Heinäkuu 2006/17

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Salli75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Salli75

Vieras
27.6. Karina
28.6. ilona, Englanti, esikoinen
29.6. Ellinoora, Kätilöopisto
29.6.-6.7. Nyyssönen
29.6. Rinkeli, 26, TYKS, esikoinen
30.6. Satu, 27v., Helsinki, esikoinen
30.6. Salli, 30 v, SEKS, ensimmäinen
30.6. Piritta, Kätilöopisto
30.6. nene, 29 v, toinen
1.7. Essi, TAYS
2.7. Eija, 34, Naistenklinikka, esikoinen
3.7. Nin@, 21v., Satakunnan keskuss., esikoinen
3.7. Anne, 21v.,P-KKS, toinen
* poika 22.6., 3610 g, 49 cm
4.7. Lalla, 28v,Mikkeli, kolmas
5.7. Saara, 21v, PHKS, ensimmäinen
* poika 28.6., 2810 g, 48 cm
5.7. tyttö82 23v kätilöopisto ensimmäinen
* tyttö 23.6, 3275g, 50cm
6.7. minna, naistenklinikka, 23, ensimmäinen
* poika 22.6., 2950 g, 48 cm
6.7. pinja, kätilöopisto, 31, kolmas
7.7. Mary, vaasa, 29 v., esikoinen
7.7. neitoperho, K-HKS, 29v, kolmas
7.7. Ulpu, 27, Mikkeli, ensimmäinen
8.7. ponnari, Jorvi, 28, esikoinen
8.7. Manteli, KOS, 25, esikoinen
* tyttö 26.6. 3120g, 48 cm
11.7. Enna, Vks, 29, toinen
12.7. Tuulia, K-PKS
12.7. Katjuska, Oulu, ensimmäinen
12.7. Äityli78, 27v, KOKS, kolmas
13.7.Emily,26v,Hyvinkää,toinen
13.7. Liuku, 19v, Helsinki NKL, esikoinen
13.7. minä-75, 30 v,OYS,kolmas
14.7. Assari, 33 v, Porvoo, ensimmäinen
14.7. Minttu, 25v, Lappeenranta
15.7. Pike, 31 v, K-SKS, toinen
16.7. Anne, 36v, Helsinki NKL, toinen
16.7. Nitta,25, esikoinen
17.7. Eewi, 23v, Hyvinkää, toinen
18.7. Tiina, 26v, OYS, esikoinen
18.7. Hanne, 26v, Tays, esikoinen
19.7. Maaria, 27 v, Helsinki, esikoinen
19.7. Heidi, 37 v, Kättäri, toinen
19.7. Ani, Tays, esikoinen
20.7. Kata, 29 v. Tays, ensimmäinen
20.7. Ansku, neljäs
20.7. Illusia, 29 v, Tammisaari, esikoinen
21.7. Saimi, 31v. Tays, esikoinen
21.7. Sunnu76, Vaasan ks, pikkukakkonen
22.7. Pipari, 25v, Jorvi, toinen
23.7. Eeva, 28 v, Porvoo, esikoinen
24.7. Sari, 30 v, toinen
26.7. Minä, 22v, EKKS,toinen
27.7. mimmuli, 30 v, Tays, toinen
28.7. Satu, 24 v, Porvoo, esikoinen
30.7. Emo, 28 v, toinen
30.7. Kesämamma 06, 31v, ensimmäinen
31.7. Mimmu, 29 v, esikoinen
31.7. nada67, Tampere

Kirsi73, Kätilöopisto, kolmas

Jospas minä korkkaan tämän uuden ketjun:)

