alkanut supistelemaan aikalailla ja töissäolo tuntuu entistä raskaammalta. Supistukset liittyy selkeästi rasitukseen sillä just työvuorojen ja muiden fyysisten hommien jälkeen etenkin seuraavana yönä supistelee reippaasti ja sekä kipeästi että kivuttomasti. Ennätys oli viime viikonloppuna kun parin tunnin puutarhatöiden jälkeen seurasin yöllä tunnin verran kelloa kun parhaimmillaan/pahimmillaan supisteli 5-10 min välein. Ne oli kivuttomia suppareita, mut pakko oli silti soittaa jo synnytyspäivystykseen, että pitäisiköhän tässä huolestua.. Käskivät kuitenkin vielä lepäillä ja odotella josko loppuisivat ja näillä eväillä sainkin sit nukuttua aamuun asti. Nyt varailin kuitenkin neuvolalääkärille aikaa huomiseksi, joten kohta tiedän jatkuuko työt vai alkaako jo saikun kautta äitiysloma. Huomenna viisaampana uutta tekstiä.. ;)

Hanne 31+0

Saunomisen jälkeinen kohdunkaulan vihlonta on tuttua,samoin käy mulle rakastelun jälkeen.Eli on tietynlaista supistelua.Mut vaaratonta.
Ainakaan mulla noi supistelut ei oo aiheuttanu kohdunsuun aukeamista tai pehmenemistä.
Ihan loppuun asti oon saunonu ja ollaan harrastettu seksiä ja kummatki lapset on syntyny reilusti lasketun ajan jälkeen.
Samoin paikat oli kiinni ja normaalit tässä raskaudes,vaik noita supisteluja on tullu.

Pikaisia kuulumisia..
Täällä masussa edelleen poikittain papu köllöttelee. Aikaisemmissa odotuksissa pojat kääntyivät hyvissä ajoin raivotarjontaan( rv 28 viim) ja nyt pian 33 viikolla tämä pikkanen poikkiteloin..Hankala olla kun kylkiluiden alla on kumartuessa pää vastassa:/ Toisaalta helpompi liikkua ym. kun ei tarvi pelätä et pissit menee housuun kun vaavin pää ei paina rakkoa. Muutenkin sellainen painon tunne puuttuu..Supistelee tosi paljon, aina kun isompia liikkeitä vaavi tekee, ne taas pistää vähän jarrua touhuihin.. Masu on leveys suunnassa kuin palastusrengas..Jospa nuo merkit sitten viittaisivat tyttöön..Itse olen äitini mukaan ollut myös poikittain aivan synnytykseen asti. Olivat yrittäneet kääntää mut aina vaan olin kammennut takasin poikittain:)
Tuo rintojen vuotaminen on minullekkin tuntematon käsite odotusaikana. Vasta sitten synnytyksen jälkeen on maito hurissut yli äyräitten. Eli ei kaikilla vuoda ennenaikojaan..
Häntäluu kipeytyy herkästi, varsinkin jos on kävellyt asfaltilla..
LA:n osalta pidän omalla kohdallani synnytystä ihan mahdollisena rv 38--> eli juhannuksena, pojat on meillä syntyneet rv 39 ja rv 38..
Jaahas, pitäis lähtee tekemään jotain muutakin ku surffailla täällä..Hyviä vointeja!!

