Heinäkuu 2006/16

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä-75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä-75

Vieras
27.6. Karina
28.6. ilona, Englanti, esikoinen
29.6. Ellinoora, Kätilöopisto
29.6.-6.7. Nyyssönen
29.6. Rinkeli, 26, TYKS, esikoinen
30.6. Satu, 27v., Helsinki, esikoinen
30.6. Salli, 30 v, SEKS, ensimmäinen
30.6. Piritta, Kätilöopisto
30.6. nene, 29 v, toinen
1.7. Essi, TAYS
2.7. Eija, 34, Naistenklinikka, esikoinen
3.7. Nin@, 21v., Satakunnan keskuss., esikoinen
3.7. Anne, 21v.,P-KKS, toinen
4.7. Lalla, 28v,Mikkeli, kolmas
5.7. Saara, 21v, PHKS, ensimmäinen
5.7. tyttö82 23v kätilöopisto ensimmäinen
6.7. minna, naistenklinikka, 23, ensimmäinen
6.7. pinja, kätilöopisto, 31, kolmas
7.7. Mary, vaasa, 29 v., esikoinen
7.7. neitoperho, K-HKS, 29v, kolmas
7.7. Ulpu, 27, Mikkeli, ensimmäinen
8.7. ponnari, Jorvi, 28, esikoinen
8.7. Manteli, KOS, 25, esikoinen
11.7. Enna, Vks, 29, toinen
12.7. Tuulia, K-PKS
12.7. Katjuska, Oulu, ensimmäinen
12.7. Äityli78, 27v, KOKS, kolmas
13.7.Emily,26v,Hyvinkää,toinen
13.7. Liuku, 19v, Helsinki NKL, esikoinen
13.7. minä-75, 30 v,OYS,kolmas
14.7. Assari, 33 v, Porvoo, ensimmäinen
14.7. Minttu, 25v, Lappeenranta
15.7. Pike, 31 v, K-SKS, toinen
16.7. Anne, 36v, Helsinki NKL, toinen
16.7. Nitta,25, esikoinen
17.7. Eewi, 23v, Hyvinkää, toinen
18.7. Tiina, 26v, OYS, esikoinen
18.7. Hanne, 26v, Tays, esikoinen
19.7. Maaria, 27 v, Helsinki, esikoinen
19.7. Heidi, 37 v, Kättäri, toinen
19.7. Ani, Tays, esikoinen
20.7. Kata, 29 v. Tays, ensimmäinen
20.7. Ansku, neljäs
20.7. Illusia, 29 v, Tammisaari, esikoinen
21.7. Saimi, 31v. Tays, esikoinen
21.7. Sunnu76, Vaasan ks, pikkukakkonen
22.7. Pipari, 25v, Jorvi, toinen
23.7. Eeva, 28 v, Porvoo, esikoinen
24.7. Sari, 30 v, toinen
26.7. Minä, 22v, EKKS,toinen
27.7. mimmuli, 30 v, Tays, toinen
28.7. Satu, 24 v, Porvoo, esikoinen
30.7. Emo, 28 v, toinen
30.7. Kesämamma 06, 31v, ensimmäinen
31.7. Mimmu, 29 v, esikoinen
31.7. nada67, Tampere

kirsi73, Kätilöopisto, kolmas

Alotin Kirsin toivomuksesta uuden ketjun.Uuden keskustelun alotukseen tarvii olla rekisteröityny käyttäjäksi...

Te jotka pääsette vielä liikkumaan,nauttikaa siitä!
Mä oon aiemmissa raskauksissa päässy, mut nyt tää iskiasvaiva ei anna kävellä juuri lainkaan. Ja jos kävelen,ni pitää linkata,ku jalkaan sattuu.Ei pysty kävelemään normaalisti.Tänään taas tosi kipeenä toi jalka ja selkä.Tosi harmillista,ku muuten on ok olo,ni ei pääse kävelee.
Kukaan heinäkuisista ei oo ilmotellu ainakaan vauvan syntymästä.Mutta odotellaan ensimmäisiä uutisia.