IMETYLIIVEISTÄ: Ostin Esikoista oottaessani hennesin kaarituettomat halpisliivit sairaalaa varten. Ne oli mun mielestä ihan kauheet eikä mun tissit ees pysyny sisällä. Siis just yöllä kun oli kyljellään niin liivit oli missä sattuu. Ja oli kyllä muutenkin semmonen olo että ei tue sitten pätkääkään. Sitten painelin kotiin tultua alusvaatepuotiin ja ostin ABECITAN (kai se noin kirjoitetaan) imetysliivit, kaarituelliset. Ne on mulla vieläkin ja ovat kauniit ja niissä on leveät olkaimet ja takaosassa on kolme hakasta. 40 euroa maksoivat ja täytyy kyllä sanoa että on ollu hintansa väärti. Ostin nyt viime talvena Kappah´lin imetysliivit ja nekin on minusta kauniit. Maksoivat alessa 9.95e joten ei paha. Saa nyt nähdä jos vielä "joutuu" ostamaan yhdet niin ei tarvii koko ajan olla pyykkäämässä. Ja tietysti riippu myös paljon siitä että miten maidon nousu vaikuttaa toisella kerralla.

Mulla on huomenna neuvola ja aion antaa palautetta siitä viime käynnistä missä oli se ns. lääkäri. Saas nähdä mitä terkkari tuumaa.
Mulla on muuten semmonen jännä tunne vatsanahassa että ihan kun se repeis justiin. On semmonen olo että vauva vaan kasvaa mutta maha ei. Olispa huomenna sf mitta jo pudonnut niin lohduttais hieman. :)

Kirjoitelmisiin JA ONNEA VAUVANSA SAANEILLE!

eewi rv 38

Mantelille hurjan paljon onnea tytöstä!! Ja Saaralle kiitos synnytyskertomuksesta. Nin@: kyselit tuossa yhdessä viestissä, miten lääkäri oli arvioinut, että vauva voisi syntyä aikaisemmin. Neuvolakortin mukaan kohdunkaulaa on jäljellä (rv tasan 37) 1 cm, mutta kohdunsuu on kiinni. Mulla ei kyllä itsellä ole sellaista tunnetta, että syntyisi aikaisemmin. Toisaalta ihmettelen, että kun kävin taysissa kontrollissa supistusten vuoksi rv:lla 33, niin kohdunsuu oli auki sormelle ja pehmentynyt.

Helteet näyttää taas palanneen muutaman viileän päivän jälkeen. Sain eilen koottua voimani ja järjestelin vauvan vaatteet kaappiin ja järjestin makuuhuoneen vauvan sänkyä ja hoitopöytää varten. Vielä pitäisi ne hakea ja sitten kaikki alkaa ollakin valmista. Ai niin, sairaalakassikin pitäisi pakata valmiiksi jos tulee äkkilähtö.

Moips pitkästä aikaa...
Synnytys on tässä lupaillut käynnistymistä jo nelisen päivää, on limatulppakin irronnut... Olisi kyllä helpotus saada touhu käyntiin, kun lapsi arvioitiin nelikiloiseksi viikolla 36+6... Käynnistykseen, tai siis käynnistyspäätös mennään tekemään torstaina, ja jos luoja suo, niin syntyy spontaanisti ennen sitä. Esikoisen käynnistys kun ei ollut helppo lainkaan. Mutta tietysti vauva ja vauvan vointi on pääasiat! Onnittelut muuten jo murunsa saaneille, ja tsemppiä muille helteessä kärvisteleville pallomahoille... Pian tämä tukaluus on onneksi ohi... Niin, ja mullahan laskettu olis vasta 21.7...

Moikka

Tänään mulla oli se kontrolli äitipolilla. Vauva edelleen perätilassa, jonka kyllä tiesin jo ennestään ku pää pullottaa tossa ylhäällä.. Suppareista huolimatta ei ollut tapahtunut mitään edistystä. Vaavin painoarvio nyt n 2,9 kg. Vauvalla kuulemma kaikki ihan ok masussa. Lääkäri puhui taas alatiesynnytyksen puolesta, mut oon kallistunu sektioon. Aika varattiin ensi maanantaille, jolloin viikkoja on 39+1. Eli vaavin syntymäpäiväksi tulee 10.7, ellei sitten halua ulos ennen sitä.
Juttelin lääkärin kans aika pitkään ja kyselin riskit perätilasynnyksestä ja sektiosta.. Vähä se haavakipu pelottaa, mut toivotaan et kaikki menee kuitenkin hyvin.
Eipäs tässä kummempia.. Nautitaan auringosta voinnin mukaan! :)
Nitta 38+2