Moi kaikille!
Eilen oli taas valmennus, ihan kivaa oli. Aiheene oli parisuhde yms.. Alkuun kyllä jännitti, kun kävi ilmi, että kaikki joutuu vuorollaan kertomaan jotain suhteestaan ja me kun ei miehen kanssa kumpikaan olla mitään esiintyjä-tyyppiä, mies varsinkaan.. Mutta menihän tuo kuitenkin ja tosi kiva oli kuulla muiden ajatuksia ja huomata, että monet muut ajattelevat samoin kuin minä ja muillakin on samoja huolia kuin meillä..
Nyt en tiiä yhtään miten päin vauveli on mahassa, väliläl tuntui, että se oli taas raivotarjonnassa, mut nyt en tiiä, taitaa olla perätilassa. Nykyään kyllä löydän vaavin mahasta kun vähän aikaa painelen, tällä hetkellä kovaa tuntuu hieman navasta ylöspäin ja vasemmalla, tähän asti siellä on viihdytty paremmin oikealla puolella ( siis täältä ylhäältä omin silmin katsottuna) Välillä tuntuu, että sieltä ollaan tosissaan tulossa mahan läpi ulos, naurattaa ihan kun vatsa pullistelee miten sattuu. Supisteluja on silloin tällöin, yleensä iltoisin, mutta tosi lyhyitä eikä satu yhtään.
Eilen kävin katteleen vaatteita, mukaan tarttui mama licious-malliston housut, semmoset army-vihreet reisitaskuhousut, ihan kivat kesäksi. Ne olikin toiset varsinaiset mammahousut, mitä oon ostanut, hirveesti ei viitti panostaa äitiysvaatteisiin, ku enimmäkseen oon kotona, ois eri asia, jos oisin vielä töissä.
Eikai tässä muuta, pitäs mennä siivoon keittiö ja lähtee sitten käymään kaupassa ja lenkilläkin vois jossain vaiheessa käydä..
Hyviä vointeja kaikille, kohta alkaa loppukiri! :)
Nitta ja masumöyrijä 31+3

Ainii, piti vielä rautatableteista sanoa, että mullakin tulee niistä huono olo. Oon yrittänyt ottaa sen aina aikaisin aamulla kun mies lähtee aamuvuoroon ja meen sitten takas nukkumaan. Kun mies on iltavuorossa, meinaa tabletin ottaminen unohtua. Muistaakseni ne oli Retafer tai jotain sinnepäin nimisiä.

Heipparallaa!!!
Neuvola käynti takana ja verenpaine 120/80,pissa ok,sf33cm sydänäänet 155,hemoglobiini 126 eli laskenu jonkun verran ja siks sanoivat et rautaa pitäs nyt alkaa popsia synnytyksen lähestyessä,vauva oli pääalaspäin ja lähes kokonaan kiinnittynyt:) Seuraava neuvola 15.6 ja sitä ennen viel vika lääkäri käynti1.6 jolloin tekevät kokoarvion.Kun olen niin lyhyt sekin vaikuttaa tohon koko asiaan paikat vähä erilaiset kun pitkillä sanoi neuvolatäti.

Valmennus meni ihan kivasti mies ei päässy mukaan,mut äiti oli sit mukana niin ei tarvinu ihan yksin asioita miettiä siellä.Piti jutella parisuhteesta siellä,mut käytiin läpi edellisen kerran synnytystä ja nyt synnytyksen jälkeistä aikaa,äidin synnytyksen jälkeistä masennusta,kivunlievityskeinoja,isä ja vauva yhdistelmää sekä rentoutumista!!! ens kerralla meille tulee sinne 2 äitia ja isiä sekä 2 vauvaa ja he kertovat miten arki alkanut sujua vauvojen synnyttyä,imetys jne...Seuraavalla kerralla mies tulee mukaan:)

Tutustuminen Kätilöopistoon 5.6!!!

Ois ollu kiva kun suomella ois ollu vastassa rakas naapurimaamme ruotsi,ni ois saanu jännätä kunnolla,mut ei,ehkä ne sit finaalissa ovat vastakkain:)huh huh mitä silloin odotettavissa!!!

Nukkuminen tosi vaikeaa kun 23 v nukkunu vatsalla ja nyt tietysti se ei enää mukavalta tunnu ja sit opetellu nukkumaan selällään ja nyt sekin sit kiellettiin neuvolasta,joten yöt aika tuskaisia,kun pyörin ja hyörin asentoa etsien,kun kyljellään ei ole hyvä nukkua jalka puutuu toinen käsi puutuu ja peppu ja huono olo vaivaa...oisko hyviä neuvoja nukkuma-asennoista?? Päivällä yritän nukkua päikkärit jos olen kotona jos en ole nukkunu päikkäreitä niin illalla tosi vaikea pystyä hereillä 8-9 jälkeen.

