Heinäkuu 2006/14

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heidi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
eiköhän se ole kaikkialla että lääkäri tutkii kohdunkaulan tilanteen, sisätutkimus kuitenkin kyseessä. Toisaalta oma neuvolatätini on pelkkä sairaanhoitaja, että en tiedä miten tilanne olisi jos olisi kätilö kyseessä, mutta uskon että käytäntö on kaikkialla sama eli lääkäri tekee erillisillä käynneillä sisätutkimuksen, jos ei mitään hämminkiä niin 3 kertaa raskauden aikana.

Moi taas
Pikaisesti tohon Tuulian kysymykseen.. Täällä meillä lääkäri tutkii kohdunkaulan tilanteen.. 2 kertaa nyt ollu lääkärineuvola, viimes ollu 9.5 ja seur. on joskus sitten äitipolilla kun on syn.tapa-arvio, arviolta vkolla 37.. Mun neuvolatäti on myös kätilö, mutta ei oo tehny kertaakaan sisätutkimusta mulle.
Nitta 34+3

Heissan!

Mä oon aivan rättiväsynyt ja koko ajan itkettää. Kävellessä supistelee jatkuvasti ja makaamisesta tulee selkä aivan hemmetin kipeäksi. Yöllä en saa nukuttua, katselen vaan kelloa, että eikö vois jo olla aamu. Aina kun tulen vessasta harmittaa kun pitää mennä takaisin sänkyyn. Tällaista on ollut jo viikon verran.

Siinäpä vasta valitusvirsi... =)

Huomenna ois neuvola ja pe aattelin sitten lähteä vähän shoppailemaan, js vaikka löytäsi jotain kivoja vaatteita pikkuiselle.

Meillä kanssa melkein kaikki arvelee, että tulossa on poika. Omaa mielipidettä on tosiaan vaikea luoda, kun koko ajan joku tuputtaa mielipidettään. Ainoastaan mun äiti on varma, että tyttö tulee. Kutsuu vaavia Siniksi, mutta ei onneksi muuten ilmaise mielipidettään.

Vauva on ollut todella rauhallinen viimepäivinä. Välillä on ollut pakko ihan kuulostella tuleeko tuo 10 liikettä tunnissa. Huomenna sitten taas saa kuunnella sykettä. Jännää nähdä onko sf mitta kasvanut, kun viimeksi kasvua oli tullut vain 0,5cm/2vk.

Huomiseen.

Minna ja vaavi 35+6

Eipä täällä ihmeitä sitten viime kerran kun kirjoittelin.
Kirjoitinkin tossa aikaisemmin että olin siellä tutkimuksissa ja kaikki oli hyvin, siis jos muistatte kun mulla epäiltiin että vauva ei oo ihan normaali kokoa, siis pää. Mutta kaikki hyvin.
Se tässä nyt päälimmäisenä on mielessä ja tosi hyvä mieli on.
Hassua kun nyt tietää sen sukupuolenkin.=) Sanoi että 100% voi sanoa kumpi on.

Nyt ei ole supistellut tutkimusten jälkeen on varmaan rentoutunut olo kun kaikki oli hyvin.

Koittakaa te muut jaksaa niiden supistelujen kanssa.
Heippa!

Moi,

Meillä oli viime yö oikein tuskien yö! En nukkunu silmäystäkään koko yönä... Jostain syystä mahani pamahti ihan sekaisin, ja sain juosta vessassa jatkuvasti, vaikkei suolessa ollut mitään tyhjennettävääkään... Sen lisäks alaselkä ja lonkat oli niin kipeet ettei nukkuminen onnistunu missään asennossa :(
Aamukuuden jälkeen torkuin pari tuntia istuillani, siinä viime yön unisaalis.
Oli kyllä tosi tuskanen olo, jotenki on semmonen olo et alkaa olla ""lopun aikoja""- hui, kuulostipa tuo synkältä :)
Tämän päivää oonki sit ollu tosi väsyny, ja pojan kanssa yrittäny jaksaa touhuta.
Innolla odotan perjantain neuvolaa, jotenki tuntuu et ne käynnit on semmosia ""virstanpylväitä"", et aina ollaan lähempänä lopputulosta.
Supistuksia on ollut entiseen malliin, välillä tosi kipeitäkin. tiistaina olis se viimenen ultra ja lääkäri, ihana taas päästä näkemään tämä Touhu. Vähän vaan hirvittää se koko, et jos on hyvinki jättiläismäinen... Isäntä kun on syntyessään painanu 5,5kg. Ja mie ite 3,8kg. Et hyvät on perimät... :)

Mutta eipä tässä tämän ihmeempiä... viimestään perjantaina käyn sit kirjottelemassa ne neuvolakuulumiset.