Neuvolassa kävin aamulla. Kaikki oli ok. Turvotusta kyllä kertyy, painoa oli tullut nyt viikossa 1,9 kg! Oon nyt ollutkin ihan lepäillen tän päivän, eilen kun tuli siivoiltua, niin huomasi kyllä jalkojen olevan illalla TOSI turvoksissa. Aika vain käy pitkäksi, jos ei oikein mitään tee... Mieskin kun on töissä, tänäänkin tulee vasta puoli kahdeksalta kotiin. Onneksi on tulossa vieraita, saa seuraa tänne kotiin. Ei tarvi lähtä ite autolla mihinkään kavereiden luo. Autoilukaan ei oikein näin helteellä ole kivaa, kun ei ole ilmastointia. Tuntuu, että turvotus pamahtaa heti maksimiin autossa :)

Vointeja kaikille, koitetaan pärjätä helteen kanssa!

Eeva 37+2

Tuo on niin totta, mitä Eeva kirjoitti, että autossa turvotus pamahtaa maksimiin! Ei tarvi montaa kilometriä olla kyytissä tai ajaa, niin jo kengät puristaa. Kävelykenkiä en ole kyllä viikkoihin saanut enää jalkaan...

Tuli mieleen kysyä teiltä jo synnyttäneiltä, että mikä oli erityisen hyvä asia olla mukana laitoksella tai mitä olisitte kaivanneet? En tarkoita, että luettelette kaikkea, vaan joku sellainen erityisen hyvä juttu, joka jäi mieleen tai joka puuttui. Voipi olla että huomenna jään polille, että sillä tässä kyselen, jos vielä jotain viimehetken vinkkiä saisin :)

Hei taas..
piti vielä noista imetysliiveistä kommentoida.. Oon ostanut yhdet, triumphit, valmiiksi, semmoset ihan perusvalkoiset, ilman kaaritukia tai pitsejä. Sovitin niitä niin, että laitoin 2 liivinsuojat sisään ja oli silti ihan reilun kokoiset, niin nyt yks ilta koklasin niitä, nii oli melkee sopivat ilman suojia.. Kyllä rinnat vaan kasvaa, sitä ei sillee enää huomaa ku iso maha vie kaiken huomion..:) No jospa noilla pärjäis laitos-reissun ja sit ku kotiudun, nii käyn ostamassa 1 tai 2 hyvät liivit mammavaate-liikkeestä.. Vähä haluttais myös ostaa joku toppi tms yöksi, mut saas nähdä. Niin ja semmonen imetyspaita, taidan tilata hm:ltä myöhemmin, jos näyttää, että imetys onnistuu.
Pesin äsken tuttipullot, maidonkerääjän ja tutin ja pian pitäs vielä keittää ne.. Sitten onkin melkee kaikki valmista. Eilen vietiin pinnasänky makkariin ja aamuyöllä noustessani vessaan, törmäsin siihen heti.. vaatii vielä totuttelua..

Juu tosi on, että turvotusta tulee taas näilä helteillä ja autolla ajo on tuskaa.. sittekun joskus ostamme uuden auton nii ilmastointi on ehdoton kriteeri.!! Joo ja kuten Salli75 jo pyysi, niin te jotka ootte synnyttäneet, nii kertokaa, jos on joku ehdoton juttu laitokselle mukaan.. Mulla on laukku pakattuna, mut sinne mahtuu vielä. :)

Hyvää viikonjatkua taas kaikille!

Nitta

Minulla oli ensimmäisessä synnytyksessä mukana rauhoittavaa musiikkia ja miehelle lehtiä. Ei niistä mitään hyötyä ollut (mies taisi kyllä lekea, en muista enää...). Keskityin vain supistuksiin ja niistä selviämiseen. Reipasta mieltä vaan mukaan. Ja itseäni lohdutti supistuksen tullessa ajatuy siitä, että vauva on taas askeleen lähempänä ulostuloa.