Nyt syöny sit rauta 2p ja ihanaa ei pahaaoloa ole tullut:) obsidant niminen rauta...

Hyviä vointeja tuleville mammoille koittakaahan jaksella masujenne kanssa:)

tyttö82 33+0

Täällä myös juuri neuvolasta tullut! Kaikki ok. Sf mitta 28 ja keskikäyrällä mennään. Painoa oli tullut yli kilo per viikko ja hoitaja kysyi pilke silmäkulmassa että onkos sulla selitystä tälle painon nousulle? ;) Eipä ole. Ruoka on vaan niin hyvää... Ja toisaalta liikunta on jäänyt vähiin kun kävellessä supistelee ja sattuu tuonne nivusiin. Terkka sanoi ettei painon nousu haittaa kun kerran maha kasvaa niin keskikäyrällä ettei ainakaan vauva ole liian iso.

Meillä ei ole sitten mitään valmennuksia täälläpäin. Olis ihan kiva olla tommosilla luennoilla. Enkä viitsi mennä sairaalaankaan tutustumaan kun olen samaan paikkaan menossa kun esikoisen kanssa. Eipä siitä mitään saanut oikeen viimeksikään irti. Oli vähän semmonen juosten kustu tilanne sillon.

Lätkästä on vielä pakko kommentoida. Oikeestaan onneksi Suomi-Ruotsi peliä ei tullut. Ois se liian nöyryyttävää jos RUOTSI Pudottais Suomen kokonaan pelistä pois. Nyt voidaan vielä toivoa että Ruotsi putoaa :)

Tää lähtee nyt pakkaamaan pojalle varakuteita kun ollaan lähdössä mummolaan iltakylään.

eewi 31+2

En muista kirjoitinko viime viikolla että neuvolassa kaikki ihan ok.
Niin niistä allergia lääkkeistä. Mulle lääkäri sanoi että näillä viikoilla voi hyvin ottaa esim xyzal nimistä allergia lääkettä, jos tarvis on. esim. astmaatikkojen pakko käyttää että saavat henkeä...
Mutta olen käyttänyt zaditen silmätippoja ja nasonex nenäsumutetta. Nasonex on tosi hyvä ja tehokas mulla auttanut hyvin pitää käyttää muutama päivä ja sitten alkaa tehoamaan ja aina säännöllisesti muistaa ottaa aamuisin kaksi sumutetta kumpaankin sieraimeen. Samoin silmätippojen kanssa. Ekat päivät tuntuu etti tehoo mutta viikon sisällä alkaa olla hyvä vaikutus kun vaan malttaa säännöllisesti käyttää. Mulla on myös hengitysvaikeuksia joten Bevontol piippua olen käyttänyt ja sitä voi myös vapaasti käyttää ei mene verenkiertoon.

Oli lääkärin istukka kontrolli, istukka liikkunut ylöspäin ja saan siis normaalisti synnyttää...mutta vauvan mitoissa olikin yhtä-äkkiä jotain ongelmia, laittoivat lähetteen jatkotutkimuksiin...tosi kurja juttu, säikähdin vaikka lääkäri vakuutteli että kaikki varmasti ok, mutta pitää varmistaa kuitenkin. Voitte arvata kun lääkäri on hiljaa ja mittaa ja mittaa ja huolestuneen näköinen, sitten sanoo että pitää mennä juttelemaan toiselle lääkärille ja sinne jään yksin odottamaan mitä tuleman pitää...itku siinä pääsee. No viime yö meni valvoessa niinkuin arvata saattaa, eli tässä sitten lähetettä odotellaan. Tosi epätietoinen ja epätodellinen olo. Juuri sain kaikki vauvanvaatteet pestyä ja silitettyä...vähäksi aikaa romahti kaikki mutta yritän ajatella positiivisesti.

Toivottavasti teillä muilla ei tule mitään yllätyksiä matkaan.

Kokoarvio takana. Lapsivettä on reilusti, mutta myös vauva vastaa paria viikkoa suurempaa. Mulla siis tuo sf sama 33 kuin tyttö82:lla (viime viikolla mitattu). Jos jatkaa käyrän mukaan kasvuaan, niin syntyessä sellainen nelikiloinen.