Hauskaa loppuviikkoa kaikille!

Anne 36+2

Mul on aiemmis kahes raskaudes ollu aina kolme lääkärineuvolakäyntiä ja lääkäri tarkistanu tilanteen.Eli terkkari ei oo alapäähän koskenu.
Mut nyt täs raskaudes se tarkistaa ens viikolla vauvan tarjonnan.Eli sisäkautta tunnustelee onko vauva pää alaspäin.
Toisaalta vähän ärsyttää ku terkka ton tarkistaa,en haluis välttämättä et se sen tekee vaan sama lääkäri,joka on aiemmat sisätutkimukset tehny.Mut ei kai se auta,ku antaa terkan tehä...

Tuulialle...meillä lääkäri sen tarkistaa ja tehnyt sen 2krt ja nyt kaikki lääkärikerrat sitten ohi joten en tiedä miten jatkossa 4vkoa laskettuunaikaan,kai sitä voi varata lääkärillekkin ajan jos se mietityttää,uskoisin ainakin niin.

Ihan sama juttu kuin Liukulla ja monella muulla. Kaikki on niin vahvasti sitä mieltä, että poikahan sieltä tulee ihan selvästi! Toisaalta parille tutulle on hoettu samaa ja silti tyttö tuli. Että tiedäpä tuosta sitten...

Tänään olin toisen kerran kokoarviossa. Lapsivettä on runsaasti ja siitä pääosin johtuu iso sf-mitta (37 cm tänään). Vauva reilu 3 kg tällä hetkellä, mutta lääkärin mielestä ei mikään valtava. 3 viikon päästä vielä tsekataan. Pää oli vielä aika ylhäällä, että ehkä tässä vielä kasassa ollaankin tuo kolme viikkoa. Kohdunsuu oli kiinni ja kiinteä, eikä mulla supistuksiakaan ole ollut. Sitä mahan kovettumista vain ja sekin rasituksen yhteydessä. No muutaman kerran olen niitä menkkamaisia tuntemuksia tuntenut, mutta ovat menneet ohi aika nopeasti.

Normaalia kävelyä kyllä jo kaipaa, vaikka edelleen pienen matkan pystyn suht normaalisti kävelemään, mutta lenkillä on pakko mennä matelemalla ja silti vatsa on pinkeänä. No aika aikaa kutakin. Joskus kai kaipaa tätä nykyistäkin olotilaa ;)

Heipparallaa!!!

Väsymys on tuttua,kun ei tosiaan yöllä saa oikein nukuttua sitä vain pyörii ja hyörii...Viime yö sain joskus 02.30 unen päästä kii ja aamulla piti sit herätä siihen sokerirasitukseen jo ennen 8...siellä kaikki meni ihan kivasti sain makoilla lepohuoneessa väliajan,huomenna tulee sit tuloksia sieltä.

Itku kohtauksia ei ole täällä näkynyt,ihmettelen kyllä ,koska muuten olen välillä aika herkkä;) Isukki lähtee huomenna suomea kiertämään kavereiden kanssa jotka kaikki ovat nyt samaan aikaan kesälomalla,kai joku 5p ovat reissussa,ikävähän siinä tietysti tulee,mutta kiva että menee täs vaihees eikä sit heinäkuun alussa...tietysti sitä miettii et entäs jos alkaiski synnytys sinä aikana,mut se on sit vain järjestely kysymys!!!Taidan viettää pari yötä vanhemmillani sekä parhaalla ystävälläni:)varmasti kivaa aikaa ja ikävä melkein ,kun unohtuu,kun on paljon muuta puuhaamista!!!

Vatsa on kovettunut aika lailla viimepäivinä,mutta mitää kovia kipuja ei ole ollut joten kaikki hyvin,vauva liikkuu aika vähän nykyään siis kyllä potkuja tuntuu,mutta vähemmän liekö sit tilan puute syynä...jos nyt paljon hiljenee niin pitää useammin laskea liikkeitä.

tyttö82 ja masuliini 37+0

Huh tulipahan hypättyä jo ihan väärille viikoillekkin tuossa ohimennen siis menossa tietysti vasta 36+0:) saa nauttia veil loppuraskaudesta viikon kauemmin!!!