Pitäs mennä nukkumaan.Mulla issiasvaiva pysyny poissa,mut turvotusta tullu vähän.

Yks pakollinen juttu itelle sairaalaan mukaan oli korvatulpat.En osaa nukkua,ku muitten vauvat itkee ja muutenki siel on aina jotain melua,oman vauvan itkut kuulen tulppienki läpi...Toinen mitä teki mieli synnytyksen jälkeen,ni karkkia ja suklaata.Että makeaa mukaan...
Nyt en jaksa kirjotella enempää.
Rv 38+5

Mulla myös synnytyksen jälkeen suklaa maistui ja oli mukava illalla napostella suklaata ja lukea jotain naisten lehteä kun sängyssä kun uni ei meinannut tulla.
Huomenna mulla se maaginen päivä. Oon kyllä varautunut että menee yli. Nyt kaksi muuta lasta vaan vielä muutaman yön isänsä luona lomailemassa niin olisi helppo lähteä synnyttämään kun ei tarvitsisi mitään ihmeempiä hoitojärjestelyjä tehdä. Muutenkin kun vauva jo viikko sitten oli arvioitu 3.9 kiloiseksi.
Supistuksia kyllä tulut herkemmin ja erilaisia kun ennen.Viime yönä tuli muutama niin kivulias että luulin jo synnytyksen alkavan, mutta loppuivat sitten.
Aurinkoista päivää!

Pinja

Vielä tuli mieleen noista sairaalaan mukaan otettavista jutuista, et oman shampoon otan tällä kertaa, ku viimeks ei ollu mukana. Sairaalassa oli vaan jotain pesunestettä...

Imetysliiveistä.Mul on ollu Triumphin liivejä parit ja nyt ostin Lindexiltä yhet ihan napakat imetysliivit kans.esikoisen jälkeen ostin Anttilasta parit kaarituettomat halvat imetysliivit ja ne ei ollu kovin hyviä.Menee päivällä kotona,mut ei esim.yöllä.Noitten liivien hinta muuten vaihtelee kaupan mukaan.Eli esim.Lindexillä Triumphin liivit oli paljo kalliimmat ku Citymarketissa.Eli kannattaa vähän kattoa mistä ne ostaa,jos haluaa säästää.:)
Ei ne imetysliivit tosiaan tavallisis kaupois mitään kauniita oo,alusvaateliikkeistä esim.Funky Lady vois löytää kivempia.Funky Lady-liikkeitä on ainaki Hesassa.

Täällä menossa 38+6 rv eli 39 viikkoa alkaa olla takana päin tätä odotusta ja luulen,et tässä on vielä 3 viikkoa jäljellä..En usko,että täs viikon aikana vielä syntys.Lasketunajan jälkeen niinku isoveljetkin.Siihen on onneks tottunu,ni ei oo tuskasta ootella.Toisaalta mä en oo ees yhtään valmis vauvan tuloon.En tajua asiaa todeks,vaikka kuinka sen tietää.Jotenki vaan elää normaalisti,eikä kauheesti oota vauvan syntymää.No tällasta tälla kertaa.

Kiitos vinkeistä! Korvatulpat onkin jo mukana, musiikkia voisin katella muutaman levyn joukkoon, mutta karkkia en uskalla vielä hakea, jos määräävätkin vielä kotiin. Olen viikon pysynyt niistä erossa, niin ei voi nyt ratketa ennen kuin vauva on sylissä :) Keksiä ja jäätelöä on kyllä sitten mennyt kuitenkin, mutta yksi pahe vähemmän...

Koitetaan pärjäillä tuon lämmön kanssa! Ja tsemppiä ponnistuksiin, kellä se on jo edessä :)

Heip!

Mulla ihan ehdottomuus sairaalassa oli useat omat mukavat alushousut ja yösiteitä. Ainoastaan ekana päivänä käytin sairaalaan iki-ihania verkkopikkareita ja jättiläisvaippoja. tulee niin paljon inhimillisempi olo, kun sai suihkun jälkeen omat vaatteet muutenkin päälle. Yöllä käytin sairaalaan pehmoisia paitoja, kun sotkeentui maitoon yms.