Yhden päivän sokeriseurannan joudun tekemään (kuitenkin!) ja uusi kontrolliultra kolmen viikon päästä. Lääkäri tuumi, että ei ole kovin pitkä, joten on tainnut tulla äitiinsä ja on lyhyt ja tukeva :)

Jotenkin tuli sellainen olo kuitenkin itselle, että olen tainnut herkutella vauvan suureksi, vaikka sokerirasitukset ok. Lääkäri ei mitenkään syyllistänyt, mutta tietysti sitä itse mielessään hakee selitystä. Silti en vain päässyt kaupasta pihalle karkkihyllyä ohittamatta... Tekee vain kahta kauheammin karkkia mieli, kun tietää ettei saisi niitä syödä...

Iltoja, täällä on poika ollut jo useamman päivän todella villinä. Potkii ja punkaa niin kovasti että näkyy selvästi vaatteidenkin päälle. Mietityttänyt jo että olisiko sillä suurempi riski kuristua napanuoraan kun noin on liikkuvaa sorttia? Tänään kävin tutustumassa sairaalaan ja oli kyllä ihan kiva reissu. Ainoastaan synnytyshuoneen kolkkous yllätti, samoin olisin odottanut perhehuoneelta hiukan enemmän kodikkuutta, mutta eikai sitä siellä enään kalusteisiin ja tekstiileihin sillälailla kiinnitä huomiota. Kovasti toivoisimme perhehuoneeseen pääsyä, en ole nukkunut yksin vuosiin ja pelkään ettei uni tule silmään jos ei mies ole vieressä. Muutenkin olisi kiva että ukko saisi olla kokoajan auttamassa. Neuvolasta sain lähetteen verikokeisiin, eli tarkistelevat maksa ja sappihappoja, kun on tuo kutina yltynyt aika-ajoin ihan mahdottomaksi. Olisin jo tänään saanut tulokset, mutta unohdin soittaa eli huomenna uusi yritys. Täytyy vain toivoa ettei olisi ainakaan kovin paljon kohonneet. Muuten on vointi ollut kohtuullisen hyvä, Obsidanit ovat ilmeisesti alkaneet vaikuttaa. Saa nähdä onko arvot nyt parantuneet, hb oli viimeviikolla 109 ja olin 100mg Rataferia syönyt kuitenkin pari viikkoa, onneksi neuvolatäti suositteli valmisteen vaihtoa sillä itselläni tuo Ratafer on aiheuttanut aikaisemminkin kovaa ummetusta. Liitoskivut nivusissa ja jatkuva supistelu liikkuessa ovat kyllä minimoineet liikkumisen, mutta mikäs tuolla auringossa on istuskellessa. Ihmettelin kyllä kuinka hyvin ne muut pömppömahat siellä sairaalassa liikkuivat. Hyviä vointeja kaikille!

Onko tääl muita näillä viikoilla,joitten vauvat ois perätilassa? meiän vauva on edelleen ja nyt 32+0 vko menos.
Onhan täs aikaa viel kääntyä,mut vähän huolestuttaa...Kääntyis nyt!

Jännä, että neuvoloiden käytännöt raudan syönnin suhteen vaihtelee...Mul on hb 119 ja ei tarvi syyä viel rautaa.Jollain oli täällä 126 ja oli käsketty syyä. Sehän on tosi hyvä hb-arvo raskaana olles. Yleensä jos menee alle 120:n, ni sit käsketään syyä rautaa.Mun ei tarvinu viimeks odotusaikana syyä ollenkaan,ja ei nytkään oo vielä tarvinnu...

Aurinkoista päivänjatkoa kaikille!

Moi kaikille!