Anne loppuvaihees kuulema vatsa voikin mennä sekaisin,joten sinulla taitanee ensimmäisenä alkaa masu poksahdella:) jaksamista sinnepäin!!!!!

Tyttö 82- Joo, itekkin oon jostai lukenu et tosiaan voi mennä vatsa sekasi synnytyksen lähestyessä.
Viime yön myös taas tuonne yhteen asti valvoin ja kuuntelin supistuksia. Alkaa tehä jo välillä aika hiton kipeetä... Aika outo tunne se sinällään on, ku tavallaan ekaa kertaa olen tässä tilanteessa. (pojasta ekat supistukset vasta laitoksella käynnistyksen ja oksitosiinin jälkeen.)
Tavallaan vaan kipeesti kouras aina selästä ja mahasta, ja sen jälkeen sai juosta vessaan, vaikkei sinne mitään ""asiaa"" ois ollukka... Outoo.
Toivon, et pysys sisällä tää vauveli sinne tiistaihin asti, ku on se ultra ja lääkäri. Et tietäis vähän siitä vauvan koosta... Ei nimittäin houkuttais hyvin itteesä synnytyksessä repiä, jos se tosiaan on isokokonen. Joku sanoi, että jos vauva näyttää niin isolta, että voi tulla hankaluuksia synnytyksessä, niin saattaisivat käynnistää jo aiemmin...? Onko kellään tietoa tästä väitteestä...? Miulahan ku maanantaina tulee jo kuitenki 37vk täyteen.
Onneks on huomenna se neuvola, niin voin siellä vähän tiedustella näitä juttuja... tuntuu et oma keho alkaa olla jo tosi väsyny... Ja sitten ku yöt tulee nukuttua huonosti, niin päivälläkään ei oo missään mahtikunnossa. No, jospa tähän tilanteeseen tulis jotaki selvyyttä tässä lähiaikoina.

Heissan!

Nyt on neuvolassa taas käyty. Neuvolatäti oli aivan onnessaan kun on jo 36 viikkoa täynnä. Nyt voi kuulemma huokaista.

Verenpaine oli 121/86, eli ihan normaali, samoin pissa. Painoa oli tullut taas runsaasti +800g viikossa. Kuulemma oikein hyvä. Yhteensä nyt tullut 13kg ja saa vielä tullakin. Sf mitta oli 32,5. Vauvan sykkeet oli hyvät ja tulossa on kuulemma oikein napakka liikkeinen lapsi joka reagoi hyvin ärsykkeisiin.

Maha on kuulemma jo aika pinkeänä, eli voisi ennakoida hiemen aikaisempaa synnytystä. (arvailua) Nyt kuulemma odotellaan kipeitä supistuksia, että kohtu alkaisi valmistautua synnytykseen.

Viime yönä nukuin pitkästä aikaa oikein hyvin. Jätin peiton kokonaan pois ja nukuin kuin tukki. Vassassa tietysti kävin pari kertaa, mutta samantien sain unta. Näyttää elämäkin heti valoisammalta. =)

Huomenna sitten kaupungille humputtelemaan ja rakennekynsien huoltoon. Onko teillä jo synnyttäneillä jollain ollut rakennekynnet sairaalassa? Kynsilakkaa ei kuulemma saa olla, mutta ovatko alkaneet jotenkin muuten urputtamaan kynsistä?

Minna ja vauva 36+0

Moi,

kävin tuossa lääkärissä tarkistamassa kohdunsuun tilanteen... Eli kohdunsuu oli jo auennut 1½ sormelle ja kohdunkaulaa oli jäljellä 1½ senttiä. Eli kyllä nää on ihan niitä ""kypsyttäviä"" supistuksia ollu. Lääkäri sano, et syntyy varmasti kahden viikon sisällä.
Tästä kerto myös se, että muksu oli laskeutunu taas 2cm. Eipä varmaan kyl sen alemmas paljon enää pääsekään...
Lääkäri sano ku läksin, et ainut asia on nyt, et osaisit vaan lähteä ajoissa sairaalaan etkä kuuntelis liian pitkään supistuksia kotona... Tätä vähän itekki pelkään, ku viime kerralla kävin sairaalassa pari kertaa ottamassa vauhtia ennen synnytystä, enkä nyt haluis enää turhaan siellä ravata...
Kestäis nyt vaan sisällä tiistaihin asti, kun on se ultra ja lääkäri. Niin tietäis sen koon :)

Et tämmösiä uutisia meiltä päin...

Anne

Heisan vielä!