Meillä taas ei ollut herkuista pulaa, vaikkei mitään vietykkään, kun kävi aikas paljon vieraita ja useimmat toivat jotain karkkia sun muuta. Onhan noissa usein jotkut kahvilatkin, josta saa sit ostettua.

Semmosta! Manteli.

Joo tulin kurkkimaan että onko synnyttämään kukaan lähtenyt. Täällä voidaan ihan hyvin, olin neuvolassa ja vauva taas 1cm alempana, kai mulla on pää jalkojen välissä vilkkumassa kun lähden synnyttämään=). saa nähdä.

Olen joka päivä kävellyt, eilen yhteensä 4km...niin että eiköhän se sieltä kohta tule, tänään kiertelin kirppareita ja shoppailin muutenkin, yhdet imetysliivit, parit onkin jo ennestään, olen aina ostanut liiviliikkeistä, nämä oli 20€ sain alesta, mutta hyviä ollut mulla noi tähän asti, näissä mun liiveissä ei missään ole kaaritukia, muuten ihan nättejä valoikoimia siellä liikkeessä ja kaiken värisiä.
Nukkuminen vähän takkuilee siis oon niin pirteä että herään usein jo siinä 5 aikaan. Harmittaa välillä.

En muista mitä erityisesti olisin kaivannut laitoksella ollessa. ei siellä niin hirveesti mitään tarvii. Karkki ja suklaa oli kiva piristys ja lukeminen, jos ehtii lukea, riippuu vauvasta. Ekan kanssa meni aika syöttämiseen oli niin virkeä vauva, itekin kävi niin ylikierroksilla etten pystynyt keskittymään oikein mihinkään. Toinen taas nukkui ihan hirveesti, joten aikaa jäi lepäilyyn ja lukemiseen. Saa nähdä miten tämä kolmas.
No jaksamista meille kaikille!!!

No kotiin pistivät meikäläisen vielä... Nyt vauveli oli kylläkin raivotarjonnassa, kun viime viikolla poikittain, MUTTA tänään lääkäri sai niinkin hurjan painoarvion kuin 4,5-4,8 kg, joten sectioon määräsi minut. Viime viikolla toinen lääkäri arvio painoksi 3,8-4,0 kg, että melkoinen hyppäys, jos noi paikkansa pitää. Tähän asti tullut vähemmän painoa kolmessa viikossa kuin nyt viikossa...

Maanantaiksi on aika sectioon ja ensijärkytyksestä toivuttuani alan olla vain onnellinen, ettei veny ainakaan enää pitemmälle. Saattaahan tuo haluta maailmaan aiemminkin, mutta leikataan kaiketi joka tapauksessa. En kylläkään jaksa uskoa, että nyt yhtäkkiä alkaisi tapahtua, kun ei tähänkään mennessä mitään. Kohdunsuu oli edelleen 3cm ja kiinteä.

Se leikkauspäivä meneekin sitten liemiruoalla ja ennen leikkausta oltava iltakymmenestä asti syömättä ja JUOMATTA (tällä helteellä!). Mutta kai mä olen niitä herkkuja sitten puputtanut jo kylliksi ja kasvattanut tuon vauvelin noin mahdottomaksi... Että peiliin täytyisi kai katsoa... Itselleni on painoa tullut vajaa 12 kg tänä aikana, että ei mahdottomasti, mutta vähemmälläkin olisi pärjännyt, kun noita kiloja oli kyllin jo ennestään.