Olipas ihan ilma taas tänään. Käytiin tuossa isännän kanssa kävelyllä ku käytiin anopin ja appiukon luona. Muuten ihan kivaa, mut 20 metrin välein supisteli ja kipeestikin.
No, johan niitä kai tässä vaiheessa aika monella alkaa noita supistuksia olla.
Ite olin tämän päivän vapaalla, ku oon nukkunu tosi huonosti suonenvetojen ym. takia. Huomiseks pitäski sit jo taas raahautuu koulun penkkiin.
Onneks ens tiistaina alkaa viimenen koeviikko, ja sit alkaski paljon odotettu äitiys- /kesäloma :)
Että tämmöstä tänne päin.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Anne 33+3

Moi!
Joku kyseli onko muilla vielä vauva perätilassa.. No täällä ainakin on ja viikkoja nyt 31+4..jospa siellä vielä ehdittäis kääntymään.
Tosi ihana ilma nyt illalla, kävin puolen tunnin kävelyllä. Loppuajasta alkoi supistella, joten näyttää tuo puoli tuntia olevan maksimi, mitä viitin kävellä.
Vajaa 2kk enää laskettuun aikaan, tuntuu kyllä että aika on mennyt hurjaa vauhtia. Kohta on kesäkuu, Juhannus ja sitten saakin jo odottaa millon saa lähtee laitoksella.. Jännää..
Oon tässä miettiny, että minkä verran ostais ihan pieniä vaatteita. Yks body on kokoa 56, sit yli 60 senttisiä pari ja pakkauksen vaatteet.. Pitää varmaa muutama 56 ostaa, mut en tiiä sit sitä pienempiä.. Miten te muut?
Mutta eipä taas muuta. Lähden tästä jännäämään Suomen peliä! Ihanaa leijonat, ihanaa!!
Hyviä vointeja kaikille ja hyvää viikonloppua!!
Nitta ja masumöyrijä 31+4

Heippa!!Kävin fiilistelemässä ketjussanne,mulla heinätyttö-05.
Kaiholla muistelin lukiessanne juttujanne vuoden takaista elämääni.Supistuksia ja huonosti nukuttuja öitä!!=)

Nukkuma-asennosta,kyllä selällään saa nukkua jos pystyy.Toisille tulee huono olo,joka johtuu siitä että kohtu painaa suuria suonia.Mä nukuin loppuun asti ja jopa kaksosista selälläni.Kaikki kyseli että onko paha olo jne...Vaan haittaa vauvalle ei pitäis olla jos kaikki ok.Luonnokeino suojata vauvaa,jos äidille tulee kehno olo.

Vauvan koosta.Mä olin tarkkailussa myös kun viikolla 31 oli vauveli muistaakseni 1700 g.virtaukset oli hyvät ja muutenkin kaikki ok.Hyvä kun tutkivat,mutta muistan epätoivon kun asiaa selviteltiin.Voimia isosti,vaan se ei välttämättä mitään tarkoita.Mun tyttö syntyi 3100 kokoisena silti ja viikolla 39.

Kutinasta,hepatoosi laittaa kutittamaan sen olen karvaasti kokenut.Sappihapot kertoo tilan ja ole tiukkana että yliaikaiseksi eivät päästä.Eskoinen meni mulla yli ja olin nuori enkä tiennyt taudista...Onneks mitään ei sattunut.

Vaan iloa odotuksenne,mun vaveli tuossa herää...On teillä aivan ihanat ajat,on toki tämäkin,vaan se odotus on loppujen lopuksi niin lyhyt ja aivan ihana aika...=)

-kata-

Heippa pitkästä aikaa! Joo oon samaa mieltä et tää raskausaika kuitenkin niin ainutlaatuista ja ihanaa! Tulee varmaan ikävä pikkuisen myllerrystä massussa. Varsinkin kun oon ajatellu et tän jälkeen olisi lapsiluku täynnä. Kaksi siis mulla jo aikaisemmin jotka jo 10 ja 7 vuotiaat.Tässä tuntuu kuitenkin ihan ensisynnyttäjältä kun aikasemmista niin kauan ja sillon odotusaikana olin niin nuori ja jotenkin sitä ei vaan muista enää näitä juttuja. Kuinka usein teillä neuvola? mulla taas tulee käyntien välissä melkein 3 viikkoa, tuntuu paljolta näin loppuaikana.