Heippa! Ihmettelin kun sivut ei oo toiminu mutta näähän olikin ihan vallan uusittu. Luulin että meidän koneessa on vikaa.:)
Toivottovasti Minnan ei tarttis enää kauaa ootella. Ei oo kivaa tommonen juupas eipäs syntyminen:) Sano sille vauvalle että ala jo tulla sieltä.:)

Meille ei kuulu mitään ihmeempää. Mulla on kauhee heinänuha ja oireet on pahemmat kun koskaan. Soitin neuvolaan ja lääkäri antoi luvan ottaa zyrteciä. Ihme kun viime vuosina (odotus -04, imetys -05) tervarin lääkäri ei uskaltanu määrätä mitään. Nyt kuitenkin olo on helpottunut huomattavasti.

Me ollaan juhannus kotona kun ei ole mökkiä. Yleensä ollaan vuokrattu joku paikka mut nyt ei oikeen jostain kumman syystä kiinnosta lähteä mihinkään kun kuitenkin synnytys voi alkaa millon vaan.

Mitään kummempia oireita ei ole ollut paitsi että valkovuoto on ollu semmosta limaisempaa ja oon kun kuuta nousevaa oottanu että tulppa irtois kunnolla. Eihän sekään mitään välttämättä tarkota mut kuiteski. Olis joku asia jo edistynyt. Tiistaina on lääkäri ja sitten tietää enemmän tilanteesta.

Taidanpas lähteä pötkölleen kun yöt on menny hikoillessa ja valvoessa.
En oo elämäni aikana koskaan hikoillut niin paljon kun tällä viikolla :)

eewi 36+4

Heissan!
Täällä kanssa juhannusta vietetään kotosalla. Tänään oltiin merellä ja onkimassa. Lapset juuri nukkumassa ja kohta syödään miehen kanssa jotain yhdessä ( juhannusruokaa=)). Joo kaikki ihan ennallaan tuolla masun puolella. Tänään siivoilin oikein kunnolla, mutta eipä tullut edes pieniä supistuksia. Eilen kun alettiin miehen kanssa katsomaan leffaa niin mahaan koski todella kovasti etten meinannut saada itseäni suoraksi, ei supisteluja, mutta jotain muita kipuja...no tänään ei sitten mitään. En tiedä mistä sekin johtui, toi vauva vaan on niin alhaalla vissiin että sattuu välillä. Mullahan se sf mitta oli enää vaan 30cm. Massu on kyllä muuten isohko=). Onko muilla vastaavia kipuja tai kouraisuja?

Joo katsotaan että kuka täällä sitten ekana lähtee, varmaan suurin osa kuitenkin vasta Heinäkuun puolella. Kai pitäis aatella ettei tässä mikään kiire ole vielä. Mutta jännää aikaa tämä.
No mukavaa Juhannusta kaikille nautitaan tästä kesän juhlasta!!!! Nyt syömään ja miehen kainaloon=).

Heissan! Vielä täällä ollaan ehjänä..Kaikenlaisia tuntemuksia kyllä ollut ja kipeitäkin suppareita, mutta ei vielä johtanut tositoimiin..Kauhea väsymys tullut takaisin ja jotenkin voimaton olo. Plääh. Valitusta vain, vaikka kyllä tää olo muuten on ihan ok. Kai se "kisa-väsymys" tuli. On niin pitänyt varpaisillaan ja jännityksessä et millon alkaa tapahtua..Kaikki soittelee ja kyselee et mikä olo, joko aiot millon synnyttää ym. ym. ei jaksais vastailla..ei ne kyselijät pahalla mut rasittaa.KIva kun ovat hengessä mukana. Mieskin jo huokaillut et ku pääsis kalalle tai ku vois ottaa pari saunaolutta..Silti kuitenki tää odotus niin ihanaa!
Hyvää juhannuksen jatkoa!!