Vähän on alakuloinen mieli, kun oli tuohon alatiesynnytykseen valmistautunut, vaikka eihän se huonompaa äitiä tee vaikka lapsi tulisi sectiolla maailmaan... Kunhan tulee :)

Tsemppiä ja voimia Sallille sektioon ja sen jälkeiseen aikaan!
Onhan se vähän ikävä yllätys toi leikkaus, mut pääasia, että vauvan saa hengissä ulos.
Mun esikoinen synty kans sektiolla.Se synnytys alko eka lapsivesien menolla,mut päädyttiin lopulta sektioon.Sektio itessään oli ihan ok juttu,kokoajan oli yks hoitsu kertomassa mitä tapahtuu ja rauhottelemassa mua...
Toipuminen vei aikaa ja olihan se rankkaa, mut hyvin paranin lopulta ja mitään ongelmia ei tullu jälkeenpäin. Seuraava syntyi sit reilun vuoden päästä alateitse ja raskaus ja synnytys sujui hyvin.

Täällä on nyt ihan normaali vointi edelleen.Kaikki vaivat hävinneet.Tuntuu,että synnytys on kaukaisuudessa,ku ei mitään kipeitä supistuksia oo ollu.Ja jaksan taas kävellä pitkiä matkoja.Tänäänki 4 km lenkki ei tuntunu missään.
Vähän väsymystä on ainoastaan ollu.Oiskohan taas hemoglobiini laskenu.
Ylihuomenna neuvola.

Onpas täällä muuttunut ulkoasu sitten viime näkemän :) Paljon on näyttänyt tapahtuneenkin ja lapsosia syntyneen; onnitteluja kovasti kaikille jo synnyttäneille! Itelläni on nyt rv 38 käynnistynyt. Esikoinen syntyi viikolla 39, joten saattaa piankin alkaa tapahtua. Viime vkonloppuna jouduin Kättiksen päivystysosastolle seurantaan päiväksi, kun sattui pieni tapaturma kesämökillä; eli kaaduin rähmälleni juostessani esikoisen perässä (jottei olisi sännännyt auton alle).. Onneksi ei mitään vakavaa kuitenkin tapahtunut ja pääsin kotiutumaan jo seuraavana päivänä. Samassa huoneessa oli pari kohtalotoveria, joilla oli synnytys jo käynnistynyt. Kovasti ihmettelin toista heistä, kun oli jo kolmatta vuorokautta osastolla supistusten takia, mutta synnytystä ei vaan käynnistetty vaikka tuskat oli kovat. Onko se sitten niin, että jos ne supparit lähtee luonnollisesti tulemaan, niin niitä ei voi sitten edesauttaa tms.? Tuntui vaan tosi pahalta kattoa vierestä kun toinen oli jo tosiaan 3 pv kitunut siinä. Lopulta siinä näytti kuitenkin alkavan tosissaan tapahtumaan ja hän pääsi synnytysosastolle. Toivottavasti kaikki meni hyvin, terveisiä vaan jos ko. henkilö on vaikka tätä palstaa lukemassa :) Joo, eipä muuta kummempaa täällä. Hirvee turvotus on jatkuvasti päällä ja ahistaa toi helle, mutta se lienee tuttua muillekin. Hyviä vointeja kaikille :)

t. Heidi

Tervehdys!

Tiistaina oli neuvola eikä mitään uutta kerrottavaa. Täti sanoi että kovin on vauva ylhäällä. Sf mitta oli 33cm. Tarkistin juuri esikoisen neuvolakortista niin mulla laskeutui maha sillon vasta viikolla 40+6 jos kattoo siis tuota mittaa.
Terkka sanoi että pää on kyllä tosi syvällä kun ei meinannu löytää ;)

Viime yönä oli kolme menkkamaista kipusupistusta ja nekin alku-keski-loppuyöstä että ei edes peräkkäin. Oon kyllä touhunnu aika paljon kaikkea. Vahnemmat on lomalla niin oon käyny siellä poimimassa mansikoita ja sehän on aika kykkimistä. Tänään siivosin kotona ja oon muutenkin setviny kaappeja yms. Olis tarkoitus mennä lauantaina keskustan torille kirppiskamaa myymään.
Sais roinat nurkista ennen lun vaavi tulee taloon. Sitten ei jaksa enää miettiä semmosia asioita kun on muutakin tekemistä:)

eewi 38+3

Tänään se laskettu aika olis. No ylihän taitaa mennä niin että hurahtaa. Koko viikon menkkamaista juilimista, kipeitä supistuksia öisin, mutta loppuvat aina, Eilisestä lähtien ollut etova olo, ei tee mieli syödä mitään ja vatsa ollut löysällä. Näiden kaikkien merkkienhän kait pitäisi viitata synnytyksen pian alkavam, mut oon jo luopunu toivosta... Ois vaan kiva et alkais kun ei enää huvittas kärvistellä.