Pinja 33+1

Ulkopuolisena täällä taas.... Mullakin neuvolakäyntien välissä 3 viikkoa! Luulisi että näillä viikoilla olisi jo useammin! Muutenkin tuntuu olevan uskomattomia eroja siinä kuinka odottavista äideistä huolehditaan!!! Minulla menossa eka raskaus ja rv 33+6. Yksi ultra tarjotaan n. viikoilla 10-12. Kertaakaan en ole saanut minkäänlaista painoarviota vauvasta. Vaikka sf-mitta aika yläkäyrillä (viimeks kaks viikkoa sitten 31 cm), mistään diabeteksestä ei ole puhuttukaan... Synnytystapa-arvio kuulema joskus viikolla 38+ JOS saadaan aika, vaikka suvussa pahoja lantionahtaumia (normaali synnytys ei onnistunut äidiltä, eikä mummolta!) Synnytysvalmennusta yksi kerta ja neuvolan tätikin vaihtunut jo kolme kertaa!!! Voin vaan kuvitella jos olisi ollut ongelmainen raskaus, kuinka olisi näillä avuilla selvinnyt.... Vähän kyllä ahdistaa tuo synnytystapahommeli.... ALunperin ihan ekan tädin kanssa oli puhe että ehdottomasti tarkempi tutkimus ja ajoissa, mutta nyt on sitten lomien ja uudelleenjärjestelyjen myötä tärkeysjärjestykset menny siellä uusiksi... Jos synnytys alkaakin etuajassa niin kai ne ehtii laitoksellakin vielä tarkistella:(!

No hyvä,että jollain muullaki on näillä viikoilla vauva vielä perätilassa,ehkä ne sieltä tosiaan kääntyilee...

Pienistä vauvanvaatteista.Ei kannata etukäteen ostaa kovin montaa 50 cm kokosta, tai ei välttämättä yhtään, ku ei tiiä minkä pitusen vauvan saa.:) Ja niitä pikkuvaatteita voi saada lahjaksi.
Jos vauva on vaik yli 50 senttinen syntyessään jo, ni jää noi pienet sit käyttämättä. Vaippa vaatii myös oman tilansa bodyissa eli vauvan vaatteissa just bodyt jää usein pieniksi, vaikka vauva ois lyhempi ku vaatteen koko.
Tässä mun kokemuksia vaan...

Äityli78 toivottavasti kaikki on hyvin!!!!! Tiedän tunteen,kun lääkäri on hiljaa ja sanoo et pitää hakea lisää lääkäreitä jne...meil silloin rakenne ultrassa kätilö hiljaa 35minsaa ja sit laitto käden sun eteen ja sit sano pitää hakea toinen lääkäri tänne on tossa sydämes jotain...ja voit uskoa et molemmat isukin kans säikähdettiin,tuli toine lääkäri joka oli tosi mukava selitti heti kokoajan mis mennään ja hakivat lisäksi superspesialistin paikalle joka sano et onhan potilaalle kerrottu mis mennään ja kertoi että katsovat vauvan mahalaukkua joka näytti pikkusen pieneltä,mutta totes lopuksi et on olemassa pieniä ja suuria mahalaukkuja ja tämä vain on pikkusen pienempi ei hätää:) se oli hyvä kuulla,mut niin tökerö oli kätilö et huh huh kai niiden nyt pitä erottaa mahalukku ja sydän ,kun itekki erotin sydämen ,koska se sykki!!!!

Toivotaan et kaikki siellä tutkimuksissa selviää olevan hyvin!!!

tyttö82 ja masumelskari 33+2

Joo mulla oli se 126 hb ja rautaa määräsivät itekki ihmettelin,mutta sanoi että lähestyvää synnytystä varten määrää rautaa mulle!!! Mul ollu koko ajan hb 137-140. Saa näh nouseeko hb jotenkin sit aik korkeaks noilla.

Suomi senkun jatkaa kulkuaan:) huomenna on kova peli edessä peukut pystyyn mammat ja masut!!!!