Heipat pitkästä aikaa. Meillä täälä ihan sama tilanne ku tuntuu olevan muillaki. Kovasti kipeytyviä supistuksia ootelleen. Vaikka hassua kyllä toisaalta tykkään tästä masusta...ikävähän tätä sitte tulee. Miehellä alkaa loma maanantaina joten pikkuhiljaa saunaa sais alkaa useammin lämmittelemään. Eihän tässä muuten oiskaan näin hoppu, mutta kuten kaikkia muitakin, niin nuo yöt rasittaa aivan suunnattomasti. Pahin pelko on, että jos Isoks kasvetaan, niin joudutaan leikkaus pöydälle. Edellisen kiireellisen sektion jälkeen niiiiiiiiiiiiiiiiin toivoisin alatie synnytystä. Mutta maku asia, toisaalta jos paikat käy ahtaaks, niin kätevämpäähän se ois leikata niin ei tarttis ekku tuskailla ja sitte vasta leikata. Edellinen "TOSI ISO" 3500g: nen ei mahtunut syntymään.
Noh täytyy alkaa vähän jumppaileen josko nuo jonnin verran kipeät supistukset tästä kiiihtyis.
Meillä kans isukki haaveilee sauna oluen perään ja kyllähän yks huurteinen jo itellekki maistuis NAM!
Onko muuten muilla yhtä järkeviä sukulaisia/ tuttuja jotka kuvittelee, että ku on tämmönen möhömaha joka ei juo lähettyvillä, niin sitäpä on hyvä soitella kuskiks rannalle tms. Saan varmaan kärttyilylläni em. aiheesta tulehdetettua välit lähipiiriin, ennen ku tenava ees näkee päivän valon. MUTTA mun mielestä aivan suunnattoman ääliötä käytöstä. Ois aika vekkuleita ilmeitä varmaan jos tuliskin lähtö kesken esim. uinti reissun. aivan äimänä ihmettelivät ku ilmotin, että taidan olla minä joka todellisuudessa tarttisin kuskin jos kauemmas mennään...no rauha heidän juhannukselleen.
Valivali...eikös minä ja masu ollakkaan koko maailman keskipisteenä :)

Oikeen hyvää jussia kaikille ja toivottavasti grillauksen lomassa ainaki meistä malttamattomimmat pääsis jo nyyttejänsä hakemaan.

Heippa!
Tuntuu jotenkin vähän ulkopuoliselta tää juhannuksen vietto kun ollaan vaan kotosalla, kaupunki on niin tyhjä, eikä oikein mihinkään päästä menemään kun mies myi juuri autonsa... toivoisin sen ostavan jonkun kätevän, hieman isomman auton, jottei tarvitsisi rattaita tunkea ja irrotella renkaita jne., mutta se vaan katselee vanhoja corolloja, ja ties mitä rantakirppuja:) Ärsyttää, kun asia ei ole edes niinkään rahasta kiinni, olen jopa ehdottanut, että voisin osallistua autonhankintakustannuksiin... no, kukin tavallaan, eihän vanha kitupiikki muutu tosta vaan:) Mutta painostus jatkuu...
Mulla ei ole vielä suurempia merkkejä synnytyksen lähestymisestä. Ummetus on helpottamaan päin, ja kuvittelen, että löystyminen enteilisi synnytystä, mutta todennäköisemmin löysyys johtuu tulisesta chili con carnesta, jota tein tänään. Supistuksia ei ole haitaksi asti ollut, välillä ne huomaa ainoastaan silloin kun sattuu kokeilemaan mahaa päältä ja huomaa sen olevan kireä, ei siis mitään kivuliaita. Maha on laskeutunut, sf-mitta pysynyt samana. Mukavalta tuntuu se, että mieheni odottaa tosi kärsimättömänä, että vauva jo tulisi. Joka päivä puhuu siitä, silittelee mahaa ja houkuttelee vauvaa tulemaan jo. Aiemmin sitä ei hirveesti kiinnostanut maha, mutta nyt tilanne on muuttunut, varmaan lasketun ajan läheisyys saa sen käyttäytymään noin. Viime viikonloppuna se kokosi pinnasängyn, ja sen jälkeen se ehkä jotenkin heräsi. Ollaan mietitty, että erittyyköhän minusta jotain feromoneja, jotka sen kroppa aistii, koska aikaisemmin tosi paljon unta tarvinnut mies on alkanut pärjäämään melko lyhyillä yöunilla. Ehkä luonto valmistaa sitäkin tuleviin valvomisiin, kuka tietää. Aiemmin edes kesien valoisuus ei ole vaikuttanut nimittäin siihen.
Mahasta nautin, ja mielelläni pitäisin sen vielä pari viikkoa, jos vaan olo pysyy yhtä hyvänä.