Kynsistä: Yhden mun tuttavan piti kiskoo rakennekynnet pois ennen leikkausta (ei siis synnytystä), kukaan ei selittänyt miksi. Ohjeissa jotka saatiin synnytysvalmennuksessa kehoitettiin leikkaamaan kynnet ja poistamaan lakat hyvissä ajoin ennen sairaalaan lähtöä. Mielellään ei kuulemma sais olla myöskään luomiväriä tai huulipunaa. En ymmärrä miksi...

Meen joka tapauksessa huomenna fiksailemaan kynsiä (rakennekynnet olleet kohta 5 vuotta) laitetaan varmuudeksi ranskalaiset ja viilataan aika lyhyeksi. Sairaalakassiin oon jo pakannut viilan, jos niitä sitten vielä pitää lyhentää.

Tää on ilmeisesti aika sairaalakohtaista tai hoitaja kohtaista...

Minna

No onpa ohjeet.Mä en oo Jorviin tai OYSiin(synnyttäny siellä) mennes mitään omaan ulkonäköön liittyviä ohjeita saanu.Eikä kellekään huonekaverille ole noista valitettu.Ilm.sairaalakohtasta tosiaan...

Noi meikkiä ja kynsiä koskevat ohjeet on samat kuin jos joutuisi leikkaukseen. Eli kai ne on sektion varalta. Kynsistä ja huulista pystyy seuraamaan elimistön hapetusta. Jos on hapen puutetta, niin kynnet ja huulet alkaa sinertää. Leikkaukseen mentäessä ei saa tämän takia olla kynsilakkaa eikä meikkiä. Leikkauksessa sormeen laitetaan sellainen ""mittari"", joka seuraa veren happipitoisuutta ja kynsilakka saattaa kai vaikuttaa tulokseen.

Luulisin, että tässä on syy.

Viestiä piiiiitkästä aikaa.

On se aikas mukavaa lueskella miten meidän ""ajat"" lähestyy koko ajan. Mielenkiintoista on, kuka ensimmäisenä tositoimiin lähtee.

Itselleni kuuluu sen verran murheita, että eilen neuvolassa todettiin raskausmyrkytys. Kaikki oireet on olemassa. Esim. turvotusta oli viime viikolla tullut 1,8 kg!!! Viimeset 3 viikkoa muutenkin painonnousu reilusti yli kilon. Olo on kuin kohta räjähtävällä norsulla. Verenpaine huiteli ties missä (160/110) ja virtsassa oli valkuaista, sitä onneksi vaan vähän. Multa otetiin verenkuva joka oli ok, se on kuulemma niiden fyysisten oireiden (päänsärky ja joku ylävatsakipu, joita ei onneksi ole) lisäksi semmonen viimoinen varoitus. Nyt seurataan omia ja lapsen toimintoja 3 päivän välein ja 21.6. on äitiyspolille aika synnytystapa-arvioon, jossa päätetään jatko. Onneksi vauva on nyt jo iso, viimeisin kokoarvio muutama viikko sitten, viikolla 33 oli 2,5 kg. Mulla on kuitenkin itsellä jotenkin rauhallinen olo, että eiköhän tässä kaikki mene hyvin, kun kuitenkaan ei ole enää ku reilu kuukausi laskettuun ja lapsi ehtii tulla ""täysaikaiseksi"". Elämä on sitten enää pelkkää lepoa : ).

Voikaatten kaikki hyvin ja oikein ihanaa, toivottavasti helteistä viikonloppua!!

Assari: Kurjaa, että sulla todettiin raskausmyrkytys!

Mä jo yöllä hetken luulin, että kohta tulee lähtö sairaalaan. Koko yön supisteli kipeästi ja alaselkää särki. Sain kuitenkin nukuttua jonkin verran ja aamulla rupesi helpottamaan. Puoli kuuden jälkeen ei ole kuin muutaman kerran supistanut, mutta alaselkää särkee niin älyttömästi ja vauva painaa kohdunkaulaa ajoittain (tekee kipeää). Muutenkin koko alavatsa on kipeä. Saa nähdä mihin suuntaan tämä muuttuu..

Saara ja masu rv 36+2

Huomenta!

Noi raskausmyrkytysjutut on kyllä aina kurjia, mut onneks niitäkin pystytän nykyään seuraa niin hyvin ja sit kun on näin pitkällä niin voivat aina vaikka käynnistää jos arvot menee huolestuttaviksi.