Pinja 40

Meillä tuleekin Nitan kanssa sama syntymäpäivä vauvalle :) Näillä näkymin. Bongasin sinut tuolta vauvanhoito -puolelta, kun kyselit sektiosta ja vasta sitten huomasin, että olit täälläkin siitä kirjoittanut. Niin sitä hyppää aiheita yli, kun tuntuu, ettei kosketa itseä, vaikka kaikki tekstit lukeekin...

Pinjan kanssa samoja oireita ollut tässä jo useamman päivän. Olevinaan nälkä jatkuvasti, mutta mitään ei oikein tee mieli syödä ja vähästä tulee jo täyteenkin. Voi kyllä johtua näistä lämpimistä säistäkin, ettei oikein ruoka maistu. Viikonloppuna paino tipahtikin, mutta on taas palannut viime viikon tasolle.

Levollisin mielin odottelen maanantaita. Itse leikkaus ei jännitä, enempi siitä toipuminen ja miten imetys mahtaa lähteä käyntiin. Aloin kyllä miettiä, että pitäisikö nyt vielä tehdä jotain, kun sitten leikkauksen jälkeen ei voi mitään raskasta nostaa. Mutta eipä tässä taida kummempia olla, jos en mattoja ryhdy pesemään. Toisaalta mieskin voi ne pestä painepesurilla, kun lomailee. On silläkin sitten tekemistä, kun ei osaa joutilaana olla kuitenkaan.

Salli 40+6

Onnea kaikille vauvat jo saaneille! Ihania nuo teidän synnytyskertomukset!! On ollut rauhoittavaa lukea hyvin menneistä synnytyksistä. Täällä kotiuduttiin tänään mökiltä. Huomen aamulla olisi neuvola, kovasti kyllä olen toivossa jos tuonne sairaalaan nyt ensi yönä tulisi lähtö. Pari viimeistä iltaa n. klo 24,00 alkaen olleet todella erilaisia kuin aikaisemmin. Vauva aloittanut tuolloin julmetun myllerryksen jonka aikana parit kipeät supparit ja ilkeä vihlonta kohdunsuulla. Limatulpasta ei kyllä vielä jälkeäkään, voisiko synnytys käynnistyä ilman sen irtoamista ennakkoon? Äsken kävimme ukon kanssa kävelyllä ja loppua kohti en meinannut saada jalkoja enään liikkumaan, että voimat alkaa kyllä olla aika lopussa, muuten vointi kyllä hyvä. Sain eilen illalla pienen asian seurauksena hervottoman itkukohtauksen, vartin itkin niin että olisi voinut luulla minun siihen räkämäärään tukehtuvan. Jälkikäteen huvitti tuo ylireagoimiseni. Kaipa se johtuu tästä jännittyneisyydestä. Ittelläni neljät kaarituettomat imetysliivit joita olen tässä loppuaikana käyttänyt päivittäin. Säätöjä löysäämällä toivon niillä nyt alkuun selviäväni. Hirvittää mikäli kuppikoko vielä kasvaa tämänhetkisestä..nyt ikävänä asiana jo sain huomata kuinka herkästi iho rintojen alta menee rikki hikoilun ja kuumuuden seurauksena. Ja alas tipahtanut maha paljasti todellisuuden noiden rintojen riippumisen suhteen. No nyt pitelen peukkuja että imetys lähtee hyvin käyntiin ja maitoa tulisi, ettei näitä olisi turhaan tässä raahattu mukana vuosikausia. Kiitos muistutuksesta noiden korvatulppien suhteen, ne olisi muuten unohtuneet!!