Täällä juhannus meni rauhallisesti kotona miehen kanssa. Käytiin mökillä syömässä ja ilta vietitettiin kotona. Kyllä oli hiljaista, kun käytiin koiran kanssa illalla lenkillä. Seksiä, saunaa ja siivousta, mutta ei mitään vaikutusta.

Eilen touhusin tontilla oikein urakalla ja tuloksena oli, että viime yö meni ihan pieleen. Vatsa pinkeenä koko ajan, mutta ei oikeita kunnon supistuksia. Tunnin välein heräilin ja vessassa kävin usein. Olisin jo niin valmis synnyttämään.

Mullekin soittelee kaikki koko ajan ja kyselee kuulumisia. Äitini soittaa miehelleni heti, jos en vastaa ensimmäiseen soittoon (tai soita samantien takaisin). Ymmärrän, että kaikki odottavat innoissaan, etenkin äitini josta on tulossa ensimmäistä kertaa mamma (ei mummo tms. kun se kuulostaa vanhalta).

Toivottavasti oikea supistusaalto täyttäisi tämän listan ja pikkuisia alkaisi syntyä (etenkin tämä oma :) )

Saara ja masu rv 38+4

Ihmeelliset nämä uudet sivut. Vanhat olivat kyllä paremmat. Onneksi helteet helpottivat vähäksi aikaa. =) Kävin tuossa viime viikon alussa lääkärin tarkastuksessa supistusten vuoksi. Kohdunkaula oli lyhentynyt pari senttiä, mutta onneksi kohdunsuu oli vielä kiinni. Vauvan ei ihan vielä tarvitsisi syntyä, koska viikkoja on vasta 35+4. Yöllä kyllä asennon löytäminen tuottaa ongelmia ja sitten on vielä hirveitä liitoskipuja nivusten alueella. Hauskaa viikonalkua kaikille!

Heippa vaan!

Tuulia:Niin minusta omituista käytöstä tuo että pyydetään raskaana olevaa kuskiksi....aika itsekästä. Mutta ehkä eivät vaan tajua.
Anu: Meillekään ei uusi auto olisi pahitteeksi, varsinkin kun perhe kasvaa yhdellä tulokkaalla lisää, mutta tällä hetkellä rahasta kiinni toi homma. ehkä sitten myöhemmin. Itse kyllä aattelen että tilava auto olisi nyt loistojuttu.

Näissä uusissa sivuissa on se hyvä puoli että voi tsekata samalla että kuka kirjoitti mitäkin. Voi niinkuin paremmin ottaa kantaa juttuihin=).

Saara: meilläkin on ollut käytössä tuo seksi sauna ja siivous, vaikkei tässä mikään kiire vielä synnyttämään mulla ole. Mutta on ainakin innostusta tuohon kaikkeen, eikä siitää haittaa ole varmasti=). Minulla onkin kaksi aikaisempaa lasta lähetenyt syntymään seksin jälkeen.

Tässä tuo juhannus meni, oli kiva ja rauhallinen viikonloppu perheenä yhdessä.

TUntuuko teillä muilla että vauva on tosi alhaalla ? kyselin tätä jo aikaisemmin, mutta kukaan ei mitään kommentoinut. Mulla vaan tuntuu välillä kovaa vihlontaa tuolla alapäässä. En tajua kun sf mitta voi olla niin alhaalla siis 30 vaan. Ei mulla ennen ollut vastaavaa.