Saara: mulla on samanlainen olo joka yö ja suurimman osan päivästä. En vaan enää viitti soitella lääkäriin, kun kättärillä viime torstaina kaikki hyvin koko yön supisteluista huolimatta. kohdunkaula vaan pehmennyt ja lyhentynyt, mutta kohdunsuu kiinni. Samat sanat sanoi oma neuvolalääkäri tuossa tiistaina, kun vika lääkärikäynnillä valittelin kohtaloani unettomista öistä. Myöskin aina toteavat, että nämä ""ennekoivat supistukset"" usein lopahtaa kokonaan ennenkuin päästään tositoimiin. Sitä odotellessa?

Onko muuten uudelleensynnyttäjillä jotain sanottavaa liittyen tuohon älyttömään painon tunteeseen ja vihlontaan emättimessä ja (ilmeisesti) siis kohdunsuulla? Tiedän että arvailut on turhia, mutta kuinkahan kauan tuota pitää vaan katsella ja kestellä ennen kun viittis taas mennä näytille?! Itse en viitti kohdunsuuta romplailla, etten vaan edesauta synnytyksen käynnistämistä tai levitä pöpöjä.

Nyt vaan jokainen päivä tuntuu voitolta että pääsee lähemmäs tuota ens viikon lauantaita, jolloin ols 37 viikkoo täynnä ja sit saiskin jo lähtee synnyttämään, jos niin kävis.
Onneks huomenna on omat synttärit niin mennään kavereitten kanssa syömään ja saa vähän muuta ajateltavaa. Tänään olen päättänyt pakkailla sairaalakassit valmiiksi, vaikka voi olla hiukan liioiteltua. Eipähän tarvi öisin kivuissaan miettiä, että jos nyt tulee lähtö niin kerään mukaan sitä ja tätä, kun on kaikki valmiina. Hiukan mielenrauhaa.

Manteli.

Heips!

Tähän asti on ollu tosiaan ihan normaali olo ja normaaleja kivuttomia supistuksia, mut eilisiltana alko supistelee kipeesti!
Olin ihan ihmeissään, että näin aikasin jo (rv35+1). Ei oo aiemmissa synnytyksissä ollu näin aikasin noita kipeitä suppareita.Tuntu,että pitääkö tästä jo kohta lähtee synnyttämään.
Supistus kesti kymmenen minuuttia, sit oli 20 min.tauko ja taas alko. No noi johtuu varmaan rasituksesta.Illan ja yön oli noita,mut aamulla ihan normaali olo.

Kuopus on itkeskelly viimeset kolme yötä ja univelkaa on kertyny ja päivisinkään ei saa levätä...
Kyllähän toi n.12kg kuopuksen kantaminen varmasti vähän rasittaa.

Mul oli viime raskaudessa joskus ennen laskettua aikaa painontunnetta alapäässä ja ajattelin,että vauva on laskeutunu tosi alas ja kävely oli vaikeaa.Mut sit se vaan helpotti lasketunajan lähestyessä.Tuntu,että vauva nousi ylemmäs! ja 10 pv yli lasketunajan tuo kuopuksen syntymä meni.

Mä kans aattelin,että pitäskö kohta pakata sairaalakassi,ku eilen oli noita kipeitä supistuksia.Mut nyt on taas tilanne rauhottunu.Jotenki tuntuu epätodennäköseltä että mul ihan viel ois synnytys eessä,joten antaa sen kassin olla.Jos hätä tulee,ni otan vaan äitiyskortin mukaan ja annan muiden juttujen olla.Mies saa sit tuua ne perässä.Mulla on kyl lista valmiina mitä pitäs ottaa mukaan.

Tuosta kohdunsuun vihlonnasta: Sitä oli mulla pitkään ennen esikoisen syntymää. Ainakin kuukausi. Nytkin tuntuu että vauva tulee ulos kun tuikkii päällään kohdun suuta. Eli ei sen takia kannata mennä lääkäriin. Se on ihan normaalia eikä varmaankaan edesauta kohdunsuun avautumista. Supistukset sen mun mielestä hoitaa kokonaan. Vaikkakin tuntuu tosiaan että kun vauva oikein puskee päätä ""läpi"" niin saisi sillä kalvot puhki ja vedet pois :)

Oltiin eilen poitsun kanssa Lahdessa Launeen perhepuistossa ja sitten käytiin siinä lähellä olevassa kotieläinpihassa. Kivaa oli mutta hieman on isommille tarkoitettu ne puiston liukumäet yms. Koko ajan sai olla kieltämässä ja kun ei oikeen itsekkään enää viitsi könytä niihin telineisiin ja tulla jotain möykkyistä liukumäkeä alas, hui! Siinä kun koko päivän käveli ja kantoi poikaa ja juoksikin välillä perässä niin kiva oli nousta aamulla sängystä kun ei oikeen tiennyt että mihin olis jalkoja liikuttanu. Niin kipeea oli lonkat ja nivuset että apua! Siihen vielä toi selkäkipu niin ei paljon naurattanu.