Kiitos tyttö82 rohkaisusta. olen välillä aika maassa...pelottaa kun tälläinen käänne tuli. Öisin supistelee kovasti luulen että stressaan nyt.
Lähete naistenklinikalle viivästyi. tänään vasta soittivat ja pääsen sinne vasta kesäkuun alussa, vaikka täällä synnärillä lupasivat että tutkimusaika tulee viikon sisällä aina siis nopeasti, ettei odottajan tarvii stressata. Eilen soitin synnärille ja kyselin kun helsingistä ei mitään kuulu, tosi kireitä vastauksia sieltä sain, että kyllä ensi viikolla viimeistään pääsen sinne ja olisin halunnut kysellä lääkäriltä vielä asioita niin sanoivat että kysele sitten Helsingissä...kyllä itku pääsi puhelun jälkeen. No nyt sitten vielä reilu kaksi viikkoa odotettava ja jännitettävä. Tiistaina neuvola ja aion kyllä kertoa mitä kohtelua synnärin vastaanottoapulaiselta sain ja muutenkin kysellä tästä enemmän.
Luulisi olevan inhimmillisyyttä noissa sairaaloissa enemmän tässä tilanteessa kun ei niin helppoa ole odotella onko kaikki hyvin jne.

Mutta onneksi tänään ollut vähän parempi päivä ja nuo lapset pitävät päivät touhussa ja piristävät omalla olemuksellaan, samoin mies. Onneksi vauva potkii paljon.

Voikaa te muuta oikein hyvin!

Heipä hei mammat!

Äityli78: Todella ikävää tuollainen kohtelu. Eivätkö ne osanneet ollenkaan sanoa mikä voisi olla kyseessä? Vauva pieni? Iso? Sykkeessä jotain? Koita jaksaa ja kovistele neuvolatätiä.

Mulla käynti neuvolassa ollut nyt viikon välein ja nyt sitten tulee kaksi viikkoa seuraavaan kertaan. Silloin onkin sitten se lääkäri myös. Me varattiin mulle ajat juhannukseen asti viikon välein.

Tänään oli taas neuvola. Kaikki kunnossa. Mitattiin pitkästä aikaa hb, se oli huimat 142. Verenpaine hyvä, samoin pissa. Vauva edelleen raivotarjonnassa, vaikka täti ihmettelikin hetken kuinka teräksinen ja pyöreä peppu meidän vaavilla on. =) Luuli sitä aluksi pääksi.
Sf oli kasvanut sentin ja on nyt 31cm. Kohtu supisteli taas tädin tunnustellessa vatsaa, mutta sanoi, ettei se haittaa kun viikkoja on jo näin paljon kasassa.

Hauskaa viikonloppua.

Minna+vaavi 33+1

Äityli78: Tosi kurja tilanne sinulla! Inhottavaa, että tutkimukset viivästyy. Yritähän kuitenkin olla stressaamatta (tiedän, että se vaikeaa). Voimia sinulle!

Mulla ei ole rinnat vuotaneet, ihan alkuraskaudessa vähän tihkui maitoa, mutta nyt ei mitään. No, pääasia on, että sitten tulee maitoa, kun sitä tarvitaan.

Hiukset mulla on ennallaan, mutta iho on todella kuiva ja välillä kutiseva.

Vihlontaa kohdunkaulalla, sitä on myös minulla. Mutta ainoastaan silloin, kun vauva pyörittelee päätään. Välillä vauva lyö/potkii johonkin kohtaan, mikä tekee todella kipeää. Kohdunkaula? Munasarjat?

Voikohan vatsaan tulla sisäpuolelle mustelmia, kun vauva potkii/työntää? Mulla on oikealla navan vieressä kipeä alue (n. 5 cm x 5 cm), ihan kuin ihon alla olisi mustelma. Vauva potkii ja työntää itseään todella usein (lähes aina) tähän samaan kohtaan ja nyt se on ollut kipeä kolme päivää. Ei siis koko ajan kipeä, mutta aina kun vauva tönii sitä. Välillä tulee kipeitä potkuja myös kylkiluihin, auts!

Saara ja masu rv 33+2