Heippa tällä erää.

Juhannus alkaa sitten taas olla ohi tältä vuodelta. Yks ikävuosi tuli eilen lisää :) muutoin mökillä oli mukavaa makkaran grillauksessa ja turvonneiden jalkojen uittamisessa meressä.

Oon tässä pakannut sairaalakassit itselle ja vauvalle valmiiksi. Huomenna selviää, joudunko loppuajaksi sairaalaan tämän raskausmyrkytykseni takia vai vieläkö pääsen kotiin. Vähän kauhistuttaa kun laskettuun aikaan on kuitenkin melkein 3 viikkoa, että mahtaa hermo mennä jos pitävät sairaalassa eivätkä käynnistä etukäteen. Toivottavasti olisin sen verran kunnossa, että saan jatkaa odottelua ja lepoa kotona.

Muutamia supistuksia on mullekin jo tullut, siis kipeitä sellaisia. Viimeksi viime yönä joku ihme supistus joka tuntui selkäpuolella. Ihan niinkuin ois ollu pahimmat kuukautiskivut x5. Onko muilla tuntunut supparit selässä? Masu kovettuu tämän tästä. Toivottavasti siellä kohdunkaula kypsyy, että vauva tulis edes la-päivänä.

Toivottavasti pääsen lukemaan ensimmäisiä synnytyskertomuksia ja onnittelemaan. Mikäli jään sairaalaan, niin oikein paljon enkeleitä kaikille mukaan tähän vähän pelottavaan, mutta kuitenkin niin odotettuun tapahtumaan!!!

Äityli78: Kyllä tuntuu ja kyllä on..Meidän pikkuinen on ollut varmaan 6 viikkoa todella alhaalla ja on jo kiinnittynyt. Mullakin sf-mitta on laskenut koko ajan, viimeksi 30,5 cm. Rv 29+5 sf oli 29, rv 31+6 28,5 cm, rv 34+6 32, rv 35+6 32, rv 37+0 31,5 ja rv 38+0 30,5. Mulla tuntuu vihlontaa kohdunkaulalla aina, kun pikkuinen pyörittelee päätään.

Täytyy lähteä taas tontille hommiin, jos se vaikka edesauttaisi synnytystä..

Saara ja masu rv 38+4

Saara: kiitos vastauksesta ja hyvä tietää että jollain muullakin näin. Eli meillä sf mitta aika samoissa sitten. mullakaan ei ole muutamaan viikkoon muuta kuin laskenut tai pysynyt samassa. Korkeimmillaan ehti olla 31 cm ja nyt siis 30cm. Joo ilkeelle tuntuu välillä. kuopuksesta ehti sf mitta nousta jo 34 cm:iin. Mutta nyt siis vaan alhaalla tuolla. Varmaan sitten ihan hyvä ettei ainakaan hirveesti yli meni. Toivotaan Saara että pian pääset synnyttämään. Mulla kuopus syntyi rv 38+5 esikoinen rv 40.

Voimia sinulle Assaari, toivottavasti kaikki menee hyvin ja saisit vielä odotella kotona ettei pitkään tarvii sairaalassa maata.

Voimia kaikille!!!

Moi!

Mulla ei ilmeisesti ole vielä kiinnittynyt, ainakin neuvolassa sanoi viimeksi, että pää vähän heiluu vielä. Ja sf-mitta oli sen hurjan 38 cm, saapa nähdä laskeeko tuo mitta ollenkaan. Maha on kyllä silmällä katsoen laskenut jo monta viikkoa. Nytkin on niin että vatsan alaosa on ihan vaakatasossa.

Vihlontaa tuntuu mullakin emättimessä/kohdunsuulla?, mutta johtuu enemmän omista liikkeistä esim. sängyssä asentoa vaihtaessa. Täytyy olla niin varovainen liikkeissään, mutta toisaalta tätä massaa ei ihan helpolla saa liikkeelle ;)

Keskiviikkona kokoarvio jälleen, joten sitten taas kuulee mikä on tilanne tuolla kohdunsuulla. Itsellä sellainen kutina, että synnytys menee heinäkuun alkupäiviin, saapa nähdä.