Uhosin tossa pari päivää sitten että lähetään koko perhe vielä ennen vauvan syntymää käymään korkeasaaressa. No se peruuntui juuri tänä aamuna sängystä noustessani. Siellä kun ei kanssa muuta tehdä kun kävellä. On meikäläiseltä liikunta loppu ennen kun saan mahan pois. Niin tuskaisia on seuraavt päivät kun on jotain tehnyt.

Kiitos että sain valittaa, teki hyvää :)

eewi 34+4

Heips! Täällä meinaa flunssa iskeä. Lapset oli kipeenä ensin ja nyt tietysti lopuksi sairastaa taudin itsekin. Yöt menny lääkettä hakiessa ja wc:ssä käyden..Levotonta on ollut. Odotan tooooosi kovasti, että mies jää kesälomalle viikon päästä!

Jos yhtään helpottaa ensimmäistään odottavia tämä tieto et mulla oli tuota kuopusta odottaessa 2vk ennen synnytystä säännöllisiä supisteluita lähestulkoon yötäpäivää. Saattoi kerralla supistella 2-3 tuntia putkeen 10-6 min välein. Olivat vain ennakoivia supisteluita. Mulla oli myös emättimessä kauhea paine, tuntui että pullahtaa ulos koko helahoito..Lepoa vain , se auttoi. Ja itse olin aivan jo hermoraunio kun ei tiennyt pitäskö soittaa tai lähtee jo laitokselle. Sitten tulikin yhtenä aamuna muutama OIKEA supistus ja tiesin et tänään tulee lähtö. Vedet hurahti illalla suihkussa käydessä ja synnytys käynnistyi siitä 4h kuluttua. Vauva syntyikin yöllä nopeasti. Supistelut olivat valmistaneet reitin niin hyvin että ei kauaa mennyt loppuun avautumiseen. Masun muotoa seurailemalla voi myös hiukan ennakoida lähestyvää synnytystä. Omalla kohdalla on käynyt niin et masu hurahtaa reilusti alas ja muttuu pehmeäksi. Verenpaine monesti alkaa nousemaan kun aika lähestyy..Vaan nämäpä oli minun kokemuksia toisilla voi olla jotain muuta kerrottavaa..
Tänään laitan sairaalakassit valmiiksi. Otan itselle omat kamat ja laitan miehen kassiin hänen vaatteensa ym. Kevyet sisäkengät kannattaa miekkoselle pistää..
Jaksellaan..

Moikka kans pitkästä aikaa! Yhtenä kappaleena ollaan vielä vahvasti eikä mulla ole ollenkaan noin voimakkaita merkkejäkään synnytyksen lähestymisestä kuin tosi monella teistä! Tiistaina oli lääkäri+neuvolakäynnit ja muuten kaikki hyvin ja ennallaan, mut pientä kypsymistä sentään oli jo havaittavissa eli kohdunkaulaa jäljellä ""enää"" 2 cm.. :) Ihan hyvä juttu sinänsä, mut mä sain jo kiellon olla menemästä tänä kesänä järveen -ei kauhean kivaa kun viikon päästä tähän aikaa ajellaan kohti keski-Suomea ja vuokramökkiä, jossa koko muu porukka tietty asuu järvessä ja mä vaan maakrapuilen! Mut eipä voi mitään..

Mulla vointi ollut siis hyvä eikä mitään ihmeempiä vaivojakaan ole ollut kiusana. Kaikki kaksi synnytysvalmennuskertaakin on takana ja sen myötä alkoi itse synnytyskin jo vähän jännittämään. Kateellisena olen muuten lukenut teidän valmennuksia, joissa käsitellään imetystä, kylvetystä ja muutenkin vauvanhoitoa. Me saatiin vaan tiukka tietopaketti itse synnytyksestä ja sillä sipuli! Kaikki muu vauvaan liittyvä pitää sitten omaksua siinä muutamassa päivässä synnytyksen jälkeen pää hormonihöyryistä sekaisin :)

Hanne 34+5