Äkkiä vaan vastaan että voi synnytys käynnistyä ilman limatulpan tuloa. Mulla tuli se sairaalassa kun olin jo ties miten paljon auki kun kätilö sanoi että viimenen mahdollisuus käydä pissalla. Siinä se tuli pöntöön.

Mä Salli huomasin kans, että meille tehdään sektio samana päivänä, eli vaavit saa saman synttärin.. Mun pitää mennä osastolle jo sunnuntaina klo 16.. mahtaa olla pitkä ilta edessä. Ite leikkaus ei muakaan ainakaan vielä jännitä vaan just nuo samat asiat, eli toipuminen ja imetyksen onnistuminen..
Tulevat isovanhemmat täällä jo pohtivat, josko voisivat jo maanantai-iltana tulla kattomaan uutta tulokasta.. :) No, se taitaa vähän riippua minunkin voinnista.
Mä saan todennäköisesti sit yhden hengen huoneen, ku oon leikkaus-potilas. Se on varmaan ihan kiva, saa olla rauhassa jos siltä tuntuu ja opetella imetystä ym. Ja ennenkaikkea levätä. Oon tosi huono nukkumaan, joten siinäkin mielessä oma rauha on hyvä. Viimeviikkoiselle reissulla huonetoveri kuorsasi tosi äänekkäästi..
Juu, mulla kans vatsa täyttyy tosi nopeesti ku jotain syö ja välillä tuntuu ettei mikään maistu. Johtunee varmaa helteistä. Ihmeesti oon kuitenkin jaksanut istua auringossa, eikä oo tullut huono olo. Oon lukenut kirjaa ja ottanut aurinkoa. Niin ja vatsa on ollut löysällä pari päivää.
Aamulla vähän säikähdin kun neuvolasta soittivat. Mullahan on veriryhmä Rh - niin on pitänyt kattoa niitä vasta-aineita. Nyt viimeisestä verinäytteestä niitä löytyi vähän. Eka luultiin, että joudun lähteen käymään isommassa sairaalassa (OYS:ssa), mutta sitten pian soitettiin et ei tarvikkaan lähteä sinne, kerran sektio on jo maanantaina. Vähä jäi mietityttään, mut onneksi sain asiasta vielä mustaa valkoisella, jonka otan mukaan synnärille ja voin siellä sitten kysyä asiasta paremmin.
Mutta eipä taas kummempia.. Tuntuu että maha senkuin kasvaa ja silloin tällöin potkut tömähtää kylkeen oikein kunnolla.. Enää muutama päivä niin saan nyytin syliin.. Ihanaa!!! :) Ja helteille luvattiin jatkoa, pitää vaan juoda paljon ja toivoa edes vilvoittavaa tuulta. Jaksamisia! :)

Nitta 38+5

Kohta taas muutama uusi vaaveli syntyy! Toivottavasti kaiki menee hyvin.

Kuten huomatte, kirjoitan tänne keskellä yötä. On mennyt nukkuminen nyt totaalisesti sekaisin. Nukun päikkäreitä ja nyt ei nukuta yhtään. Ehkä elimistö harjoittelee jo yösyöttöihin.

ON tullut viime hetken kauhuja vauva-arjen suhteen. Ehdin kuopuksen jälkeen olla pari vuotta töissä ja nyt taas jäämässä kotia kolmeksi vuodeksi. On se jotenkin aika ahdistava ajatus toisaalta. Ei ole työyhteisöä ja aikuisten juttuja samalla tavalla. Luonnollistahan se on tietty näitä miettiä, mutta... On kuitenkin ikäviäkin muistoja edellisestä kotiäiti-ajasta (kotona viisi vuotta). Jouduin nimittäin kuopuksen syntymän jälkeen masennuslääkkeisiin ja terapiaan turvautumaan. Söin niitä kolmisen vuotta, jona aikana lihoin n. 20 kg. Eli sattuneesta syystä kynnys masennuslääkitykselle on aika kova. No, ei maalata piruja seinille, mutta onpahan tässä yöllä aika synkkä ja yksinäinen olo. Sorry valitus...