Mulla ei oo vauva laskeutunu kai ku sf-mitta oli viimeks 36cm.Pää kyllä tuntuu tuolla alhaalla ikävästi välillä.Mut ei mulla edellisetkään oo aikasin laskeutunu.
Issiasvaiva vain jatkuu.Kävelyt pitää olla ihan minimissä,että ei särkyä ois.

Oltiin juhannus Itä-Suomessa..Leirintäalueella telttailtiin.Oli lapsiystävällinen alue, eläimiä ja hyvä lasten leikkipaikka. Sit tänään ajeltiin kotiapäin hiljakseen ja käytiin välillä uimarannalla.Esikoinen tykkäs polskutella.
Automatkat meni ihan kivuttomasti.Kuten telttayökin.Siis lapset nukku ihan kivasti teltassa.Vaikka eihän tuolla leirintäalueella saanu ite meteliltä nukuttua paljoo.
Mul on nyt 37+3 rv menossa.Kipeitä supistuksia tulee jokunen joskus,mutta ei mitenkään säännöllisesti tai tiheesti.On välillä tuntunu selän puolellaki sellasta menkkamaista särkyä.Aika normaali olo,jos ei kävele...

siis onko Minna jo synnyttänyt kun Salli onnittelee?

Minä-75 ja Salli: ei mullakaan aikaisemmissa synnytyksissa sf mitta laskenut. Vauvat kuitenkin laskeutui ennen synnytystä ja kaikki meni normaalisti. Esikoisesta olin lääkärissä n. viisi päivää ennen laskettua aikaa ja lääkäri vielä sanoi, että yli menee ja reippaasti ei ole lähelläkään että olisi tuloillaan ja niin sitten syntyi kuitenkin tasan laskettuna aikana ja synnytys meni vielä suht nopeasti lääkärin puheista huolimatta.
Siskoni juuri soitteli ja hänellä kanssa yksi lapsista oli tosi alhaalla muutaman viikonkin ja hän luuli että kohta syntyy, mutta odotella sai kuulemma rauhassa. Joten kai tässä itekin paras asennoitua niin että vaikka vauva olisi tosi alhaalla niin ei välttämättä yhtään synny sen aikaisemmin.

Jakselkaahan.

Heipä hei!

Siis synnytetty on ja tänään päästiin pojan kanssa kotiin. Tuolla se tuhisee pinnasängyn päädyssä poikittain, kun on niin pikkunen. Kotiutuspaino oli aamulla 2755g. =)

Eli viimeksi kirjoittelin keskiviikkona (21.6)
Supistelut jatkuivat myös tuolloin heti aamusta, epäsäännöllisinä mutta kipeinä.

Säännölliseksi 10min välein supparit muuttuivat n.klo.14. Käytiin miehen kanssa päivällä kaupungilla ja syömässä. Mies lähti ilatvuoroon töihin klo.15 ja minä menin kuluttamaan aikaa ystäviemme luokse, saunomaan yms.
Siinä sitten iltaa vietettiin ja saunottiin vaikka painuin aina välillä kasaan kivusta. Olin kuitenkin aivan varma, että taas tää kuuden tunnin päästä loppuu. (Niin kuin edellisenä yönä) Olin nukkunut vain 4h.

Illalla klo.20 suppareita tuli jo säännöllisesti 5min välein ja päätin että kun mies pääsee töistä (23.00) niin lähdetään naistenklinikalle tarkastuksessa. Klo.21 jälkeen rupesin soittelemaan miehelle, että pääseekö töistä aikaisemmin... olo oli jo tosi tuskainen. Mies tuli yhdentoista aikaan ja lähdettiin matkaan.
Tuskaista oli automatka kun istuminen oli ollut vaikeaa jo viimeiset pari viikkoa. Supparit vaan voimistui.

Synnytysosastolle saavuttiin 23.20. Otettiin käyrää ja tutkittiin kohdunsuun tilanne. Kohdunkaula oli kokonaan kadonnut ja auki yhdelle sormelle. Supistukset jatkuivat 5min välein.
Lähdin osastolle odottelemaan. Sain kipu ja unilääkettä jotka eivät auttaneet mitään.

Tunnin kävelin pitkin osaston käytäviä tuskissani. Sitten hoitaja päätti tutkia tilantteen uudelleen. Kohdunsuu auki kahdelle sormelle ja lapsivettä valui pöydälle. (Pieni määrä)
Ja takaisin synnytyspuolelle. Ja miehelle kutsu takasin.

Olin taas käyrillä ja odoteltiin. Klo.5.00 kätilö ehdotti että joko lähtisin takaisin osastolle tai laitettaisiin Oksitosin tippa hiukan vauhdittamaan tilannetta. Osastolle en halunnut, joten pyysin tippaa. Ensin kuitenkin (Klo.5.20) tehtiin taas sisätutkimus ja lapsivedet meni pöydälle. Olihan sitä aikamoinen lammikko. Kohdunsuu oli auki 5cm.

Supistukset voimistui huomattavasti, eikä tuota tippaa tarvittu. Laitettiin kuitenkin keittosuolaa, sillä olin viimeksi syönyt päivällä yhden aikaan ja olo oli hiukan hutera. Ilokaasua aloin saada klo.5.55 ja se auttoikin todella hyvin tunnin verran.
klo.7.10 laitettiin epiduraali puudutus joka veikin kivut todella hyvin. Painontunne oli kuitenkin todella voimakas ja tunsin milloin supistus tuli ja milloin hellitti.

klo.8.00 vauvan päähän laitettiin anturi jolla sykettä mitattiin.

Klo.8.37 Paine kasvoi kovaksi. Ja kohdunsuukin oli jo 8cm auki. Vielä ei saanut ponnistaa ja se vasta oli vaikeaa.

Klo.09.00 Alettiin ponnistamaan kyljellään. Kohdunsuu 10cm auki.
Jossain vaiheessa vaihdettiin asento puoli-istuvaan ja se tuntuikin hyvältä. Ponnistaminen oli todella vapauttavaa tuon kaiken odottelun jälkeen.

Poika oli yläsuisena, eli ei raivotarjonnassa joka olisi ollut tuo optimaalisin asento tulla ulos. Siksi ponnistusvaihe kesti jonkun verran kauemmin. Nenä kun ei millään meinannut mahtua.

Klo.10.03 syntyi maailman suloisin poika. =)

Ponnistusvaiheen aikana tehtiin episiotomia. Eli muutamia tikkejä tuli, mutta ei repeämiä.

Synnytyksen jälkeen mun eka kommentti oli että eihän se nyt niin kamalaa ollut. Mulle ainakin jäi todella positiivinen kuva synnyttämisestä. Kätilöt olivat kaikki aivan ihania ja tiesivät koko ajan mitä tehdään. Minä vain tottelin.

Poika painoi 2950g ja pituutta 48cm. Istukka oli todella pieni ja painoi vain 385g. Poika oli siis ollut jo jonkin aikaa nälissään, eikä ole kerännyt ollenkaan rasvakerrosta. Siksi luultavasti halusikin ulos pari viikkoa aikaisemmin. Rv 38+0.

Siinä se. Toivottavasti tästä nyt sai jotain selvää. Jos joku haluaa kysyä jotain, niin vastailen mielelläni. =)
Nyt täytyy lähteä herättämään "Reiska" syömään, että saisi vähän lihaa nahan ja luiden väliin.

Minna

Öitä!

Vielä jatkelen vähän juttua, kun ei nukuta syötön jälkeen.

Synnytin siis tosiaan Naistenklinikalla, eikä kyllä ole pahaa sanottavaa. Kätilöt olivat niin kuin jo sanoin aivan ihania ja saivat mut tuntemaan itseni hyväksi synnyttäjäksi.

Mies oli mukana koko synnytyksen ajan ja tuki täysillä mukana. En tarvinnut mitään erikoista, selkä hieronta yms. mutta läsnäolo oli kaikkein tärkeintä. Ponnistinhan siinä ulos meidän yhteistä aarrettamme.

Aijemmin ajattelin, että mitenköhän mieheni kestää tilanteen kun minuun sattuu, eikä hän voi auttaa. Tilanne oli kuitenkin jotenkin vapauttava meille molemmille. Luottamus oli sata prosenttinen.
Vaikka synnytykseen liittyi kipua, verta yms. mieheni jaksoi kannustaa. Lopussa jopa huuteli kilpaa kätilöiden kanssa: "Pää näkyy jo, ja vaalea tukka".

Oli mahtava tunne kun sai vauvan rinnalle. Kyllä siinä itku väkisin pääsi. Meidän poika oli ollut synnytyskanavassa jo aika kauan (selittää sen, etten pystynyt enää kunnolla istumaan pariin viikkoon) ja pää oli aikamoinen pitkula heti syntymän jälkeen. Nyt turvotus on laskenut ja pää alkaa olla "normaalin" muotoinen. Täydellinen pikkumies on muutenkin. (Äidin ylpeyttä)

Painoa mulle muuten tuli koko raskaudessa n.14kg joista sairaalaan jäi 4kg. Massu on nyt jo kutistunut aivan olemattomaksi. Kohtuakaan ei enää tunnustelemalla enää paljon tunne. Palautuminen on yllättävän nopeaa kun imettää. Imetyksen aikana kohtu supistelee aika rankasti ja painuu samalla kasaan.

Jaaha, kohtahan se aurinko taas nousee. =) Pitäisi varmaan yrittää nukkua, mutta kun on jotenkin niin energinen olo. En malttaisi odottaa, että pääsen kärrykävelylle. Tunne on varmasti ihana, kun ei tarvitse enää supistusten takia pysähdellä katselemaan kukkia tienlaidassa.

Tsemppiä teille kaikille mammoille!

Luesken palstaa jatkossakin ja eiköhän perusteta sitten Heinäkuun mammat 2006, tuonne toiselle puolelle ja jatketaan höpinöitä. =)

Minna

Onnittelut MInnalle. Ihan tässä kyyneleet valuu, ku eläytyy niin siihen tunteeseen. Mukava, että voitte hyvin. Huolehdi nyt itsestäsi ja nuku riittävästi. Riittää maitokin paremmin, kun ottaa pieniä torkkuja pitkin päivää ; )

Onnea Minna koko perheelle! Ihanaa kuulla että kaikki sujui noinn hyvin ja synnytyskertomuskin oli tosi positiivinen. Mulla tänään Kätilöopistolla synnytyksestä keskustelu kun jännittää mahtuuko vauva todella syntymään alakautta. On nimittäin noin 4 kiloinen laskettuna aikana. Itse alan kääntyä sektion puolelle, mut saa nähdä kun jutellaan rauhoittuukohan mieli...
Pinja 38+4

Lämpimät onnittelut Minnalle!

Tänään viimeinen lääkäri sekä samalla koko- ja synnytystapa-arvio. Masu on aika iso, olen alkanut pelkäämään synnyttäväni "jättiläisen". No, tänään saa selvyyttä asiaan.

Itselläni ei ole vielä supistellut ollenkaan. Alavatsaa kyllä vihloo välillä menkkamaisesti sekä muutenkin on alapäässä liitoskipuja. Ja vessassa tietysti saa ravata vähän väliä, vaikka vauva tuskin on vielä laskeutunut.

Eeva 36+1

Todella lämpimästi onnea Minnalle ja koko perheelle!!
Muistahan levätä aina kun mahdollista. Itse en sitä aina tajunnut. Ja sen huomasi iltaisin kun ei jaksanut mitään. Mutta on se niin ihanaa aikaa! NAUTI!! =)